Gå til innhold

Noen som vet om det er vanskelig å bli gravid som 37 åring?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Første gang. Nettopp begynt å prøve. Frisk og rask, passe stabile sykluser. 

Anonymkode: fc037...035

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Som regel klaffer det innan 1 år + 

Er du relativt normalvektig og ikkje har tidlig overgangsalder i familien har du gode sjanser. Han må og fungera da. 

Anonymkode: ba8b6...759

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Som regel klaffer det innan 1 år + 

Er du relativt normalvektig og ikkje har tidlig overgangsalder i familien har du gode sjanser. Han må og fungera da. 

Anonymkode: ba8b6...759

Har normalvekt ja. 

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ble gravid 3 ganger da jeg var 37. Mistet to, beholdt en☺️

Gravid i pp 1, 7 og 12.

Alle verdier osv helt supre.

Anonymkode: f2ba2...e33

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ble gravid på første forsøk som 36-åring og på første forsøk som 38-åring. Så for meg var det ingen vanskeligheter i hvert fall! Lykke til!

Anonymkode: ed9e0...2e8

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ble gravid uten å prøve som 36-åring, så ikke helt håpløst. 

Anonymkode: 5b312...adb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg ble gravid uten å prøve som 36-åring, så ikke helt håpløst. 

Anonymkode: 5b312...adb

Hadde ikke håpet det blir håpløst 

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ble gravid da jeg var 36 ved å hoppe av i svingen 🙈

Anonymkode: 5ceb7...b03

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har i utgangspunktet vanskeligheter med å bli gravid pga pcos. Når jeg var 37 ble jeg gravid på første prøveperiode.

Anonymkode: 80a5e...4b0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vet dere om det er vanskeligere å bli gravid om man tenker mye på det? Altså at det nesten blir litt stress?

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Vet dere om det er vanskeligere å bli gravid om man tenker mye på det? Altså at det nesten blir litt stress?

ts

Nei, man skal stresse ekstremt mye (sånn fysisk sliten) for at stress påvirker fertilitet. Tenk på alle prøvere som stresser med tester, medisiner, prøverør osv. og som likevel blir gravide. Jeg har alltid gått inn i prøving 100% og tenkt mye på det, men likevel blitt gravid mange ganger.

Det viktigste du kan gjøre er å kartlegge eggløsningen din og ha samleie rundt den. Har du ikke blitt gravid innen 6 måneder bør du ta en enkel utredning hos gynekolog. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ingen vits å pynte på sannheten. Det er faktisk vanskeligere å bli gravid som 37 åring. Fruktbarheten synker en del etter fylte 35. Noen er heldige med å få klaff, men mange sliter. Greit å være ærlig om dette. 

Hadde jeg hvert deg hadde jeg prøvd i 3 mnd med eggløsningstester. Klaffer det ikke så bør du ta en gynekologisk undersøkelse og blodprøver. 

Anonymkode: 0b9bd...77a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fruktbarheten synker etter 35, men det skjer jo gradvis. Om det ikke har gått etter seks måneders prøving så anbefales det å søke videre utredning (kontra ett år om man er under 35). Men det er mange som blir gravide uten problemer i den alderen, jeg syns ikke det er å "pynte på sannheten". Greit å optimalisere det man kan i forhold til å treffe eggløsning, og eventuelt søke hjelp om det blir behov for det. 

Anonymkode: 522e9...ec2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

ts

Det er en myte. Det som ikke er en myte er at fruktbarheten synker. Det er selvsagt statistisk, og det kan godt hende du ikke har problemer i det hele tatt. Jeg brukte to år fra 35-37 med nummer tre.  De første to barna satt på første forsøk.

Anonymkode: 11eb7...148

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En ting er jo det å bli gravid, en annen ting er jo om det går bra (at man ikke mister i MA/SA).

Jeg er 35 og har det siste året blitt gravid fire ganger. Har altså ingen problemer med selve det å bli gravid. 
Håper det ender i et fullgått svangerskap nå den fjerde gangen, har i alle fall kommet flere uker lengre enn de første tre.

Har også sjekket eggreservene, og de var dessverre lave.

Anonymkode: f53c0...5f9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Første gang. Nettopp begynt å prøve. Frisk og rask, passe stabile sykluser. 

Det kan være vanskelig eller lett når man er 17, 27 eller 37. Masse faktorer som spiller inn. 

Anonymkode: 36225...5b6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg ble gravid i PP2 da jeg var 37, fullammet også da jeg ble gravid. 12 måneder mellom mine to yngste.

Anonymkode: 0842d...171

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

En ting er jo det å bli gravid, en annen ting er jo om det går bra (at man ikke mister i MA/SA).

Jeg er 35 og har det siste året blitt gravid fire ganger. Har altså ingen problemer med selve det å bli gravid. 
Håper det ender i et fullgått svangerskap nå den fjerde gangen, har i alle fall kommet flere uker lengre enn de første tre.

Har også sjekket eggreservene, og de var dessverre lave.

Hvordan får man sjekket Eggreservene? Jeg er 40 og har ikke begynt med graviditet enda. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hvordan får man sjekket Eggreservene? Jeg er 40 og har ikke begynt med graviditet enda. 

Jeg fikk sjekket i forbindelse med at jeg ble henvist til fertilitetsseksjonen ved sykehuset, ettersom jeg har mistet tre ganger. Men man skal kunne få sjekket om man går til en privat gynekolog også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...