AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #1 Skrevet 26. mai 2021 Er det noen her som har jobbet/jobber på nav, eller kjenner noen som har jobbet for nav, som har noe juicy informasjon de kan dele? Gjerne noe som føles eller høres sleipt ut, eller om det er noe nav ansatte blir lært opp til å gjøre etc. Har de møter hvor en leder forteller de hvordan de skal håndtere saker, hvordan de skal være etc? jeg er ikke ute etter å ta noen! Men det er spennende å høre om det skjer noe bak lukkede dører som vi andre ikke får vite om noen sinne. Anonymkode: 8ab4e...525 6
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #2 Skrevet 26. mai 2021 Kan fortelle deg at vi blir rimelig lite lært opp i det store og det hele. Den der sketsjen med Atle Antonsen og "learning by doing" er spot on. Anonymkode: c88e4...c1d 43
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #3 Skrevet 26. mai 2021 De er ansatt i staten så man kan vel ikke forvente så mye fra de i utgangspunktet. Ha lavest mulig forventning. Anonymkode: 52f2d...59f 9
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #4 Skrevet 27. mai 2021 Min erfaring med nav er at mange sier "bare se på nettsidene våre" når de ikke vet svaret på noe jeg spør om. Hvis jeg da sier at jeg har lett flere ganger og ikke finner noe, ber om henvisning til siden, så har de ikke peiling selv. En annen erfaring er at det er - svært- personavhengig hvor god hjelp du får. Jeg har møtt fantastiske ansatte, og noen som aldri burde jobbe med mennesker (i krise). Og siden man får tildelt ny veileder jevnlig kan man bli retraumatisert ved å fortelle historien sin på nytt og på nytt, noen ganger til de personene som ikke evner å håndtere mennesker i krise. Nav er et greit system når det virker. Men det er mest avhengig av at man møter en person som faktisk ønsker å hjelpe, ikke bare sette kryss i skjemaet sitt. Anonymkode: ddcbe...28c 41
Wilma89 Skrevet 27. mai 2021 #5 Skrevet 27. mai 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Min erfaring med nav er at mange sier "bare se på nettsidene våre" når de ikke vet svaret på noe jeg spør om. Hvis jeg da sier at jeg har lett flere ganger og ikke finner noe, ber om henvisning til siden, så har de ikke peiling selv. En annen erfaring er at det er - svært- personavhengig hvor god hjelp du får. Jeg har møtt fantastiske ansatte, og noen som aldri burde jobbe med mennesker (i krise). Og siden man får tildelt ny veileder jevnlig kan man bli retraumatisert ved å fortelle historien sin på nytt og på nytt, noen ganger til de personene som ikke evner å håndtere mennesker i krise. Nav er et greit system når det virker. Men det er mest avhengig av at man møter en person som faktisk ønsker å hjelpe, ikke bare sette kryss i skjemaet sitt. Anonymkode: ddcbe...28c Kan signere det med personavhengig. Jobber ikke i Nav, men følger opp personer der det ofte er jeg som må kontakte Nav og fikse både det ene og det andre. Noen saksbehandlere er en drøm å samarbeide med. Lette å få tak i og de gjør det de skal og mere til. Andre har jeg lyst til å begynne å grine når jeg finner ut at det er de som er saksbehandler for feks en ny pasient. Håpløse å få tak i og når jeg først får tak i de kan de ikke svare. Når personer i vanskelige livssituasjoner må forholde seg til sistnevnte kan jeg virkelig forstå at de river seg i håret av NAV-systemet. 36
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #6 Skrevet 27. mai 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Kan fortelle deg at vi blir rimelig lite lært opp i det store og det hele. Den der sketsjen med Atle Antonsen og "learning by doing" er spot on. Anonymkode: c88e4...c1d Ikke på mitt kontor i hvertfall, der regner de minimum 1 år i "opplæring". Anonymkode: fedbc...16c 12
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #7 Skrevet 27. mai 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Kan fortelle deg at vi blir rimelig lite lært opp i det store og det hele. Den der sketsjen med Atle Antonsen og "learning by doing" er spot on. Anonymkode: c88e4...c1d Kanskje det er lenge siden du var ny? Det er slett ikke sånn der jeg jobber iallefall. Anonymkode: 34bca...7ae 9
