Gå til innhold

Ha barn i bhg når man selv har fri?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Barnet vårt begynner i bhg i august, og jeg er litt i tvil om hva som er vanllg og "innafor".

Har en mann som jobber på båt, så er relativt mye i alene i perioder. Jeg jobber 100%, men med en turnus som innebærer noen fridager på ukedager.

Er det greit å ha barnet i bhg når man selv har fri for å handle, vaske huset etc, ta seg en god dusj, trene, gjøre andre ting? Selvfølgelig ikke lange dager, men innenfor kjernetiden feks? 

Vil jo selvfølgelig tilbringe tid med barnet, men kanskje 1 gang i uka ha en slik dag så jeg får gjort unna ting når mannen er bortreist? Hva gjør dere andre, er det innafor? Eller blir man stemplet som en som bare plasserer barnet bort?

Anonymkode: 5448f...250

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig er det innafor!

Anonymkode: b1ca4...824

• Liker 46
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjør det med god samvittighet og mannen har ikke engang en jobb som innebærer mye reising. 

Kos deg med fridagen, du☺️

Anonymkode: f50cd...c25

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

Haha ja det er innafor, er jo kjedelig og lite stimuli for barnet å bare være hjemme med mamma. Vurderer aldri å holde barnet mitt hjemme når jeg selv har fri, hun blir alt for rastløs

Anonymkode: c2ba9...360

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, selvfølgelig! 
barnet mitt vil aldri dra hjem fra barnehagen fordi det koser seg så mye der, så jeg ender alltid med å stå og vente fordi han skal leke seg ferdig, og så må tvinge han hjem😅  så i stedet for å ha dårlig samvittighet, tenk heller på hvor mye barnet ditt koser seg med å leke, synge sanger, lese bøker osv! 
Bruk dagen som du vil, med god samvittighet! Hvis du kunne hengt med vennene dine og hatt det morsomt hele dagen, så hadde du vel gjort det, i stedet for å kun henge med mamma/pappa og se på de vaske huset, handle osv? Jeg vet at min heller vil leke med vennene sine 😂💗

Anonymkode: fb286...469

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Haha ja det er innafor, er jo kjedelig og lite stimuli for barnet å bare være hjemme med mamma. Vurderer aldri å holde barnet mitt hjemme når jeg selv har fri, hun blir alt for rastløs

å det tørr du si ? serr klarer du ikke kose dei med ditt barn? 

Anonymkode: d527f...e0e

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Om du er en dårlig mor så sender du 8-16 som vanlig. Barnet har det nok best i barnehagen. Er du litt mer oppegående sender du i kjernetid og gir litt fri innimellom. De fleste barn har det nok best i barnehagen. De fleste jeg kjenner takler så vidt barna sine de to timene de er våkne før de legger seg. 

Anonymkode: a60f0...8a9

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Barnet vårt begynner i bhg i august, og jeg er litt i tvil om hva som er vanllg og "innafor".

Har en mann som jobber på båt, så er relativt mye i alene i perioder. Jeg jobber 100%, men med en turnus som innebærer noen fridager på ukedager.

Er det greit å ha barnet i bhg når man selv har fri for å handle, vaske huset etc, ta seg en god dusj, trene, gjøre andre ting? Selvfølgelig ikke lange dager, men innenfor kjernetiden feks? 

Vil jo selvfølgelig tilbringe tid med barnet, men kanskje 1 gang i uka ha en slik dag så jeg får gjort unna ting når mannen er bortreist? Hva gjør dere andre, er det innafor? Eller blir man stemplet som en som bare plasserer barnet bort?

De som er verst til å stemple og mom-shame henger her inne. I virkeligheten har folk full forståelse for at foreldre i full jobb av og til trenger fridager til å gjøre forefallende uten barnet hjemme. Det er helt OK. 

Anonymkode: df87b...48f

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jada. Hilsen ped. leder. 

Men kanskje ikke 7-17.00 hver dag om du ikke må. Det er slitsomt og mye støy i barnehagen. 

Anonymkode: d962a...0af

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i permisjon med baby og er hele ettermiddag og kveld alene med baby og eldste. Jeg sender i barnehagen hver dag 9-15, bortsett fra når mannen har fri. 

