Gå til innhold

Hvordan drive landbruk uten diesel?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Dette skjønner jeg ikke. At det skal bli slutt på alt av drivstoff til slutt og samtidig drive landbruk. Hva har dem egentlig tenkt på her? 

Batteri og annleggsmaskineri er ikke helt forenelig siden maskinene må lades såpass lenge og ekstreme kostnader. Hvis det blir slutt på drivstoff om 9 år, så blir jeg snødd inn hjemme på vinteren. 

Anonymkode: 53ecd...259

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Før eller siden vil Norge gå tom for olje. Skal vi være selvforsynt så må landbruket bli elektrifisert. Selforsyningsgraden vår blir 0 om bøndene er avhengig av diesel. 

Anonymkode: 923ed...411

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Før eller siden vil Norge gå tom for olje. Skal vi være selvforsynt så må landbruket bli elektrifisert. Selforsyningsgraden vår blir 0 om bøndene er avhengig av diesel. 

Ja, men det er helt urelevant da det er snakk om hundrede av år før vi er tom og dersom de fleste biler går over til elektrisk så tar det myyyyye lengre tid før vi er tom. 

Og om 50 år så har man kanskje gradvis fått god nok teknologi til å kunne kjøre på strøm eller gass. Men på så kort tid som 9 år er det nesten umulig. Så du svarer overhodet ikke på spørsmålet. Hvordan er dette igjennomførbart på 9 år?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
45 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, men det er helt urelevant da det er snakk om hundrede av år før vi er tom og dersom de fleste biler går over til elektrisk så tar det myyyyye lengre tid før vi er tom. 

Det er slettes ikke irrelevant. I en krigssituasjon kan vi regne med at fienden sprenger oljeplattformene våre. Skal vi være selvforsynte så må vi klare oss uten oljen. 

47 minutter siden, AnonymBruker said:

Og om 50 år så har man kanskje gradvis fått god nok teknologi til å kunne kjøre på strøm eller gass. Men på så kort tid som 9 år er det nesten umulig. Så du svarer overhodet ikke på spørsmålet. Hvordan er dette igjennomførbart på 9 år?

9 år er enormt med tid. For 9 år siden var det ingen Teslaer på veiene, nå er det Norges mest solgte bil og man ser dem overalt. 

Tror folk glemmer hvor fort innovasjonen skjer. Er rundt 10 år siden smarttelefonene kom og nå lurer folk på hvordan de kan klare seg uten. 

Jeg er sikker på at om 10 år så tenker du hvor dumme folk var som trodde landbruket ikke kunne elektrifiseres. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er slettes ikke irrelevant. I en krigssituasjon kan vi regne med at fienden sprenger oljeplattformene våre. Skal vi være selvforsynte så må vi klare oss uten oljen. 

9 år er enormt med tid. For 9 år siden var det ingen Teslaer på veiene, nå er det Norges mest solgte bil og man ser dem overalt. 

Tror folk glemmer hvor fort innovasjonen skjer. Er rundt 10 år siden smarttelefonene kom og nå lurer folk på hvordan de kan klare seg uten. 

Jeg er sikker på at om 10 år så tenker du hvor dumme folk var som trodde landbruket ikke kunne elektrifiseres. 

I en krigssituasjon? Vi har da vel for svingende ikke strøm da heller men sannsynligvis nok olje til å faktisk drive krig en liten stund i det minste. 

9 år er da ikke nok, har du reist rundt og sett hvordan bønder/ folk på landet lever? For å ta meg selv som et eksempel, så kommer ikke jeg til å ha råd til en elektrisk traktor til 2 millioner om 9 år, har ikke sjanse. Du er klar over at dette utstyret er svært dyrt fra før men ved elektrifisering blir utstyret enda dyrere. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Og tesla er ikke noe alle har råd til. Ja det finnes billigere modeller men det er faktisk folk som må leve på å kjøpe brukt. Og stakkars den som må kjøre brukt elbil som stopper etter 3 mil. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Dette skjønner jeg ikke. At det skal bli slutt på alt av drivstoff til slutt og samtidig drive landbruk. Hva har dem egentlig tenkt på her? 

Batteri og annleggsmaskineri er ikke helt forenelig siden maskinene må lades såpass lenge og ekstreme kostnader. Hvis det blir slutt på drivstoff om 9 år, så blir jeg snødd inn hjemme på vinteren. 

Innen rimelig tid kommer nok elektrifiseringen til bonden også. Utstyret kommer uansett til å være noe helt annet enn i dag.  

Og hvorfor du skulle bli snødd inne skjønner jeg ikke, en selvgående induksjonsdrevet snøfres burde ikke være hverken dyr eller komplisert. Det burde jo kunne komme i år.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Druid skrev (4 minutter siden):

Innen rimelig tid kommer nok elektrifiseringen til bonden også. Utstyret kommer uansett til å være noe helt annet enn i dag.  

Og hvorfor du skulle bli snødd inne skjønner jeg ikke, en selvgående induksjonsdrevet snøfres burde ikke være hverken dyr eller komplisert. Det burde jo kunne komme i år.

Og den går 800m? Her fyker det igjen etter 15 min, så den bør lades kjapt. Men ja elektrifiseringen kommer nok kanskje, men innen 9 år og med priser som er ok? Er etterspørselen der og de kan masseprodusere så tja muligens etter lang tid. Men per nå er vel alt innen industri kjøretøy drivstoffbasert og det som går på strøm er på spesialbestilling til himmelsk pris. 

Jeg sliter av og til med stor 4wd traktor her, så den snøfresen må i tillegg være ganske stor og robust. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 minutter siden, AnonymBruker said:

I en krigssituasjon? Vi har da vel for svingende ikke strøm da heller men sannsynligvis nok olje til å faktisk drive krig en liten stund i det minste. 

9 år er da ikke nok, har du reist rundt og sett hvordan bønder/ folk på landet lever? For å ta meg selv som et eksempel, så kommer ikke jeg til å ha råd til en elektrisk traktor til 2 millioner om 9 år, har ikke sjanse. Du er klar over at dette utstyret er svært dyrt fra før men ved elektrifisering blir utstyret enda dyrere. 

Vi mistet ikke strømmen under 2. verdenskrig så skjønner ikke hvorfor du mener at vi vil være uten strøm i en krigssituasjon. Det er ren historieløshet fra din side.  Oljeplattformene er derimot umulig for Norge å forsvare og all historie viser at fienden vil forsøke å sette oljeplattformer i brann. 

Tror du glemmer at hovedårsaken til at vi trenger norske bønder er for å sikre matforsyningene i en krigssituasjon. I fredstid får vi alltids kjøpt mat fra utlandet.

Selvsagt skjønner jeg at landbruksutstyr dyrt.  Dere bønder bør absolutt bli kompensert for deler av utgiftene ved elektrifiseringen av landbruket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Og den går 800m? Her fyker det igjen etter 15 min, så den bør lades kjapt. …. 

Jeg sliter av og til med stor 4wd traktor her, så den snøfresen må i tillegg være ganske stor og robust. 

Se for deg en litt kraftig ATV med fres. Han må ha lidar og radar, for å ikke sende katta på heisatur og ikke sprøyte ned tilfeldige forbipasserende, men ellers trenger den ikke mye sensor mikk, utover noe som kan fortelle den at det er på tide å komme seg ut å fjerne snø.

Den trenger antagelig noen kilometer kabel (4*800 meter), men pluss siden er at den ikke trenger lading da. Akkurat induksjonsløsningen er vel ikke noe du kan plukke opp i en butikk i morgen, men resten er. ( Lurer på hva Volvo buss sier hvis jeg ringer i morgen?)

Jeg begynte å fantasere om jeg kunne ordne noe sånt hos meg: funnet en av de større fresene med defekt motor , å ta det derfra. Jeg kan styre utkastet med kompass!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi mistet ikke strømmen under 2. verdenskrig så skjønner ikke hvorfor du mener at vi vil være uten strøm i en krigssituasjon. Det er ren historieløshet fra din side.  Oljeplattformene er derimot umulig for Norge å forsvare og all historie viser at fienden vil forsøke å sette oljeplattformer i brann. 

Tror du glemmer at hovedårsaken til at vi trenger norske bønder er for å sikre matforsyningene i en krigssituasjon. I fredstid får vi alltids kjøpt mat fra utlandet.

Selvsagt skjønner jeg at landbruksutstyr dyrt.  Dere bønder bør absolutt bli kompensert for deler av utgiftene ved elektrifiseringen av landbruket. 

Nå skriver du mye tull og tøys her. Jovisst gikk da vel strømmen under 2 verdenskrig jevnlig. Men kanskje ikke i stor grad, da strømnettet nok ikke var like viktig å slå ut da som nå. Nå i dag sender de ut noen raketter eller fly så er strømmen borte. Russen øver på dette. 

Er DET hovedgrunnen til at vi har bønder? I tilfelle krig? oookei. Hvor ble det av klima greia her nå da? Frakte mat fra andre land er da for svingende det motsatte av miljøvennlig og særlig uland. Hvor vi også da bidrar til å presse matvareprisene deres opp. 

Det blir fort alt for høye kostnader for staten å drive å kompansere alt dette her men ja jeg vet staten gjør dette allerede nå. Jobber i helsevesenet også jeg og de har nesten ikke råd til å ha folk på vakt. Der vi var 3 før er vi 1 nå. Så jeg tror ikke vi har endeløst med midler. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Druid skrev (1 time siden):

Se for deg en litt kraftig ATV med fres. Han må ha lidar og radar, for å ikke sende katta på heisatur og ikke sprøyte ned tilfeldige forbipasserende, men ellers trenger den ikke mye sensor mikk, utover noe som kan fortelle den at det er på tide å komme seg ut å fjerne snø.

Den trenger antagelig noen kilometer kabel (4*800 meter), men pluss siden er at den ikke trenger lading da. Akkurat induksjonsløsningen er vel ikke noe du kan plukke opp i en butikk i morgen, men resten er. ( Lurer på hva Volvo buss sier hvis jeg ringer i morgen?)

Jeg begynte å fantasere om jeg kunne ordne noe sånt hos meg: funnet en av de større fresene med defekt motor , å ta det derfra. Jeg kan styre utkastet med kompass!!

Ja jeg forsøker å se dette for meg og det høres flott ut. Men samtidig med teknologien vi har på markedet, nokså skeptisk til at dette her vil fungere med det første. Her vil det være noe som trenger mye energi for å drifte og det er xxx antall variabler ute å går. Vil den finne frem ved kraftig vind og snøfokk f eks eller vil den bare spinne seg fast i grøfta?

Sier ikke at dette er umulig, langt der i fra. Men har svært vanskelig med å tro at dette er like rundt hjørnet. Deette her skal jo klare å gå ganske lenge uten å gå tom og er snøen kram, så pakker den seg i fresen. Da må en bruke skjær eller skuff. Klarer dette her å skifte redskap også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Er det uttrykt at hele landbruket skal være nullutslipp i 2030? På lands/verdensbevis er jo fristen 2050. Full elektrifisering av landbruket på 29 år er noe annet. Nå må det sies at klimaendringene er her allerede, og det kan ikke overdrives viktigheten av å skifte til nullutslipp så fort som mulig. Men det er jo ikke meningen å være på nullutslipp i løpet av 9 år, kun 55% kutt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 5/26/2021 at 11:19 PM, AnonymBruker said:

Vår eneste reelle fiende er Russland og plattformene med tilhørende infrastruktur vil de jo beholde for egeninteresse/inntekt.

Ellers er vi langt mer avhengige av strøm nå enn under andre verdenskrig. 

Kommer russerne så tar de Finnmark og nord Troms som en del av deres bastion forsvar. NATO kommer ikke før Norge har ofret noen tusen soldater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 26.5.2021 den 19.54):

Et enkelt svar:

Faststoffbatteri.

Anonymkode: 5c9e8...c80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...