AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #1 Skrevet 26. mai 2021 Hei. Vår sønn på 5 år har akkurat fått diagnosen barneautisme. 😊 Jeg tenker en del allerede på når han begynner på skolen. Han begynner høsten 2022. Han henger etter språkelig, og samspill med andre barn på hans alder er ikke enda der det normalt er ved hans alder. Han har venner og er veldig åpen for alle, til og med de han ikke kjenner, er han ikke noe nervøs for. Men jeg lurer altså på hvordan det har vært i skoletiden for deres? Mitt største ønske er at han får venner som godtar han for den han er 💖 min største frykt er om han blir utstøtt 🙈 Er veldig glad han har 1 barnehage år igjen på å utvikle seg enda mer 😊 Anonymkode: b88c8...49c 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #2 Skrevet 26. mai 2021 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Hei. Vår sønn på 5 år har akkurat fått diagnosen barneautisme. 😊 Jeg tenker en del allerede på når han begynner på skolen. Han begynner høsten 2022. Han henger etter språkelig, og samspill med andre barn på hans alder er ikke enda der det normalt er ved hans alder. Han har venner og er veldig åpen for alle, til og med de han ikke kjenner, er han ikke noe nervøs for. Men jeg lurer altså på hvordan det har vært i skoletiden for deres? Mitt største ønske er at han får venner som godtar han for den han er 💖 min største frykt er om han blir utstøtt 🙈 Er veldig glad han har 1 barnehage år igjen på å utvikle seg enda mer 😊 Anonymkode: b88c8...49c Ikke erfaring med skolebarn, men sitter i samme situasjon som deg. Har en gutt på 4,5 år med barneautisme. Kjenner på de samme bekymringene. Du er ikke alene om disse tankene ❤️ Anonymkode: 9d9fd...44e 3
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #3 Skrevet 26. mai 2021 Kjenner på det samme. 1 år igjen av barnehagen her også. Får dere noe oppfølging i barnehagen? Her har det blitt søkt om ekstra ressurser til han siste året i barnehagen. Håper skolestart går fint med mye ekstra tilrettelegging og ressurser. Anonymkode: eb2ea...5ca 2
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #4 Skrevet 26. mai 2021 Går veldig fint på skolen her! Gutten min gleder seg til å dra hver dag. ❤️ Men han har behov for noe større voksentetthet. Gjør det bra i fag, men somler mye når han skal følge praktiske beskjeder, finne bøker osv. Trenger mer forutsigbarhet, vite når ting skjer, og en del praktiske detaljer på forhånd. Trenger litt hjelp inn i leken (tar ikke mye initiativ selv), men leker veldig fint med andre og han blir inkludert og har venner i klassen som han også er med på fritiden. Anonymkode: 7d17c...f14 2
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #5 Skrevet 26. mai 2021 Vi har hatt vår sønn i ett år snart nå på skole Det har gått supert! Men, vi begynte med tidlig ressurs i bhg - han har ikke mye utfordringer egentlig, og vi bor i en bydel med veldig dyktige folk på BUP og en skole med god erfaring. BUP var fornøyde fra før med skolen - fikk inntrykk av at det kan variere. Vi fikk ressurs, og har ikke hatt behov for 1-1 stort sett. Barnet lager faktisk planer selv sammen med lærer/ressurs - type for pauseavtaler (han trenger oftere pause, får lov til å gjøre annen aktivitet om ønsket i musikktime om han plages sv støy osv - og de skal øve litt på å forsøke å være litt med og). En ting jeg virkelig anbefaler er å melde på AKS/SFO før selve skolestart om mulig. Da blir de lettere trygge på stedet, møter noen de kan bli kjent med evt finner litt ut av ting før hele skolen er igang. Vi er superfornøyde, men hadde heller ikke problemer med trivsel i bhg. Jeg er derimot usikker på hvordan kvaliteten hadde vært på barneskolen der jeg vokste opp - tror endel må være mer «på» enn vi har måttet for å få ressurser og skikkelig opplegg. Anonymkode: 2d35d...f09 2
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #6 Skrevet 26. mai 2021 Åå huff, så leit men samtidig godt å ha noen som tenker på det samme. Kjenner nok ekstra på det også fordi jeg ble mobba selv. Værst på ungdomsskolen 🙈 Han har en stund fått oppfølging av logoped og spesialpedagog i barnehagen, og nå som de også vet om diagnosen så får de jo endelig kunne finne riktig måte å jobbe på 😊 Men han stikker ofte av ut av porten i barnehagen. Klarer å åpne og stikke ut selv, så de i barnehagen har sagt til de som utredet han at de ønsker noen som kan passe på han hele tiden. Vi skal i juni ha et møte hvor vi får vite veien videre på, hva som vil skje og hvordan oppfølging han får, det blir spennende 🥰 Hvordan går det med dere foreldre oppi alle utfordringer? Hilsen Ts 💖 Anonymkode: b88c8...49c 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #7 Skrevet 26. mai 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Går veldig fint på skolen her! Gutten min gleder seg til å dra hver dag. ❤️ Men han har behov for noe større voksentetthet. Gjør det bra i fag, men somler mye når han skal følge praktiske beskjeder, finne bøker osv. Trenger mer forutsigbarhet, vite når ting skjer, og en del praktiske detaljer på forhånd. Trenger litt hjelp inn i leken (tar ikke mye initiativ selv), men leker veldig fint med andre og han blir inkludert og har venner i klassen som han også er med på fritiden. Anonymkode: 7d17c...f14 Så godt å høre det går så fint 🥰🥰 Reagerer han også mye på lyd/bråk? Er supert å høre det går bra og at han har så gode venner. Det gjør hverdagen så mye bedre 😊 er det vanskelig med lekser? Anonymkode: b88c8...49c
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #8 Skrevet 26. mai 2021 Var steforeldre til en med asberger. Det var veldig utfordrende. De andre barna vokste fra han, og ville ikke leke med han fordi han var for voldsom og spesiell. Det gjorde han bare mer sint og lei. Han måtte fotfølges hele tiden for man viste aldri hva han fant på. Han kunne finne på å sparke et lillesøsken i ansiktet bare for å fremkalle en reaksjon hvis han kjedet seg. Det var nær sagt umilig å oppdra han, fordi han ikke brydde seg om at det ble konsekvenser når han gjorde noe. Så hvis jeg tok en gode fra ham, så brøt han seg ikke. Men gikk og madte hvert 5te minutt om han fikk den tilbake. Var han på en butikk, kunne han stjele ting, for konsekvenser og rett og galt tenkte han ikke over. Null impulskontroll eller forstå seg på hva andre trodde om ham. Han skjønte ikke hvorfor ingen likte ham når han tok så mye plass. Når det er sagt var det fascinerende hvor fort han lærte pugge ting. Lese og skrive, bilmerker. Så han noe som var usortert. Måtte han sortere det. Var aldri rotete på rommet hans. Anonymkode: b10c7...793 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #9 Skrevet 26. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Vi har hatt vår sønn i ett år snart nå på skole Det har gått supert! Men, vi begynte med tidlig ressurs i bhg - han har ikke mye utfordringer egentlig, og vi bor i en bydel med veldig dyktige folk på BUP og en skole med god erfaring. BUP var fornøyde fra før med skolen - fikk inntrykk av at det kan variere. Vi fikk ressurs, og har ikke hatt behov for 1-1 stort sett. Barnet lager faktisk planer selv sammen med lærer/ressurs - type for pauseavtaler (han trenger oftere pause, får lov til å gjøre annen aktivitet om ønsket i musikktime om han plages sv støy osv - og de skal øve litt på å forsøke å være litt med og). En ting jeg virkelig anbefaler er å melde på AKS/SFO før selve skolestart om mulig. Da blir de lettere trygge på stedet, møter noen de kan bli kjent med evt finner litt ut av ting før hele skolen er igang. Vi er superfornøyde, men hadde heller ikke problemer med trivsel i bhg. Jeg er derimot usikker på hvordan kvaliteten hadde vært på barneskolen