Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vet at dette er på feil underforum, men poster her likevel da det ofte er lite svar og få andre plasser.

Jeg fikk odag utskrevet antidepressiva. Mirtazapin Orion 15mg, som skal tilsvare Remeron-s. 
Noen som har gått på dette før? Jeg er livredd, men også desperat etter å føle meg bedre. Har lest så mye gruff ang antidepressiva, så er så innmari skeptisk😔 

Anonymkode: 288f5...131

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Stol på magefølelsen din. Antidepressiva er ikke bra, og gjør ca null med problemet. Det finnes mye bedre løsninger.

Anonymkode: 1f062...31c

AnonymBruker
Skrevet

Du får vel psykolog-hjelp, eller fastlege-hjelp i ventetiden, i tillegg til medisin!? Antidepressiva er på ingen måte noen quick-fix, medisin er tilleggshjelp og ikke noe som fikser noe alene.

Anonymkode: b2685...352

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Stol på magefølelsen din. Antidepressiva er ikke bra, og gjør ca null med problemet. Det finnes mye bedre løsninger.

Dette har du ingen grunnlag for å si/skremme ts med. Du vet da ingenting om ts sin historie? 

Ts, snakk med legen din om dette ❤

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Hei 😊 Jeg har ikke erfaring med noen av de medisinene du nevner, men vil gjerne komme med noen råd til deg. Jeg har slitt med depresjon og angst i 15 år, og har prøvd mye forskjellig medisiner. Når jeg endelig fant rett medisin for meg, så fikk jeg en ny hverdag. Det menes mye om antidepressiva desverre, men når du er deprimert så kan det hende det er nødvendig med medisin. Om enn bare for en periode. Depresjon er en sykdom, og akuratt som andre sykdommer så må det medisin til noen ganger. Jeg synes ikke du burde være redd, jeg har ikke opplevd bivirkninger. Lykke til ❤️ 

Anonymkode: ac876...356

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Ts.

Er det jeg er redd; at det gjør mer vondt enn nytte. Selv om legen beroliget meg med at det verken ville gjøre meg avhengig eller at det ville bli tull den dagen jeg slutter. Men jeg er skeptisk

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Hei 😊 Jeg har ikke erfaring med noen av de medisinene du nevner, men vil gjerne komme med noen råd til deg. Jeg har slitt med depresjon og angst i 15 år, og har prøvd mye forskjellig medisiner. Når jeg endelig fant rett medisin for meg, så fikk jeg en ny hverdag. Det menes mye om antidepressiva desverre, men når du er deprimert så kan det hende det er nødvendig med medisin. Om enn bare for en periode. Depresjon er en sykdom, og akuratt som andre sykdommer så må det medisin til noen ganger. Jeg synes ikke du burde være redd, jeg har ikke opplevd bivirkninger. Lykke til ❤️ 

Godt og høre at du har det bedre nå❤️ 

Merket du noe vektøkning? Jeg er allerede 20kg for tung, og jeg leser over alt at disse tablettene gir en umettelig hunger. Går jeg opp noe mere så vil det i seg selv også gjøre meg mer deprimert.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Merket du noe vektøkning? Jeg er allerede 20kg for tung, og jeg leser over alt at disse tablettene gir en umettelig hunger. Går jeg opp noe mere så vil det i seg selv også gjøre meg mer deprimert.

Takk 😊

Jeg har lest at remeron kan gi vektøkning i form av økt sultfølelse. Du kan jo kanskje høre med legen om det er noen andre medikamenter som ikke har det som bivirkning? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk 😊

Jeg har lest at remeron kan gi vektøkning i form av økt sultfølelse. Du kan jo kanskje høre med legen om det er noen andre medikamenter som ikke har det som bivirkning? 

Jeg har forresten ikke merket noe vektøkning av cipralex som jeg går på. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har erfaring med de. De hjalp meg å falle i søvn, men de første dagene var jeg litt groggy dagen derpå. Valgte derfor å slutte og begynte på cipralex som jeg ikke opplevde dette med isteden. 

Anonymkode: cb6c0...6b5

AnonymBruker
Skrevet

Jeg slet veldig med angst, og begynte på cipralex for 7 år siden. De første 3 ukene var tøffe da angsten ble verre for min del, men så begynte de å virke. Jeg ble rett og slett angstfri. Har jobbet 100% siden jeg starten på de, og livet er mye bedre. 
ingen bivirkninger og alt er som vanlig. 
legen min sier at disse tablettene slutter ikke å virke selv om man har gått lenge på de. De er ikke avhengighets skapende, og jeg kan slutte på de når jeg vil. Men da må jeg trappe ned over tid, og det er helt greit. 
hvis du har det vondt og sliter mye så anbefaler jeg deg å prøve, det verste som kan skje er at det ikke virker og da kan du prøve noe annet. 
folk tar Paracet og Ibux for hodepine også, istedefor å drikke nok vann, få en massasje eller sove.. men når det kommer til det psykiske så skal man ikke bruke medisin. Det er du sammen med din lege som finner ut sammen hva som er best for deg. 
du vil alltid høre at noen ble verre av det, men folk kan få utslett og kløe av antibiotika også. En skal ikke dra alle under samme kam. 

