Gå til innhold

ADHD?

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Hvordan finner man ut om man har ADHD? Jeg leste en gang en artikkel i DetNye eller hva det var, og selv om det sikkert er typisk at man gjør det, så følte jeg at den ene typen (de delte inn i tre typer ADHD) beskrev mange sider i meg selv.

Jeg har skikkelig problemer med å konsentrere meg, og å lese en bok er skikkelig vanskelig hvis ikke hjernen min er med. Det hopper og danser i den av inntrykk og tanker, og jeg klarer fysisk ikke å konsentrere meg. Når jeg leser romaner er det jo bare å tenke "nei den funket ikke" og legge den bort. Men som student merker jeg at dette er utrolig belastende.

Jeg avbryter ofte meg selv når jeg prater, for jeg vil fortelle andre ting også. Jeg er av og til selvdestruktiv i adferden min og tar lite gjennomtenkte valg som ofte får konsekvenser. Jeg har et utrolig stort behov for oppmerksomhet, og har problemer med å sitte stille avogtil. Ikke alltid selvsagt, men ofte.

Andre ganger er jeg helt utslitt og ligger "død" på sofaen.

Er jeg bare sånn? Er dette normalt og jeg må finne meg i det? Og hvordan, som sagt, finner man ut om man har ADHD?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bestill en time hos legen, så blir du eventuelt henvist til en psykolog.

Om du har ADHD eller ikke er umulig å si, men du virker ikke fornøyd med tilværelsen din..og det kan en lege/psykolog hjelpe til med. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff jeg føler bare det blir så hypokonderaktig å bestille time hos legen og si "hei du, jeg har selvdiagnosert meg som ADHD-lidende!".

Men det er sikkert ikke noe egentlig, bare jeg som har litt konsentrasjonsproblemer..

Det mest skremmende er egentlig at jeg ikke alltid ser ut til å ha samvittighet. Jeg gjør ting som jeg selv vil, og til tross for at jeg vet at det er sårende ting, så gjør jeg dem allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har ADHD og jeg fikk diagnosen fra et nevropsykologisk senter. De foretar tester som går over ca 2 dager. Du ber legen din om å henvise deg til et slikt senter som kan diagnostisere ADHD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Til trådstarter. Enig i at fastlegen er det første, naturlige skrittet. Men husk at ikke alle fastleger er eksperter på denne lidelsen. (Fastleger skal jo egentlig kunne "alt om alt", men de er jo bare mennesker, så man kan nok desverre ikke forvente at de er eksperter på alt heller..). Det er jo heller ikke alltid enkelt å skille ADHD fra friske folk, dersom det er grensetilfeller.

Så derfor vil jeg bare oppfordre deg til å I TILLEGG til legebesøk, prøver å lese/snakke/finne ut av ting på egenhånd også. Lese bøker, gå på adhd-foreningen, (regner med at de er ekspertene), høre med foreningen om hvordan man blir diagnostisert etc. JEG skal selvsagt ikke si hvorvidt du har eller ikke har adhd. Men kunnskap om temaet er alltid en fordel. (Har selv opplevd mye misforståelser, ignoranse og rett og slett mangel på kunnskap i helsevesenet, rundt denne diagnosen. Dette var på 80-tallet, tror nok mye har skjedd siden da..)

Vet ikke om dette innlegget var så veldig hjelpsomt, men lykke til i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje jeg også har det? Jeg klarte aldri sitte rolig og konsentrere meg på skolen og jeg pratet i ett sett, og fikk selvfølgelig dårlige karakterer i følge av dette. Uansett hvor hardt jeg prøvde, klarte jeg det ikke. Jeg avbrøt meg selv ofte også for å "forte meg med å bli ferdig". Det var sånn det var på skolen også.

Sånn er jeg enda, jeg klarer absolutt ikke å konsenterere meg, prater som en foss og forklarer det ene og det andre i ei og samme setning. Det går ikke helt liksom. Ikke klarer jeg å sitte rolig heller og må bevege meg, pluss at jeg har temperament til tusen om noen prikker meg på nesa. Og får ofte hissige utbrudd for ingenting, jeg blacker på en måte ut ved disse utbruddene.

Er dette tegn på ADHD eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...