Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

For ca 3 1/2 år sida gikk jeg ut av ett forhold med en psykopat. Forholdet var både psykisk og fysisk voldelig. Jeg gikk fort inn i ett nytt forhold. Følte jeg hadde lagt psykopater bak meg så kjærlighetssorg hadde jeg ikke..hadde brukt 6 år på å gå fra han, så jeg hadde brukt lang tid på å bearbeide det. Jeg har slitt mye etter dette forholdet. Jeg fant en mann som var stikk motsatt av psykopaten og jeg hadde i starten ingen bekymringer og følte meg veldig fri og hadde det veldig bra. Jeg merker etterhvert at jeg forventer mer og mer at denne lykkebobla skal sprekke, hvorfor skal jeg ha det så mye bedre nå enn det forrige forholdet. Jeg går å venter på at noe skal skje fordi det er det jeg har vært vant til. Dette er slitsomt både for meg og kjæresten min. Ettersom tida går så kjenner jeg at jeg blir mer og mer sjalu og at jeg er redd for å bli holdt for narr av kjæresten min, ettersom jeg har funnet ut av at jeg ble holdt for narr av psykopaten. Jeg føler jeg kan stole på min nåværende kjæreste og vi har nå ett barn sammen og jeg har det veldig bra med han. Men jeg kjenner stadig på denne følelsen av sjalusi og at jeg ikke er bra nok og at han kommer til å forlate meg. Jeg har ingen grunn til å føle sånn, har ingen grunn til å være sjalu på han men får liksom ikke gjort noe med det. Det har vært noen episoder på fest der jeg har blitt kjempesint pga av at jeg får fått for meg ting som har skjedd som ikke har skjedd. Dette er sikkert pga dårlig selvtillit og det er så vondt. Er det flere som har det sånn etter å ha vært i ett slikt forhold med en psykopat med psykisk og fysisk vold? Det hadde vært godt å høre andres erfaringer. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er nok naturlig at du bruker erfaringer med menn for bedømme menn. Dessverre blir det feil dersom den nye mannen er god og snill, der den forrige var slem. 

Du kan også ende opp med å innta rollen som 'psykopaten' i det nye forholdet, for å gjenskape dynamikken du er vant med. Det ønsker du jo ikke. 

Kanskje er profesjonell hjelp riktig for deg. Man kan be fastlegen om en henvisning. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har det innmari likt som deg og kjenner meg godt igjen i det du skriver her. Selv var jeg sammen med en mann i 10 år som var både fysisk og psykisk voldelig, han bearbeidet meg på en slik måte at jeg mistet all selvtillit, følte at jeg ikke fortjente bedre, rett og slett at jeg ikke var verdt noen ting. Den siste gangen han slo meg (slik at barnet vårt så det) gikk jeg. Det var den mest befriende følelsen noen sinne. Noen få mnd etter gikk jeg inn i et nytt forhold og vi flyttet raskt inn sammen, han er stikk motsatt av min ex. Han er snill og god, setter meg først, tar vare på barnet mitt som om det var hans eget. Vi har vært sammen i et år nå, og den siste tiden har jeg kjent på en følelse av redsel, jeg er rett og slett livredd for å miste han. Det har gjort meg mer sjalu (til og med ovenfor kompisene hans, noe som ikke henger på greip for han er jo ikke homofil), hver gang han er på mobilen lurer jeg på hvem han snakker med. Jeg føler meg stygg og tenker at «hvorfor skulle han ikke gå fra meg, han kan finne bedre». Innerst inne skjønner jeg at tankene mine er irrasjonelle, men jeg blir liksom å overtenke alt hele tiden. Det er ekstremt slitsomt, ikke bare for meg, men også for han. Men han holder ut, han elsker meg. Og du? Vi fortjener å ha det fint vi også, vi er verdt det, uansett hva våre psykopat exer har å si.

Skrevet

Takk for svar. Nei det vil jeg ikke. Jeg liker ikke å være sånn småsjalu og kontrollerende. Prøver så godt jeg kan å endre på det. Men kanskje er det lurt å søke hjelp. 

