Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det hjemmehjelpen som vasker for de eldre dersom de ikke er i stand til det selv? Eller hvordan fungerer det?

Anonymkode: 404b7...980

Skrevet

Litt usikker på hvordan det er i resten av landet, men i Oslo er det som oftest praktisk bistand. Man må søke, så kommer det noen fra bestillerkontoret på vurderingsbesøk, for så å fatte vedtak på det man trenger hjelp til. Ganske sikker på at man også har mulighet til å velge private aktører innenfor praktisk bistand. 

AnonymBruker
Skrevet
Wilma89 skrev (1 minutt siden):

Litt usikker på hvordan det er i resten av landet, men i Oslo er det som oftest praktisk bistand. Man må søke, så kommer det noen fra bestillerkontoret på vurderingsbesøk, for så å fatte vedtak på det man trenger hjelp til. Ganske sikker på at man også har mulighet til å velge private aktører innenfor praktisk bistand. 

Takk! Bor i nabokommunene til Oslo, så antar noe lignende gjelder her og. Vet du om det noen begrensinger på hvor mange timer man kan få? Eller er det bare så mye man har behov for+

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk! Bor i nabokommunene til Oslo, så antar noe lignende gjelder her og. Vet du om det noen begrensinger på hvor mange timer man kan få? Eller er det bare så mye man har behov for+

Når man søker skriver man ned det man mener man trenger hjelp til. Hvis de som er på vurderingsbesøk er enige i at dette stemmer, får de vedtak på de timene de mener det tar å gjennomføre. Som regel får man da praktisk bistand hver 14. dag. 

AnonymBruker
Skrevet

I Lørenskog er hjemmehjelp noe annet enn renhold, i alle fall. Min farfar har begge deler – hjemmehjelp tre ganger om dagen, og renholder annenhver uke. Hjemmehjelpen hjelper med medisiner, skifter bandasjer, sørger for at han spiser osv.

Anonymkode: 47d86...eaf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hjemmehjelpen vasker hus, hjemmesykepleier tar seg av kropp, vask/dusj, medisiner etc. I min kommune får man 2 timer hjemmehjelp hver 14 dag, som vasker. Er snakk om at det skal endres til hver tredje uke. Hvis man har rett til hjemmehjelp (kommunalt vedtak), så har man rett til momsfritak hvis man leier inn private til rundvask/vindusvask. Firmaet fakturerer da uten moms, og får dekket dette av kommunen. 

Anonymkode: e1f72...cc8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

I Lørenskog er hjemmehjelp noe annet enn renhold, i alle fall. Min farfar har begge deler – hjemmehjelp tre ganger om dagen, og renholder annenhver uke. Hjemmehjelpen hjelper med medisiner, skifter bandasjer, sørger for at han spiser osv.

Hjemmehjelp ordner aldri med medisiner og sår! Det er hjemmesykepleie som gjør det. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Min svigermor på 94 har hjemmehjelp. Det er tildelt av kommunen etter søknad. Kun to timer hver tredje uke, det er etter mitt syn altfor lite. Hun klarer feks ikke skifte på senga selv, og det å få skiftet kun hver tredje uke er for sjeldent. Vi bor 25 mil unna, så det blir sjelden vi kan hjelpe med husarbeid. Vi har kjøpt robotstøvsuger til henne, det hjelper litt. Hun må søke spesielt for å få hjemmehjelpen til å støvsuge i sofaen, vaske kjøkkenskap fronter og i kjøleskapet. De flytter ikke møbler eller tar ut gulvtepper.  Hun betaler egenandel for tjenesten til kommunen. Også på sommeren når hun pga ferieavvikling er SEKS UKER uten hjemmehjelp 🙄

Anonymkode: 41a7d...af2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Min svigermor på 94 har hjemmehjelp. Det er tildelt av kommunen etter søknad. Kun to timer hver tredje uke, det er etter mitt syn altfor lite. Hun klarer feks ikke skifte på senga selv, og det å få skiftet kun hver tredje uke er for sjeldent. Vi bor 25 mil unna, så det blir sjelden vi kan hjelpe med husarbeid. Vi har kjøpt robotstøvsuger til henne, det hjelper litt. Hun må søke spesielt for å få hjemmehjelpen til å støvsuge i sofaen, vaske kjøkkenskap fronter og i kjøleskapet. De flytter ikke møbler eller tar ut gulvtepper.  Hun betaler egenandel for tjenesten til kommunen. Også på sommeren når hun pga ferieavvikling er SEKS UKER uten hjemmehjelp 🙄

Det finnes private. Bedre å betale de enn å få det gjennom kommunen.  Hjemmehjelp/ hjemmesykepleie har sprengt kapasitet. Mellom medisiner, sårstell, dusj, stell, matlaging, kjøring/henting til tannleger ect så skal de også vaske hus. Det er TRAVELT. Og de klarer bare gulver og toalett/bad. Få til privat rengjøring er mitt beste tips, de har tid til alt kunden måtte ønske.

Anonymkode: 0d96d...601

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

I vår kommune er 3 timer hver 3. uke det maksimale man kan få gjennom kommunen.
Denne tiden kan brukes til støvtørring, støvsuging, vask av gulv, vindusvask ved behov, bytte av sengetøy, og klesvask.
Grundigere renhold, handling osv, gjør ikke hjemmehjelpen lenger, da må man søke om annen praktisk bistand, eller kjøpe tjenestene fra andre leverandører.

Men fordelingen fra kommunen kan diskuteres så lenge det maksimale timeantallet ikke overskrides.
Vi har fått innvilget at de 3 timene blir derfor fordelt på 45 minutter hver uke, mot at vi pårørende tar alt som ikke omfattes av det ukentlige renholdet.  Hjemmehjelpen tar kun støvtørring, støvsuging og vask av gulv, og vi pårørende tar resten.  (Bytte av sengetøy, klesvask, vindusvask osv)

Anonymkode: 7eba5...566

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er hjemmesykepleie som hjelper til med medisner, mat etc. Hjemmehjelp er noe annet. 

Anonymkode: 6508f...4c5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Det finnes private. Bedre å betale de enn å få det gjennom kommunen.  Hjemmehjelp/ hjemmesykepleie har sprengt kapasitet. Mellom medisiner, sårstell, dusj, stell, matlaging, kjøring/henting til tannleger ect så skal de også vaske hus. Det er TRAVELT. Og de klarer bare gulver og toalett/bad. Få til privat rengjøring er mitt beste tips, de har tid til alt kunden måtte ønske.

Nei, hjemmesykepleie og hjemmehjelp er to vidt forskjellige ting. Hjemmesykepleien vasker ikke hus. De kjører heller ikke folk til tannlege etc.

I vår kommune er hjemmehjelp 3. hver uke - de vasker kun åpne flater og bytter på seng. Betaler man ekstra vasker vindu. 

Anonymkode: 14749...bd2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Så leit å høre ❤ min far har også bare hjemmehjelp et par timer hver 3 uke, så jeg hjelper med å handle, vaske og alt det andre huslige, ellers hadde han jo ikke klart seg. Jeg sjekket med private aktører og de ville ha 1400kr i uka for 1 times vask/støvsug og en liten handletur på butikken. Det har ikke min far eller jeg råd til så da stiller jeg opp.

Det gjør meg litt trist og lei meg at han blir så tilsidesatt til han ikke klarer mer og havner på hjem. 

Anonymkode: bd5a8...e76

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Anbefaler at du sjekker nettsiden til kommunen din. Der finner du info om priser, tjenester m.m. Her er f.eks. nettsiden til min kommune: https://www.baerum.kommune.no/tjenester/helse-og-omsorg/hjemmetjenester/hjemmehjelp-praktisk-bistand/ og her er prisliste: https://www.baerum.kommune.no/tjenester/helse-og-omsorg/prisliste-helse--og-omsorgstjenester/

