Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynte på jobb igjen for en måned tid siden, 100% i helsevesenet. Baby er litt over 8 mnd.

Pappaen bidrar minst like mye som meg med både baby, hus, hund og det som er. Kommer som regel hjem til ferdig middag, luftet hund og glad baby. Men da er også pappaen sliten og vil ha litt fritid. Han tar nettene når jeg skal på jobb.

Babyen er stort sett blid og fornøyd, men krever oppmerksomhet selvfølgelig hele tiden hun er våken. Krabber i en veldig fart og skal borti alt. Hun har også begynt å våkne mye på nettene etter vi byttet til sprinkelseng. Før sov hun natten gjennom.

Jeg er så veldig sliten. Dagene går i ett med travel jobb, baby, hund, stort hus og i tillegg prøver jeg å gå ned i vekt så blir trening et par ganger i uken og litt mindre mat enn vanlig. (Bmi på 30, så det er nødvendig)

Føler meg så tappet for energi og har aldri tid til å få hentet meg inn igjen. Når baby er lagt må det husarbeid til, eller gå tur med hunden. Eller andre ting som ikke har blitt gjort i løpet av dagen. Er alltid klesvask, oppvask etc.🙊

Noen andre i samme situasjon som har noen gode tips? 

Anonymkode: b91f8...260

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det blir bedre. Rundt 1,5 år løsnet det her begge ganger. 

Anonymkode: f0e1a...ceb

AnonymBruker
Skrevet

Hm, ja. Men du kan si at jeg prøvde aldri p få vekk noen av gravidkiloene før søvnmangel var tilbakelagt. Den dreper ALT for min del. Prøvde jeg å trene samtidig som søvnmangel ble jeg skikkelig syk etter hver trening. Så på kanten var kroppen min. I ca 4 år pga to tette barn som aldri sov særlig godt før de ble en 2-3 år. 

Så mulig du tar på deg drøyt mye her. Ikke rart du ikke har energi! Pri 1 et søvn. Oppvåkninger kan kompenseres litt for med å legge seg veldig tidlig så natta blir lang. Og selvsagt bytte på så dere tar hver deres natt, så ingen er helt på felgen. Pri 2-10 er baby, hund, jobb, hus etc. trening og slanking… langt ned på lista når man er i overlevelsesmodus fra før. Må ikke undervurdere effekten av søvnmangel, den er brutal og mer enn nok for kroppen å håndtere. 

Anonymkode: 6b4d1...f28

• Liker 12
Skrevet

Ikke så lett å få til mens baby er så liten, men prøv å gjøre husarbeid mens hun er våken! Klesvask og skifte på senga er fine fellesaktiviteter f.eks. Eller la baby sitte i stolen sin ved siden av og "hjelpe til" mens du vasker opp. Ha henne i bæresele mens du lufter hunden osv. Målet her i huset er at mest mulig skal være klart før leggetid sånn at vi voksne kan disponere tiden fritt om kvelden. 

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Støtter forslag om å gjøre husarbeid med babyen. 

Det er god underholdning for dem, og de kan "hjelpe til" om de kan krabbe. 

Og dere er jo to.. den ene kan gjøre husarbeid mens den andre passer babyen. Kan ikke mannen gjøre klesvask på dagtid? 

Anonymkode: 49b76...ac5

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Legg deg tidligere innimellom for å hente deg inn, la oppvask stå. Jeg la meg kl 20 en til to ganger i uka. Er man sliten, så må man hvile.

Anonymkode: b9c0c...113

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Husk at huset trenger ikke være shinet hele tiden, og klesdunken tåler å være full et døgn så lenge det er klær i skapet. Gi deg lov å gi litt f i det som man bare tror må gjøres, for litt støv og skitt tåler alle. Plei forholdet i familien og sov litt. Gå tur med hunden hele familien. Ting må ikke være perfekt! Se en film med bena høyt, selv om det står litt oppvask på benken. Du er god nok uansett!!

Anonymkode: 63ae2...1e4

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg begynte på jobb igjen for en måned tid siden, 100% i helsevesenet. Baby er litt over 8 mnd.

Pappaen bidrar minst like mye som meg med både baby, hus, hund og det som er. Kommer som regel hjem til ferdig middag, luftet hund og glad baby. Men da er også pappaen sliten og vil ha litt fritid. Han tar nettene når jeg skal på jobb.

Babyen er stort sett blid og fornøyd, men krever oppmerksomhet selvfølgelig hele tiden hun er våken. Krabber i en veldig fart og skal borti alt. Hun har også begynt å våkne mye på nettene etter vi byttet til sprinkelseng. Før sov hun natten gjennom.

Jeg er så veldig sliten. Dagene går i ett med travel jobb, baby, hund, stort hus og i tillegg prøver jeg å gå ned i vekt så blir trening et par ganger i uken og litt mindre mat enn vanlig. (Bmi på 30, så det er nødvendig)

Føler meg så tappet for energi og har aldri tid til å få hentet meg inn igjen. Når baby er lagt må det husarbeid til, eller gå tur med hunden. Eller andre ting som ikke har blitt gjort i løpet av dagen. Er alltid klesvask, oppvask etc.🙊

Noen andre i samme situasjon som har noen gode tips? 

Anonymkode: b91f8...260

Barnesikre huset og senk lista mtp hvor ryddig og rent det er hjemme.

Anonymkode: 5edbe...c32

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ærlig talt at den som går hjemme i permisjon bør kunne fikse klesvask og annet forefallende husarbeid i løpet av dagen, før den andre kommer hjem. Det er utrolig tungt å skulle starte på jobb nr.2 når man kommer hjem fra jobb nr.1 slik du gjør.

Men dersom du må gjøre husarbeid: Kan du komprimere klesvask til noen faste dager i uka? Eller tidsinnstille vaskemaskinen til å starte på morgenen slik at mannen kan henge opp klærne/kaste de i tørketrommelen i løpet av formiddagen? 

Ville også prøvd å holde husarbeid til 1-2 faste dager i uken. Her gjør vi unna støvsuging, bytte av sengetøy og vasking en dag i helgen. Handling gjør vi med Meny-appen og får varene levert på døren, det sparer vi mye tid på i hverdagen. Til middag bruker vi matkasser fra Godt Levert.

Anonymkode: 2db8f...9ca

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje en grunn for at man ikke skal få barn når man ikke har tid eller råd til å være hjemme med de mens de er babyer. 
Vet jeg er litt stygg nå, men ja, det er slitsomt med barn. Og dette er ingenting i forhold til hva som kommer senere. 

Anonymkode: d4c2e...a41

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Som andre sier, gjør husarbeidet mens babyen er våken. Når babyen da er i seng, er også deres huslige oppgaver ferdige for dagen. Kanskje hunden trenger en tur, men det er jo bra trening for deg. Du kan jo heller ta turer med hunden i stedet for å ta 'trening'. Å gå turer med hund er også trening. En lengre tur om kvelden gjør deg godt :)

Anonymkode: b1150...ccc

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner godt du er sliten jeg, og det hjelper lite å høre at det blir bedre - for det virker så uendelig lenge til!

Synes det har kommet mange gode tips her! Jeg har 3 barn og har måttet fire mye på kravene til hvordan jeg skal ha det hjemme, samt investert i en robotstøvsuger som også vasker gulv!

Har en fast dag i uken med feks bytte av sengetøy og prøver å gjøre noe sammen med de minste av barna. Den aller minste får feks kjøkkenutstyr som han kan leke med mens jeg rydder kjøkkenet og synger samtidig og tuller litt. De to eldste får jeg med meg til å gjøre jobben sammen med meg.

Tar en kjapp shining etter ungene har lagt seg, men første pri er litt nedetid før vi legger oss tidlig!

Av og til kombinerer jeg «egentiden» med feks å brette klær mens jeg hører på podkast eller ser på tv. Tar meg god tid og stresser ikke.

Og så ville jeg heller prioritert søvn foran trening… Men det er meg da 😊 Alt er en fase, nettene vil bli bedre på et eller annet tidspunkt 😊

Ønsker deg uansett lykke til og mange gode netter med deilig søvn ♥️

Anonymkode: 151a1...3bc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dropp den sprinkelsenga, ta baby opp i deres egen seng, så blir det nok mye mer søvn. Og husk at når man har barn, så er man kronisk sliten de første 5-6 årene, det er bare å venne seg til.

Anonymkode: 87e65...b5d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Først av alt, det blir bedre! Babytiden er tøff og slitsom, særlig fordi det blir lite søvn. Ikke hør på ...a41, de aller fleste syns babytiden er slitsom og at tiden blir knapp. Det tar tid få nye rutiner på plass, særlig når man er så sliten. Selv har jeg 13-åring i hus nå, så jeg skjønner ikke helt hva a41 mener med at babytiden ikke er noe i forhold til hva som kommer senere. 

Huset trenger ikke å skinne til en hver tid. Bæresele kan være gull verdt når man skal gjøre noe i huset. Eller plasser babyen i stolen sin, slik at hn kan følge med dere når dere rydder/lager middag etc. Mange har lekegrind også. 

Du kan jo ta turene med hunden som trening. Rask gange/jogging, også kan du ta noen styrkeøvelser hjemme (eller på turen) om ønskelig. Mange gode øvelser med egen kroppsvekt, ellers kan man også få diverse utstyr til en billig penge. Du må ikke på treningssenteret om det er noe som gjør deg sliten. Du må heller ikke sulte deg selv, husk at du kan spise masse grønnsaker og bær som tilbehør. Det kan mette godt, uten at det nødvendigvis gjør kaloriinntaket så mye høyere. 

Anonymkode: 9e2b4...2d1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Kanskje en grunn for at man ikke skal få barn når man ikke har tid eller råd til å være hjemme med de mens de er babyer. 
Vet jeg er litt stygg nå, men ja, det er slitsomt med barn. Og dette er ingenting i forhold til hva som kommer senere. 

??? Man skal ikke få barn med mindre begge foreldrene kan være hjemme samtidig? 

Anonymkode: 7d24a...07e

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

Det blir bedre, men vil tippe at dårligere søvn henger sammen med tannfrembrudd. På den tiden kan tenner komme på løpende bånd og forstyrrer ofte søvnen i varierende grad. Ikke det at det hjelper her og nå, men for min del var det greit å vite at det var noe forbigående da mine var i den fasen.

Anonymkode: 482f0...726

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Gir treningen deg overskudd/glede eller er det et ork? Om sistnevnte er tilfelle ville jeg vurdert å utsette det til barnet blir litt større.

Jeg skjønner at mannen er sliten etter å ha tatt nettene og så vært hjemme med barnet som er i en aktiv alder, men hvis han klarer å holde ut litt lenger før han får pause så kan dere få unna det som må gjøres av husarbeid før barnet blir lagt. 
hunden må få tur, men kanskje den som ikke legger kan gå på tur da? Så er alle praktiske gjøremål unnagjort når leggingen er ferdig, så kan begge to slappe av på kvelden og hente seg inn. 

Anonymkode: 7025c...92b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Å jobbe 100% i helse er jo brutalt da. Er ferdig med den delen av livet, og jeg hadde ikke en gang barn eller dyr. Kan noen komme å passe baby og/eller hund litt? Så får både du og pappa mulighet til å både slappe av og kanskje tilbringe litt kjærestetid sammen.

Anonymkode: 350a3...595

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Nå er jeg veldig spent, hva kommer senere og når kommer det? 

Anonymkode: f39e5...71a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Barnesikre huset og senk lista mtp hvor ryddig og rent det er hjemme.

Anonymkode: 5edbe...c32

Veldig enig i denne. 

Fjern absolutt alt som kan pilles på. Vi satte alle planter osv inn på et rom feks, absolutt ingen pyntegjenstander. Barnesikret og lot ungen styre på. La fram ting hun trodde var spennende, feks en tøypose med klær som hun kunne rive ut av så mye hun ville. Så kunne vi ta oss 15 min med en kaffekopp innimellom slagene. 

Når det kommer til oppvask så lot vi det stå til dagen etter også tok den som var i permisjon det fordi han eller jeg var jo uansett oppe. Babyen fikk leke med plastbokser og visper i mellomtiden. Klesvask ble slengt i maksina og satt på delay til morgenen etter, så kunne det henges opp eller kastes i tørketrommelen dagen etter. I perioder så tok det en stund mellom vaskene og vi vasket kun når vi måtte, og lenge plukket vi rene klær rett fra stativet fordi vi ikke prioriterte å brette dem. Støvsuging tok vi når vi så det måtte gjøres, skifte på senga gjorde vi sammen før vi skulle legge oss og gjerne da i helgene. Badet fikk seile sin egen sjø, det ble tatt litt her og der. Doen en dag, støvsuging en annen servanten en annen dag. 

Det finnes veldig mange grep man kan ta for å slippe den kabalen der, og å senke skuldrene og godta at ting er som det er en periode er nok det beste. Da har man ettermiddagen på å kose seg med babyen og kan velge å bruke kvelden på egentid eller rett og slett legge seg kl 20. 

Og du. Jeg tok av 30 kilo uten å trene en dag. Du jobber i helsevesenet og jeg tipper derfor du uansett har nok hverdagsaktivitet. Du kan slanke deg med kostholdet også kan du trene når du faktisk føler du har lyst, tid og overskudd. 

Anonymkode: f39e5...71a

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...