Skrevet

Frkvilikke. Godt vi er flere. Jeg har ikke vært helt ærlig m han om at jeg har disse vanskelige følelsene. Er redd han vil gå fra meg pga det. Jeg vil jo gi ham frihet og jeg vet at jeg ikke har noen grunn til å være sjalu. Jeg prøver å fortrenge disse følelsene. Men kjæresten din vet om dette? Hvordan reagerte han? Jeg har lenge trodd at jeg var ferdig m d som har skjedd, men forstår at jeg har blitt preget i ganske grad av forholdet med psykopaten. 

Skrevet
Mia201 skrev (2 minutter siden):

Frkvilikke. Godt vi er flere. Jeg har ikke vært helt ærlig m han om at jeg har disse vanskelige følelsene. Er redd han vil gå fra meg pga det. Jeg vil jo gi ham frihet og jeg vet at jeg ikke har noen grunn til å være sjalu. Jeg prøver å fortrenge disse følelsene. Men kjæresten din vet om dette? Hvordan reagerte han? Jeg har lenge trodd at jeg var ferdig m d som har skjedd, men forstår at jeg har blitt preget i ganske grad av forholdet med psykopaten. 

Jeg har hele tiden vært veldig åpen med min nåværende samboer, og fortalt stor sett alt som har skjedd i mitt tidligere forhold med psykopaten, så han veit jeg er «skjør». Vi har gjort en avtale om at dersom jeg lurer på noe/ er usikker på noe så snakker vi om det. De dagene det dukker opp sjalusi og mistanker fra min side spør jeg han rett ut. Han kan reagere litt forskjellig, noen ganger er han forståelsesfull og andre ganger blir han litt småirritert. Jeg også trodde jeg var ferdig med min ex og ikke hadde «traumer» eller var preget, men så spør jeg meg selv, går det virkelig an å ikke være preget etter ett sånt forhold? 

jeg tror at dersom du er ærlig med han, både om fortiden og tankene dine nå, at du forklarer hvorfor du har disse tankene, så tror jeg det går helt fint og at mannen din vil være forståelsesfull. Han valgte deg, og han elsker deg. 

Vi må lære oss å ha tro på mennene våre, de valgte oss, selv om vi har Issues og «skavanker» fra tidligere forhold med sinnsyke menn. 

Skrevet

Jeg har også vært sammen med en psykopat for mange år siden. Tok meg også 6-7 år og bli ferdig med han. Etter han har jeg alltid vært dømmende og på en måte redd av hva menn kan gjøre og si. For 3 år siden falt jeg for en god, varm og snill mann som viste meg masse oppmerksomhet og kjærlighet. Vi er fortsatt sammen, men det er som jeg går å venter på at han skal gjøre noe dumt, si noe sårende om utseende mitt eller være utro mot meg. Sliter med en god del sjalusi og negative tanker. Vi har snakket masse om hva jeg føler og hvorfor. Det hjelper en god del og noen ganger ikke. Jeg tar det som det kommer. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble ferdig med en psykopat for et par år siden og har brukt lang tid hos psykolog med spesialkompetanse på voldsutsatte for å skjønne hva jeg har blitt utsatt for, hvorfor ting trigger meg og hva jeg kan gjøre og tenke. Syns fremdeles det er for tidlig for meg å innlede et nytt forhold. Jeg gjorde det ganske kjapt etter bruddet, men det var for mye som gjorde meg redd, jeg gikk bare og ventet på «smellet», turte ikke stille krav etc så jeg vil få meg selv på plass først. Finne tilbake til den ganske ok damen jeg en gang var.

Vanskelig siden jeg fremdeles er redd exen og derfor føler behov for å ha noen som «beskyttelse»

Anonymkode: 9b19d...cc7

Skrevet

Frkvilikke. Han vet mesteparten. Han vet at jeg er redd for at han skal forlate meg og da sier han at d er bedre at jeg spør istedenfor å gå rundt å være usikker. Men ikke alle disse irrasjonelle tankene som dukker opp. Og ikke at jeg er så sjalu. Veldig bra at du er så åpen. Det burde jeg også absolutt vært. Nei man blir nok preget i større eller mindre grad etter ett slikt forhold, særlig ett så langt forhold. Ja vi må det. Det er veldig viktig. 

Skrevet

MiSs. Så bra at dere snakker om det. 

Skrevet

AnonymBruker. Så bra du har fått hjelp. Det høres lurt ut å vente til du har funnet tilbake til deg selv. Håper eksen din har fått som fortjent!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...