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #9 Skrevet 27. mai 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Er det noen her som har jobbet/jobber på nav, eller kjenner noen som har jobbet for nav, som har noe juicy informasjon de kan dele? Gjerne noe som føles eller høres sleipt ut, eller om det er noe nav ansatte blir lært opp til å gjøre etc. Har de møter hvor en leder forteller de hvordan de skal håndtere saker, hvordan de skal være etc? jeg er ikke ute etter å ta noen! Men det er spennende å høre om det skjer noe bak lukkede dører som vi andre ikke får vite om noen sinne. Anonymkode: 8ab4e...525 Jeg vet om et firma som melker nav til de grader. Som tidligere ansatt i firmaet så har vi, dette er diskutert bland kollegaer i årevis, kommet frem til at det må være noe privat mellom nav og arbeidsgiver for at dette skal ha kunne foregått. Har hatt lenge lyst til å melde fra om ting om firmaet til arbeidstilsynet, men er redd for at det går videre til nav og så igjen til sjef (som er ustabil) Anonymkode: b3ca0...3f2 9
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #10 Skrevet 27. mai 2021 Har fått høre at de søker deg opp på facebook og instragram. ei venninne søkte sosialhjelp en uke etter hun hadde kjøpt seg ny sofa. Da fikk hun avslag, hun ringte nav å snakket med dem. Har du råd til sofa har du råd til mat var svaret fra saksbehandler, som plutselig skjønte at hun forsnakket seg. Min venninne har åpen vegg på fb, uken før hadde hun lagt ut et bilde av «synes den nye sofan tar seg så godt ut i stua» eller noe sånn… også hørt om folk som har søkt nødhjelp med avslag pga kjæreste (ikke samboer) som fikk beskjed om å låne penger der.. Anonymkode: 66755...a70 7
Forundret.. Skrevet 27. mai 2021 #11 Skrevet 27. mai 2021 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Har fått høre at de søker deg opp på facebook og instragram. ei venninne søkte sosialhjelp en uke etter hun hadde kjøpt seg ny sofa. Da fikk hun avslag, hun ringte nav å snakket med dem. Har du råd til sofa har du råd til mat var svaret fra saksbehandler, som plutselig skjønte at hun forsnakket seg. Min venninne har åpen vegg på fb, uken før hadde hun lagt ut et bilde av «synes den nye sofan tar seg så godt ut i stua» eller noe sånn… også hørt om folk som har søkt nødhjelp med avslag pga kjæreste (ikke samboer) som fikk beskjed om å låne penger der.. Anonymkode: 66755...a70 Jeg opplevde for flere år siden når jeg fikk omskolering, at saksbehandleren brukte min søsters navn på meg. Hun brukte det til og med i det ene vedtaket... Jeg hadde aldri nevnt min søster.. Hun var garantert ikke noe venn eller bekjent av henne heller. 9
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #12 Skrevet 27. mai 2021 Folk blir satt til å besvare telefon uten å beherske tema som etterspørres. Dette fordi vakten må fylles av noen, og da er det uviktig hvem det er. Det finnes mange flinke mennesker i nav, men det hjelper lite når de blir satt til å besvare telefon innenfor andre fagfelt, fremfor å behandle saker de har spisskompetanse på. Anonymkode: 9a6fe...b0f 10
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #13 Skrevet 27. mai 2021 6 hours ago, AnonymBruker said: Ikke på mitt kontor i hvertfall, der regner de minimum 1 år i "opplæring". Anonymkode: fedbc...16c Veldig bra! Da har vi mye å lære fra dere i mitt fylke. 6 hours ago, AnonymBruker said: Kanskje det er lenge siden du var ny? Det er slett ikke sånn der jeg jobber iallefall. Anonymkode: 34bca...7ae Nei, der er 2-3 år siden jeg startet. De som begynte etter meg har hatt akkurat samme opplevelse. Og ja, jeg har deltatt på "ny i NAV", men det er ganske overfladisk. For å si det sånn så fikk jeg hele porteføljen min ganske umiddelbart, og da var det "værsågod, bli kjent med disse" uten noe som helst oversikt over hvem det hastet mest med. Anonymkode: c88e4...c1d 10
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #14 Skrevet 27. mai 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Har fått høre at de søker deg opp på facebook og instragram. ei venninne søkte sosialhjelp en uke etter hun hadde kjøpt seg ny sofa. Da fikk hun avslag, hun ringte nav å snakket med dem. Har du råd til sofa har du råd til mat var svaret fra saksbehandler, som plutselig skjønte at hun forsnakket seg. Min venninne har åpen vegg på fb, uken før hadde hun lagt ut et bilde av «synes den nye sofan tar seg så godt ut i stua» eller noe sånn… også hørt om folk som har søkt nødhjelp med avslag pga kjæreste (ikke samboer) som fikk beskjed om å låne penger der.. Anonymkode: 66755...a70 Kjekt man kan ha lukket profil, men syns det er en uting at de skal sjekke slikt. Hvis jeg legger ut et bilde på insta fra hagen min viser det jo ikke noe om arbeidsevnen min akkurat, som er relevant i min situasjon (AAP). Lukket profil, alltid uansett her. Anonymkode: d7e31...5ad 18
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #15 Skrevet 27. mai 2021 Har ikke noe spesielt spennende. Men vi som jobber som veileder er veldig bundet av lovverket. Selv om jeg har veldig lyst til å hjelpe så er det ikke alltid jeg får gjort det som hadde vært det beste for den personen. Vi er også lavt bemannet og har store porteføljer, så de som ikke roper får ikke den hjelpen de burde. Og ved fravær hos kolleger så må vi andre ta over den porteføljen og da sitter vi med veldig mange folk som skal få hjelp. Behandlingstidene blir da superlange og vi får ikke rukket oppfølging. Det er veldig frustrerende, men vi blir ikke hørt på at vi trenger flere folk. Det er ikke bare å få inn en vikar ved sykdom. Men jeg kan gi dere et tips; ta ansvar for egen sak. Spør om det trengs mer informasjon/dokumentasjon, spør etter tiltak osv. Få hjelp til å komme dere videre. Kom med forslag. Ikke sitt på gjerdet og vent. NAV er også veldig glad i omorganisering. Det er frustrerende å stadig måtte bytte portefølje og i hvert fall fagområde. Det er veldig mye å sette seg inn i når man bytter fagområde, så det bør være frivillig. Anonymkode: d91bd...df1 22
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #16 Skrevet 27. mai 2021 De som jobber på NAV er overarbeidet, lavtlønnet og under konstant press. Skjønner hvorfor tjenestene blir som de blir. Noen burde legge press på myndighetene slik at tjenestene blir mer forsvarlig. Anonymkode: bbb2c...ecc 30
skreppamedleppa Skrevet 27. mai 2021 #17 Skrevet 27. mai 2021 (endret) AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Men jeg kan gi dere et tips; ta ansvar for egen sak. Spør om det trengs mer informasjon/dokumentasjon, spør etter tiltak osv. Få hjelp til å komme dere videre. Kom med forslag. Ikke sitt på gjerdet og vent. Anonymkode: d91bd...df1 Jeg skjønner at det kan være frustrerende å jobbe på en arbeidsplass hvor en får generellt mye pepper kanskje uansett hva en gjør. Men akkurat dette minner meg på setningen om at en skal jaggu være frisk for å være syk. Altså, en skal ha mye energi, og stå på vilje og være ressurssterk etc for å få hjelp. Desverre er det slik du også skisserer det her, og jeg tror ikke at det er fasiten på nav. Det skal ikke være slik at en må være frisk for å få hjelp av nav og det er ikke så rart nav har mange fordommer og irritasjon mot seg om det er slike holdninger i systemet. Endret 27. mai 2021 av skreppamedleppa 27
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #18 Skrevet 27. mai 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg vet om et firma som melker nav til de grader. Som tidligere ansatt i firmaet så har vi, dette er diskutert bland kollegaer i årevis, kommet frem til at det må være noe privat mellom nav og arbeidsgiver for at dette skal ha kunne foregått. Har hatt lenge lyst til å melde fra om ting om firmaet til arbeidstilsynet, men er redd for at det går videre til nav og så igjen til sjef (som er ustabil) Anonymkode: b3ca0...3f2 Hva er det de gjør? Anonymkode: 3ac27...c67 6
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #19 Skrevet 27. mai 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Har fått høre at de søker deg opp på facebook og instragram. ei venninne søkte sosialhjelp en uke etter hun hadde kjøpt seg ny sofa. Da fikk hun avslag, hun ringte nav å snakket med dem. Har du råd til sofa har du råd til mat var svaret fra saksbehandler, som plutselig skjønte at hun forsnakket seg. Min venninne har åpen vegg på fb, uken før hadde hun lagt ut et bilde av «synes den nye sofan tar seg så godt ut i stua» eller noe sånn… også hørt om folk som har søkt nødhjelp med avslag pga kjæreste (ikke samboer) som fikk beskjed om å låne penger der.. Anonymkode: 66755...a70 Så bra! Sier seg selv at man ikke kan bruke opp pengene på tull og bli sponset med nye gratis penger fra staten. NAV burde ha tilgang til kontoene til brukerne. Anonymkode: 7ba19...a97 35
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #20 Skrevet 27. mai 2021 skreppamedleppa skrev (15 minutter siden): Jeg skjønner at det kan være frustrerende å jobbe på en arbeidsplass hvor en får generellt mye pepper kanskje uansett hva en gjør. Men akkurat dette minner meg på setningen om at en skal jaggu være frisk for å være syk. Altså, en skal ha mye energi, og stå på vilje og være ressurssterk etc for å få hjelp. Desverre er det slik du også skisserer det her, og jeg tror ikke at det er fasiten på nav. Det skal ikke være slik at en må være frisk for å få hjelp av nav og det er ikke så rart nav har mange fordommer og irritasjon mot seg om det er slike holdninger i systemet. Det er riktig at man må være frisk nok til å være aktiv i egen sak. Årene går jo, og hvis man vil bli ferdig avklart så må man stå på. Uansett så må man igjennom avklaring og tiltak, etterhvert. Dette er noe vi også blir presset på, antall brukere i tiltak. Men nå er ikke alle som er i Nav systemet syke da. Anonymkode: d91bd...df1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå