skreppamedleppa Skrevet 27. mai 2021 #21 Skrevet 27. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Så bra! Sier seg selv at man ikke kan bruke opp pengene på tull og bli sponset med nye gratis penger fra staten. NAV burde ha tilgang til kontoene til brukerne. Anonymkode: 7ba19...a97 Selvsagt ikke. Og hvortid ble sofa "tull og tøys".. Men kan bare anta at du mener de som får hjelp av nav ikke skal ha noe ekstra i kjøleskapet eller ha råd til å kjøpe en sjokolade men bare ha råd til kneipbrød og kavrringer ei heller intregiør og bare bytte klær på bruktmarked.. Jaja.. 18
Gjest O.G. Skrevet 28. mai 2021 #22 Skrevet 28. mai 2021 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Jeg vet om et firma som melker nav til de grader. Som tidligere ansatt i firmaet så har vi, dette er diskutert bland kollegaer i årevis, kommet frem til at det må være noe privat mellom nav og arbeidsgiver for at dette skal ha kunne foregått. Har hatt lenge lyst til å melde fra om ting om firmaet til arbeidstilsynet, men er redd for at det går videre til nav og så igjen til sjef (som er ustabil) Anonymkode: b3ca0...3f2 Hvordan melker firmaet NAV?
skreppamedleppa Skrevet 28. mai 2021 #23 Skrevet 28. mai 2021 (endret) AnonymBruker skrev (17 timer siden): Det er riktig at man må være frisk nok til å være aktiv i egen sak. Årene går jo, og hvis man vil bli ferdig avklart så må man stå på. Uansett så må man igjennom avklaring og tiltak, etterhvert. Dette er noe vi også blir presset på, antall brukere i tiltak. Men nå er ikke alle som er i Nav systemet syke da. Anonymkode: d91bd...df1 Alle har lovlig rett på hjelp fra nav. Enten de er tunge rusmisbrukere som ikke har sjangse til å være aktiv eller what not. Å skylde på de som går til deg for hjelp for at de ikke får hjelp nytter svært dårlig, du bør gjøre jobben din uansett hvem det gjelder fra de ressurssterke til de resurssvake. Om du ikke evner dette synes jeg faktisk du bør finne en ny jobb. O.G. skrev (3 timer siden): Hvordan melker firmaet NAV? Ikke meg du siterer her men sikkert de arbeidsplassene som får inn nav praktikanter en stund så når tiden til disse praktikanter går ut får de ikke jobb samme hvor mye de har stått på å jobbet. Så er det inn med en ny praktikant og så videre... gratis arbeidskraft da nav betaler vedkommende mot litt arbeidserfaring. Det er en ok måte om både bedrift, nav, og klient samarbeider, men ofte ser bare arbeidsplassen det som gratis arbeidskraft en liten stund og hele tiden er opptatt av å få nye. Endret 28. mai 2021 av skreppamedleppa 6
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #24 Skrevet 28. mai 2021 skreppamedleppa skrev (14 timer siden): Selvsagt ikke. Og hvortid ble sofa "tull og tøys".. Men kan bare anta at du mener de som får hjelp av nav ikke skal ha noe ekstra i kjøleskapet eller ha råd til å kjøpe en sjokolade men bare ha råd til kneipbrød og kavrringer ei heller intregiør og bare bytte klær på bruktmarked.. Jaja.. Er ikke den du siterte, men man velger jo mat fremfor en sofa. Man MÅ ikke ha en sofa, så man kan vel fint spare til det i noen måneder. Når jeg var yngre og hadde kjøpt leilighet, skikkelig oppussingsprosjekt, så var jeg uten sofa, kjøkken, alle møbler man har i en gang og spisestue i månedsvis. Hadde tvbenken foran sengen og papptallerkner på vaskerommet. For jeg hadde ikke råd til å både pusse opp(gjorde det selv men materiale og kjøkken var dyrt), vanlige regninger og masse møbler på toppen. Så da droppet jeg møbler, Levde helt fint. Nødhjelp er for de som ikke klarer å få ting til å gå opp pga. uventede ting, ikke for de som ikke gidder å spare og prioritere. Anonymkode: e2157...c05 35
