AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #1 Skrevet 26. mai 2021 Hei. Lurer på hvor mye skittentøy deres ungdom "produserer"? Jeg har en jente på 14 som i følge samboeren min har unormalt mye skittentøy. Det er nok en 4/5 bukser i uken, det samme med gensere, treningstøy og noen hånkler blir det også. Hun skifter på senga si 1 gang pr uke da hun har støv allergi. Men det er vel ingen ting av dette som er unormalt mye? Eller? Anonymkode: ebeb2...c60 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #2 Skrevet 26. mai 2021 Synes ikke at det var så veldig unormalt mye. Her inne virker det mer som om folk har problemer med at tenåringene deres produserer for lite skittentøy (les: skifter altfor sjeldent klær) Anonymkode: 027e5...ae0 11
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #3 Skrevet 26. mai 2021 4-5 bukser i uka er vel i overkant.. Med mindre hun leiker i sandkassa hver dag? Anonymkode: fd061...9e6 17
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #4 Skrevet 26. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hei. Lurer på hvor mye skittentøy deres ungdom "produserer"? Jeg har en jente på 14 som i følge samboeren min har unormalt mye skittentøy. Det er nok en 4/5 bukser i uken, det samme med gensere, treningstøy og noen hånkler blir det også. Hun skifter på senga si 1 gang pr uke da hun har støv allergi. Men det er vel ingen ting av dette som er unormalt mye? Eller? Anonymkode: ebeb2...c60 Min tenåringsjente ligger ca 15-20 % under det din produserer. Der du skriver 4-5, bruker min 3-4 plagg. Anonymkode: ac865...1b5
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #5 Skrevet 26. mai 2021 Det er ikke unormalt mye, nei. Og en 14-åring klarer vel helt fint å vaske klær selv? Hvis ikke er det absolutt på tide å lære det. Anonymkode: eae22...d3c 13
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #6 Skrevet 26. mai 2021 Helt normalt. Mi jente (15) «produserer» mer enn det. Hun er hos meg 50%. Min samboer ville da aldri ha kommentert mengden klær som er hennes, og han vasker like mye som jeg. Men mi jente startet med å sette på, henge opp og brette klær da hun var 13. Hun setter på to maskiner klær i uken. Vi setter på og følger opp de resterende (minst 1-2 maskiner pr dag). Hun klager aldri over hvor mye klær våre yngste barn bruker og skitner til pr uke. Det er flere plagg enn henne;) Anonymkode: d0dc2...fcb 3
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #7 Skrevet 26. mai 2021 Min tenåringsgutt bruker vel 7 gensere,6-7 bukser, 14 par sokker ca.10 t skjorter og boxere, og så treningstøy.. Pluss 7-10 håndklær og ett sett sengetøy. Han spiller en del basket på skolen, og blir sølete. Dusjer en til to ganger pr dag. Anonymkode: 29142...a8c 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #8 Skrevet 26. mai 2021 Høres helt normalt ut. At hun vil ha reine klær hver dag skal da ikke være en negativ ting. Lær henne heller om baksiden med å skifte klær ofte. Klærne blir oftere slitt siden det vaskes oftere, det koster med tid og penger. Anonymkode: 793f1...0bf 3
Daria Skrevet 26. mai 2021 #9 Skrevet 26. mai 2021 4-5 gensere og bukser i uka er vel unødvendig mye for alle som er gamle nok til å være over leke-og-grise-alderen? De aller fleste plagg annet enn undertøy kan helt fint brukes flere ganger mellom hver vask (og at man ikke vil bruke samme plagg to dager på rad betyr fortsatt ikke at de må vaskes etter hver bruk). Å vaske så mye og ofte er både miljøuvennlig og sliter på klærne. 14
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #10 Skrevet 26. mai 2021 Takk for svar dere. Det er ikke det at hun ikke bidrar selv til vasking av klær. Han mente det var unormalt å ha så mye skittentøy. Og at hun bytter feks truser 2-3 ganger om dagen i perioder. (det gjør forøvrig jeg også hvis behovet er der🙈). Han irriterer seg nok mer over strømmen og vaskepulver/skyllemiddel som blir brukt... Og han ble da irritert på meg når jeg sa at jeg tror kanskje ikke det er så unormalt. Men så ble jeg litt usikker da.. For hva er normalt liksom... Ts Anonymkode: ebeb2...c60
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #11 Skrevet 26. mai 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hei. Lurer på hvor mye skittentøy deres ungdom "produserer"? Jeg har en jente på 14 som i følge samboeren min har unormalt mye skittentøy. Det er nok en 4/5 bukser i uken, det samme med gensere, treningstøy og noen hånkler blir det også. Hun skifter på senga si 1 gang pr uke da hun har støv allergi. Men det er vel ingen ting av dette som er unormalt mye? Eller? Anonymkode: ebeb2...c60 Jeg syns det var mye. 14 åringen kan jo vaske selv og ha egen skittentøyskurv om hun ikke allerede har det. Det måtte vi gjøre hjemme hos oss og fungerer perfekt. Det kan jo også være lurt å fortelle henne hva som er hensiktsmessig bruk av klær - man trenge ikke ny bukse / genser hver eneste dag. Anonymkode: f5433...4f5
Daria Skrevet 26. mai 2021 #12 Skrevet 26. mai 2021 Spørsmålet er vel egentlig ikke hva som er normalt, men hva som er nødvendig for henne? Er klærne hun legger i skittentøyskurven faktisk skitne og bør vaskes, eller slenger hun dem dit mest av vane? Jeg vasker mine klær når de er skitne, hvor ofte andre trenger å vaske sine klær er jo ikke relevant for meg. 15
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #13 Skrevet 26. mai 2021 Daria skrev (7 minutter siden): Spørsmålet er vel egentlig ikke hva som er normalt, men hva som er nødvendig for henne? Er klærne hun legger i skittentøyskurven faktisk skitne og bør vaskes, eller slenger hun dem dit mest av vane? Jeg vasker mine klær når de er skitne, hvor ofte andre trenger å vaske sine klær er jo ikke relevant for meg. Jeg må innrømme at jeg ikke studerer dette, det burde jeg kanskje gjort. Hun bor 50/50 hos faren og meg. Når hun drar til faren ryddes alltid rommet og da kommer som regel de klærne som hun har brukt den uka men som hun ikke har lagt på vask enda. Syns på ingen måte at hun overdriver skittentøyet men det er sikkert noe der som kunne gått en dag eller 2 til. Problemet er jo at hun byttelåner klær med venninnen sin også. Så jeg har ingen god oversikt over klærne hennes. Husker jeg fikk kjeft av moren min når jeg var på den alderen om dette🙈 Mamma la rene ferdig bretta klær på senga, jeg skjøv det ned på gulvet når jeg skulle legge meg og når jeg rydda rommet gikk alle klærne som lå på gulvet til vask😂 Der fant mamma rene sammen bretta klær sammen med skittene klær🙈 Heldigvis er ikke min datter så sløv😂 Ts Anonymkode: ebeb2...c60
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #14 Skrevet 26. mai 2021 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Hei. Lurer på hvor mye skittentøy deres ungdom "produserer"? Jeg har en jente på 14 som i følge samboeren min har unormalt mye skittentøy. Det er nok en 4/5 bukser i uken, det samme med gensere, treningstøy og noen hånkler blir det også. Hun skifter på senga si 1 gang pr uke da hun har støv allergi. Men det er vel ingen ting av dette som er unormalt mye? Eller? Anonymkode: ebeb2...c60 Svaret er jo at det er dere voksne som bestemmer hvor mye "skittentøy" hun får lov til å produsere. I vårt hjem er det 1 håndduk per uke og det vaskes klær (1 maskin maks - får ikke alles klær plass så taes litt fra hver, og resten ligger en uke til) en gang i uka. Betegner noen mer tøy enn dette som "skittent" så slipper de opp for klær og håndklær og må pent enten gå i en gammel joggebukse eller ta på seg noe fra skittentøyet. Jeg ville sagt at sengetøy 1 gang per uke er normalt, håndduk (til dusj) er 1 per uke, pluss 1 til all trening den uka. Treningstøy henges til tørk og brukes til det stinker (som er ca en uke om du trener hver 2. dag), alle bukse brukes 1 måned eller til de er synlig flekkete. Gensere brukes til de lukter eller er flekkete (rundt 3-5 dager). Illusjonen om at tøy som er brukt en dag eller to er "skittentøy" er bare det - en illusjon. Du ser og lukter om tøy er skittent. Ser eller lukter det ikke så er tøyet rent. Anonymkode: c348c...7be 4
Ulven Skrevet 26. mai 2021 #15 Skrevet 26. mai 2021 Hvor mange klesplagg man bruker i uka varierer fra person til person. Noen svetter lite, noen svetter mye. Noen har tørr hud som setter seg i tøyet, noen har normal hud. Noen søler mer enn andre selv i voksen alder. Ungdommer har en helt egen svettelukt, og dermed trenger ofte klærne å vaskes mer enn hos voksne. Jeg synes ikke hun har et unormalt stort forbruk av klær. Personlig svetter jeg lett, og dermed blir det fortere lukt i tøyet. Derfor brukes aldri overdeler mer enn en gang, mens bukser kan brukes to. Å skifte truser opp til tre ganger om dagen synes jeg kan virke noe unødvendig da det finnes truseinnlegg, men akkurat trusevasken er vel ikke det som tar mest strøm i en familie. Hvis mannen fortsetter å gnage på dette kan du fortelle at varmtvann er det som tar mest strøm i en husholdning etter oppvarming, så skal han se på forbruk er det der de fleste kan spare penger. Å gnage på at det vaskes kanskje to ekstra vasker på en uke når jenta bor 50/50 er forøvrig veldig lite attraktivt. 5
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #16 Skrevet 26. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Svaret er jo at det er dere voksne som bestemmer hvor mye "skittentøy" hun får lov til å produsere. I vårt hjem er det 1 håndduk per uke og det vaskes klær (1 maskin maks - får ikke alles klær plass så taes litt fra hver, og resten ligger en uke til) en gang i uka. Betegner noen mer tøy enn dette som "skittent" så slipper de opp for klær og håndklær og må pent enten gå i en gammel joggebukse eller ta på seg noe fra skittentøyet. Jeg ville sagt at sengetøy 1 gang per uke er normalt, håndduk (til dusj) er 1 per uke, pluss 1 til all trening den uka. Treningstøy henges til tørk og brukes til det stinker (som er ca en uke om du trener hver 2. dag), alle bukse brukes 1 måned eller til de er synlig flekkete. Gensere brukes til de lukter eller er flekkete (rundt 3-5 dager). Illusjonen om at tøy som er brukt en dag eller to er "skittentøy" er bare det - en illusjon. Du ser og lukter om tøy er skittent. Ser eller lukter det ikke så er tøyet rent. Anonymkode: c348c...7be Æsj sier jeg bare... Ta på brukt treningstøy? Ta opp skittentøy for å bruke det? Stakkars barn.. Hos dere lukter det sikkert gammalt.. En X en hadde engang brukte klær lenge uten å vaske dem og det luktet gammel gubbe... Hvis din tenåring plages av mye kroppslukt har ikke han/hun klær å bruke i slutten av uka da? Skjønner ikke helt den greia du har der... Anonymkode: ebeb2...c60 19
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #17 Skrevet 26. mai 2021 Ulven skrev (3 minutter siden): Hvor mange klesplagg man bruker i uka varierer fra person til person. Noen svetter lite, noen svetter mye. Noen har tørr hud som setter seg i tøyet, noen har normal hud. Noen søler mer enn andre selv i voksen alder. Ungdommer har en helt egen svettelukt, og dermed trenger ofte klærne å vaskes mer enn hos voksne. Jeg synes ikke hun har et unormalt stort forbruk av klær. Personlig svetter jeg lett, og dermed blir det fortere lukt i tøyet. Derfor brukes aldri overdeler mer enn en gang, mens bukser kan brukes to. Å skifte truser opp til tre ganger om dagen synes jeg kan virke noe unødvendig da det finnes truseinnlegg, men akkurat trusevasken er vel ikke det som tar mest strøm i en familie. Hvis mannen fortsetter å gnage på dette kan du fortelle at varmtvann er det som tar mest strøm i en husholdning etter oppvarming, så skal han se på forbruk er det der de fleste kan spare penger. Å gnage på at det vaskes kanskje to ekstra vasker på en uke når jenta bor 50/50 er forøvrig veldig lite attraktivt. Ja enig meg deg at det er lite attraktivt.. Føles som han må finne på noe å irritere seg over.. Og bare så det er sagt har vel ikke han vaska en maskin på 4 år.. Han får klærne sine ferdig bretta på plass i skapet! Ts Anonymkode: ebeb2...c60
Ulven Skrevet 26. mai 2021 #18 Skrevet 26. mai 2021 Just now, AnonymBruker said: Ja enig meg deg at det er lite attraktivt.. Føles som han må finne på noe å irritere seg over.. Og bare så det er sagt har vel ikke han vaska en maskin på 4 år.. Han får klærne sine ferdig bretta på plass i skapet! Ts Anonymkode: ebeb2...c60 Vet du da hadde jeg gitt klar beskjed om at kom det en kommentar til om mengden klesvask, ville han ha funnet ut at klærne hans ikke vasker seg selv. Jeg håper dette er det eneste som han gnager på når det gjelder datteren din? 6
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #19 Skrevet 26. mai 2021 Har en tenåringsgutt og det går en god del klær. Han er aktiv og sykler frem og tilbake til skolen. De dagene de har kom og har syklet hjem kommer han hjem skifter han for å få av litt svette tøy, men dusjer ikke siden han skal på trening noen timere senere, etter det bytter han til treningstøy og etter det dusjer han. Det kan derfor hver dag gå ganske mye klær. Det hender at han bruker gensere på nytt og til nød bukser, men siden han mest bruker sweatpants så synes jeg de blir lettere skitne enn f.eks jeans. Tenåringsjenta har to kurver på rommet, og en på badet. Kurven til badet er for treningstøy som kan gjenbrukes, har også klesstativ på badet deres til treningstøy. En av kurvene på rommet er til klær som kan gjenbrukes og så en skittentøyskurv. Klesvasken hennes er MYE mindre enn for sønnen, siden hun vurderer at klærne kan gjenbrukes og ikke må vaskes etter en dag på skolen. Begge to trener 3-5 ganger i uken så det går en del treningstøy til vask. Synes likevel ikke at jeg vasker mye her. Har egne skittentøyshauger for f.eks undertøy, så jeg kan se hvor mye som er i den så de ikke er blandet med alt annet. Anonymkode: fad43...338
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #20 Skrevet 26. mai 2021 Ulven skrev (1 minutt siden): Vet du da hadde jeg gitt klar beskjed om at kom det en kommentar til om mengden klesvask, ville han ha funnet ut at klærne hans ikke vasker seg selv. Jeg håper dette er det eneste som han gnager på når det gjelder datteren din? Dessverre finner han stadig på noe nytt😔 At hun er oppe for lenge på kveldene, at hun sover for lenge når hun har fri (har alltid kl til ringing 12 hvis hun ikke er våken før), at hun er kresen, at hun roter, at hun er på badet for lenge osv... Ts Anonymkode: ebeb2...c60
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå