Gå til innhold

«Insider» info om nav - fortell ting du vet som vi andre ikke vet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
skreppamedleppa skrev (På 28.5.2021 den 10.20):

Alle har lovlig rett på hjelp fra nav. Enten de er tunge rusmisbrukere som ikke har sjangse til å være aktiv eller what not. Å skylde på de som går til deg for hjelp for at de ikke får hjelp nytter svært dårlig, du bør gjøre jobben din uansett hvem det gjelder fra de ressurssterke til de resurssvake. Om du ikke evner dette synes jeg faktisk du bør finne en ny jobb.

Ikke meg du siterer her men sikkert de arbeidsplassene som får inn nav praktikanter en stund så når tiden til disse praktikanter går ut får de ikke jobb samme hvor mye de har stått på å jobbet. Så er det inn med en ny praktikant og så videre... gratis arbeidskraft da nav betaler vedkommende mot litt arbeidserfaring. 

Det er en ok måte om både bedrift, nav, og klient samarbeider, men ofte ser bare arbeidsplassen det som gratis arbeidskraft en liten stund og hele tiden er opptatt av å få nye.

Gratis arbeidskraft og praksis til nav klienter er jo vinn vinn.

Er en kjensgjerning at nav klienter har problemer med å tilpasse seg arbeidslivet. Så flott de får trening.

Anonymkode: d9868...a81

• Liker 3

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er en kjensgjerning at nav klienter har problemer med å tilpasse seg arbeidslivet. Så flott de får trening.

Dum dum.. når arbeidaplassen bare bruker de uten å fi de jobb så blir det misbruk. Tror du ser dette også men du bare vil provosere mest mulig og være et troll. For jeg finner det komplett umulig at oppegående mennesker kan mene det du gjør.

• Liker 10
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nå er det mange forskjellige mennesker som er i NAV systemet og de har forskjellige behov, helt enig i det. Men det er også krav som følger rettighetene. Jeg er veileder på AAP og da har jeg også et lovverk å forholde meg til. Det lovverket krever at brukeren er ansvarlig i egen sak og er villig til å bli avklart. Klarer de ikke det så sier faktisk lovverket at de skal stanses. Og det lovverket er det hverken jeg eller andre i NAV som har bestemt, men politikerne. 

Jeg er langt i fra den strengeste veilederen. Jeg ber veldig sjelden om stans, da jeg tenker at folk ofte har en grunn. Men vi må faktisk finne ut av det, det hjelper ingen at de ikke blir ferdig avklart. 

Hvis de ikke klarer å opprettholde aktivitetskravet da er ikke AAP noe for dem. Da er det ev. sosialstønad, hvor kravene er mye lavere. 

Veldig spesielt at du mener jeg ikke passer i jobben min fordi jeg følger lovverket. Den var ny.

Anonymkode: d91bd...df1

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei, da burde der søkes uføre i samarbeid med lege og nav, sosialhjelp er ikke ment til å være en langtidsytelse.

Anonymkode: 755ce...830

Igjen til deg som jobber i nav... tenk at andre anonyme brukere på nett vet mer eller tenker andre og bedre løsninger.. ikke noe nytt, dette skjer som sagt hele tiden da jeg ofte må gjøre jobben til nav ennda jeg ikke jobber der selv...

Sosialstønad kan en knapt få 2 måneder på rad. Noen som jobber innenfor nav burde vist dette! Uføretrygd er en bedre langtidsytelse. Og det er faktisk din jobb å ordne det.

Endret av skreppamedleppa
  • Liker 11
AnonymBruker
skreppamedleppa skrev (19 minutter siden):

Igjen til deg som jobber i nav... tenk at andre anonyme brukere på nett vet mer eller tenker andre og bedre løsninger.. ikke noe nytt, dette skjer som sagt hele tiden da jeg ofte må gjøre jobben til nav ennda jeg ikke jobber der selv...

Sosialstønad kan en knapt få 2 måneder på rad. Noen som jobber innenfor nav burde vist dette! Uføretrygd er en bedre langtidsytelse. Og det er faktisk din jobb å ordne det.

Teit ... 

Anonymkode: 26af8...9a0

• Liker 9
AnonymBruker
skreppamedleppa skrev (34 minutter siden):

Igjen til deg som jobber i nav... tenk at andre anonyme brukere på nett vet mer eller tenker andre og bedre løsninger.. ikke noe nytt, sette skjer som sagt hele tiden da jeg ofte må gjøre jobben til nav ennda jeg ikke jobber der selv...

Sosialstønad kan en knapt få 2 måneder på rad. Noen som jobber innenfor nav burde vist dette!

Det stemmer ikke.. det er en midlertidig ytelse, men det betyr ikke at alle som ikke «gidder» jobbe får ufør :P tro meg, det er mange av de. 

Anonymkode: 68eb8...0f5

• Liker 11
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det stemmer ikke.. det er en midlertidig ytelse, men det betyr ikke at alle som ikke «gidder» jobbe får ufør :P tro meg, det er mange av de. 

Og - jeg vet om mange som går på «flat sosial» over flere år. 

• Liker 5

Annonse

AnonymBruker

Saksbehandlerne har direktenummer til kontoret de sitter på, men klientene får det ikke siden nav vil at det skal være ekstremt, ekstremt vanskelig å få tak i saksbehandleren sin og man må gå gjennom flere ledd for å i det hele tatt få skriftlig kontakt med saksbehandleren! 

Anonymkode: bbb8a...65e

• Liker 13
AnonymBruker
37 minutter siden, skreppamedleppa said:

Det er vel en sannhet med modifikasjoner. Jeg kjenner til mange brukere (ikke mine egne) som går på sosialhjelp i årevis. Det søkes gjerne om uføretrygd sammen med lege, men det er veldig strengt og vanskelig å få gjennom dersom ingenting har vært prøvd ut. Mange av disse er rusmisbrukere. Selv om økonomisk sosialhjelp skal være en midlertidig ytelse, er det samtidig det siste sikkerhetsnettet og det som skal brukes dersom alt annet er prøvd. Det er ikke sånn at veilederne bare kan "ordne det". En uføresak skal innom både beslutter og NAV Arbeid og ytelser. Disse har kun dokumentasjonen å forholde seg til, de ser jo ikke bruker. På mitt kontor har vi dessverre mange som er for syke til at de i det hele tatt klarer å oppsøke legehjelp. Det er veldig vanskelig å dokumentere deres bistandsbehov da.

Anonymkode: c88e4...c1d

• Liker 14
AnonymBruker
skreppamedleppa skrev (4 timer siden):

Dum dum.. når arbeidaplassen bare bruker de uten å fi de jobb så blir det misbruk. Tror du ser dette også men du bare vil provosere mest mulig og være et troll. For jeg finner det komplett umulig at oppegående mennesker kan mene det du gjør.

Så du mener lærlingplasser også er misbruk? Hvis man ikke vil ha praksisplass så er det jo bare å søke noe annet, gå skole eller søke sosialhjelp 

• Liker 2
AnonymBruker

Ei tidligere god venninne av meg jobber på Nav. Vet ikke noe juicy greier, men husker hvordan hun satt pengesterke og snakket nedsettende om brukerne. Da spesielt de som hadde gjeld fikk gjennomgå. Det var ekkelt å høre på, og en stor grunn at jeg ikke orker noe vennskap med henne.

Anonymkode: ce7fd...0f8

• Liker 11
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ei tidligere god venninne av meg jobber på Nav. Vet ikke noe juicy greier, men husker hvordan hun satt pengesterke og snakket nedsettende om brukerne. Da spesielt de som hadde gjeld fikk gjennomgå. Det var ekkelt å høre på, og en stor grunn at jeg ikke orker noe vennskap med henne.

På fester, ikke pengesterke 😂

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så du mener lærlingplasser også er misbruk? Hvis man ikke vil ha praksisplass så er det jo bare å søke noe annet, gå skole eller søke sosialhjelp 

Dette har jeg aldri sagt. Hvorfor føler du for å legge ord i munnen på meg og gi meg noen meninger jeg aldri har skrevet her inne. Det er stusselig synes jeg...

Jeg snakker om de bedriftene som stadig søker gratis arbeidskraft, som innlosjerer nav klienter på nav klienter uten noe som helst intensjon om å gi de arbeidsplass samme f hvor godt de jobber. 

Har da for pokker ikke snakket om lærlingebedrifter jeg😅 så dette var snodig antatt av deg.

• Liker 12
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 27.5.2021 den 10.52):

Kanskje det er lenge siden du var ny? Det er slett ikke sånn der jeg jobber iallefall. 

Anonymkode: 34bca...7ae

Tror det varierer veldig, men mannen min jobber i NAV - og jeg kjenner mange som jobber der. Dette er kommunalt og statlig i Oslo.

Mitt inntrykk er god opplæring (spesielt god på kontaktsenteret - de som tar imot telefoner), og veldig dyktige ansatte. 

Men klart, det er nok forskjell på tilgang på kompetanse i byene og på mindre steder 🤷‍♀️

Og som alle andre steder avhenger vel mye av nærmeste leder.

Som «bruker» har jeg vært borti litt av hvert. 

Anonymkode: 23be1...5f3

• Liker 4

Annonse

AnonymBruker

Vi er totalt overarbeidet, så ta det med ro. Vi bryr oss ikke noe særlig om aktivitetsplanen din om å søke jobber. 