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #25 Skrevet 28. mai 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Er ikke den du siterte, men man velger jo mat fremfor en sofa. Man MÅ ikke ha en sofa, så man kan vel fint spare til det i noen måneder. Når jeg var yngre og hadde kjøpt leilighet, skikkelig oppussingsprosjekt, så var jeg uten sofa, kjøkken, alle møbler man har i en gang og spisestue i månedsvis. Hadde tvbenken foran sengen og papptallerkner på vaskerommet. For jeg hadde ikke råd til å både pusse opp(gjorde det selv men materiale og kjøkken var dyrt), vanlige regninger og masse møbler på toppen. Så da droppet jeg møbler, Levde helt fint. Nødhjelp er for de som ikke klarer å få ting til å gå opp pga. uventede ting, ikke for de som ikke gidder å spare og prioritere. Anonymkode: e2157...c05 Enig med deg! Sofa får man også gratis på Finn! Er enig i at penger til livsopphold skal støtte livsopphold, og ikke flunkende nye møbler! Anonymkode: f8669...359 20
Sheik Skrevet 28. mai 2021 #26 Skrevet 28. mai 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Er ikke den du siterte, men man velger jo mat fremfor en sofa. Man MÅ ikke ha en sofa, så man kan vel fint spare til det i noen måneder. Når jeg var yngre og hadde kjøpt leilighet, skikkelig oppussingsprosjekt, så var jeg uten sofa, kjøkken, alle møbler man har i en gang og spisestue i månedsvis. Hadde tvbenken foran sengen og papptallerkner på vaskerommet. For jeg hadde ikke råd til å både pusse opp(gjorde det selv men materiale og kjøkken var dyrt), vanlige regninger og masse møbler på toppen. Så da droppet jeg møbler, Levde helt fint. Nødhjelp er for de som ikke klarer å få ting til å gå opp pga. uventede ting, ikke for de som ikke gidder å spare og prioritere. Anonymkode: e2157...c05 Ja, det er noe med det. Jeg gikk på Facebook og fikk meg en gratis, veldig sliten sofa som skulle vært skiftet ut for flere år siden. Jeg har den enda (3 år senere). Mat står først på lista. Også kan man kjøpe pent brukte møbler både på Finn og på Facebook som ikke koster skjorta. Litt ufint å sjekke sosiale medier for å finne ting å «ta folk på», uansett om det er nye innkjøp eller en tur i skogen/på fjellet. Likevel kan jeg skjønne at Nav snoker på SoMe fordi mange (dessverre) har kapasitet og ressurser til å jobbe, noe som gjør det vanskelig for de som faktisk ikke har penger til mat. Mat kommer selvsagt før nye møbler. 9
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #27 Skrevet 28. mai 2021 Når jeg hadde kontakt med nav fikk jeg den verste saksbehandleren. Hun visste ingen verdens ting, kunne ikke svare på noe og henviste uansett hva alltid til "55553333". Alle andre instanser jeg hadde kontakt med sa at hun var noe at det fæleste de hadde opplevd. Men tror det er mange sånne på nav. Nett som de har spesialisert seg på å være kjipe. Gått på "nav skolen" for å lære seg uhøfelighet og minst mulig hjelp. Anonymkode: 625d0...51f 4
skreppamedleppa Skrevet 28. mai 2021 #28 Skrevet 28. mai 2021 (endret) AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Når jeg hadde kontakt med nav fikk jeg den verste saksbehandleren. Hun visste ingen verdens ting, kunne ikke svare på noe og henviste uansett hva alltid til "55553333". Alle andre instanser jeg hadde kontakt med sa at hun var noe at det fæleste de hadde opplevd. Men tror det er mange sånne på nav. Nett som de har spesialisert seg på å være kjipe. Gått på "nav skolen" for å lære seg uhøfelighet og minst mulig hjelp. Anonymkode: 625d0...51f Dessverre opplever jeg det på samme måte (jeg har personlig bare hatt med nav å gjøre ang permittering og korona, men i yrket mitt ser jeg mange som opplever dette). Når noen sier hvem de har som saksbehandler tenker jeg "uff, jaja vi får jo bare prøve, kan jo hende vedkommende faktisk har en god dag". Men så tar vi kontakt og jeg vil si det er enklere å snakke med 12 apekatter enn noen saksbehandlere.. Trist at nav har det sånn men de må jo ordne opp i egne rekker om de ikke ønsker et dårlig omdømme. Edit.. jeg har heller ingen problemer med å si til de jeg jobber med at saksbehandleren deres er et realt udugelig menneske i jobben sin, fordi jeg ser hvor frustrert og vanskelig de har det, og ikke minst hvor mye jeg faktisk av og til må enten nesten gjøre nav sin jobb eller bruke ekstremt mye tid av arbeidstiden min på å kverulere på helt enkle ting med de, som burde vært helt unødvendig. Endret 28. mai 2021 av skreppamedleppa 5
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #29 Skrevet 28. mai 2021 AnonymBruker skrev (På 26.5.2021 den 22.00): Kan fortelle deg at vi blir rimelig lite lært opp i det store og det hele. Den der sketsjen med Atle Antonsen og "learning by doing" er spot on. Anonymkode: c88e4...c1d Kjenner meg veldig igjen i dette når jeg begynte i NAV i 2019. Anonymkode: 5e7e2...6dc 4
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #30 Skrevet 28. mai 2021 AnonymBruker skrev (På 27.5.2021 den 11.14): Har fått høre at de søker deg opp på facebook og instragram. ei venninne søkte sosialhjelp en uke etter hun hadde kjøpt seg ny sofa. Da fikk hun avslag, hun ringte nav å snakket med dem. Har du råd til sofa har du råd til mat var svaret fra saksbehandler, som plutselig skjønte at hun forsnakket seg. Min venninne har åpen vegg på fb, uken før hadde hun lagt ut et bilde av «synes den nye sofan tar seg så godt ut i stua» eller noe sånn… også hørt om folk som har søkt nødhjelp med avslag pga kjæreste (ikke samboer) som fikk beskjed om å låne penger der.. Anonymkode: 66755...a70 Helt på sin plass! Frekkere en flatlusa. Søke sosialhjelp en uke etter at hun hadde kjøpt ny sofa.... 🤮 Anonymkode: 79015...479 21
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #31 Skrevet 28. mai 2021 O.G. skrev (12 timer siden): Hvordan melker firmaet NAV? De setter folk i arbeid på f. Eks sosialhjelp. Bedriften ansetter ingen, fordi NAV betaler jo lønna og bedriftem tjener selvfølgelig på det. Når du ser hvor lav stønaden kan bli, så er det litt tragisk ja.. Og noen vil kalle det en mulighet til melking sikkert. Anonymkode: 913de...fdf 3
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #32 Skrevet 28. mai 2021 AnonymBruker skrev (På 27.5.2021 den 20.15): De som jobber på NAV er overarbeidet, lavtlønnet og under konstant press. Skjønner hvorfor tjenestene blir som de blir. Noen burde legge press på myndighetene slik at tjenestene blir mer forsvarlig. Anonymkode: bbb2c...ecc Sånn går det med høyreregjering.... Blir iallefall ikke bedre av det. Anonymkode: aed02...628 11
skreppamedleppa Skrevet 28. mai 2021 #33 Skrevet 28. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Sånn går det med høyreregjering.... Blir iallefall ikke bedre av det. Anonymkode: aed02...628 Glad det er valg til høsten og med alle tabbene Erna og den egoistiske egosentriske "selge-selge selge- " privatisering , gi mye til alle som har alt på bekostning av de som har ingenting blå regjeringen holder på med så ser det ut til å bli regjeringen sin dødsdom til høsten 9
skreppamedleppa Skrevet 28. mai 2021 #34 Skrevet 28. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Helt på sin plass! Frekkere en flatlusa. Søke sosialhjelp en uke etter at hun hadde kjøpt ny sofa.... 🤮 Anonymkode: 79015...479 Skjønner godt hvorfor du er ab for å si det sånn En velger jo selv å være idiot.. 6
Gjest O.G. Skrevet 29. mai 2021 #35 Skrevet 29. mai 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): De setter folk i arbeid på f. Eks sosialhjelp. Bedriften ansetter ingen, fordi NAV betaler jo lønna og bedriftem tjener selvfølgelig på det. Når du ser hvor lav stønaden kan bli, så er det litt tragisk ja.. Og noen vil kalle det en mulighet til melking sikkert. Anonymkode: 913de...fdf Det vil vi.
