Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg har mastergrad i juss med ok karakterer, men jobbmarkedet viser seg å være svært vanskelig. Jeg tenker derfor å supplere utdanningen min med et årsstudie mens jeg søker jobber. Jeg er imidlertid usikker på om jeg skal ta et år med informasjonsvitenskap (evt. informatikk) eller et år samfunnsøkonomi. Tidligere var jo økonomi og juss sammen en klar vinner, men jeg lurer på om IT kanskje er mer fremtidsrettet. Jeg er like interessert i disse fagfeltene, så klarer ikke velge basert på interesse. 

Hjelp? 

Anonymkode: 64be6...f9c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ville nok valgt it eller bedriftsøkonomi. Hva du skulle få ut av samf.øk ser jeg ikke i det hele tatt. 

Anonymkode: 46bcb...506

AnonymBruker
Skrevet

Er ikke det bedre å konsentrere seg mer på jussen og få toppkarakterer? Markedet er jo ikke vanskelig for jurister OM man har toppkarakterer. Skjønner ikke helt hvilket advokatfirma som hadde hatt nytte av dine IT-kunnskaper. Og de som gjør en karriere innen IT, lærte mest på egenhånd og ikke på studiet. 

Anonymkode: d9bf4...705

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Er ikke det bedre å konsentrere seg mer på jussen og få toppkarakterer? Markedet er jo ikke vanskelig for jurister OM man har toppkarakterer. Skjønner ikke helt hvilket advokatfirma som hadde hatt nytte av dine IT-kunnskaper. Og de som gjør en karriere innen IT, lærte mest på egenhånd og ikke på studiet. 

Som jeg skriver har jeg allerede fullført graden. Jeg håper å kunne få meg jobb i en av de større byene, men akkurat nå er det få stillinger til mange søkere. Jeg er imidlertid ung, og har derfor tid til å bruke et år på et annet studie samtidig som jeg søker jobber der jeg helst vil - og da ønsker jeg å supplere med noe som kan gjøre det lettere å få seg jobb. 

Jeg har heller ikke planer om å bli advokat. Mange stillinger krever god forståelse for teknologi, for eksempel om man skal jobbe med personvern. Man trenger imidlertid ikke å kunne utvikle en programvare. Jeg skal ikke gjøre en karriere innen IT, men supplere utdanningen min. 

AnonymBruker
Skrevet

IT, definitivt.

Anonymkode: 63bf9...1f5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Det er ganske begrensede muligheter for å forbedre karakterene på jusstudiet.

Anonymkode: 69e57...5e0

Skrevet
23 hours ago, AnonymBruker said:

Ville nok valgt it eller bedriftsøkonomi. Hva du skulle få ut av samf.øk ser jeg ikke i det hele tatt. 

Anonymkode: 46bcb...506

Støttes. Hvis du er interessert i IT bør du velge det, hvis ikke ville jeg gått for bedriftsøkonomi.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jussen kombinert med økonomi eller IT er nok en sikker vinner ja. Min erfaring er at man blir veldig attraktiv på arbeidsmarkedet med slik kombikompetanse. 

IT-rett er et viktig felt med mange aktuelle rettsområder, så det burde definitivt være interessant. Kan for eksempel nevne personvern, IT-kontrakter (f eks dynamisk kontraktsrett), juss og sosiale medier. Mye interessant på disse feltene!

Så har det jo betydning hvilken karriereretning man ser for seg. I en lederkarriere blir man veldig attraktiv med kombinasjonen juss og økonomi, men enig i at bedriftsøkonomi sånn umiddelbart virker mer relevant enn samfunnsøkonomi i så fall. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.5.2021 den 13.46):

Hei!

Jeg har mastergrad i juss med ok karakterer, men jobbmarkedet viser seg å være svært vanskelig. Jeg tenker derfor å supplere utdanningen min med et årsstudie mens jeg søker jobber. Jeg er imidlertid usikker på om jeg skal ta et år med informasjonsvitenskap (evt. informatikk) eller et år samfunnsøkonomi. Tidligere var jo økonomi og juss sammen en klar vinner, men jeg lurer på om IT kanskje er mer fremtidsrettet. Jeg er like interessert i disse fagfeltene, så klarer ikke velge basert på interesse. 

