Gjest Råååsa Skrevet 26. mai 2021 #1 Skrevet 26. mai 2021 (endret) Det er så mange tråder om dette temaet her inne, der det samme skjer igjen og igjen. Det blir full slåsskamp. Så nå vil jeg høre, uten at alle parter tar opp personlige historier. Ikke noe "naboen min poster fjellturer på fb" eller "jeg er styrtsjuk, dette er mine plager". Klarer vi det? Klarer vi å diskutere uten å kalle hverandre ord som snylter, naver, latsabb og ønske på hverandre sykdom? Så hva er greia? Hva er det som gjør at akkurat DU er opptatt av dette temaet? Og klarer vi dette med fakta i bakhånd? Ikke synsing, men vise til tall og lenker? Om dere klarer dette, skal jeg som arbeidsufør lytte til hva dere har å si. Endret 26. mai 2021 av Råååsa
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #2 Skrevet 26. mai 2021 Du hadde for eksempel hatt kapasitet til å jobbe med kundebehandling pm man ser på din aktivitet her på KG. Anonymkode: 7c8ff...820 18
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #3 Skrevet 26. mai 2021 Du vil ikke få ærlig svar på dette. Du vil kun få svar som "uføre og skattepenger påvirker oss alle" Men det egentlige svaret er psykisk sykdom og diverse problemer i eget liv. Se hvor mange av de som er opphengt i uføre som har tid til å skrive hele dagen, eller skriver flere ganger på en dag. Hvor mange foreldre har tid til det? Hvor mange med full jobb og venner har tid til det? Eller lyst til det? Ikke mange. De som skriver i disse trådene er mennesker som ikke har egne barn, de har ikke venner, de har kanskje ikke jobb. Man blir preget av det, og i noen tilfeller begynner man å skrive provoserende på forum, for hva ellers skal man jøre dag etter dag, time etter time alene? Anonymkode: 66137...95d 22
Gjest Niek79 Skrevet 26. mai 2021 #4 Skrevet 26. mai 2021 4 minutter siden, Råååsa said: Hva er det som gjør at akkurat DU er opptatt av dette temaet? Det er jeg som betaler for festen.
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #5 Skrevet 26. mai 2021 Pga at jeg er ufør selv. Og fremstår som fullstendig lytefri og oppegående for folk som møter meg. Det blir det mye spørsmål og skepsis av:-) Anonymkode: 6e3d7...8bc 5
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #6 Skrevet 26. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du hadde for eksempel hatt kapasitet til å jobbe med kundebehandling pm man ser på din aktivitet her på KG. Anonymkode: 7c8ff...820 Du ser ikke forskjell på å jobbe med kundebehandling og henge på kg en gang i blant? Niek79 skrev (4 minutter siden): Det er jeg som betaler for festen. Nei, du betaler ikke for deg selv en gang. Oljepengene betaler festen for oss alle. Anonymkode: 2a259...f34 27
Gjest Niek79 Skrevet 26. mai 2021 #7 Skrevet 26. mai 2021 Just now, AnonymBruker said: Du ser ikke forskjell på å jobbe med kundebehandling og henge på kg en gang i blant? Nei, du betaler ikke for deg selv en gang. Oljepengene betaler festen for oss alle. Anonymkode: 2a259...f34 Tull og tøys. Jeg og mange andre betaler et sjusifret beløp i året i skatt. Skatteinntektene dekker BETYDELIG større andel av trygdefesten enn oljeinntektene.
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #8 Skrevet 26. mai 2021 Niek79 skrev (Akkurat nå): Tull og tøys. Jeg og mange andre betaler et sjusifret beløp i året i skatt. Skatteinntektene dekker BETYDELIG større andel av trygdefesten enn oljeinntektene. Og vi takker for ditt bidrag. Anonymkode: 6e3d7...8bc 9
Gjest Niek79 Skrevet 26. mai 2021 #9 Skrevet 26. mai 2021 Just now, AnonymBruker said: Og vi takker for ditt bidrag. Anonymkode: 6e3d7...8bc Skulle bare mangle om dere ikke takket.
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #10 Skrevet 26. mai 2021 Niek79 skrev (Akkurat nå): Skulle bare mangle om dere ikke takket. Tusen takk. Anonymkode: 6e3d7...8bc 6
Gjest Råååsa Skrevet 26. mai 2021 #11 Skrevet 26. mai 2021 Sukk! Jeg er en idiot, for jeg starta en ny uføretråd. Unnskyld! Men takk! Dette fikk meg til å bestemme meg. Jeg forlater KG og finner en annen arena å skravle på. Hadet no!
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #12 Skrevet 26. mai 2021 Råååsa skrev (2 minutter siden): Sukk! Jeg er en idiot, for jeg starta en ny uføretråd. Unnskyld! Men takk! Dette fikk meg til å bestemme meg. Jeg forlater KG og finner en annen arena å skravle på. Hadet no! Neida. Bare å henge i det og stå på. Som uføre må vi kneble bedreviterne hele tiden:-) Anonymkode: 6e3d7...8bc 1
Othea Skrevet 26. mai 2021 #13 Skrevet 26. mai 2021 Råååsa skrev (5 minutter siden): Sukk! Jeg er en idiot, for jeg starta en ny uføretråd. Unnskyld! Men takk! Dette fikk meg til å bestemme meg. Jeg forlater KG og finner en annen arena å skravle på. Hadet no! Neida. Bare bra du oppretta en tråd ❤️
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #14 Skrevet 26. mai 2021 Staten bruker 104 mrd i året på uføretrygd. Så innlysende er det en sak folk er opptatt av når man føler man betaler for mye skatt, som en ganske betydelig andel nordmenn føler (antagelig spesielt de som klager på uføre). Uføre kan ikke forvente at det ikke skal være debatt rundt ytelsene staten gir. Til sammen bruker staten 467 mrd / år, altså ca en tredjedel av statsbudsjettet på folketrygden, selvsagt skal alt dette være opp for debatt, det er de viktigste politiske spørsmålene vi har. Så lenge du lever av statens penger er du et objekt for debatt, det samme gjelder diskusjon rundt hva offentlig finansierte kunstnere, professorer og byråkrater. Alle disse må godta at det er en offentlig debatt rundt hvor mange av de det skal være, hva kravene er og hvordan de bruker tiden sin. Folketrygden er blitt så stor at ved nasjonalbudsjett 2021, er forpliktelsene til folketrygden større enn oljefondet. Anonymkode: 382cd...fbc 16
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #15 Skrevet 26. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Staten bruker 104 mrd i året på uføretrygd. Så innlysende er det en sak folk er opptatt av når man føler man betaler for mye skatt, som en ganske betydelig andel nordmenn føler (antagelig spesielt de som klager på uføre). Uføre kan ikke forvente at det ikke skal være debatt rundt ytelsene staten gir. Til sammen bruker staten 467 mrd / år, altså ca en tredjedel av statsbudsjettet på folketrygden, selvsagt skal alt dette være opp for debatt, det er de viktigste politiske spørsmålene vi har. Så lenge du lever av statens penger er du et objekt for debatt, det samme gjelder diskusjon rundt hva offentlig finansierte kunstnere, professorer og byråkrater. Alle disse må godta at det er en offentlig debatt rundt hvor mange av de det skal være, hva kravene er og hvordan de bruker tiden sin. Folketrygden er blitt så stor at ved nasjonalbudsjett 2021, er forpliktelsene til folketrygden større enn oljefondet. Anonymkode: 382cd...fbc Helt enig. Det må konstant debatteres. Anonymkode: 6e3d7...8bc 2
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #16 Skrevet 26. mai 2021 Du vil ha lenke med tall? Her: 1 av 10 er uføretrygdet - SSB Dette gjør at jeg er opptatt av dette temaet. At over 10% av alle Norges 18-67åringer virkelig er uføre har jeg null og niks tro på. Og selvfølgelig har jeg jo øyne i hodet som ser familie/venner som er "uføretrygdet" men det skulle vi ikke ta opp i denne tråden og det er greit. Selvfølgelig er det noen som virkelig er uføre..men at det i Norge er så hardt å leve at man må være ufør pga all verdens svake psyker tror jeg ikke. Alle som er ferdige med matte på barneskolen forstår at det ikke er lenge til dette regnestykket ikke går opp lengre. Og hva da? Skal resten av oss trues til å jobbe til vi blir 75 år? Det blir nok ikke færre som sliter med psyken etter at de ble nekta kino-turer under korona akkurat.. Anonymkode: 6e2ca...3c3 12
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #17 Skrevet 26. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du vil ha lenke med tall? Her: 1 av 10 er uføretrygdet - SSB Dette gjør at jeg er opptatt av dette temaet. At over 10% av alle Norges 18-67åringer virkelig er uføre har jeg null og niks tro på. Og selvfølgelig har jeg jo øyne i hodet som ser familie/venner som er "uføretrygdet" men det skulle vi ikke ta opp i denne tråden og det er greit. Selvfølgelig er det noen som virkelig er uføre..men at det i Norge er så hardt å leve at man må være ufør pga all verdens svake psyker tror jeg ikke. Alle som er ferdige med matte på barneskolen forstår at det ikke er lenge til dette regnestykket ikke går opp lengre. Og hva da? Skal resten av oss trues til å jobbe til vi blir 75 år? Det blir nok ikke færre som sliter med psyken etter at de ble nekta kino-turer under korona akkurat.. Anonymkode: 6e2ca...3c3 Det er fryktelig mange og flere skal det bli. Det er ingen politisk vilje til å prøve å redusere tallene. Anonymkode: 6e3d7...8bc 6
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #18 Skrevet 26. mai 2021 Jeg tror at mange av de som er opptatt av uføretrygdede, er folk som har lån på hus, lån på bil + diverse annet som de jobber og strever for å betale. Når de da ser uføre som har til livsopphold og tak over hodet uten å jobbe, oppleves det urettferdig. Men mange uføre lever på lave satser og må leie bolig. De kan ha høye helseutgifter og bo i lavkvaliets boliger, og være reelt fattige. Andre uføre har rukket å jobbe lenge, tjent bra og bor i nedbetalte boliger, pluss at de får utbetalt maks uføretrygd. Så det er store forskjeller mellom de enkelte uføre mtp. materielle kår, helseplager, fungering i hverdagen. Mange får til å jobbe noe og gjør det også, ofte fordi de har kunnet beholde sin gamle jobb og gått ned i stillingsprosent. Men arbeidslivet er temmelig stengt for de som har falt ut av jobb og prøver å komme tilbake, for ikke å snakke om de som ikke rakk å begynne engang før de ble syke. Arbeidsgivere sier gjerne "ja, selvfølgelig" til at uføre skal kunne jobbe så mye de får til, men arbeidsgiverne vil helst ikke ha uføre ansatte - det må "noen andre" ta seg av. Kravene i arbeidslivet stiger og stiger, samtidig som det klages på de som ikke oppfyller kravene. Anonymkode: 2ec7e...5db 12
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #19 Skrevet 26. mai 2021 Niek79 skrev (24 minutter siden): Tull og tøys. Jeg og mange andre betaler et sjusifret beløp i året i skatt. Skatteinntektene dekker BETYDELIG større andel av trygdefesten enn oljeinntektene. Hvor mange tror egentlig på at denne brukeren betaler et sjusifret beløp i skatt? Hadde jeg hatt en jobb som betalte så bra hadde jeg ikke hatt tid til å kikke innom her, og hadde brydd meg fint lite om å kommentere i uføretråder. Anonymkode: 9636a...75c 14
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #20 Skrevet 26. mai 2021 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Du vil ikke få ærlig svar på dette. Du vil kun få svar som "uføre og skattepenger påvirker oss alle" Men det egentlige svaret er psykisk sykdom og diverse problemer i eget liv. Se hvor mange av de som er opphengt i uføre som har tid til å skrive hele dagen, eller skriver flere ganger på en dag. Hvor mange foreldre har tid til det? Hvor mange med full jobb og venner har tid til det? Eller lyst til det? Ikke mange. De som skriver i disse trådene er mennesker som ikke har egne barn, de har ikke venner, de har kanskje ikke jobb. Man blir preget av det, og i noen tilfeller begynner man å skrive provoserende på forum, for hva ellers skal man jøre dag etter dag, time etter time alene? Anonymkode: 66137...95d Nå er det da vitterlig mange ikke uføretrygdet som kommentere og som lager innlegg! Anonymkode: 5d5b6...2fb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå