AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #1 Skrevet 26. mai 2021 Etter to fødsler som har endt i hastekeisersnitt med store blodtap, så har jeg fått innvilget planlagt keisersnitt - noe jeg i grunn var lettet over. Men nå begynner jeg å grue meg 😅 Ved hastesnitta var det så mye kaos, smerter og dramatikk rundt meg så jeg enset ikke hva som egentlig skjedde. Jeg har liksom tenkt at det blir skjønt å få et barn under rolige og sikre omstendigheter, men samtidig begynner jeg å kjenne på nervene rundt at dette skal skje under ordnede forhold - da jeg føler jeg får mye mer med meg🙈 Hva var deres erfaringer ved planlagt keisersnitt? Og om dere hadde hatt hastekeisersnitt tidligere, kjente dere på samme nervøsitet som jeg beskriver? Anonymkode: 879b4...4e5
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #2 Skrevet 26. mai 2021 Jeg har hatt planlagt keisersnitt. Det var en ok opplevelse. Jeg valgte å bli lagt i narkose fordi jeg var så engstelig i forhold til smerter under inngrepet. Veldig deilig å bare bli borte når de teller ned før du går ut av bevissthet. Og så da jeg våknet, var babyen klar og vasket. Perfekt vil jeg si. Smertene kommer etterpå, men du får smertestillende. Lykke til, det går nok bra. Anonymkode: 9a2a6...e7f
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #3 Skrevet 26. mai 2021 Jeg hadde et traumatisk hastesnitt med førstemann. De to neste ble født ved planlagt keisersnitt. Jeg var veldig redd før det første planlagte keisersnittet, siden jeg hadde så mange dårlige minner fra det akutte keisersnittet, men det gikk veldig fint. Det var like vondt etterpå, og jeg var nesten like sliten etter planlagt ks som etter to døgn i fødsel + akutt ks, men det var godt å slippe frykten som dessverre fulgte med min kompliserte (forsøk på) vaginale fødsel. Anonymkode: b57fa...7c5
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #4 Skrevet 26. mai 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg har hatt planlagt keisersnitt. Det var en ok opplevelse. Jeg valgte å bli lagt i narkose fordi jeg var så engstelig i forhold til smerter under inngrepet. Veldig deilig å bare bli borte når de teller ned før du går ut av bevissthet. Og så da jeg våknet, var babyen klar og vasket. Perfekt vil jeg si. Smertene kommer etterpå, men du får smertestillende. Lykke til, det går nok bra. Anonymkode: 9a2a6...e7f Takk for svar 🙏 jeg er ikke så redd for smertene i ettertid, for de er jeg kjent med 😅 Men jeg er flinkere til å takle ting på "sparket" enn når ting er planlagt. Men er nok sikkert bare naturlig å grue seg.. Ts Anonymkode: 879b4...4e5
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #5 Skrevet 26. mai 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg hadde et traumatisk hastesnitt med førstemann. De to neste ble født ved planlagt keisersnitt. Jeg var veldig redd før det første planlagte keisersnittet, siden jeg hadde så mange dårlige minner fra det akutte keisersnittet, men det gikk veldig fint. Det var like vondt etterpå, og jeg var nesten like sliten etter planlagt ks som etter to døgn i fødsel + akutt ks, men det var godt å slippe frykten som dessverre fulgte med min kompliserte (forsøk på) vaginale fødsel. Anonymkode: b57fa...7c5 Ja, begge de forrige fødslene har jeg slitt med i ettertid, rent fysisk. Hadde en forferdelig første fødsel, og den gjentok seg med nummer to. Alt fra store blødninger, tre døgn med rier, barnet pustet ikke, vakuum satt feil sted, epidural som bare funket på den ene siden av kroppen og bedøvelse satt feil under keisersnittet. Så kjenner jeg er ekstra nervøs for selve bedøvelsen og blødninger. 😶 Så tror jeg kommer til å være like utslitt jeg og. Men følte du planlagt snitt var riktig for deg? Var du lettet når du fikk det innvilget eller gruet du deg hele svangerskapet? Ts Anonymkode: 879b4...4e5
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #6 Skrevet 26. mai 2021 Jeg hadde planlagt keisersnitt med min første og fikk så absolutt ikke narkose. Damen på naborommet fikk, men hun gråt og t"ruet" seg til det. I ettertid er jeg veldig glad for at jeg var våken. Jeg grudde meg veldig, det var veldig rart å ligge der helt våken og uten noen tegn til fødsel og skulle gjennomgå alt. Med spinalbedøvelse kjenner man jo alt som skjer også, selv om man ikke kjenner smerter. Men det gikk så fint! Alle var støttende og søte, også i dagene etterpå, legene kom opp på rommet for å fortelle hvordan de mente alt hadde gått til og med. Så ja, litt ekkelt og ganske nervepirrende, men du kan få beroligende rett etter at ungen er ute hvis du vil. Far er også med. Det er naturlig å grue seg, som til enhver operasjon vil jeg si, men det går fint, og det er ingen smerter å snakke om før etterpå. Anonymkode: bb888...e47
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #7 Skrevet 26. mai 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg hadde planlagt keisersnitt med min første og fikk så absolutt ikke narkose. Damen på naborommet fikk, men hun gråt og t"ruet" seg til det. I ettertid er jeg veldig glad for at jeg var våken. Merkelig, jeg hadde en samtale med anestesilege på forhånd, og han gav meg valget. Var godt planlagt, ingen gråt og truing. Hvilket sykehus var det? Jeg var på St.Olavs, veldig fornøyd. Anonymkode: 9a2a6...e7f
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #8 Skrevet 27. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Merkelig, jeg hadde en samtale med anestesilege på forhånd, og han gav meg valget. Var godt planlagt, ingen gråt og truing. Hvilket sykehus var det? Jeg var på St.Olavs, veldig fornøyd. Anonymkode: 9a2a6...e7f Jeg har jobbet på anestesi i 12 år. Her jeg jobber får man ikke narkose, kun hvis spinalen svikter eller man ikke får til å sette den. Hjelper ikke å grine seg til det. Narkose er en risiko for gravide. Dessuten, hvem vil gå glipp av den første stunden med babyen liksom. Det er et rart valg å ta. Anonymkode: f9817...406 3
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #9 Skrevet 27. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har jobbet på anestesi i 12 år. Her jeg jobber får man ikke narkose, kun hvis spinalen svikter eller man ikke får til å sette den. Hjelper ikke å grine seg til det. Narkose er en risiko for gravide. Dessuten, hvem vil gå glipp av den første stunden med babyen liksom. Det er et rart valg å ta. Anonymkode: f9817...406 Rart valg å ta? Ganske fordomsfullt sagt. Glad helsepersonell på St.Olavs ikke var så trangsynte som deg. 😊 Anonymkode: 9a2a6...e7f 2
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #10 Skrevet 27. mai 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Etter to fødsler som har endt i hastekeisersnitt med store blodtap, så har jeg fått innvilget planlagt keisersnitt - noe jeg i grunn var lettet over. Men nå begynner jeg å grue meg 😅 Ved hastesnitta var det så mye kaos, smerter og dramatikk rundt meg så jeg enset ikke hva som egentlig skjedde. Jeg har liksom tenkt at det blir skjønt å få et barn under rolige og sikre omstendigheter, men samtidig begynner jeg å kjenne på nervene rundt at dette skal skje under ordnede forhold - da jeg føler jeg får mye mer med meg🙈 Hva var deres erfaringer ved planlagt keisersnitt? Og om dere hadde hatt hastekeisersnitt tidligere, kjente dere på samme nervøsitet som jeg beskriver? Anonymkode: 879b4...4e5 Du kommer på sykehuset og får hilse på alle som skal være med på snittet. Hos meg ble anestesilege den mest fremtredende som egentlig var tilstede under hele prosessen med beroligende prat. Så setter de inn kateter, og du trilles bort til operasjonsstuen. Du får et par bedøvelser i armene og en i ryggen. Inne på operasjonsstuen er det mye folk, alle har sin oppgave og de setter på deg masse ledninger og forbereder deg. Da blir du helt surrete i hodet, for de står på alle kanter rundt deg og jobber raskt. Så setter bedøvelsen inn og nedre del av kroppen dovner bort. Det blir satt et forheng foran deg så du ikke ser noe. Anestesilegen står bak deg hele veien og forklarer hva som skjer, som er veldig beroligende. Far sitter på siden . Så hører du lege og assistent jobbe bak forhenget. I mitt tilfelle satt de og prata om alt mulig hverdagslig og spøkte,som gjorde meg veldig rolig. Plutselig var baby ute. Og de sydde meg raskt igjen. Kjente ingenting Så ble jeg løftet på en trilleseng og rullet bort til postoperativ. Der lå jeg et par timer tror jeg før jeg fikk følelsen igjen i beina. Masse smertestillende med en gang og du skal ta dette hyppig,før det begynner å gjøre vondt. Kjenner du litt smerter, be om mer morfin med en gang. Du styrer dette litt med å måtte be om mer hele tiden . Så ligger du deretter 2-4 dager på sykehuset. Hele veien får du såpass ned smertestillende at du slipper kjenne på smerter. På 4 dagen trengte jeg kun Paracet og Ibux. Jeg bevegde meg mye, det hjalp. Ikke noe å grue seg til, jeg lover! Helsepersonell så flinke til å gjøre det til en udramatisk opplevelse. Hadde lett gjort det igjen. Anonymkode: bb3c6...96a 2
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #11 Skrevet 27. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Rart valg å ta? Ganske fordomsfullt sagt. Glad helsepersonell på St.Olavs ikke var så trangsynte som deg. 😊 Anonymkode: 9a2a6...e7f Ja jeg syns det er ganske rart å velge å ikke få med seg det en av de største tingene i livet. Og det er faktisk ikke sånn på St.Olav at man bare får velge narkose uten videre. Anonymkode: f9817...406
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #12 Skrevet 27. mai 2021 Mitt planlagte keisersnitt var en fantastisk flott opplevelse. Jeg fikk spinalbedøvelse og kjente minimalt til stikket i ryggen. Den bedøvende effekt kom fort, og da la de inn kateteret. Kjente heller ingenting til dette (var den biten jeg hadde gruet meg mest til). Stemningen i rommet var så rolig og fin. De ansatte var helt supre og jeg kjente absolutt ingenting til selve snittet. Det var fantastisk å få se babyen, og hun hadde full pott på apgar score. Etterpå ble vi overført til en overvåkningsavdeling. Husker jeg lå ved siden av en som hadde hatt hastesnitt og hun var helt slått ut stakkars. Jeg tror planlagt snitt er en ganske annen verden enn hastesnitt. Dagen etterpå var jeg på bena. Dusjet og henter meg mat selv. Hadde noen sterke luftsmerter de følgende dagene, men helt levelig. Ingen komplikasjoner med noe i ettertid og arret nå 3 år etter er nesten ikke synlig. Anonymkode: bb8bf...38d
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #13 Skrevet 27. mai 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Merkelig, jeg hadde en samtale med anestesilege på forhånd, og han gav meg valget. Var godt planlagt, ingen gråt og truing. Hvilket sykehus var det? Jeg var på St.Olavs, veldig fornøyd. Anonymkode: 9a2a6...e7f Var det legen som lot deg ta valget sånn uten videre? I mitt første keisersnitt så fikk jeg narkose halvveis inn i snittet. Skal nå ha planlagt og spurte ang narkose. Jeg ønsker absolutt IKKE å få narkose igjen. Fikk da beskjed om at de kun bruker narkose i helt absolutt nødvendige tilfeller. Det var siste utvei. Anonymkode: 6223d...777
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #14 Skrevet 27. mai 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Ja, begge de forrige fødslene har jeg slitt med i ettertid, rent fysisk. Hadde en forferdelig første fødsel, og den gjentok seg med nummer to. Alt fra store blødninger, tre døgn med rier, barnet pustet ikke, vakuum satt feil sted, epidural som bare funket på den ene siden av kroppen og bedøvelse satt feil under keisersnittet. Så kjenner jeg er ekstra nervøs for selve bedøvelsen og blødninger. 😶 Så tror jeg kommer til å være like utslitt jeg og. Men følte du planlagt snitt var riktig for deg? Var du lettet når du fikk det innvilget eller gruet du deg hele svangerskapet? Ts Anonymkode: 879b4...4e5 Jeg hadde ikke noe valg når det gjaldt planlagt keisersnitt av medisinske grunner. Likevel var det en enorm lettelse da keisersnittet ble innvilget, samtidig som jeg gruet meg til keisersnittet hele svangerskapet. Men da tredjemann ble født, gruet jeg meg ikke, for da hadde jeg en komplikasjonsfri opplevelse med planlagt ks bak meg. Ikke bare en hel uke med komplikasjoner under og etter fødsel. Anonymkode: b57fa...7c5
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #15 Skrevet 27. mai 2021 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Var det legen som lot deg ta valget sånn uten videre? I mitt første keisersnitt så fikk jeg narkose halvveis inn i snittet. Skal nå ha planlagt og spurte ang narkose. Jeg ønsker absolutt IKKE å få narkose igjen. Fikk da beskjed om at de kun bruker narkose i helt absolutt nødvendige tilfeller. Det var siste utvei. Anonymkode: 6223d...777 Det er dette som er prosedyren ja. Under ks i narkose vil man ikke få smertestillende før etter barnet er forløst. Noe som øker sannsynligheten for awareness feks. Anonymkode: f9817...406
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #16 Skrevet 27. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg hadde ikke noe valg når det gjaldt planlagt keisersnitt av medisinske grunner. Likevel var det en enorm lettelse da keisersnittet ble innvilget, samtidig som jeg gruet meg til keisersnittet hele svangerskapet. Men da tredjemann ble født, gruet jeg meg ikke, for da hadde jeg en komplikasjonsfri opplevelse med planlagt ks bak meg. Ikke bare en hel uke med komplikasjoner under og etter fødsel. Anonymkode: b57fa...7c5 Har ikke noe valg jeg heller, da de kom frem til at jeg har en mekanisk feil i bekkenet så jeg får ikke pressrier og barnet kan ikke forløses. Så vet jo at jeg MÅ, for barnets beste og min egen helse. Men samtidig så er det et lite nederlag, på en måte. Så godt å høre at hele det planlagte keisersnittet gikk fint 🙏 og det gjør nok det her òg, men i og med jeg mistet så mye blod ved begge hastesnittene, er jeg redd for at det skjer igjen. Og ved siste hastesnitt, så mistet jeg mye mer blod enn de trodde. Derfor gikk jeg flere dager uten blodoverføring, før jeg besvimte og de da plutselig skjønte at jeg hadde mistet mye mer enn de først anslo. Men det er nok en salig blanding av hormoner, hastesnitt som fortsatt "sitter" i kroppen og overtenking 😅 Ts Anonymkode: 879b4...4e5
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #17 Skrevet 27. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Var det legen som lot deg ta valget sånn uten videre? I mitt første keisersnitt så fikk jeg narkose halvveis inn i snittet. Skal nå ha planlagt og spurte ang narkose. Jeg ønsker absolutt IKKE å få narkose igjen. Fikk da beskjed om at de kun bruker narkose i helt absolutt nødvendige tilfeller. Det var siste utvei. Anonymkode: 6223d...777 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er dette som er prosedyren ja. Under ks i narkose vil man ikke få smertestillende før etter barnet er forløst. Noe som øker sannsynligheten for awareness feks. Anonymkode: f9817...406 Hmm, ikke fått noe spørsmål om narkose. Men det er ikke noe jeg ønsker heller, så er jo i grunn det samme 😊 jeg blir så dårlig av narkose, så spinalbedøvelse er mer enn nok 🙏 så lenge de setter den riktig, så klart 😅 Ts Anonymkode: 879b4...4e5 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #18 Skrevet 27. mai 2021 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Hmm, ikke fått noe spørsmål om narkose. Men det er ikke noe jeg ønsker heller, så er jo i grunn det samme 😊 jeg blir så dårlig av narkose, så spinalbedøvelse er mer enn nok 🙏 så lenge de setter den riktig, så klart 😅 Ts Anonymkode: 879b4...4e5 Selvsagt velger man spinal🤗. Man får ikke valget heller. Masse lykke til🤞🏻 Anonymkode: f9817...406
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå