Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 Populært innlegg #1 Skrevet 26. mai 2021 Nei, det å være bråkete, kranglete, høylytt, påståelig, sta, sur og ufin er ikke sammenfallende med en sterk personlighet. Det betyr at barnet opptar mye plass på en negativ måte. Det er de empatiske, hyggelige, sosialt oppegående og omgjengelige barna som har en sterk personlighet, så dere kan bare slutte å bruke dette begrepet feil! Anonymkode: aa34b...e89 50
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #2 Skrevet 26. mai 2021 Ok... Regner med at du da har full innsikt i eventuelle diagnoser eller annet som kan ligge bak Anonymkode: 07a45...20b 13
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #3 Skrevet 26. mai 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ok... Regner med at du da har full innsikt i eventuelle diagnoser eller annet som kan ligge bak Anonymkode: 07a45...20b Diagnoser er heller ikke ensbetydende med "sterk personlighet". Slett ikke. Anonymkode: aa34b...e89 46
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #4 Skrevet 26. mai 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Nei, det å være bråkete, kranglete, høylytt, påståelig, sta, sur og ufin er ikke sammenfallende med en sterk personlighet. Det betyr at barnet opptar mye plass på en negativ måte. Det er de empatiske, hyggelige, sosialt oppegående og omgjengelige barna som har en sterk personlighet, så dere kan bare slutte å bruke dette begrepet feil! Anonymkode: aa34b...e89 Enig med deg at ufint språk ikke kan forklares med sterk personlighet. Enten så ser ikke foreldrene hvor frekke barna deres er, eller så ligger det noe annet bak.. Diagnose eller utfordringer de ikke vil slenge rundt seg. Anonymkode: bc04f...d0e 14
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #5 Skrevet 26. mai 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Diagnoser er heller ikke ensbetydende med "sterk personlighet". Slett ikke. Anonymkode: aa34b...e89 La oss håpe du slipper å havne oppi det selv med et barn som er intens og har store følelser pga nevroutviklingsforstyrrelser og andre medisinske tilstander som påvirker både følelsesliv og hjernens måte og fungere og respondere på. Det er ikke så enkelt som du skulle forestille deg og mange foreldre ønsker ikke å blotte sitt barn med å dele ut diagnoser ungen har til uvedkommende. Anonymkode: f4a31...c18 17
Chomsky89 Skrevet 26. mai 2021 #6 Skrevet 26. mai 2021 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Nei, det å være bråkete, kranglete, høylytt, påståelig, sta, sur og ufin er ikke sammenfallende med en sterk personlighet. Det betyr at barnet opptar mye plass på en negativ måte. Joda, men det igjen betyr ikke at barnet eller foreldrene kan kontrolere dette. 7
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #7 Skrevet 26. mai 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): La oss håpe du slipper å havne oppi det selv med et barn som er intens og har store følelser pga nevroutviklingsforstyrrelser og andre medisinske tilstander som påvirker både følelsesliv og hjernens måte og fungere og respondere på. Anonymkode: f4a31...c18 All ære til foreldre og barn som sliter med diagnoser, men det er ikke det jeg diskuterer her. Jeg ville uansett aldri brukt begrepet "sterk personlighet" om jeg hadde et sånt barn, det blir helt feil begrepsbruk for meg, og det er det som er poenget mitt i tråden. Anonymkode: aa34b...e89 31
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #8 Skrevet 26. mai 2021 Helt enig med deg TS. De jeg kjenner som sier at barna har sterk personlighet er foreldre som ikke orker å oppdra ungene sine... Det er en udiskutabel sammenheng der. Anonymkode: 9f0a8...c0b 37
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #9 Skrevet 26. mai 2021 Jepp, helt riktig. Det er ikke SÅ mange barn som har diagnoser. Anonymkode: 45ca8...e5c 19
