Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Finnes det noen sosiale regler i forhold til hvor lenge man bør ha vært i en fast stilling før man søker nye jobber? Er ledere opptatt av dette? Selv har jeg vært på samme arbeidsplass i 1,5 år nå og begynner å kjenne på behovet for nye utfordringer og nytt miljø. 

Anonymkode: a4854...6e6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Akkurat så lenge du vil :) Tipper du er kvinne?

De aller fleste kvinner er alt for forsiktige i arbeidslivet. Det er en grunn til at menn ofte kommer raskere opp og frem, fordi de faktisk søker på stillinger og er mer kyniske. Hadde det vært meg hadde jeg søkt på ny jobb om jeg fant noe relevant og ville bytte til. Om det blir spørsmål er det jo bare å si at du fant noe som passet deg bedre, og hva gamle sjefen mener er jo ikke viktig i det hele tatt.

Anonymkode: 7d6a3...2f3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Akkurat så lenge du vil :) Tipper du er kvinne?

De aller fleste kvinner er alt for forsiktige i arbeidslivet. Det er en grunn til at menn ofte kommer raskere opp og frem, fordi de faktisk søker på stillinger og er mer kyniske. Hadde det vært meg hadde jeg søkt på ny jobb om jeg fant noe relevant og ville bytte til. Om det blir spørsmål er det jo bare å si at du fant noe som passet deg bedre, og hva gamle sjefen mener er jo ikke viktig i det hele tatt.

Anonymkode: 7d6a3...2f3

Jeg er kvinne, ja. Takk for svar. Jeg skal begynne å søke nye jobber til høsten. 

AnonymBruker
Skrevet

Med mindre du er svært avhengig av gode referanser fra nåværende arbeidsgivere, er det jo bare å søke på ny jobb, selv om det kanskje har gått litt kjapt😊 Altfor mange små opphold hos ulike arbeidsgivere er vel heller ikke et pluss å ha på CV'en. Fremtidige arbeidsgivere kan jo begynne å lure på hvorfor du ikke er lenge på ett sted, og kvie seg for å ansette noen de tenker kommer til å stikke igjen med en gang. Men det virker ikke som det er tilfelle hos deg 😊 Lykke til med jobbsøking 😊

Anonymkode: d6a61...1fe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Med mindre du er svært avhengig av gode referanser fra nåværende arbeidsgivere, er det jo bare å søke på ny jobb, selv om det kanskje har gått litt kjapt😊 Altfor mange små opphold hos ulike arbeidsgivere er vel heller ikke et pluss å ha på CV'en. Fremtidige arbeidsgivere kan jo begynne å lure på hvorfor du ikke er lenge på ett sted, og kvie seg for å ansette noen de tenker kommer til å stikke igjen med en gang. Men det virker ikke som det er tilfelle hos deg 😊 Lykke til med jobbsøking 😊

Anonymkode: d6a61...1fe

OK, så en sier det ikke er viktig og en annen sier man bør være noen år på samme sted 🙈 Vet ikke hva jeg skal tro. 

Skrevet

Sjefen min har visst fortalt kollegaen min at et er lurt å være 2 år i en jobb før man skifter, for ellers kan det se negativt ut. Kan legge til at sjefen vet at hun ser på andre jobber, da hun ikke er fornøyd med miljøet og arbeidsforholdene, så mulig han også sier det for å få hun til å bli i jobben (hun har jobbet der i 1 år). 

Så har du jobbet samme sted 1,5 år så mener jeg du er good to go med å begynne å se på nye jobber, tenker jeg. Du har gjerne oppsigselstid og det tar tid å finne ny jobb, så begynner du å kikke og søke nå bikker du gjerne 2 år i gamlejobben, og om det blir nærmare 1,5 enn 2 år så tenker jeg det er ingen krise heller.

AnonymBruker
Skrevet

Om dette skjer hele tiden så kan det virke negativt. Altså mange korte arbeidsforhold.

Anonymkode: 857d8...4bc

AnonymBruker
Skrevet

Synes 1 år er nok

Anonymkode: 99800...057

AnonymBruker
Skrevet

Det skader uansett ikke å søke. Man vet aldri hvor lang tid det tar å finne ny jobb. Du er uansett i en god situasjon hvor du allerede har jobb og kan være litt kresen. Lykke til! 

Anonymkode: bdec6...411

Skrevet

De som har kommet opp og fram fort i min bransje er utelukkende folk som har skiftet jobber ofte i starten. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et lass med jobber på CVen, byttet minst hvert år i 10 år (flytting og bytte av bransje var hovedårsakene), så var jeg 12 år i forrige jobb, vært 7 mnd i den nye. Tenker begynne å søke ny jobb innen 1,5 år, ikke full match på miljøet (trivde åpenbart veldig godt i den forrige, måtte slutte for ikke å gro fast 😄).

Begynner å bli så gammel at jeg bare kan bytte et par ganger til. Et par år et vel vanlig, men av og til trives man så dårlig at det blir kortere. Noen bransjer er det vanligere å bytte enn andre.

Anonymkode: 63d4d...4c6

• Liker 1
Gjest laPistola
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

OK, så en sier det ikke er viktig og en annen sier man bør være noen år på samme sted 🙈 Vet ikke hva jeg skal tro. 

Tenk selv hvis du skal ansette noen . Det er dyrt og ansette og lære opp nye. Du vil helst ikke ha gjennomtrekk hvert år? Det ser bedre ut på CV-en med lengre forhold. Her kommet jo historien inn.. har du andre arbeidsplasser med lengre forhold og gode referanser , vil ikke nødvendigvis den siste være så viktig . At man har « bommet « et sted er normalt, men hvis CV-en er fylt opp med mange korte forhold vil en jo lure på hvorfor . 

Endret av laPistola
Skrivefeil
AnonymBruker
Skrevet

Jeg pleier å se over hvor hyppig folk har skiftet jobb i CV. Dersom man har skiftet en gang etter 1,5 år er det ingenting jeg bryr meg om. Men dersom jeg ser at en aktuell søker bytter regelmessig jobb med 1-2 års intervaller så merker jeg meg det. Dette er ting jeg pleier å spørre nærmere om under intervjuet, det kan jo være helt naturlige forklaringer på dette. 

Anonymkode: 95744...fb4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt 3 jobber på 3,5 år, får fremdeles jobbtilbud kastet etter meg.

Anonymkode: 7e467...d87

AnonymBruker
Skrevet

Mine intervall er 2 - 4 - 5 - 1 - 0,5 - deretter drømmejobben. Og her blir jeg en stund. 😊 Ikke noe fasit på dette. Go with the flow. 

Anonymkode: f374c...c0a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...