der jeg vokste opp - tror endel må være mer «på» enn vi har måttet for å få ressurser og skikkelig opplegg. Anonymkode: 2d35d...f09 Så fint å høre 🤩💖 De med autisme er jo så forskjellige og utvikler seg forskjellig, itillegg har forskjellige behov, så det er jo spennende å høre erfaringer for andre 😊 Er bra bup har vært flinke og dere har fått så god hjelp 🥰 Ja det er helt klart forskjell fra skole til skole, og hvordan lærere håndterer forskjellige situasjoner. Det finnes lærere som er flinke faglig, men ikke empatiske 🙈 Burde vært et krav for alle lærere å få opplæring i forskjellige diagnoser Anonymkode: b88c8...49c
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #10 Skrevet 26. mai 2021 Jeg har ikke barn med autisme, men har selv autisme ( asperger) og må si at barne og ungdomskolen var et sammenhengene helvete med mobbing, slag og trakassering men jeg har heldigvis klart meg veldig godt som voksen med vanlig jobb, hus, bil og samboer Anonymkode: 3b7b4...a95 2
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #11 Skrevet 26. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Var steforeldre til en med asberger. Det var veldig utfordrende. De andre barna vokste fra han, og ville ikke leke med han fordi han var for voldsom og spesiell. Det gjorde han bare mer sint og lei. Han måtte fotfølges hele tiden for man viste aldri hva han fant på. Han kunne finne på å sparke et lillesøsken i ansiktet bare for å fremkalle en reaksjon hvis han kjedet seg. Det var nær sagt umilig å oppdra han, fordi han ikke brydde seg om at det ble konsekvenser når han gjorde noe. Så hvis jeg tok en gode fra ham, så brøt han seg ikke. Men gikk og madte hvert 5te minutt om han fikk den tilbake. Var han på en butikk, kunne han stjele ting, for konsekvenser og rett og galt tenkte han ikke over. Null impulskontroll eller forstå seg på hva andre trodde om ham. Han skjønte ikke hvorfor ingen likte ham når han tok så mye plass. Når det er sagt var det fascinerende hvor fort han lærte pugge ting. Lese og skrive, bilmerker. Så han noe som var usortert. Måtte han sortere det. Var aldri rotete på rommet hans. Anonymkode: b10c7...793 Huff så vanskelig situasjon både for dere og barnet. Det er jo ikke sånn at de alltid gjør noe for å være ond. Men at de nok ikke klarer å se konsekvensen av det som et barn uten autisme ville klart. Er bra dere prøvde alt dere kunne. Det er ikke lett å vite hva som er riktig i forskjellige situasjoner. 5åringen stikker fort av, både hjemme og i barnehagen. Mest i barnehagen, for jeg må følge med hele tiden omtrent hjemme. Det skumle er jo at han er såå lydløs av seg, at man ikke merker eller hører han gå. 😱 Jeg også syntes det er svært fascinerende med hukommelsen. Hvor fort de lærer når interessen er der. 5åringen kan henge seg opp i noe og prate om det i ukesvis. Sier man noe til han en dag, husker han det lenge etter. Itillegg at han lærer seg navn veldig fort. Han har 10 ganger bedre hukommelse enn meg 🙈😅 Anonymkode: b88c8...49c
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #12 Skrevet 26. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har ikke barn med autisme, men har selv autisme ( asperger) og må si at barne og ungdomskolen var et sammenhengene helvete med mobbing, slag og trakassering men jeg har heldigvis klart meg veldig godt som voksen med vanlig jobb, hus, bil og samboer Anonymkode: 3b7b4...a95 😭😭😭 Stor klem til deg 💖 er så godt at det går bra med deg nå, men det sitter jo i livet ut 😥😥 Barn og ungdom kan være så grusomt slemme. Det begynner jo alt i barnehagen med mobbing, men i den alderen er det jo ikke forståelig på samme måte som når de går på ungdomsskolen såklart 🙈 både jeg og mannen ble mobba på skolen. Så det sitter jo litt ekstra følelser i det 💖 Anonymkode: b88c8...49c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå