Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var uheldig å brekke ankelen for noen uker siden og har gått med gips. På neste kontroll har legen forklart at jeg kan velge om jeg fortsatt vil ha gips eller gå over til en Walker ortose. Hva bør jeg velge? Noen som har vært i samme situasjon?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde gips de to første ukene - deretter var det 10 uker på krykker uten gips. De 4 første var helt uten belastning. Jeg brakk begge beina i ankelen så det ble operasjon. Så er kanskje ikke helt sammenlignbart? 

Anonymkode: 05d39...a54

Skrevet

Håper jeg slipper operasjon, men virker som om bruddet mitt gror greit. Jeg er imidlertid usikker på om jeg skal velge gips eller ortose. Legen sier det er litt opp til meg. Han har uansett antydet 6 uker på krykker. Hvordan var det å begynne å gå på foten igjen uten krykker?

AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring er at gips var bedre å ha på. Når jeg kunne begynne å legge litt vekt på den fikk jeg en gipssko som jeg hadde på utenpå sokken. Gips føles litt nettere å gå med og sove med. Walker støvvel føles litt klumpete og stor og jeg likte ikke den så godt. Jeg hadde den på om natten også og følte at jeg måtte vaske av den under da jeg hadde gått med den ute. Fordelen med ortose er at den kan tas av ved dusjing. Så hvis du er lei av å dusje med pose kan du velge ortose, men gips synes jeg var bedre å gå med.

Å begynne å gå uten krykker var en gradvis overgang. Jeg brukte krykker ca. tre uker fra jeg var ferdig med ortosen. Men det tok noen måneder før jeg var helt tilbake til normalen.

Anonymkode: 766da...a32

Skrevet

Takk for svar. Jeg har også hørt fra andre at Walker ortosen føles litt klumpete og stor ut i forhold til gips. Tror faktisk jeg velger å beholde gipsen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...