Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg klarer ærlig talt ikke å fatte eller begripe at jeg fikk A. Hadde forventet i beste fall C eller D. Jeg vil ikke at sensor/professor skal bruke mye tid på det nå som de kanskje har tatt sommerferie, hater å være til bry. Samtidig har jeg lyst til å vite hva jeg gjorde bra slik at jeg kan lære av det. Til tross for at jeg kun skrev 3 sider og hadde en del slurvefeil  fikk jeg og en annen A, resten fikk C eller D. 

Nå høres det ut som om jeg skryter, men jeg er oppriktig sjokkert😅

Anonymkode: bb95c...5a2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er vel ikke sommerferie for sensor helt ennå? Sensor er faktisk lovpålagt å gi begrunnelse på karakter, uansett hvordan det gikk. Det er en del av jobben deres, så du burde absolutt ikke synes at du er til bry. Hvis du vil vite hva som gikk bra og hvordan du kan få det til igjen, så anbefaler jeg de å be om en begrunnelse. Jeg gjør det alltid, uansett. 

Anonymkode: 15960...f95

• Liker 24
AnonymBruker
Skrevet

Ehm.nei. det burde du ikke! 

Hvorfor? For å få skriftlig skryt? Er ikke Aen nok?

Anonymkode: dbc0f...009

• Liker 11
Skrevet

Nei. Hva godt skal komme ut av det? En revurdering og nedsatt karakter 🤔 Take it and fucking run... 

• Liker 27
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er vel ikke sommerferie for sensor helt ennå? Sensor er faktisk lovpålagt å gi begrunnelse på karakter, uansett hvordan det gikk. Det er en del av jobben deres, så du burde absolutt ikke synes at du er til bry. Hvis du vil vite hva som gikk bra og hvordan du kan få det til igjen, så anbefaler jeg de å be om en begrunnelse. Jeg gjør det alltid, uansett. 

Å herre. Det er slike som deg som er grunne til at de vurderer å gjøre om på hele systemet, da arbeidsbelastningen for de ansatte har blitt uholdbar. 

Anonymkode: b5de9...555

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke nyttig for studenter å få vite grunnlaget for hvorfor en karakter er gitt da. Tilbakemelding er den beste måten å få god utvikling på. Synes jo det er synd hvis sensorene mener det er en stor arbeidsbelastning, men sånn reglene er nå har hvertfall TS rett på en begrunnelse. Og jeg regner med at den ikke kan revurderes og settes ned når man ber om begrunnelse, karakteren er jo satt. 

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Her er begrunnelsen:

Du har svart godt og relevant på oppgaven og vist at du har oppnådd kompentasen, med glans.

La sensor være i fred.

Anonymkode: 15bde...77f

• Liker 20
Skrevet

Jeg har aldri bedt om begrunnelse for en A. Hvorfor? Du kaster vekk tiden til sensor. 

• Liker 10
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er det ikke nyttig for studenter å få vite grunnlaget for hvorfor en karakter er gitt da. Tilbakemelding er den beste måten å få god utvikling på. Synes jo det er synd hvis sensorene mener det er en stor arbeidsbelastning, men sånn reglene er nå har hvertfall TS rett på en begrunnelse. Og jeg regner med at den ikke kan revurderes og settes ned når man ber om begrunnelse, karakteren er jo satt. 

Den kan desverre det. Hvis sensor ser at det er gjort en feil i vurderingen så kan dem endre karakteren, også hvis man kun ber om begrunnelse. Anbefaler derfor å ikke be om den begrunnelsen. Det ville ihvertfall aldri jeg gjort.

Endret av Madah
  • Liker 21
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Faget er avsluttet når eksamen er tatt... 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Kanskje for å få vite hva som var bra slik at hun kan utvikle seg videre i samme spor? Én ting at besvarelsen var bra, men hva var bra, og hva bør ts ta med seg videre slik at hun kan gjøre det like godt på neste eksamen?

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Begrunnelse er aktuelt for de som vurderer å klage på karakteren. Men mindre du vurderer å klage på A'en sin trenger du ikke begrunnelse

Anonymkode: daa6a...77c

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
Gjenferdet skrev (Akkurat nå):

Kanskje for å få vite hva som var bra slik at hun kan utvikle seg videre i samme spor? Én ting at besvarelsen var bra, men hva var bra, og hva bør ts ta med seg videre slik at hun kan gjøre det like godt på neste eksamen?

Neste eksamen er et annet fag, så det har ingen overføringsverdi. Det 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Tenker også at det kan virke som skryt. Greia er bare at jeg er en C-elev og har aldri knekt koden på hvordan man får toppkarakterer. Tenkte sensor kan gjøre meg oppmerksom på hva som var så bra. Men tror jeg dropper det. Har lest litt rundt på nettet og det virker som om det sensorene hater at studenter ber om begrunnelse.

• Liker 4
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Neste eksamen er et annet fag, så det har ingen overføringsverdi. Det 

Sikker på at det ikke kan ha en overføringsverdi selv om faget er avsluttet? Det er ikke bare pensum som vurderes, men også skrivestil, godt språk, god bruk av kilder, relevante opplysninger & godt treff på oppgaven.

Endret av Gjenferdet
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Okei, det var mange sterke reaksjoner her ser jeg😬 bra jeg spurte før jeg ba om begrunnelse💀

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det har sikkert skjedd en feil, bare LØP!!! Eventuelt spør en lærervenn pent om å se på oppgaven etter sommeren? 😛

Anonymkode: c22e9...565

• Liker 8
Skrevet
Gjenferdet skrev (Akkurat nå):

Sikker på at det ikke kan ha en overføringsverdi selv om faget er avsluttet? Det er ikke bare pensum som vurderes, men også skrivestil, godt språk, god bruk av kilder, relevante opplysninger, godt treff på oppgaven osv. 

Jo - men om alle som får gode karakterer ber om begrunnelse, så blir det mye ekstrajobb for sensor. Begrunnelse er i all hovedsak for de som vurderer å klage på karakteren. Jeg tror det kreves at man ber om begrunnelse først. Denne overføringsverdien kan enkelt benyttes ved å ta vare på eksamensbesvarelsen. Det er en A, da vet du at det er bra. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Er ganske ofte karakterene til studenter blir miksa, mulig du har fått en annen students karakter. 

Anonymkode: 1cae4...6fb

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...