GammelKaktus Skrevet 26. mai 2021 #10 Skrevet 26. mai 2021 Hva skal de si da? Hadde jeg hatt et slikt barn så hadde jeg nok sagt det samme, bare for å si noe. Man må jo nesten prøve å finne noe positivt idet tenker jeg. Guttungen har en i klassen som er litt "mye" og da tok jeg meg selv i det og sa at han var viljesterk når faren kom og hentet etter vennegruppe. Og faren bare "ja, han er en sta liten jævel". Jeg prøver alltid å være litt over gjennomsnittet positiv når vi har hatt barn på besøk som jeg vet sliter med diverse. Rett og slett for jeg vet de får en del negative tilbakemeldinger fra andre foreldre og barn. Tror de fleste foreldre er ganske så klar over det når barnet deres er utenom normen, og da må man nesten bare stå i det. Enten det er diagnoser eller barnet bare har fått en personlighet som er litt ræva. For helt vondt av den ene moren som nesten hver gang vi har hatt klassetilstelninger står og unnskylder og beklager oppførselen til barnet. Det barnet er faktisk ganske så ufordragelig og foreldrene klarer ikke hjelpe henne for hun hører ikke etter, blir verre år for år, blir spennende å se når hun når tenårene. De har for øvrig prøvd å få hjelp både her og der men jenta er faglig sterk og mangler ingenting sosialt så det er bare personligheten som er slik. 13
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #11 Skrevet 26. mai 2021 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Nei, det å være bråkete, kranglete, høylytt, påståelig, sta, sur og ufin er ikke sammenfallende med en sterk personlighet. Det betyr at barnet opptar mye plass på en negativ måte. Det er de empatiske, hyggelige, sosialt oppegående og omgjengelige barna som har en sterk personlighet, så dere kan bare slutte å bruke dette begrepet feil! Anonymkode: aa34b...e89 Er vel strengt tatt mer vanlig at barn scorer ned en eller flere av: bråkete, kranglete, påståelig, sta, sur og ufin enn at de er empatisk, hyggelig, sosialt oppgående og omgjengelig siden det siste er målet for barneoppdragelse og tillært oppførsel og har null med hvordan mennesker er av natur. Barneoppdragelse er jo i bunn og grunn bare et forsøk på å sivilisere mennesker, der foreldre lykkes med dette i større eller mindre grad. Du har gjerne lykkes litt bedre enn disse andre foreldrene da, om dine barn er fullstendig søndagsskole. Gratulerer med det, men tviler på du sitter på noen fasit for barneoppdragelse. Anonymkode: 74266...17f 7
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #12 Skrevet 26. mai 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jepp, helt riktig. Det er ikke SÅ mange barn som har diagnoser. Anonymkode: 45ca8...e5c Haha, ja. I følge KG har annethvert barn en diagnose som gjør dem ukontrollerte. Anonymkode: 474d3...d55 16
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #13 Skrevet 26. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Gratulerer med det, men tviler på du sitter på noen fasit for barneoppdragelse. Anonymkode: 74266...17f Jøss, klarte du å lese det ut av innlegget mitt? Okei, men gap opp da: Jeg mener at begrepet "sterk personlighet", som for meg er sammenfallende med noe positivt, er i ferd med å bli ødelagt av foreldre som, etter min mening, misbruker/mistolker begrepet. Anonymkode: aa34b...e89 6
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #14 Skrevet 26. mai 2021 Aldri møtt noen som sier det... men enig med deg at drittoppførsel ikke er det samme som å ha en sterk personlighet. Anonymkode: 495bf...1f1 4
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #15 Skrevet 26. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jøss, klarte du å lese det ut av innlegget mitt? Okei, men gap opp da: Jeg mener at begrepet "sterk personlighet", som for meg er sammenfallende med noe positivt, er i ferd med å bli ødelagt av foreldre som, etter min mening, misbruker/mistolker begrepet. Anonymkode: aa34b...e89 Ja, litt det samme som med kresen. Det å være kresen er positivt, men mennesker som er vrange og vanskelige i matveien tar patent på det. Anonymkode: 474d3...d55 2
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #16 Skrevet 26. mai 2021 Herlighet for en ufordragelig post her. Hvorfor er det noen voksne som er så teite også blir det bare sagt at de har sterk personlighet? Hva med foreldrene? Tror du de elsker at barnet sitt er bråkete og kranglete? Kanskje de har prøvd alt og skammer seg? Hvis de banner er bruker dårlig språk så kan man direkte dra dette tilbake til foreldre, men hvis barnet ikke klarer å sitte i ro eller har veldig sterke meninger så mener jeg dette ikke er foreldre sin feil eller oppdragelse. Husk at empati er noe som vokser frem. Noen får mer fortere, mens noen bruker lengre tid på å få dette på plass. Og noen ganger har barnet empati, men i kampens hete så glemmes det, men de blir kanskje lei seg etterpå fordi de innser at de reagerte feil. Videre må vi også huske at en barn trenger trening i å håndtere situasjoner. De må få lov å reagerer feil uten at det blir dømt. Husk at voksne kan også bli vanskelig hvis det går mot deres vilje, hvorfor skal da det være noe annerledes med ett barn? Tenker TS bør se litt inn i seg selv her. Bare det faktum at posten er slik den er viser jo at TS har samme tendensene til noen av de barnene TS referer til. Anonymkode: 45be7...8a0 3
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #17 Skrevet 26. mai 2021 Har en familie vi veldig ofte er på hyttetur sammen med (pleier å være tre familier sammen, og ofte ødelegges det (for min del) av et slikt ufordragelig barn med sterk vilje. Alle de andre barna går veldig bra sammen, unntatt det ene som hele tiden ikke klarer å tilpasse seg og alltid skal ha ting på sin måte, og hvor spesielt den ene forelderen lar dette barnets oppførsel gå. For eksempel nekter dette barnet (10) å gå på ski, så da kan ikke alle de andre gjøre det hele tiden for da er de ikke sammen. Dette barnet må alltid sove med lyset på, (så da får de andre ikke sove), dette barnet må alltid sove i overkøyen og kan ikke dele rom med foreldrene så de andre barna får sove - for det kan ikke legge seg alene..... Det er mye hver gang, i tillegg er ungen frekk, og hadde det ikke vært for at vi foreldre klarer å holde stemningen og har kjent hverandre i 30 år hadde jeg nektet å dra, for dette barnet er skikkelig grusomt (uten diagnose) og foreldrene bare unnskylder at hun har sterk vilje og at det ikke går å få henne til å forandre mening. De prøver ikke veldig hardt heller på noen av disse turene vi har vært... Anonymkode: e8e86...b0e 9
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #18 Skrevet 26. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tenker TS bør se litt inn i seg selv her. Bare det faktum at posten er slik den er viser jo at TS har samme tendensene til noen av de barnene TS referer til. Anonymkode: 45be7...8a0 Selv om du og jeg er uenige om hva som ligger i en "sterk personlighet", synes jeg ikke det er grunn nok til at jeg må gå så voldsomt inn i meg selv. Jeg tror nøyer meg med å si at jeg er uenig med deg om denne begrepsforståelsen. Anonymkode: aa34b...e89 4
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #19 Skrevet 26. mai 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Har en familie vi veldig ofte er på hyttetur sammen med (pleier å være tre familier sammen, og ofte ødelegges det (for min del) av et slikt ufordragelig barn med sterk vilje. Anonymkode: e8e86...b0e Jeg synes det er en viss forskjell på å bruke "sterk vilje" mot "sterk personlighet". Anonymkode: aa34b...e89 2
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #20 Skrevet 26. mai 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Har en familie vi veldig ofte er på hyttetur sammen med (pleier å være tre familier sammen, og ofte ødelegges det (for min del) av et slikt ufordragelig barn med sterk vilje. Alle de andre barna går veldig bra sammen, unntatt det ene som hele tiden ikke klarer å tilpasse seg og alltid skal ha ting på sin måte, og hvor spesielt den ene forelderen lar dette barnets oppførsel gå. For eksempel nekter dette barnet (10) å gå på ski, så da kan ikke alle de andre gjøre det hele tiden for da er de ikke sammen. Dette barnet må alltid sove med lyset på, (så da får de andre ikke sove), dette barnet må alltid sove i overkøyen og kan ikke dele rom med foreldrene så de andre barna får sove - for det kan ikke legge seg alene..... Det er mye hver gang, i tillegg er ungen frekk, og hadde det ikke vært for at vi foreldre klarer å holde stemningen og har kjent hverandre i 30 år hadde jeg nektet å dra, for dette barnet er skikkelig grusomt (uten diagnose) og foreldrene bare unnskylder at hun har sterk vilje og at det ikke går å få henne til å forandre mening. De prøver ikke veldig hardt heller på noen av disse turene vi har vært... Anonymkode: e8e86...b0e Kunne vært niesen min, det der. Hun blir bortforklart med at «hun er høysensitiv», «hun opplever verden så mye mer intenst enn andre barn», osv osv. I tillegg er det superviktig at hun alltid får lov til å bestemme når/hvorvidt og med hvem hun skal være med på eller gjøre noe som helst. Hun er uhøflig, oppfører seg som en mini-tenåring og hører ikke på noen. Vi er SÅ ferdig med å høre om det tullet. Anonymkode: 441dc...791 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå