Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har uføre forsikring i tilfelle jeg får fibromyalgi, ME eller psykiske plager. Jeg har ingen dokumenterte helseplager fra før.

Hvor mange år må jeg ha ufør-forsikring før jeg kan bruke den?

Hvilken type sykdom vil raskest utløse forsikringen?

Kan jeg ha flere uføre-forsikringer?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
BukkenAskeladd skrev (28 minutter siden):

Jeg har uføre forsikring i tilfelle jeg får fibromyalgi, ME eller psykiske plager. Jeg har ingen dokumenterte helseplager fra før.

- hvorfor tar du ikke andre sykdommer og ulykker med i betraktningen? Tror du at en autoimmun blodsykdom f.eks. ikke kan ramme deg ut av det blå, eller at du aldri vil kræsje med bilen eller bli påkjørt?

- Det er vel en karanteneperiode muligens ved inngåelse av forsikringen, men den er nok ikke mer enn noen måneder. Jeg hadde uføreforsikringen min i 7 år før jeg brukte den da jeg ble uføretrygdet pga sykdom.  

- Kanskje at du er i en bilulykke og ender opp som grønnsak i en rullestol uten håp om bedring.

- nei. Det finnes et felles forsikringsregister, som gjør at folk f.eks. ikke får utbetalt reiseforsikring fra flere steder om de melder om tapt koffert eller stjålet kamera og slikt. Man får ikke forsikring for det samme utbetalt fra flere plasser. én ting kan forsikres bare én gang eller ett sted. Eller du kan selvsagt sitte og betale forsikring på det år etter år, men skjer det noe, får du bare erstatning fra ett sted uansett.

Anonymkode: 27fb6...c2d

Gjest Fnuggolina
Skrevet (endret)
BukkenAskeladd skrev (39 minutter siden):

Nå er jeg ikke helt med....har du egen forsikring for disse 3 sykdommene?

Ja, du kan betale på flere uføreforsikring privat. Men det blir jo dyrt.

Om du velger en normalt grei privat forsikring og i tillegg er forsikret gjennom jobb vil du ende opp med omtrentlig samme utbetaling som før sålenge du ikke tjener mer enn taket til NAV (litt over 600.000). 

Hvor lenge osv står i vilkårene til hver forsikring. De innhenter opplysninger hos NAV 10 år tilbake i tid. 

Jeg kjenner folk som har fått avslag ved ME, men mulig noen åpner for dette. 

Utbetalingen starter ved påbegynt AAP, sålenge du oppfyller vilkår og får godkjent. 

Endret av Fnuggolina
AnonymBruker
Skrevet

En uføreforsikring vil normalt komme til utbetaling ved vedtak om varig medisinsk uførhet. Du må altså ha et vedtak fra NAV. Noen selskaper vil ha unntak for enkelte psykiske lidelser, men hovedsaken er at du må være sykemeldt eller ufør på grunn av en diagnose. 

Vil uansett anbefale deg å ha en uføreforsikring med forskuttering eller en uførepensjon. Det betyr at du etter 12 mnd sykemelding vil kunne få månedlige utbetalinger fra forsikringen for å dekke opp inntektstapet ved overgangen til AAP. 

Du må fylle ut egenerklæring om helse før du tegner en sånn type forsikring. Dersom du har kjente sykdommer, plager eller lignende, vil du kunne få reservasjoner eller avslag. 

Anonymkode: e9ad0...8f3

AnonymBruker
Skrevet

Du kan ha flere uføreforsikringer, men man skal i utgangspunktet ikke ha mer dekning enn opp til 90% av inntekt ved uførepensjon. En kombinasjon av uførekapital og uførepenjson er fint. 

Anonymkode: e9ad0...8f3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...