Hjelp? 

Tenker begge deler er fin kombi.  Jobbet med en dame som hadde bakgrunn i jus men naa sitter hun og utvikler systemer. 

IT_+ jus eller oekonomi er bra kombi. 
jeg med bakgrunn i finans vurderer IT som videreutdanning. 

IT er kjekt aa ha som bonus tenker jeg uansett.

Anonymkode: 7307d...fdf

AnonymBruker
Skrevet

TS her!

Skal jeg gå bedriftsøkonomi måtte det blitt på Høyskolen Kristiania eller BI, og jeg vil helst unngå dyre privatskoler. Skal jeg gå økonomi blir det på NHH eller UiB, da jeg har disse inne på samordna opptak. 

Mange arbeidsplasser ønsker uansett god teknologiforståelse, uavhengig av om man skal jobb med personvern eller IT-kontrakter. Jeg vet at jeg synes økonomi er spennende, men tror jeg kunne klart å få en interesse for IT også når jeg bare lærer litt mer. Har en kjæreste som studerer programutvikling og har derfor fått en liten innføring. Etter deres synspunkter heller jeg nå mest mot årsstudie i IKT (informasjonsvitenskap). Da må jeg kommunikasjonsbiten som jeg ikke hadde fått i informatikk, samt at en teoretisk tilnærming trolig vil være mer praktisk sammen med min utdanning enn å ha mer programmering. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.5.2021 den 18.08):

Markedet er ganske greit så lenge man ikke har et snitt på D eller verre. Det stilles selvfølgelig høyere krav til dem som vil jobbe for domstolen, større forretningsadvokatkontorer mv., men det er nå en gang slik at ikke alle jurister vil dit. Politiet er toppønsket til jusstudentene, og i politiet er det ikke krav om toppkarakterer for å få jobb. I politiet teller karakter nesten like mye som karakterer. Imidlertid er ikke politiet veldig glad i å ansette nyutdannede - uansett snittkarakter.

AnonymBruker
Skrevet
Arcade skrev (1 minutt siden):

Markedet er ganske greit så lenge man ikke har et snitt på D eller verre. Det stilles selvfølgelig høyere krav til dem som vil jobbe for domstolen, større forretningsadvokatkontorer mv., men det er nå en gang slik at ikke alle jurister vil dit. Politiet er toppønsket til jusstudentene, og i politiet er det ikke krav om toppkarakterer for å få jobb. I politiet teller karakter nesten like mye som karakterer. Imidlertid er ikke politiet veldig glad i å ansette nyutdannede - uansett snittkarakter.

Ja, det er ikke så ille å ha "dårlige" karakterer i juss som man skulle tro. Jeg har en blanding av C og D, og fikk jobb ganske fort ettersom jeg flyttet litt på meg for å få erfaring. Flyttet tilbake etter noen år, og har drømmejobben min selv med tvilsomt snitt.

Anonymkode: 97fc7...532

• Liker 1
Skrevet

Helt klart IT. IT og AI er på vei inn i så mange områder av samfunnet, og det er mye juss som må på plass for at det skal kunne benyttes på en riktig, god og sikker måte. Se f.eks. denne artikkelen fra UiB. Eller bare tenk på all big data, alt som samles inn om deg ved å være på nett. Ikke bare det du aktivt gjør, men alle smartdingsene, fra klokke til kjøleskap til google home. Samfunnet blir mer og mer teknologisk, dette kommer til å være store temaer i jussen i årene fremover, og jeg tror det vil være en god kombinasjon med tanke på jobbmarkedet i fremtiden. Kombinasjonen juss og IT er kjempespennende!

AnonymBruker
Skrevet

TS her igjen! 

Takk for alle innspill. Jeg har flest Cer, med to Ber og 2 Aer. Fikk uheldigvis D i valgfagene (30 studiepong) fordi jeg ikke evner å skrive teori, men tar de opp igjen nå, og har fått skrivetrening gjennom master, så håper det holder. I tillegg har jeg mye på CV, men dessverre ingenting relevant. 

Jeg tror jeg helt fint kunne fått meg jobb om jeg ville flyttet på meg, men jeg skal først gjøre et forsøk på å skaffe meg jobb her jeg bor nå, da jeg har kjæreste og nettverk her. Har akkurat begynt å søke, og trenger nok litt tid før søknadene mine er gode nok til å bli lagt merke til. Jeg gikk rett fra videregående til studie, og har ikke hatt noe friår. Sitter derfor her som 23 år og ferdig utdannet, uten umiddelbart hastverk. Det er også grunnen til at jeg tillater meg å være kresen nå i starten (på arbeidssted, ikke stilling). Har jeg ikke jobb innen ett år kommer jeg til å søke over hele landet.

Skrevet (endret)

Jeg ville nok valgt IT om jeg var deg, tror fremtida ligger der. Men, jeg studerte bedriftsøkonomi et år via UiT (nettstudier), men du har kanskje ikke søkt?

Ellers kan jo et godt alternativ være studier i Sverige, de har jo mange gratis nettstudier ved en rekke universitet og høyskoler. Jeg tar selv en mastergrad i Stockholm via nettet (informatikk). Der kan du studere alt fra emner til bachelor- og mastergrader. De har også opptak 3 ganger per år (høst, vår og sommer). Og man kan søke sent (etter fristen) på en del studier. Hovedopptaket deres er høst slik som i Norge, men de har fremdeles mulighetene åpne for en rekke studier borte, samt opptak både om våren og høsten.

Bare tips siden du ikke ville betale noe særlig for studier (hvilket jeg skjønner). De har for øvrig heller ikke semesteravgift. :) 

Endret av SPOCA
AnonymBruker
Skrevet
On 5/27/2021 at 12:22 PM, AnonymBruker said:

IT, definitivt.

Anonymkode: 63bf9...1f5

IT er et vidt felt. Og det er ganske "moteorientert". Kunnskap/fag/kurs som garantert ga jobb for 5-15 år siden gir ikke nødvendigvis uttelling i 2021. Les jobbannonser, finn ut hva som etterspørres for tiden.

Anonymkode: 56794...a21

AnonymBruker
Skrevet
SPOCA skrev (2 timer siden):

Jeg ville nok valgt IT om jeg var deg, tror fremtida ligger der. Men, jeg studerte bedriftsøkonomi et år via UiT (nettstudier), men du har kanskje ikke søkt?

Ellers kan jo et godt alternativ være studier i Sverige, de har jo mange gratis nettstudier ved en rekke universitet og høyskoler. Jeg tar selv en mastergrad i Stockholm via nettet (informatikk). Der kan du studere alt fra emner til bachelor- og mastergrader. De har også opptak 3 ganger per år (høst, vår og sommer). Og man kan søke sent (etter fristen) på en del studier. Hovedopptaket deres er høst slik som i Norge, men de har fremdeles mulighetene åpne for en rekke studier borte, samt opptak både om våren og høsten.

Bare tips siden du ikke ville betale noe særlig for studier (hvilket jeg skjønner). De har for øvrig heller ikke semesteravgift. :) 

Takk for gode tips! Jeg har ikke vært klar over at bedriftsøkonomi var et eget studie engang, ettersom jeg kun sjekket ut studier i Bergen, hehe. Blir uansett fort IT nå.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

IT er et vidt felt. Og det er ganske "moteorientert". Kunnskap/fag/kurs som garantert ga jobb for 5-15 år siden gir ikke nødvendigvis uttelling i 2021. Les jobbannonser, finn ut hva som etterspørres for tiden.

Anonymkode: 56794...a21

I jobbannonser er det mange som krevet "god teknologiforståelse" osv. Virker som det handler mest om forståelse for å bruke dataprogrammer. Kan jeg bruke de kan jeg jo også lettere forstå lovgivningen rundt om jeg skulle bli interessert i å bistå utviklere osv. juridisk. Ellers er det jo flere som ønsker økonomi, men dette er f.eks. innen NAV om man skal ha en stilling hvor man driver med gjeldsrådgivning, samt lederstillinger. For øyeblikket handler det jo om å få første jobb, og ikke lederstilling, selv om jeg prøver å tenke på hva som kan være en investering for framtiden. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...