Jeg gjør det som er viktigst å gjøre, orker ikke bry meg for mye om unødige ting som å mase om jobbsøking etc.

Unngår også å sende brukere på jobbsøkerkurset, da dette kurset bare er tull.

NAV skulle vært avviklet, det er nok mange enige om. Men det får vi ikke gjort noe med, er hodeløse politikere som skapte dette.

Det verste i dag er alle som faller utenfor, som ikke kan det digitale. Som ikke får hjelp.

Anonymkode: a3d19...e5d

• Liker 17
AnonymBruker
skreppamedleppa skrev (14 minutter siden):

Dette har jeg aldri sagt. Hvorfor føler du for å legge ord i munnen på meg og gi meg noen meninger jeg aldri har skrevet her inne. Det er stusselig synes jeg...

Jeg snakker om de bedriftene som stadig søker gratis arbeidskraft, som innlosjerer nav klienter på nav klienter uten noe som helst intensjon om å gi de arbeidsplass samme f hvor godt de jobber. 

Har da for pokker ikke snakket om lærlingebedrifter jeg😅 så dette var snodig antatt av deg.

Da er vel det realiteten da. Det skal ikke være lukrativt å gå på nav og det er lagd for å være vanskelig. Ellers ville alle løpt til nav istedetfor å jobbe. Skal være mer fristende å ta seg vanlig arbeid enn å være i nav systemet

• Liker 3
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Da er vel det realiteten da. Det skal ikke være lukrativt å gå på nav og det er lagd for å være vanskelig. Ellers ville alle løpt til nav istedetfor å jobbe. Skal være mer fristende å ta seg vanlig arbeid enn å være i nav systemet

Så de skal bli misbrukt I jobbsammenheng og aldri komme seg ut i arbeid:klo: igjen inngrodde holdninger...

• Liker 13
Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg jobbet på et av de største NAV-kontorene. Det er en grunn til at jeg ikke jobber der lengre, det er omorganiseringer med enorme endringer som bli implementert, men som sakte sklir ut, det er enorme krav til saksbehandlerne og det er ledelse som ikke evner å styre skuta.

Anonymkode: e810a...de6

Jeg har en venninne (og to bekjente) som jobbet på arbeidskontoret og sosialkontoret før reformen.  Ingen av dem jobber i Nav lenger, og to av dem ble rett og slett syke av prosessen hvor alt skulle samles i Nav...  De fikk masse nye oppgaver, nye regelverk osv, men lite eller ingen opplæring.  En venn av min venninne der sier at de fremdeles sliter med at ting er uoversiktlige, og at det også for dem som jobber der er nærmest umulig å få klare svar på noe som helst.

Anonymkode: cbe42...935

• Liker 13
AnonymBruker
skreppamedleppa skrev (2 timer siden):

Så de skal bli misbrukt I jobbsammenheng og aldri komme seg ut i arbeid:klo: igjen inngrodde holdninger...

Navere føler seg misbrukt i de fleste sammenhenger tilogmed i praksis. Med den holdningen kommer man seg aldri ut i arbeid. Nav er lagd for å være vanskelig og det skal være vanskelig  slik at det frister mer å være i normalt arbeid. Ellers ville alle gått på nav.

• Liker 4
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Navere føler seg misbrukt i de fleste sammenhenger tilogmed i praksis. Med den holdningen kommer man seg aldri ut i arbeid. Nav er lagd for å være vanskelig og det skal være vanskelig  slik at det frister mer å være i normalt arbeid. Ellers ville alle gått på nav.

Du er bare inntresert i å trolle rundt med dine ingrode holdninger. Igjen jeg snakker om mennesker som jobber på og har en god dose arbeidsvilje (kanskje mer enn deg) Men blir utnyttet av arbeidsplasser..  du svarer meg ikke på det jeg skriver men er bare intreswrt i å spre dine usanne holdninger. Det gidder jeg ikke bruke tid på for det er det ikke verdt. Kanskje du skal sette deg inn i ting og skaffe deg kunnskap om temaet du diskuterer.

• Liker 11
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg ordnet meg selv med praksis for 3 år siden. Jeg skulle jobbe som vasker, men endte med oppgavene til daglig leder som var i permisjon da bedriften ikke ville ansette noen. 

Så fikk arbeidsgiver ordnet noe som heter mentor ordning. Jeg skulle læres opp i andre oppgaver og gradvis få mer arbeid, istedet dro sjef på 8 ukers ferie mens jeg hadde det fulle ansvaret for bedriften alene. 

Det gikk veldig fint, men når jeg fikk høre at arbeidsgiver /sjef fikk 400.000 på 6 måneder for å gi meg opplæring jeg aldri fikk ble jeg pissed. Det er å melke velferdsstaten til de grader. 

Anonymkode: 7a532...03f

• Liker 14

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...