Gå til innhold

Ta med mat til venner i barseltid

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har venner som snart får barn, og vurderer å organisere at vi i vennegjengen tar med mat til denne familien den første tiden.

Er det noe dere ville satt pris på? Selv om mannen deres hadde vært hjemme. Blir det for mye? Eller ville dere vært takknemlige for å slippe å lage middag de første ukene og nyte tiden sammen?

Anonymkode: a166e...9ca

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg spurte venninnen min som nylig fikk nummer tre, om de ønsket seg middag på døra. Svaret var overveldende takknemlighet.

Jeg derimot er såpass selektiv med hva jeg spiser at det kun er noen få jeg hadde ønsket å få middag i fra. Men alle vennene mine vet jo at jeg er sær og ikke spiser korn, melk, kjøtt fra industrielt landbruk eller noen ferdigprodukter.

Kjenner du dem godt vet du jo hva de spiser, de kan kanskje til og med få lage mat-ønskeliste?

Anonymkode: 6d02e...456

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Mat, ja takk! 

Besøk? Nei takk. 

Det var slik de første ukene var her, satte enorm pris på alt av mat som kom på døren. 

Anonymkode: 42f66...2f4

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk lasagne i små former som kunne være i frysen, noe fylt tacogreier som kunne ligge i frysen, litt hjemmebakte rundstykker og boller som kunne fryses. Var helt supert 🙌 Jeg har en mann som er vekke på jobb 5 dager og fri i en uke. Så det var virkelig gull de dagene jeg var alene, hadde sikkert satt pris på det uansett da. Veldig hyggelig gjort 😊 Det med å få boller og rundstykker som kan ligge i frysen likte jeg spesielt godt, da hadde jeg alltid noe enkelt tilgjengelig om jeg plutselig fikk besøk en dag (som så alt for ofte skjer når man er hjemme med en nyfødt 😅

Anonymkode: 4ccec...be0

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Minner meg mer om noe man gjør når noen har dødd 😅😅 heller lever foodora eller frokostlevering. Blir blåst veldig opp om du kommer som en husfrue med en grateng 😅😅

Anonymkode: 0a26b...0b3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For en utrolig fin ting å gjøre. Jeg skulle ønske mine venner tilbød seg det. Jeg fikk barn alene og spiste knapt det første året. 

Anonymkode: d205c...0fc

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde en venninne som kom med mat på døren til oss mange ganger etter første barnet ble født. Det satte vi enormt stor pris på! Det ligger så mye omtanke bak det, og matlaging er ikke alltid det man orker eller har mulighet til å prioritere når babyen er nyfødt. Så det er absolutt en hyggelig ting å gjøre. 

Anonymkode: 48153...4db

• Liker 7
Skrevet

Jeg syntes det hørtes helt supert ut 🥰 Alt som kan hives i fryseren og varmes kjapt ved behov blir nok satt stor pris på!

Pizzasnurrer, lasagne, hjemmelagde rundstykker osv osv. Kanskje noe godsaker som diverse boller?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vi fikk noen former med lasagne som stod i fryseren til de skulle spises i tillegg til noen runder med frokostlevering. Satte enormt stor pris på det! 
anbefaler mat i porsjoner/«middag for to» som enten er dypfryst eller enkelt kan fryses ned dersom de har fryser slik at de kan tas opp ved behov. Er du uheldig har de akkurat hatt besøk av noen som har fylt opp kjøleskapet med mat som må spises før den blir dårlig. 

Anonymkode: fe232...cf7

AnonymBruker
Skrevet

Helt supert! 

En barselkvinne er forresten veldig tørst.

Anonymkode: c2c6b...1fa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Vi har venner som snart får barn, og vurderer å organisere at vi i vennegjengen tar med mat til denne familien den første tiden.

Er det noe dere ville satt pris på? Selv om mannen deres hadde vært hjemme. Blir det for mye? Eller ville dere vært takknemlige for å slippe å lage middag de første ukene og nyte tiden sammen?

Anonymkode: a166e...9ca

Si ifra og spør om hva slags mat de har lyst på. 

Anonymkode: 14bb8...6d9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Boller, kanelsnurrer og lasagne hadde vært toppers

Anonymkode: 15877...893

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Boller, kanelsnurrer og lasagne hadde vært toppers

Anonymkode: 15877...893

lasagne 🤤

Anonymkode: aee1d...457

AnonymBruker
Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Minner meg mer om noe man gjør når noen har dødd 😅😅 heller lever foodora eller frokostlevering. Blir blåst veldig opp om du kommer som en husfrue med en grateng 😅😅

Helt vanlig å hjelpe de nybakte foreldrene litt vel, så de har noen kjappe middager/lunsj på lur. Stor pose med pizzasnurrer levert på døren var suksess for min del☺

Foodora? Kan du fylle frysen med det?

Anonymkode: c03c5...9a4

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hoho, ikke alle som har foodora. Jeg bor 15-20 min kjøring fra Bergen, men ikke noe foodora her i gården (nesten bare Peppes som leverer her). 

Det er litt forskjellig hva man har behov for. Vi hadde helt fint overskudd til å lage middag- men de fleste venner hadde med seg «kaffemat» når de kom på besøk første gang. Jeg var mye kvalm (og slet med magen) rett etter fødsel også, så jeg var litt mer kresen enn vanlig. Orket ikke tung mat. Husker jeg fikk fisk levert på døren, og selv om jeg var veldig takknemlig så klarte jeg ikke å spise det. Så spør hva de vil ha tenker jeg😊. Også bør de ikke føle at matlevering må føre til at dere må inviteres inn. 

Anonymkode: e9037...0ff

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi pleier å lage et lass pizzasnurrer til folk som bare fryses ned. Og da slipper man å dukke opp på døra når de kanskje sover...

Anonymkode: 2e0cd...f7a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde satt veldig pris på det 🤩 svigersøster var så hyggelig å ringte oss på sykehuset og lurte på hva vi ville ha å spise når vi kom hjem. 

Anonymkode: 04794...f28

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det synes jeg høres veldig hyggelig ut :) Du er en kjempegod venn!

Anonymkode: d5fc2...754

AnonymBruker
Skrevet

Vi fikk lasagne på døra helt ut av det blå den dagen vi kom hjem fra sykehuset. Jeg får tårer i øynene når jeg tenker på det selv tre år etterpå ❤️ 

Anonymkode: 9b156...007

AnonymBruker
Skrevet

Min mann jobber on/off og jeg var så heldig at min søster faktisk flyttet inn hos oss, hun ofret 3 uker av sin ferie. Det var så deilig, hun gjorde omtrent alt, lagde mat, tok klesvask, støvsugde, skiftet bleier. Eneste jeg gjorde var amme, forsøke å sove da det var mangelvare og trille tur. Skal sies at vi er verdens beste venner, hadde kanskje ikke orket ha svigermor med samme opplegg.

Da jeg fikk nr 2 kom søsteren igjen, hadde ikke mulighet for å bo hos oss, men jeg lå på sykehus i 3 dager og tiden brukte hun på å lage middager, hele fryseren var full. Og huset var renere enn noen gang da jeg kom hjem.

Jeg vil absolutt anbefale å spørre vennene, jeg tror de fleste blir meget glad for å få avlastning.

Anonymkode: 2e6e4...63d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...