Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Her på hytta har det vært taretråling i vår, og den fine fjæra vår er dekket av tjukke lag med tang. Jeg har vurdert om vi kanskje skal legge ut en annonse på bygdas side om det er noen ungdommer som kunne tenke seg å rense fjæra. Tenkte da å betale per søppelsekk en plukker, og ikke timesbetaling. Da har de fri til å pause, sole seg, bade og ellers kose seg i arbeidet, uten stress. 

Hvor mye ville dere betalt en ungdom per sekk? 

Anonymkode: 2780a...01f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor lang tid tar det fylle en sekk?

Anonymkode: 3ced8...5f4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvor lang tid tar det fylle en sekk?

Anonymkode: 3ced8...5f4

Det er som sagt tjukke lag, så om en er to, og en bytter på at en plukker og en holder sekken kan en fort fylle en på ti minutter av den løse tangen om en er effektiv, litt mer på den som må skjæres vekk av steinene. Om det er en person vil det nok ta lenger tid, for det er jo litt mer upraktisk om en må holde sekken selv. 
Kan godt være med å holde sekken også, men ryggen tillater ikke å gå sånn bøyd over tid. 

Gjest Smeltemann
Skrevet

10 kroner sekken da?

AnonymBruker
Skrevet
Smeltemann skrev (1 minutt siden):

10 kroner sekken da?

Dette er vel litt lite?

Sett at å jobbe effektivt er slitsomt for ryggen, at det kun er en begrenset mengde med tang man bare kan putte rett i sekken uten å skjære løs, og man er to stk.

10 min jobb * 10 kr per sekk = 60 kr på én time med effektiv jobbing

60 kr / 2 = 30 kr

Altså 30 kr i timen for effektiv jobbing hvor ryggen blir vond 

Anonymkode: c09bb...e0a

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Kan dere ikke bare rydde fjæra deres sjøl da?

Ungdommer vil ikke rydde tang for ett par tusen. De har allerede hatt to bedritne år. De vil game, slappe av, være sosiale og faktisk ha ferie. Ikke traske i gummistøvler og plukke råttent tang

Anonymkode: c26ca...f4a

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ungdommer vil ikke rydde tang for ett par tusen. De har allerede hatt to bedritne år. De vil game, slappe av, være sosiale og faktisk ha ferie. Ikke traske i gummistøvler og plukke råttent tang

Nå finnes det vel mange ungdommer der ute som gjerne kan tenke seg å tjene litt lommepenger. 

10kr sekken syntes jeg er litt lite TS. Jeg ville nok sagt 50kr?

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette er vel litt lite?

Sett at å jobbe effektivt er slitsomt for ryggen, at det kun er en begrenset mengde med tang man bare kan putte rett i sekken uten å skjære løs, og man er to stk.

10 min jobb * 10 kr per sekk = 60 kr på én time med effektiv jobbing

60 kr / 2 = 30 kr

Altså 30 kr i timen for effektiv jobbing hvor ryggen blir vond 

Anonymkode: c09bb...e0a

TS her. 10 kroner sekken synes jeg også er litt lite ja. Tenkte kanskje 20-25 selv. Ville deres ungdom gjort jobben for den lønna tenker dere? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det får da virkelig være opp til folk selv om de ønsker å svare på annonsen. Mange vil gjerne tjene noen lommepenger og man får da fri arbeidstid, vi kan kjøre og hente, og gjerne tilby litt forfriskninger underveis. De trenger heller ikke ta alt på en gang, men kan komme tilbake neste dag. 
Dette er snakk om bygdeungdom som er oppvokst med kyst og båtliv, samt mange gardsbruk der det er forventet at en tar i et tak. 
Ungdommen her er ofte mer opptatt av båtliv om sommeren enn gaming, og mange (flertallet) har egen båt som de flikker og fikser på hele våren til sesongen kommer. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenker at dette kan være en jobb for de i 13-16 års alderen. De betaler ikke skatt. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg pleier plukke tang til kjøkkenhagen. Når sekken er halvfull begynner den å bli så tung at det blir vanskelig å bære den. Vått tang er tungt.

Si 100,- sekken da så sitter de kanskje igjen med ett par tusen for arbeidet. Det er fyskisk tung jobb husk. Og hvis tanken er å betale dem bare noen hundrelapper for jobben så er ikke det særlig vits. De får  ikke kjøpt seg så mye for 2-300kr.. De er smarte nok til å skjønne at de må sitte igjen med nok betalt til at de føler det var verdt det

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg pleier plukke tang til kjøkkenhagen. Når sekken er halvfull begynner den å bli så tung at det blir vanskelig å bære den. Vått tang er tungt.

Si 100,- sekken da så sitter de kanskje igjen med ett par tusen for arbeidet. Det er fyskisk tung jobb husk. Og hvis tanken er å betale dem bare noen hundrelapper for jobben så er ikke det særlig vits. De får  ikke kjøpt seg så mye for 2-300kr.. De er smarte nok til å skjønne at de må sitte igjen med nok betalt til at de føler det var verdt det

TS her. Jeg tenkte ikke på at sekken blir tung, men da kan de jo plukke to halvfulle da, som utgjør en sekk. 
100 kr for 10 minutters arbeid? Det blir for drøyt. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville bare avertert at folk kunne komme og hente tang til hagen og sett hvordan det gikk. Undertegnede pleier helt frivillig å hente flere trillebårlass i fjæra hvert år for å kompostere, skylle og legge i pallekarmen mine eller i potetåkeren. 

Anonymkode: 69d41...e82

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

TS her. Jeg tenkte ikke på at sekken blir tung, men da kan de jo plukke to halvfulle da, som utgjør en sekk. 

Hvor store mengder er det snakk om? Hvor mange sekker tror du det blir? Hadde du brukt ettertraktet ferie på å gjøre møkkaarbeid for noen hundrelapper?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg ville bare avertert at folk kunne komme og hente tang til hagen og sett hvordan det gikk. Undertegnede pleier helt frivillig å hente flere trillebårlass i fjæra hvert år for å kompostere, skylle og legge i pallekarmen mine eller i potetåkeren. 

Den er ikke dum. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Vet ikke om du har sett ei fjære der de har drevet taretråling? Det er ikke snakk om et par hundrelapper der altså. Det er nok snakk om en 40-50 sekker, bare på den lille fjæra vår. Da blir det fort en tusenlapp eller to for et veldig enkelt arbeid. 

Takker for tipset. Det hadde nok vært greit om ikke samtlige i bygda bor så nærme sjøen at det er ingen problem å få tak i uten å måtte reise helt ut til oss. Hytta ligger litt avsides til. Derav tilbud om henting og kjøring. 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Nettopp. Prøver man å gi betaling for jobben, blir folk kresne, men setter man ut et skilt med påskriften "GRATIS TANG", er det ikke grenser for hvor fort ting kan forsvinne av seg selv.

Anonymkode: f7305...ffe

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vet ikke om du har sett ei fjære der de har drevet taretråling? Det er ikke snakk om et par hundrelapper der altså. Det er nok snakk om en 40-50 sekker, bare på den lille fjæra vår. Da blir det fort en tusenlapp eller to for et veldig enkelt arbeid

Takker for tipset. Det hadde nok vært greit om ikke samtlige i bygda bor så nærme sjøen at det er ingen problem å få tak i uten å måtte reise helt ut til oss. Hytta ligger litt avsides til. Derav tilbud om henting og kjøring. 

Det er veldig fysisk arbeid. Det er ikke hjernekirurgi men det er fortsatt fysisk arbeid. Og selv om det er ungdommer skal man ikke utnytte dem.. 

Synes ikke man skal betale unger ned i 13-14 års alderen - som ikke har peiling på ting som ergonomi og løfteteknikker noen hundrelapper for å potensielt ødelegge seg. 
Skal man ha noen til å gjøre en jobb for seg så bør man lønne dem ordentlig. Uavhengig av hvem det er.

• Liker 3
Gjest Smeltemann
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det enkleste er om du fyller en sekk med tang selv,  tar tiden og sjekker hvor mye du kan ha i en sekk.

Når du har tiden på å fylle sekken så regner du ut i fra hvor mye du er villige til å betale pr time.  

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er da ikke 100 kr. for 10 minutters arbeid når det kreves to personer for å utgjøre jobben. :klo: Da er det 50 kr. for 10 minutters arbeid, men du tar jo heller ikke høyde for at sekkene må fraktes og bæres til land, samt at det som små skjæres løs tar lenger tid. Hvis vi beregner 15 minutter i snitt per sekk per person så er nok det en moderat tidsbruk, ergo så blir det da reelt sett 100 kr. for 30 minutters jobb. 

Dersom man tenker 150 kr. timen per person er nok 75 kr. per sekk en ok betaling. Og dersom det kommer svar ala at det er like mye eller mer enn en ungdom får i timen fra en ordentlig sommerjobb så er ikke dette direkte sammenlignbart, da ungdommen der vil ha tilgang på nok timer arbeid til at det utgjør en grei sum. Ingen gidder å stille opp på en slik jobb og bare tjene noen få hundrelapper, det får man ingenting for i dag. 

Anonymkode: 59c47...40d

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...