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2021 #36 Skrevet 29. mai 2021 skreppamedleppa skrev (På 28.5.2021 den 10.20): Alle har lovlig rett på hjelp fra nav. Enten de er tunge rusmisbrukere som ikke har sjangse til å være aktiv eller what not. Å skylde på de som går til deg for hjelp for at de ikke får hjelp nytter svært dårlig, du bør gjøre jobben din uansett hvem det gjelder fra de ressurssterke til de resurssvake. Om du ikke evner dette synes jeg faktisk du bør finne en ny jobb. Nå er det mange forskjellige mennesker som er i NAV systemet og de har forskjellige behov, helt enig i det. Men det er også krav som følger rettighetene. Jeg er veileder på AAP og da har jeg også et lovverk å forholde meg til. Det lovverket krever at brukeren er ansvarlig i egen sak og er villig til å bli avklart. Klarer de ikke det så sier faktisk lovverket at de skal stanses. Og det lovverket er det hverken jeg eller andre i NAV som har bestemt, men politikerne. Jeg er langt i fra den strengeste veilederen. Jeg ber veldig sjelden om stans, da jeg tenker at folk ofte har en grunn. Men vi må faktisk finne ut av det, det hjelper ingen at de ikke blir ferdig avklart. Hvis de ikke klarer å opprettholde aktivitetskravet da er ikke AAP noe for dem. Da er det ev. sosialstønad, hvor kravene er mye lavere. Veldig spesielt at du mener jeg ikke passer i jobben min fordi jeg følger lovverket. Den var ny. Anonymkode: d91bd...df1 15
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2021 #37 Skrevet 29. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nå er det mange forskjellige mennesker som er i NAV systemet og de har forskjellige behov, helt enig i det. Men det er også krav som følger rettighetene. Jeg er veileder på AAP og da har jeg også et lovverk å forholde meg til. Det lovverket krever at brukeren er ansvarlig i egen sak og er villig til å bli avklart. Klarer de ikke det så sier faktisk lovverket at de skal stanses. Og det lovverket er det hverken jeg eller andre i NAV som har bestemt, men politikerne. Jeg er langt i fra den strengeste veilederen. Jeg ber veldig sjelden om stans, da jeg tenker at folk ofte har en grunn. Men vi må faktisk finne ut av det, det hjelper ingen at de ikke blir ferdig avklart. Hvis de ikke klarer å opprettholde aktivitetskravet da er ikke AAP noe for dem. Da er det ev. sosialstønad, hvor kravene er mye lavere. Veldig spesielt at du mener jeg ikke passer i jobben min fordi jeg følger lovverket. Den var ny. Anonymkode: d91bd...df1 Nei, da burde der søkes uføre i samarbeid med lege og nav, sosialhjelp er ikke ment til å være en langtidsytelse. Anonymkode: 755ce...830 12
Gjest laPistola Skrevet 29. mai 2021 #38 Skrevet 29. mai 2021 Jeg kjenner 2 som har jobbet på nav. De har endt opp på nav selv, syke av depresjon og utbrenthet . De er gode mennesker som vil hjelpe, men de får ikke mulighet av nav systemet. Så ser de den ene etter den andre knekke sammen av deres avslag, et par selvmordsforsøk, og for de som ikke klarer og legge menneskeskjebner og jobb fra seg på fritiden vil ende opp syk selv. Tror du skal være ganske kald og kynisk for og jobbe sånn i lang tid.
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2021 #39 Skrevet 29. mai 2021 Jeg jobbet på et av de største NAV-kontorene. Det er en grunn til at jeg ikke jobber der lengre, det er omorganiseringer med enorme endringer som bli implementert, men som sakte sklir ut, det er enorme krav til saksbehandlerne og det er ledelse som ikke evner å styre skuta. Vi meldte flere ganger ifra om at vi såvidt hadde hodet over vannet, dette går på stumpene løs, og det skjedde ingenting. Da må man til slutt velge om man vil kjempe mot et system som ikke er lydhøre, eller om man vil redde sitt eget skinn. Nå har enormt mange gode veiledere sluttet, og de som ble igjen er de som har lave ambisjoner og som kun ser jobben som inntektskilde og ingenting annet. Anonymkode: e810a...de6 11
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2021 #40 Skrevet 29. mai 2021 AnonymBruker skrev (På 27.5.2021 den 7.25): Min erfaring med nav er at mange sier "bare se på nettsidene våre" når de ikke vet svaret på noe jeg spør om. Hvis jeg da sier at jeg har lett flere ganger og ikke finner noe, ber om henvisning til siden, så har de ikke peiling selv. En annen erfaring er at det er - svært- personavhengig hvor god hjelp du får. Jeg har møtt fantastiske ansatte, og noen som aldri burde jobbe med mennesker (i krise). Og siden man får tildelt ny veileder jevnlig kan man bli retraumatisert ved å fortelle historien sin på nytt og på nytt, noen ganger til de personene som ikke evner å håndtere mennesker i krise. Nav er et greit system når det virker. Men det er mest avhengig av at man møter en person som faktisk ønsker å hjelpe, ikke bare sette kryss i skjemaet sitt. Anonymkode: ddcbe...28c Jeg hadde nok ikke kunne jobbet i nav og hatt tålmodighet til å hjelpe folk som er i konstant krise hver dag i årevis. Anonymkode: d9868...a81
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå