AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #1 Skrevet 26. mai 2021 Jeg er ferdig som student til sommeren og har blitt tilbudt en jobb i byen som det tar ca. 60-90 minutter å kjøre til med bil avhengig av trafikk på motorveien. Siden jeg har vært student så har barnet kun vært i barnehagen i 6 timer hver dag med fri en gang i uken. Vi har sjeldent hatt stress på morgenen og har bare tatt det helt piano. Hen har virkelig fått en trygg og fin tilknytning til meg. Nå har jeg blitt tilbudt en interessant stilling, men om jeg takker ja til denne jobben så får barnet mitt 9 timer i barnehagen fire ganger i uken! Vi må også stå opp 1 time og 15 minutter tidligere enn vi pleier. Jeg må også passe enorm på klokken, så jeg ikke kommer for sent til barnehage/jobb. Barnet er bare 1 1/2 år (startet i barnehagen når hen var 1 år), og har en diagnose som krever behandling en gang i uken. Vet det er godkjent fravær mht. jobb da. Mitt dilemma er at jeg ikke var verdens rikeste som student, og jeg trenger sårt å få fast inntekt og spare opp mer penger til egen kapitalen. Det er lite ledige stillinger her jeg bor. Jeg har ikke så lyst til å flytte inn til storbyen heller, fordi barnet mitt trives i barnehagen og vi brukte tre uker med tilvenning for å gjøre hen trygt. Jeg har også familien min her, men alle i familien jobber 100 % dagtid. Mitt barns mormor er veldig ung, så det er lenge til hun er pensjonist....... Hvilke råd har dere å gi her? Hva hadde dere gjort i en slik situasjon? Jeg gråter hver kveld av tanken å ha hen i barnehagen så lenge siden nyere forskning sier at små barn ikke bør ha lange dager i barnehagen, spesielt barn som er sårbare. Hen har også seperasjonsangst for tiden grunnet utviklingstrinnet. Samtidig trenger jeg jo også fast inntekt. 😕 HJELP!! Anonymkode: 60e4a...619
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #2 Skrevet 26. mai 2021 Flytt nærmere jobben? Anonymkode: c56eb...f35 6
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #3 Skrevet 26. mai 2021 Jeg som skrev over, mente altså du trenger ikke å flytte inn i byen bare nærmere. Anonymkode: c56eb...f35
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #5 Skrevet 26. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva med faren? Anonymkode: e235a...d8c Han bor i et annet land. Anonymkode: 60e4a...619
Kristin70 Skrevet 26. mai 2021 #6 Skrevet 26. mai 2021 Hvis du tar jobben bør du definitivt flytte nærmere jobben. Jeg ville bodd i nærheten av jobben, viktigere med kortere tid i bhg enn at det tar kort tid å spare opp egenkapital. Du sier selv at det tar 60-90 minutter å kjøre en veg. I verste fall er det tre timer i bil en dag og da vil du kanskje slite med åpningstidene i barnehagen. 10
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #7 Skrevet 26. mai 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg som skrev over, mente altså du trenger ikke å flytte inn i byen bare nærmere. Anonymkode: c56eb...f35 Hmm... Blir litt vanskelig mht barnehagen da, siden barnehagen ikke ligger på veien inn til storbyen. Blir omvei. Da må barnet evt. bytte barnehage. Anonymkode: 60e4a...619
tussi84 Skrevet 26. mai 2021 #8 Skrevet 26. mai 2021 Du skriver 9 t i barnehagen, og at det er 1 - 1t 30 min kjøretid. Er arbeidstiden din bare 6 timer om dagen? Når begynner du og slutter du på jobb? 2
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #9 Skrevet 26. mai 2021 Hadde aldri tatt en jobb så langt unna som alenemor. Da jeg var alenemor med gutten min så flyttet jeg i gåavstand til jobben og byttet barnehagen til den som lå i nabobygget for å klare å stille opp for han. Hadde ikke bil pga det. Om barnet får feber så må du potensielt sett kjøre 90 minutter for å hente, da er det viktigere å bo nærmere enn at barnet må ha en ny tilvenning som er over på noen uker. Og for deg som alenemor høres det ut som er rent mareritt. Husk at resten av livet skal gå opp også med husarbeid og handling og tid med barnet før leggetid. Du skal potensielt bruke 3 timer av dagen din på å kjøre bil når du kunne brukt det på barnet ditt. Du burde altså flytte eller finne en annen jobb. Anonymkode: af34e...c20 15
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #10 Skrevet 26. mai 2021 Hva slags jobb der det er? Er det mulig å ta buss/tog og få jobbet noe mens du reiser? Eventuelt avtale å ta noen timer med jobb etter leggetid? Avtale at foreldrene dine henter barnet en fast dag/dager fra barnehagen så henter du ham på vet hjem? Det enkleste er definitivt å flytte nærmere og bytte barnehage. I det lange løp er der mye viktigere at du har jobb og gir sikker oppvekst til barnet. Det verste er nok også til barnet er ca 2 år. Anonymkode: e235a...d8c 3
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #11 Skrevet 26. mai 2021 tussi84 skrev (20 minutter siden): Du skriver 9 t i barnehagen, og at det er 1 - 1t 30 min kjøretid. Er arbeidstiden din bare 6 timer om dagen? Når begynner du og slutter du på jobb? Kl. 09-00-15.00. Jeg spurte om det var mulig med hjemmekontor, men det var det ikke. Anonymkode: 60e4a...619
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #12 Skrevet 26. mai 2021 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Hadde aldri tatt en jobb så langt unna som alenemor. Da jeg var alenemor med gutten min så flyttet jeg i gåavstand til jobben og byttet barnehagen til den som lå i nabobygget for å klare å stille opp for han. Hadde ikke bil pga det. Om barnet får feber så må du potensielt sett kjøre 90 minutter for å hente, da er det viktigere å bo nærmere enn at barnet må ha en ny tilvenning som er over på noen uker. Og for deg som alenemor høres det ut som er rent mareritt. Husk at resten av livet skal gå opp også med husarbeid og handling og tid med barnet før leggetid. Du skal potensielt bruke 3 timer av dagen din på å kjøre bil når du kunne brukt det på barnet ditt. Du burde altså flytte eller finne en annen jobb. Anonymkode: af34e...c20 TS her. Jeg er enig med deg faktisk. Det står mellom de to valgene. Jeg elsker å være med barnet mitt. Mange kan ikke vente til de kommer ut i jobb og får egentid, men jeg trives best sammen med barnet mitt. 6 timer i barnehagen har vært helt perfekt, men samfunnet er dessverre ikke lagt opp slik. Anonymkode: 60e4a...619 1
Kristin70 Skrevet 26. mai 2021 #13 Skrevet 26. mai 2021 Er ikke dette en ganske lav stillingsprosent 6 timer 4 x i uken? Jeg vil tro at det uansett er vanskelig å spare noe særlig egenkapital etter at faste utgifter er trukket fra. 2
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #14 Skrevet 26. mai 2021 Du kan ta jobben og fortsette å søke etter noe nærmere hjemmet, og samtidig sjekke mulighetene for å flytte nærmere jobb. Om det ikke går opp kan du heller si opp seinere. Anonymkode: 9cc9c...f13
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #15 Skrevet 26. mai 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Kl. 09-00-15.00. Jeg spurte om det var mulig med hjemmekontor, men det var det ikke. Anonymkode: 60e4a...619 Du bør ta jobben. Det er drømmeavtale med arbeidgiver. Så kan du øke stillingen når barnet blir større. Hva er åpningstider i barnehagen? Anonymkode: e235a...d8c 2
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 26. mai 2021 #16 Skrevet 26. mai 2021 Hvis det var meg, så hadde jeg tenkt på hvor jobbene kunne finnes i årene som kommer. Da hadde jeg nok flyttet nærmere dit. Ville også tenkt at det var lettere for barnet å få venner og tilknytning fra tidlig alder. Det kan jo også være vanskelig når de blir større med bytting av skole og miljø. Skjønner at dere gjerne vil være på hjemstedet også. lykke til 😀
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #17 Skrevet 26. mai 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Hva slags jobb der det er? Er det mulig å ta buss/tog og få jobbet noe mens du reiser? Eventuelt avtale å ta noen timer med jobb etter leggetid? Avtale at foreldrene dine henter barnet en fast dag/dager fra barnehagen så henter du ham på vet hjem? Det enkleste er definitivt å flytte nærmere og bytte barnehage. I det lange løp er der mye viktigere at du har jobb og gir sikker oppvekst til barnet. Det verste er nok også til barnet er ca 2 år. Anonymkode: e235a...d8c Tekstforfatter på kontor i byen. Ja, det er mulig med tog. Jeg har bare bevisst holdt meg unna offentlig transport siden pandemien startet. Og tog er ikke alltid til å stole på, spesielt om sommeren. Det er ofte arbeid og forsinkelser. Anonymkode: 60e4a...619
Gjest WhisperingWind Skrevet 26. mai 2021 #18 Skrevet 26. mai 2021 Hadde flyttet. Bedre med trygg og stabil jobb. Bedre å venne ungen til ny bhg nå enn senere.
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #19 Skrevet 26. mai 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Du bør ta jobben. Det er drømmeavtale med arbeidgiver. Så kan du øke stillingen når barnet blir større. Hva er åpningstider i barnehagen? Anonymkode: e235a...d8c Kl. 07.00-17.30. Anonymkode: 60e4a...619
Boblerone Skrevet 26. mai 2021 #20 Skrevet 26. mai 2021 Har vært alenemor selv og vet hvor viktig det er med inntekt. Men jeg hadde takket nei til jobb som innebar så mye reisetid og dermed mindre tid med barnet. 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå