Gå til innhold

Er det slik at uføre kan søke om å redusere eller slette gjeld? Feks studielån?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette lurer jeg på😊

Anonymkode: a10e5...b66

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan alltids prøve. Da må man kunne dokumentere at man var ufør mens man gikk skole. 

Anonymkode: 27a42...9ce

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer nok an på inntekt. Er du 100% ufør og inntekt akkurat strekker til livsopphold/boutgifter så kan du søke. Studielån slettes uansett når du dør så usikker på om det går. Annen gjeld kan gå i arv så litt annerledes. Du har nok uansett gode forutsetninger for å få redusert annen gjeld. Men noen tenker kanskje at du kan komme til å arve på et tidspunkt.

Anonymkode: 01b58...eb2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Dette lurer jeg på😊

Anonymkode: a10e5...b66

Jeg fikk slettet hele lånet da jeg ble ufør. Tok et år fra jeg søkte til det var borte. Men det er vanlig... De stoppet regningene mens det pågikk. 

Du får som regel slettet hele, eller iallefall en stor del hvis du blir ufør. Trenger ikke være ufør under, før eller lignende som en skriver her. Jeg ble ufør etter utdannelse. 

Anonymkode: f0bc8...74b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Kan alltids prøve. Da må man kunne dokumentere at man var ufør mens man gikk skole. 

Anonymkode: 27a42...9ce

Helt feil! 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg fikk slettet hele lånet da jeg ble ufør. Tok et år fra jeg søkte til det var borte. Men det er vanlig... De stoppet regningene mens det pågikk. 

Du får som regel slettet hele, eller iallefall en stor del hvis du blir ufør. Trenger ikke være ufør under, før eller lignende som en skriver her. Jeg ble ufør etter utdannelse. 

Helt feil, det kommer an på hva du får utbetalt.

Hadde et par år i arbeidslivet med god lønn da jeg ble ufør, samt forsikring gjennom arbeidsgiver, og fikk ikke slettet noe.

Anonymkode: aa539...61a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Det kommer nok an på inntekt. Er du 100% ufør og inntekt akkurat strekker til livsopphold/boutgifter så kan du søke. Studielån slettes uansett når du dør så usikker på om det går. Annen gjeld kan gå i arv så litt annerledes. Du har nok uansett gode forutsetninger for å få redusert annen gjeld. Men noen tenker kanskje at du kan komme til å arve på et tidspunkt.

Anonymkode: 01b58...eb2

Kan barn arve foreldres gjeld om de har forbrukslån? 

Anonymkode: 25805...ccb

AnonymBruker
Skrevet
Sitat

Er det slik at uføre kan søke om å redusere eller slette gjeld? Feks studielån?

Dette gjelder kun studielån. For f.eks. boliglån eller forbrukslån får man ikke redusert eller slettet gjeld (med mindre du mot alle odds skulle klare å få en slik avtale med banken). Det finnes forsikringer man kan kjøpe. 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja. Tar du i mot arv vil du arve både gjeld og «formue». Er det mer gjeld enn eiendeler bør man da si fra seg arven.

Anonymkode: ba4a1...ead

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du er ufør og ute av stand til å betale ned gjelden så kan du søke gjeldsordning. Alt av gjeld blir tatt med i ordningen, også lånekassen.

Anonymkode: 834e8...b85

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvis du er ufør og ute av stand til å betale ned gjelden så kan du søke gjeldsordning. Alt av gjeld blir tatt med i ordningen, også lånekassen.

Ufør er ikke et moment når det gjelder gjeldsordning. Kravet er bl.a. at man er varig ute av stand til å betjene gjelden.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ufør er ikke et moment når det gjelder gjeldsordning. Kravet er bl.a. at man er varig ute av stand til å betjene gjelden.

Jo det er et moment, for å komme unde varig  ute av stand prinsippet så anses det ikke som varig å være f.eks student,arbeidsledig, permisjon etc. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jo det er et moment, for å komme unde varig  ute av stand prinsippet så anses det ikke som varig å være f.eks student,arbeidsledig, permisjon etc. 

Det jeg mente var at du kan være varig ute av stand uten å være ufør. Det spiller ingen rolle om du er fast ansatt eller ufør. Hvis du er varig ute av stand kan du søke gjeldsordning.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det jeg mente var at du kan være varig ute av stand uten å være ufør. Det spiller ingen rolle om du er fast ansatt eller ufør. Hvis du er varig ute av stand kan du søke gjeldsordning.

Da er vi enige. Er man i en midlertidig livssituasjon ,arb.ledig student etc så kvalifiserer man ikke 

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Bare hvis du sier at du vil ta i mot arven. VET man fra før at den avdøde hadde mer gjeld enn verdier og penger, sier man selvfølgelig fra seg arven og takker nei. Da må firmaet som ga forbrukslånet/lånene stryke gjelden som tap. Arvingene trenger altså ikke påta seg noe som helst slikt.

Vet man derimot at det f.eks. er 100 000 i forbrukslån, men 500 000 i verdier f.eks. i boligen til avdøde, takker man ja til arven, betaler lånet og har så 400 000 i overskudd. 

Det er altså viktig at man på forhånd vet litt om økonomien til avdøde, og ikke blindt takker ja til arven. Der kan man gå i en felle om man ikke vet noe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...