AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #1 Skrevet 26. mai 2021 Jeg har fullført videregående og har "vanlig" studiekompetanse. Ønsker å ta opp fag for å kunne bli helsefagarbeider, men aner ikke hvordan jeg skal gå frem? Noen som har gjort det i voksen alder, som vet? Anonymkode: 6addc...290
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 26. mai 2021 #2 Skrevet 26. mai 2021 For å bli helsefagarbeider velger du helse- og oppvekstfag på Vg1 når du du starter på videregående skole. Etter Vg1 velger du helsearbeiderfaget på Vg2. Etter to år på videregående skal du gå to år i lære.
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #3 Skrevet 26. mai 2021 Ring kommunen i morgen før kl 14 og spør, de kan ha forskjellige muligheter. Har du ungdomsrett? Ungdomsrett er til det året du fyller 25, altså ut året du er 24. Da kan du spørre en hvilken som helst videregående skole (som har helse og oppvekstfag) - om du kan komme på skolen i de timene det er programfag. Er du over 25 år, og ikke har utvidet ungdomsrett? Da kan du ta voksenopplæring. Mange videregåendeskoler har voksenopplæring på samme skole, på kvelden. Da tar du programfagene med andre på din egen alder. Eventuelt du kan ta opp fagene som privatist, for eksempel gjennom Sonans, eller Akademiet i Oslo. Er du skole-lei? Da har det kommet et nytt program som heter «fagbrev på jobb». Det går ut på at du må bli ansatt i en helse-relatert bedrift, i enten 80% stilling, men helst i 100% stilling, (ikke lavere enn 80%), for eksempel som hjelpe-assistent på sykehjem. Dette må avtales med fylkeskommunen! Ved siden av får du noen oppgaver du skal løse og etter kun 1 år i jobb kan du gå opp til fagprøven. Er du skolelei, ønsker fort i jobb, men fylket/kommunen din har ikke fagbrev på jobb? Da kan du gjøre det på gamle måten. Du må jobbe mellom 80-100% i minimum 5 år, for deretter å gå opp til fagprøven, som privatist. Kan hende du får godkjent ned til 50%, men tror kravet er minimum 80% stilling her også. Aktuelle arbeidsplasser det er enklest å få læringsplass, eller fast stilling på uten utdanning er: Sykehjem, Demenssenter, eller bolig for funksjonshemmede. Andre alternativer: Hjemmesykepleien og Sykehus. Noen kommuner godkjenner muligens også arbeidsplasser som personlig brukerstyrt assistent, og skole med fokus på barn med helseutfordringer. Hvordan få arbeidsplass? Anbefaler deg å spørre kommunen om hjelp til å finne en arbeidsplass. Hvis ikke kan du søke på ledige stillinger selv. Møt helst opp personlig på et arbeids-sted, fortell situasjonen din og at du ønsker å etterhvert ta fagbrev. Lykke til! Anonymkode: 62285...f27
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #4 Skrevet 26. mai 2021 Og forresten en ting til😊 Dersom du velger skole (enten med ungdomsrett, eller voksenopplæring). Da blir det 2 år med skole, (mulig du kan få ta alle fagene på 1 år). MEN de fagene du har fra før, som matte, norsk, engelsk osv, det trenger du ikke å ta på nytt. Du skal altså kun møte opp til programfaget, og det er ikke så mye. Etter du eventuelt har bestått programfagene (karakter mellom 2-6), så blir det normalt løp med lærlingstid. Kommunen ordner som regel med lærlingsplasser, men du må på intervju med kommunen og arbeidsplassen før du får lærlingsjobben. De med ungdomsrett, eller som kommer rett ut fra videregående blir første prioritert til å få læringsplass. Men fremstår du ordentlig på intervjuene og virker motivert så pleier de fleste å få lærlingsplass, også de som er voksne. Du må søke om å bli læring etter du har fullført fagene. Om du ikke vil være lærling, eller ikke vil gå på skolen, så blir det å gå rett ut i jobb, som ufaglært, som nevnt tidligere (80-100% stilling, i enten 1 eller 5 år). Da tar du fagprøven etter du har samlet nok timer i løpet av året / årene. For å få dette til må du lage en avtale med fylket. Anonymkode: 62285...f27
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #5 Skrevet 26. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Og forresten en ting til😊 Dersom du velger skole (enten med ungdomsrett, eller voksenopplæring). Da blir det 2 år med skole, (mulig du kan få ta alle fagene på 1 år). MEN de fagene du har fra før, som matte, norsk, engelsk osv, det trenger du ikke å ta på nytt. Du skal altså kun møte opp til programfaget, og det er ikke så mye. Etter du eventuelt har bestått programfagene (karakter mellom 2-6), så blir det normalt løp med lærlingstid. Kommunen ordner som regel med lærlingsplasser, men du må på intervju med kommunen og arbeidsplassen før du får lærlingsjobben. De med ungdomsrett, eller som kommer rett ut fra videregående blir første prioritert til å få læringsplass. Men fremstår du ordentlig på intervjuene og virker motivert så pleier de fleste å få lærlingsplass, også de som er voksne. Du må søke om å bli læring etter du har fullført fagene. Om du ikke vil være lærling, eller ikke vil gå på skolen, så blir det å gå rett ut i jobb, som ufaglært, som nevnt tidligere (80-100% stilling, i enten 1 eller 5 år). Da tar du fagprøven etter du har samlet nok timer i løpet av året / årene. For å få dette til må du lage en avtale med fylket. Anonymkode: 62285...f27 Wow! Takk for særdeles informativt svar! Jeg har jobbet alt fra 20-100% i en bolig over en periode på 10 år. Vet du om jeg kan kvalifisere til å gå opp til eksamen? Anonymkode: 6addc...290
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #6 Skrevet 26. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Wow! Takk for særdeles informativt svar! Jeg har jobbet alt fra 20-100% i en bolig over en periode på 10 år. Vet du om jeg kan kvalifisere til å gå opp til eksamen? Anonymkode: 6addc...290 Bare hyggelig😊 Ja, jeg tror det er gode muligheter for at det kan bli godkjent, i hvertfall deler av tiden. Jeg er litt usikker på om om det må være minst 80-100% sammenhengende i løpet av 1-5 år, og jeg er usikker på hvor langt tilbake i tid som blir godkjent. Du bør ringe fylket å spørre, og sende inn søknad. I søknaden må du dokumentere arbeidsforholdet i boligen, feks. Ved arbeidskontrakt, og gi opplysninger om arbeidssted, hvilket år det var, hvem arbeidsgiver var, dine arbeidsoppgaver der osv. Anonymkode: 62285...f27
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #7 Skrevet 26. mai 2021 Du må også ha et sted å ta fagprøven. Dersom du får tiden i din forrige jobb godkjent, kan du spørre din forrige arbeidsplass, boligen (som var helserelatert) om du kan få komme tilbake dit og ta fagprøven hos dem? Hvis ikke må du finne et annet sted du kan få ta fagprøven. Du bør ta fagprøven på et sted, i de omgivelsene du føler deg trygg og kjent. Det er også lurt om du får jobbet noen uker på stedet du skal ta fagprøven før selve fagprøven. Så du blir kjent med brukerne og nye rutiner osv. Anonymkode: 62285...f27
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå