Gå til innhold

Er vi for overbeskyttende ovenfor barn eller er vi ikke det?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg klarer ikke bestemme meg hva som er riktig eller galt her. Leser at mange unge voksne i eget land men spesielt utland (amerika) sliter med å takle voksen livet fordi de har blitt overbeskyttet som barn. Ikke fått skikkelig motgang, lært noe om frykt, ansvar og det å tape. Så de er stuck når de begynner å bli voksen. 

Stemmer dette her?

Anonymkode: 1d722...5c9

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan i alle dager skal du få et fasitsvar på dette her?

Anonymkode: c0359...2dd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det. Den Kornmo-reklamen for et par år tilbake er ikke tatt ut av luften. 

Anonymkode: 7c24c...356

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan i alle dager skal du få et fasitsvar på dette her?

Anonymkode: c0359...2dd

Nei fasit å fasit. Skulle høre folks innspill. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner ingen som ikke har taklet voksenlivet fordi de har blitt overbeskyttet som barn. 

Anonymkode: 0c37d...73a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner noen som har blitt dullet mye med følelsesmessig, slik at hn forventer at alle skal ta hensyn til hns følelser hele tiden. Men ikke så god på å ivareta andres. Så en slags overbeskyttelse kanskje, men egentlig bare dårlig emosjonstrening.

Anonymkode: cd778...3ec

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns mange foreldre er overbeskyttende mot barna sine. Skulle nesten tru de var laget av det skjøreste porselen og må for all del ikke snakkes hardt til. Alt skal være pedagogisk riktig selv om du snakker om samme problemstilling for ente gang.

Når barna blir større og finner ut hvordan verden er så får de jo angst av de minste ting. Alt v vonde opplevelser blir enorme traumer.

La barna få oppleve hvordan verden er. La de se nyheter på TV, la de få se krig og fattigdom. Snakk med de om alt annet her i livet som at alle kan ikke like alle, noen mobber, andre blir mobbet. Noen bruker narkotika, noen selger sex osv, selvfølgelig i vettu alder.

Slutt å overbeskytt de, la de få seg noen kraftige motganger. De blir herdet av det etterhvert. 

Anonymkode: b26f9...c77

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg syns mange foreldre er overbeskyttende mot barna sine. Skulle nesten tru de var laget av det skjøreste porselen og må for all del ikke snakkes hardt til. Alt skal være pedagogisk riktig selv om du snakker om samme problemstilling for ente gang.

Når barna blir større og finner ut hvordan verden er så får de jo angst av de minste ting. Alt v vonde opplevelser blir enorme traumer.

La barna få oppleve hvordan verden er. La de se nyheter på TV, la de få se krig og fattigdom. Snakk med de om alt annet her i livet som at alle kan ikke like alle, noen mobber, andre blir mobbet. Noen bruker narkotika, noen selger sex osv, selvfølgelig i vettu alder.

Slutt å overbeskytt de, la de få seg noen kraftige motganger. De blir herdet av det etterhvert. 

Anonymkode: b26f9...c77

det er da ingen mennesker som trenger å bli snakket hardt til? Det har ingenting med overbeskyttelse å gjøre. Går fint an å sette grenser uten å snakke hardt kjefte og rope til barn. Det er en stor misforståelse og mangel på kompetanse om hvordan gjøre det på en god og riktig måte. Da tyr man til kjefting, som i lengden overhodet ikke fungerer bra men som heller gjør barna redde og «lydige»

Anonymkode: 891b3...d80

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 3 barn i barneskolealder og jeg ser at barn på samme alder blir beskyttet i dag. De blir feks kjørt til og fra skolen. De får ikke klare seg selv å bli selvstendige. Ingen kan lage mat selv, de kan ikke gå i byen alene, og lære seg å takle situasjoner selv. Jeg er litt gammeldags, og mine får lov til ganske mye. De har selv ansvar for å komme seg til og fra skolen. De får sykle til idretten, de får være alene hjemme. Lage mat etc. De skal jo bli selvstendige. Vi har og lært de motgang. Ikke lagt skjul på noe eller curlet for de. Vi blir sett på som rare og litt uansvarlige av de andre. 

Anonymkode: fe062...e18

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

det er da ingen mennesker som trenger å bli snakket hardt til? Det har ingenting med overbeskyttelse å gjøre. Går fint an å sette grenser uten å snakke hardt kjefte og rope til barn. Det er en stor misforståelse og mangel på kompetanse om hvordan gjøre det på en god og riktig måte. Da tyr man til kjefting, som i lengden overhodet ikke fungerer bra men som heller gjør barna redde og «lydige»

Det er nok rett det, ingen som trenger å bli snakket hardt til. Men hvilken forskning backer opp at de tar direkte skade av det? Da snakker jeg ikke om at en voksen snakker stygt og vondt til et barn. Men at en voksen sier i fra med kraftig stemme. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ingen kjeftesmelle. Faktisk er jeg konfliktsky privat, men i min jobb treffer jeg mange mennesker. Noen av dem ufordragelige. Å koseprate med dem funker svært dårlig, men å bli snakket hardt til setter dem ut. Det virker som om de ikke har møtt motstand før og ikke har fått tilsnakk. Derfor tror dem at de kan gjøre som de vil. 

Men så har vi de, særlig ungdommer som har vokst opp med å bli kjeftet på og er utagerende når jeg treffer dem. Da funker selvsagt ikke kjeft, men møte dem slik jeg ville ønsket å bli møtt. 

Min personlig mening som mor, er at barn må oppleve at foreldrene kan bli sure og forbanna også. Det er en del av følelsesregisteret vårt og at det er lov. 

Anonymkode: 13b7e...bc4

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Tenker at det å overbeskytte barn er negativt på flere måter enn bare den at barna ikke lærer å forholde seg til noe. Det er også negativt på den måten at foreldrene selv slutter å leve fordi de har en så lang liste over ting som ikke lenger sømmer seg når man har barn. 

Resultatet blir da at foreldrene viser seg fra sine verste sider ovenfor barna, fordi de selv er misfornøyde med livene sine. Så da blir det mye krangling, korte lunter og spydigheter foreldrene seg i mellom, rett og slett lite kjærlighet og veldig høye skuldre i familien.

Så når vi snakker om konsekvenser av overbeskytting er det kanskje flere kausaliteter ute og går. Dersom foreldrene selv trives med overbeskyttingen får det kanskje ikke de samme konsekvensene for barna som dersom foreldrene mistrives, og det blir mye konflikt og "jeg hater livet mitt" type tankegang.

Anonymkode: 574af...458

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Jeg er ingen kjeftesmelle. Faktisk er jeg konfliktsky privat, men i min jobb treffer jeg mange mennesker. Noen av dem ufordragelige. Å koseprate med dem funker svært dårlig, men å bli snakket hardt til setter dem ut. Det virker som om de ikke har møtt motstand før og ikke har fått tilsnakk. Derfor tror dem at de kan gjøre som de vil. 

Men så har vi de, særlig ungdommer som har vokst opp med å bli kjeftet på og er utagerende når jeg treffer dem. Da funker selvsagt ikke kjeft, men møte dem slik jeg ville ønsket å bli møtt. 

Min personlig mening som mor, er at barn må oppleve at foreldrene kan bli sure og forbanna også. Det er en del av følelsesregisteret vårt og at det er lov. 

Anonymkode: 13b7e...bc4

Men grunnen til at voksne ikke reagerer før du «kjefter» på de er jo fordi de ikke er vant til fra de var barn å bli snakket ordentlig med. De tar ikke ordentlig prat seriøst fordi Foreldrene antagelig enten var ettergivende (dulla) eller autoritære (kjefta). På den måten lærte de aldri å få satt grenser på en fin og forståelig måte med ordentlig prat. Foreldrene dulla og var ettergivende helt til det ble for mye og da måtte de ty til kjeft 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Det er nok rett det, ingen som trenger å bli snakket hardt til. Men hvilken forskning backer opp at de tar direkte skade av det? Da snakker jeg ikke om at en voksen snakker stygt og vondt til et barn. Men at en voksen sier i fra med kraftig stemme. 

Har ikke noe å vise til umiddelbart men det er mye faglitteratur på at det å kjefte på barn og snakke hardt til de bidrar til skamfølelse blant annet og det er på ingen måte bra å vokse opp med

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Har ikke noe å vise til umiddelbart men det er mye faglitteratur på at det å kjefte på barn og snakke hardt til de bidrar til skamfølelse blant annet og det er på ingen måte bra å vokse opp med

En sunn grad av skamfølelse er selvsagt en god ting. Det er bl.a. noe av det som gjør oss til siviliserte mennesker, og det finnes adferder og handlinger en bør skamme seg over.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

En sunn grad av skamfølelse er selvsagt en god ting. Det er bl.a. noe av det som gjør oss til siviliserte mennesker, og det finnes adferder og handlinger en bør skamme seg over.

Små barn skal ikke skamme seg nei. Men de skal lære på en god måte at det er ting man ikke bør gjøre, men det læres ikke på en god måte gjennom å påføre skam for det. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er en stor misforståelse at man må snakke hardt til og kjefte for å sette grenser. Det er mye i mellom å dulle og koseprate og godta alt fra barnet og å snakke hardt kjefte og påføre skam. Hvis man vil at barna skal lære noe må man legge seg midt i mellom, sette grenser for barnet på en tydelig vennlig anerkjennende måte som gir mening for barnet

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Javell, jeg vet ikke altså. Men har de skilt mellom sint kjefting og kontrollert kjefting? At den som kjefter sier ting på en hatefull måte vs en noen lunde pedagogisk måte?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg tror det. Den Kornmo-reklamen for et par år tilbake er ikke tatt ut av luften. 

Anonymkode: 7c24c...356

Det er så sant..

Jeg syns det virker som folk flest syr store puter under armene på unga sine, og etterpå klager de på at de ikke får til noe selv..  Gi litt slipp.. og la dem få prøve ting sjøl!

learningbydoing💪🏼 

Anonymkode: db484...d67

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...