Anonymkode: 12608...7c1

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Fikk skikkelig matsug av Remeron. Gikk på det noen få uker. Obs. Hallusinasjon og tap av orientering i rom, gravitasjon, retning og tid ved for stort inntak... 

Anonymkode: b4be6...1dc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du kan få mere matlyst, men du legger på deg av at du spiser mer, ikke tab i seg selv. Du kan velge å spise som før, og kroppen din blir vant med inntaket ditt 

Anonymkode: 12608...7c1

AnonymBruker
Skrevet

Remeron gav meg en god del ekstra matlyst, men den hjalp også mye på søvnen :) Bare pass på å spis som du har gjort tidligere, så går det fint. Tabletten i seg selv øker ikke vekta di.

Anonymkode: 4d268...cf1

AnonymBruker
Skrevet

Jeg går på cipralex og det har jeg gjort i 3 år. Jeg er uenig i at de ikke er avhengighetsskapende. Har prøvd å slutte flere ganger, men det går ikke. Jeg trappet ned fra 10 mg til 5 mg pr dag i fjor høst. Det er et fremskritt, ihvertfall. For min del har det hjulpet meg men vet jo ikke hvordan det vil bli når jeg skal slutte helt. Går ikke i terapi. Kan bare glemme å få time gjennom det offentlige. Derfor skriver legene ut antidepressiva og man blir overlatt til seg selv. Jeg var ikke syk nok. 

Anonymkode: 68e50...28e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har brukt Escitalopram/Cipralex 5-20mg i 15 år med veldig god effekt mot depresjon og noe angst. Hatt lite bivirkninger av dette. Har også prøvd Wellbutrin og fikk alle mulig bivirkninger. Har gått til ett par psykiatere, men medisinering har hatt best effekt på meg. 

Anonymkode: 9c053...ad2

AnonymBruker
Skrevet

Cipralex fikk jeg så veldig diaré av, så begynte på Remeron. Den hadde god virkning på søvn, angst, nedstemthet og tankespinn etter en 3 ukers tid. Noe hangover i starten. Føler meg ikke mer sulten, men kjenner heller ikke at jeg blir mett når jeg først spiser, så har gått opp 5 kg til nå. Håper det stopper der, selv om jeg var meget tynn i utgangspunktet.

Anonymkode: bc74b...d05

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har god erfaring med cipralex. Har effekt, og ingen omfattende bivirkninger. Har ikke gått opp i vekst.  Når du slutter blir du svimmel i en periode. Jeg har sluttet noen ganger men begynt igjen pga hjelpen medisinen gir. Har brukt dem i mange år og kan hende jeg bruker dem hele livet. Ser ikke noe problem med det, ikke legen heller. 

Anonymkode: 21f49...2a2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ts.

Er det jeg er redd; at det gjør mer vondt enn nytte. Selv om legen beroliget meg med at det verken ville gjøre meg avhengig eller at det ville bli tull den dagen jeg slutter. Men jeg er skeptisk

Ei venninne av meg synes ssri eksempelvis ikke funket, mens stemnimgsstabiliserende funket supert - kunne jobbe/leve fint.

Kjenner andre som synes ssri var best.

Så du må nesten prøve for å vurdere. 

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg går på cipralex og det har jeg gjort i 3 år. Jeg er uenig i at de ikke er avhengighetsskapende. Har prøvd å slutte flere ganger, men det går ikke. Jeg trappet ned fra 10 mg til 5 mg pr dag i fjor høst. Det er et fremskritt, ihvertfall. For min del har det hjulpet meg men vet jo ikke hvordan det vil bli når jeg skal slutte helt. Går ikke i terapi. Kan bare glemme å få time gjennom det offentlige. Derfor skriver legene ut antidepressiva og man blir overlatt til seg selv. Jeg var ikke syk nok. 

Anonymkode: 68e50...28e

Det kalles sepomeringssymptomer, forskjell på det og avhengighet.

De som sliter veldig ned nedtrapping kan forsøke ssri med lengre halveringstid, det pleier hjelpe.

Mange får og symptomer fordi de trapper ned for raskt. 

Du har jo klart å trappe ned til 5 - mente du at det er denne 5mg som er umulig å trappe ned med plan?

Anonymkode: 9763f...e52

AnonymBruker
Skrevet

Wellbutrin ❤️ gikk ned i vekt, fikk ekstra energi og mer stabilt humør

Anonymkode: 8edb6...126

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...