Anonymkode: bec09...698

AnonymBruker
Skrevet

Vår erfaring med barnehagestart var at det beste for barnet var å være i bhg hver dag, men korte dager når vi klarte. 

Vi forsøkte først en ordning hvor barnet var tre dager i uka i bhg, men da klarte barnet aldri å lande helt, eller komme inn i rutinene. Far tok 40% ulønna perm for å gi to dager fri hver uke, men det avsluttet vi etter noen mnd fordi barnet aldri helt kom inn i barnehage-tralten. Det ble ny tilvenning hver uke virket det som.

Så min konklusjon er at det særlig i starten kan være viktig for barnet å være hver dag i barnehagen, men at du er heldig som kan gi kortere dager når du har fri, samt gi barnet fri om det virker å ha behov for det. Barn er veldig ulike på om de vil i barnehagen eller ikke også, så du ser nok hva som blir riktig for dere når dere først er i gang. 🙂

Anonymkode: 571e4...d49

• Liker 1
Skrevet

Det er absolutt innafor det! 

Her jobber mannen turnus, og jeg vanlig 8-16, ungen er i barnehagen de dagene han har fri, men blir ca 1,5 time kortere enn de dagene jeg leverer og henter. Har mannen mange fridager på rad og vi ser at ungen er litt sliten så dkal hun så klart få være hjemme, men det har enda ikke vært en problemstilling hos oss. 

Gjest WhisperingWind
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Les en gang til 👀👀👀

AnonymBruker
Skrevet

Det er helt innafor! Men gi barnet gjerne kortere dager inni mellom når det er mulig, de blir slitne av en hel arbeidsdag i barnehagen, spesiellt på ettermiddagene.

Hilsen barnehageansatt og mamma

Anonymkode: 975c0...3b5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Absolutt, hvis du leser hva jeg skrev vektlegger det at hun har det best i barnehagen når hun får leke med vennene sine enn når hun ikke får det. Koser meg masse med barnet mitt, men som jeg skreiv - hun kjeder seg om hun er mye hjemme sammen med meg og har mye mer glede av å være i barnehagen da. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Helt innafor. Har selv en mann som er mye borte da han jobber på båt. Når mini var mindre prøvde jeg å få til litt kortere dager når jeg hadde fri. (Jobber også turnus). Nå som han er 5 år leveres han 09.00 og hentes 16.00 på fridagene mine. 

Anonymkode: 32054...675

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Kanskje gjøre noe med barnet da, hvis det er så kjedelig hjemme med deg?

Jeg hadde hatt barna hjemme TS, virkelig kost meg sammen med barnet mitt! :) Har alltid holdt barnet mitt hjemme når jeg selv er hjemme, det er jo så ekstra stas for oss begge/ etterhvert alle tre. :)

Anonymkode: 91394...3e8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Om du er en dårlig mor så sender du 8-16 som vanlig. Barnet har det nok best i barnehagen. Er du litt mer oppegående sender du i kjernetid og gir litt fri innimellom. De fleste barn har det nok best i barnehagen. De fleste jeg kjenner takler så vidt barna sine de to timene de er våkne før de legger seg. 

Anonymkode: a60f0...8a9

Det er helt feil, oppegående foreldre gjør det som er best for sitt barn, de følger ikke en mal som andre har bestemt er best. Mitt barn likte ikke overganger og hadde behov for å bli levert tidlig når det ikke var mange barn der. Da leverte jeg ikke kl 10 (da kjernetiden startet) fordi noen andre mødre på et forum mente det var bedre. Han ble også veldig lei seg om han gikk glipp av fruktmåltidet kl 15. (Det var visst ikke det samme å spise frukt hjemme.) Så han fikk heller 1-2 hele fridager i uken i stedet for korte dager, det var det som fungerte best for ham.

Anonymkode: b44df...94d

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Mitt barn finner jakke og sko og setter seg ved ytterdøren om morgenen de dagene jeg har fri også (kan ikke snakke ennå). Jeg hadde på forhånd tenkt at de dagene kunne barnet være hjemme med meg, så gikk jeg over til at barnet kunne leveres etter frokost for å få en rolig morgen, det er det null interesse for her 😅 Jeg henter tidligere da, så det blir vel 3 timer kortere dag i barnehagen. Og jeg får gjort unna en del husarbeid og annet. 

Anonymkode: c2b5f...5ee

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...