Jeg er rullestolbruker og har hjemmehjelp to timer hver tredje uke. Jeg synes det er altfor sjeldent, men man kan visstnok ikke få mer. De vasker kun åpne flater, og flytter ikke på noen gjenstander. Så jeg må selv flytte blomsterpotter, stoler o.l. hvis jeg ønsker at de skal vaske under/bak. De vasker kun "nødvendige rom", som er kjøkken, bad, stue og 1 soverom. Gjesterom, kontor, spisestue e.l. rom vaskes ikke, og jeg må betale for det privat. Det samme gjelder all ikke-hverdagsvasking som f.eks. vindusvask, vaske inni kjøleskap eller søppelskuff, støvtørke oppå gardinbrett, vaske dørhåndtak osv. 
Jeg er ikke så veldig fornøyd med kvaliteten på vaskingen fra disse firmaene, misliker bl.a. at de ikke skyller opp kluten og bruker samme vann overalt. Så har tidligere betalt en nabojente for å hjelpe meg, men nå er hun flyttet hjemmefra og jeg har ikke funnet en annen grei naboungdom enda, så enn så lenge bruker jeg hjemmehjelp.

Anonymkode: dcc93...5f4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hjemmehjelp ordner aldri med medisiner og sår! Det er hjemmesykepleie som gjør det. 

Mamma er hjelpepleier, og steller både sår og ser til at brukeren får i seg medisinene sine. 

Anonymkode: 76824...761

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg jobbet som hjemmehjelp skiftet jeg bandasje på sår og gav ut medisiner. Fikk medisinkurs da. Jeg var 19 år rett ut av VGS og i gen annen utdanning. 

Anonymkode: 3b514...cca

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så folk som ikje har råd til det skal bare leve i sin egen møkk?!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Mamma er hjelpepleier, og steller både sår og ser til at brukeren får i seg medisinene sine. 

Anonymkode: 76824...761

En hjelpepleier kan, med tilleggskursing, jobbe i hjemmetjenesten som hjemmesykepleier, men hun er likevel ikke en hjemmehjelp.

Sitat

Hjemmehjelpen gir bistand til dagliglivets praktiske gjøremål for personer som er helt avhengig av hjelp. Dette kan være rengjøring, vinduspuss, klesvask o.l. Mer informasjon under "Annen informasjon" lengre nede på denne siden. Helt avhengig av hjelp for å gjennomføre dagliglivets praktiske gjøremål.

Sitat

Hjemmesykepleie er en tjeneste som yter sykepleie for pasienter i eget hjem. Tjenesten drives av kommunen som del av primærhelsetjenesten, ofte organisert under Pleie og omsorgstjenesten. Tjenesten ble først opprettet som menighetsøstertjeneste av kirken, men er siden blitt et kommunalt ansvar

Anonymkode: 7eba5...566

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Så leit å høre ❤ min far har også bare hjemmehjelp et par timer hver 3 uke, så jeg hjelper med å handle, vaske og alt det andre huslige, ellers hadde han jo ikke klart seg. Jeg sjekket med private aktører og de ville ha 1400kr i uka for 1 times vask/støvsug og en liten handletur på butikken. Det har ikke min far eller jeg råd til så da stiller jeg opp.

Det gjør meg litt trist og lei meg at han blir så tilsidesatt til han ikke klarer mer og havner på hjem. 

Anonymkode: bd5a8...e76

Jeg betaler 500 timen for min private vaskehjelp (hvitt). Det vil si nesten 3 timers arbeid for den prisen du har fått. Det hørtes veldig merkelig ut. Hvor er dette? 

jeg ville ansatt en privat vaskehjelp og så handlet matvarer på nettet til han. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

I vår kommune må man stå for handling av mat, støvtørk og vindusvask selv. Hjemmehjelp tar støvsuging og gulvvask, bad, kjøkkenbenk. Sengetøy ble skiftet på dusjedager. Intet mere og man få ikke ett minutt mere hjelp enn den tiden det tar dvs hver 14 dag. Man kan ikke selv definere hva eller hvor ofte og tjenesten er dyr i fht at man ikke kan få hjelp til mere feks dersom man har sølt saft og det har rent under sofa.

Anonymkode: 12965...010

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...