Gå til innhold

Det er menn som voldtar! - Generaliseringer som er lov

Anbefalte innlegg

Gjest Jaconandersen
Skrevet

Jeg såg på Åsted Norge for noen dager siden og der ble jeg minnet på en merkelig tendens i det norske samfunnet. At en hele tiden snakker om at "menn voldtar kvinner" og hvordan "en skal stoppe menn fra å voldta". Det er ikke onde mennesker som voldtar, det er grupper som voldtar grupper. 

I utgangspunktet ønsker ikke lederne av ordskiftet i Norge generaliseringer, men her er det lov. En skal lære gutter i skolen å ikke voldta ol. Noe som ikke stopper voldtektene, bare gjør usikre/nervøse gutter enda mindre sannsynlig til å ta kontakt med jenter. Siden alle normale forstår forskjellen på rett og galt, og de som ikke er normale, de bryr seg ikke i utgangspunktet. Når folk er fulle vil det heller ikke ha effekt. I England var det noen som gikk så langt at de ønsker et generelt portforbud for menn etter klokka 18 (kanskje ikke helt seriøst ment).

Hvorfor er det her greit, men ikke greit når det kommer til andre. Er noen mer verdt og andre mindre? Dette er typisk Norge.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, Jaconandersen said:

Er noen mer verdt og andre mindre?

Ja. Sånn har det alltid vært, og sånn vil det sannsynligvis fortsette å være. Det er kvinner som er "flaskehalsen" i menneskelig reproduksjon. Tilbud og etterspørsel tilsier dermed at kvinner er mer verdt enn menn. Eller for å si det på en annen måte: Sperm er billig, egg er dyrt. Dette er dypt integrert i det menneskelige sinn.

Anonymkode: 11d17...a63

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje enkelte kvinner er mere utsatt ? De har noe som gjør at de er et lett bytte?

Anonymkode: 88e25...e2f

Gjest Jaconandersen
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja. Sånn har det alltid vært, og sånn vil det sannsynligvis fortsette å være. Det er kvinner som er "flaskehalsen" i menneskelig reproduksjon. Tilbud og etterspørsel tilsier dermed at kvinner er mer verdt enn menn. Eller for å si det på en annen måte: Sperm er billig, egg er dyrt. Dette er dypt integrert i det menneskelige sinn.

Anonymkode: 11d17...a63

Det er jo veldig lite vann/barn som kommer ut av flaskehalsen i dag da. Kvinner kan jo få 15 barn i løp av livet eller mer. I dag får de 1-2. Er vel heller vilje/penger til å få barn, som er flaskehalsen blant menn og kvinner.

I dag er det vel heller egenskaper som bør avgjøre.

Endret av Jaconandersen
Skrevet

Samme grunn til at vi burde si "menns vold mot kvinner" i stedet for "vold mot kvinner".

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kanskje enkelte kvinner er mere utsatt ? De har noe som gjør at de er et lett bytte?

Anonymkode: 88e25...e2f

Det er sikkert mye en kvinne kan gjøre for å unngå å komme i situasjoner hvor hun kan bli voldtatt. Det betyr ikke at hun har noen som helst skyld i det selv. Derfor mener jeg det er feil å fokusere på hva hun burde eller ikke burde gjort. Det er overgriperen som har all skyld!

Anonymkode: 0df4e...05f

• Liker 2
Gjest Jaconandersen
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er sikkert mye en kvinne kan gjøre for å unngå å komme i situasjoner hvor hun kan bli voldtatt. Det betyr ikke at hun har noen som helst skyld i det selv. Derfor mener jeg det er feil å fokusere på hva hun burde eller ikke burde gjort. Det er overgriperen som har all skyld!

Dette er et annet interessant konsept. Klart det er ønskelig at alle skal kunne gå trygdt rundt. Det er også ønskelig at jeg skal kunne vandre rundt på savannen i Afrika, uten å bli angrepet av løver. Eller vandre rundt på svalbard utenå bli angrepet av isbjørn. Men faktum er at det er noen "dyr" også blant folk, som dessverre er blitt slik de er blitt. Jeg vil ikke gå rundt i dårlige områder i Oslo om natta, om jeg kan unngå det. Jeg tar mine forhåndsregler. Hvorfor gjør ikke andre det?

Endret av Jaconandersen
Skrevet
Jaconandersen skrev (6 minutter siden):

Dette er et annet interessant konsept. Klart det er ønskelig at alle skal kunne gå trygdt rundt. Det er også ønskelig at jeg skal kunne vandre rundt på savannen i Afrika, uten å bli angrepet av løver. Eller vandre rundt på svalbard utenå bli angrepet av isbjørn. Men faktum er at det er noen "dyr" også blant folk, som dessverre er blitt slik de er blitt. Jeg vil ikke gå rundt i dårlige områder i Oslo om natta, om jeg kan unngå det. Jeg tar mine forhåndsregler. Hvorfor gjør ikke andre det?

Tro meg, vi kvinner tar mange forholdsregler, men det er stort sett ikke i et mørkt smau i skumle strøk vi blir voldtatt. De fleste voldtas av gutter/menn vi kjenner, og burde kunne ha stolt på.

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
Jaconandersen skrev (4 minutter siden):

Det er en viss forskjell på løver og mennesker. ;) Mennesker vet tross alt hva som er rett og galt og skal handle deretter.

Jeg sier ikke at man ikke skal være forsiktig. Å gå lettkledd i noen av  byens belastede bakgater natt til lørdag er skrekkelig dumt og naivt. Det betyr likevel ikke at man har noen som helst skyld selv om man blir slått ned/voldtatt/etc.

• Liker 1
Skrevet
Trolltunge skrev (57 minutter siden):

Tro meg, vi kvinner tar mange forholdsregler, men det er stort sett ikke i et mørkt smau i skumle strøk vi blir voldtatt. De fleste voldtas av gutter/menn vi kjenner, og burde kunne ha stolt på.

Og det værste er at det skjer foran folk eller i nærheten og ingen tror på at det kunne ha skjedd fordi han er ikke en sånn person 

• Liker 5
Gjest Jaconandersen
Skrevet
Trolltunge skrev (1 time siden):

Det er synd at de ikke kjenner dem igjen før de gjør det mot dem. Men det er 100 prosent sikkert at det ikke er tilfeldig hvem som gjør det. Er ikke slik at disse ikke visste at voldtekt er galt. Jenter blir jo ofte tiltrukket av de mest ekstroverte og tøffeste. Dessverre er vel mange av disse også sosiopatiske.

Skrevet
Jaconandersen skrev (9 minutter siden):

Det er synd at de ikke kjenner dem igjen før de gjør det mot dem. Men det er 100 prosent sikkert at det ikke er tilfeldig hvem som gjør det. Er ikke slik at disse ikke visste at voldtekt er galt. Jenter blir jo ofte tiltrukket av de mest ekstroverte og tøffeste. Dessverre er vel mange av disse også sosiopatiske.

Jeg tror dere menn er veldig naive i forhold til hvilke menn som kan trå over slike grenser, gjerne med litt alkohol innabords og i kåthets"rus". Det er nemlig helt vanlige gutter og menn som gjør slikt. 

Det er ingen av de kvinner som jeg vet om har opplevd slikt som ble utsatt for typen gutt/mann du refererer til. Ikke var det den typen gutt/mann som utsatte meg selv for det heller. Det var gutter/menn du aldri kunne tro slikt om.

• Liker 15
Skrevet
Jaconandersen skrev (13 minutter siden):

Selv den mykeste og snilleste mannen kan voldta. Voldtekt er ikke bare å angripe en dame på åpen gate, det kan også være å presse seg på kjæresten sin selv om hun ikke vil. Å forgripe seg på ei som er litt for full, slik at hun egentlig ikkje skjønner hva som skjer, å mase seg til sex selv om dama har sagt nei, etc. Dette er absolutt ikke noe som kun gjelder ekstroverte og tøffe menn. Som kvinne er man var på alle menn. 

• Liker 10
Gjest Jaconandersen
Skrevet (endret)
Trolltunge skrev (10 minutter siden):

Jeg tror dere menn er veldig naive i forhold til hvilke menn som kan trå over slike grenser, gjerne med litt alkohol innabords og i kåthets"rus". Det er nemlig helt vanlige gutter og menn som gjør slikt. 

Det er ingen av de kvinner som jeg vet om har opplevd slikt som ble utsatt for typen gutt/mann du refererer til. Ikke var det den typen gutt/mann som utsatte meg selv for det heller. Det var gutter/menn du aldri kunne tro slikt om.

Men å trå litt over grenser ol. er ikke voldtekt. En voldtekt er å ha sex med noen som sier de ikke ønsker det. Når noen sier nei, nei, nei. Så bare fortsette, det tror ikke jeg er helt vanlige personer. Da må det være noe galt med dem. Dersom nei ikke blir sagt, og kvinnene sier etterpå at de ble voldtatt. Så kan det selvsagt være en vanlig mann, men jeg er usikker på om det er en voldtekt. 

Jeg skjønner for øvrig ikke ønsket med å hevde at alle menn er potensielle voldtektsmenn. Hva er den psykologiske bakgrunnen for slik tankegang? Er det å få en rett til å plage folk og å ødelegge barn?

Endret av Jaconandersen
Skrevet
Jaconandersen skrev (Akkurat nå):

Men å trå litt over grenser ol. er ikke voldtekt. En voldtekt er å ha sex med noen som sier de ikke ønsker det. Når noen sier nei, nei, nei. Så bare fortsette, det tror ikke jeg er helt vanlige personer. Da må det være noe galt med dem. Dersom det er et uklart nei, eller nei ikke blir sagt, og kvinnene sier etterpå at de ble voldtatt. Så kan det selvsagt være en vanlig mann, men jeg er usikker på om det er en voldtekt. 

Jeg skjønner for øvrig ikke ønsket med å hevde at alle menn er potensielle voldtektsmenn. Hva er den psykologiske bakgrunnen for slik tankegang? Er det å få en rett til å plage folk og å ødelegge barn?

Å trå over grenser er voldtekt jo. All seksuell tilnerming som ikke har samtykke er voldtekt. Alt som ikke er helt tydelig JA, er voldtekt. Også uklare nei.

• Liker 4
Gjest Jaconandersen
Skrevet (endret)
deedee_ skrev (9 minutter siden):

Å trå over grenser er voldtekt jo. All seksuell tilnerming som ikke har samtykke er voldtekt. Alt som ikke er helt tydelig JA, er voldtekt. Også uklare nei.

Jeg vet at dere elesker disse grensetilfellene. Men jeg tror ikke i det hele tatt at det er vanlige menn eller at noen ikke forstår rett og galt. Slutt å skyld på alle menn og plag barn. Plag sosiopatene. Men jeg tviler på at det er like givende, fordi de bryr seg ikke uansett.

Endret av Jaconandersen
AnonymBruker
Skrevet
Jaconandersen skrev (6 minutter siden):

Jeg skjønner for øvrig ikke ønsket med å hevde at alle menn er potensielle voldtektsmenn. Hva er den psykologiske bakgrunnen for slik tankegang?

Nettopp. Jeg har aldri voldtatt, og jeg er 100% sikker på at jeg aldri noensinne vil voldta. Alle har en anledning til å styre seg, og alle har en viss fornuft i inntakt. Likevel blir jeg stemplet som en potensiell voldtektsmann til det motsatte er bevist. Hvorfor fortjener jeg å bli trukket inn i denne generaliseringen? Fordi "menn voldtar kvinner"? Vel, kvinner voldtar menn også, kanskje i mindre grad, men likevel går jeg ikke rundt å antar at kvinner jeg møter er potensielle voldtektskvinner. Eller svindlere. Eller voldskvinner. 

Helt absurd at generaliseringen får lov til å blomstre slikt. Men ettersom det er en kvinneting, så er det vel typisk at da må det vel være lov? 

Slutt å generaliser! Altfor mange fortjener ikke det. Faktisk så gjelder dette det o'store flertallet av menn. 

Det er et svært lite fåtall menn som voldtar en kvinne!

Anonymkode: 49bf1...8c5

• Liker 1
Skrevet
Jaconandersen skrev (2 minutter siden):

Jeg vet at dere elesker disse grensetilfellene. Men jeg tror ikke i det hele tatt at det er vanlige menn eller at noen ikke forstår rett og galt. Slutt å skyld på alle menn og plag barn. Plag sosiopatene.

Men hør da for pokker når kvinner SIER at det nettopp er mange vanlige menn som ikke forstår rett og galt? Dette er ikke noe "vi kvinner" bare slenger ut for å plage menn. Det kommer fra erfaring. De aller fleste voldtekter skjer med folk man kjenner. Kjærester, ektemann, venner som overnatter etter nachspiel etc. Så å si at vanlige menn ikke voldtar er utrolig naivt, og priviligert. 

• Liker 5
Skrevet (endret)
Jaconandersen skrev (25 minutter siden):

Men å trå litt over grenser ol. er ikke voldtekt. En voldtekt er å ha sex med noen som sier de ikke ønsker det. Når noen sier nei, nei, nei. Så bare fortsette, det tror ikke jeg er helt vanlige personer. Da må det være noe galt med dem. Dersom nei ikke blir sagt, og kvinnene sier etterpå at de ble voldtatt. Så kan det selvsagt være en vanlig mann, men jeg er usikker på om det er en voldtekt. 

Med å trå over slike grenser mente jeg her voldtekt. Det er jo voldtekter vi skrev om. 

Det er da ingen ønsker om å stemple alle menn, men vi får heller ikke bukt med problemet før troen på at det kun er spesielle typer menn som gjør slikt legges bort. Det medfører kun at vanlige gutter og menn tror de kan slippe å være bevisst på å ikke trå over grenser,fordi de tror de ikke er i gruppa som står i fare for å gjøre fatale feil i fylla/kåthet. 

For ofte er det nok egentlig fatale feiltrinn og feilvurderinger i fylla/kåthet. Ikke egentlig ønske om å begå overgrep. Å der og da miste hodet. 

Å tro at det er spesielle og spesielt brutale gutter/menn som begår feiltrinn og feilvurderinger er like naivt som å tro at ellers snille og kloke mennesker aldri gjør noe som helst galt.

Både alkohol og kåtskap er ting som påvirker vettet til de fleste. Også ellers veldig greie og kloke mennesker. 

Endret av Trolltunge
  • Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er et svært lite fåtall menn som voldtar en kvinne!

Anonymkode: 49bf1...8c5

Ja heldigvis, men likevel er det såpass mange at det ikke er uvanlig å ha opplevd diverse overgrep og voldtekt for oss kvinner,  og det er svært få av de menn som faktisk ender opp med å gjøre noe slikt som vi kvinner kunne forutse at kunne gjøre noe slikt.

Hadde vi kunne forutse det hadde vi ikke blitt utsatt for det.

Problemet er at vi passer oss, og passer oss for å havne i sårbare situasjoner med farlige menn, men de vi trodde oss trygge med og stolte på kan også miste hodet. 

Svært liten del av voldtekter er overfallsvoldtekter og ukjent gjerningsmann. De fleste overgrep begås av menn vi kvinner trodde vi var trygge sammen med. Burde vært det.

Jeg antar at det er langt flere menn som har begått overgrep enn dem som er klar over at de har gjort det. Den gangen hun sa nei, men man ga seg ikke med mas og press til hun ga etter. Samtykke, tenker mannen, men kvinnen ga etter av redsel for verre overgrep, fordi han så tydelig viste at han ikke respekterte at hun ikke ville. Den gangen man var så full og kåt at man egentlig ikke husker helt hvordan ting skjedde. Den gangen kjæresten ikke ønsket sex, men han likevel presset på, fordi "det er jo ikke voldtekt når man er sammen ". Den gangen han ville prøve analsex, jenta fikk vondt og gråt, men det var så deilig og spennende at han ikke klarte å stoppe opp .

Det er så mange situasjoner menn for lett avfeier som ikke overgrep, men som er det. Vi kvinner bærer ofte arr på grunn av situasjoner menn ignorerer som overgrep. Voldtekt!

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...