Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei alle :)

jeg jobber innenfor compliance(anti hvitvasking) i en bank. Jeg har 5 års erfaring og sjefen sier hele tiden at jeg er senior og derfor har jeg masse arbeidsoppgaver, ansvar og prosjekter jeg er med i. Men stillingen min sier ingenting om at jeg er senior, utifra papirene ser det ut som jeg har samme jobb som juniorene. I tillegg står jeg for opplæring av ny ansatte i hele Norden. Sjefen har og gitt met mye ansvar så hver gang jeg er i tvil mener hun jeg er senior og kan ta egne avgjørelser for teamet og de andre teamene vi har i utlandet. 

Jeg fikk sjokk da jeg spurte hun nye om hvor mye hun har i lønn. Hun har 1 års erfaring fra før og har overhodet ikke samme oppgaver som meg. Jeg tjener kun 30 000 mer enn henne. Jeg synes ikke dette er ok. I tillegg har jeg lange dager. Jeg jobber ofte 3-4 timer mer enn normal arbeidstid og noen ganger jobber jeg til 12 på natta på grunn av alt av prosjekter og arbeidsoppgaver. Noen ganger i helgene også. Alt går på fleksitid bare som jeg nesten ikke får brukt uansett. Jeg er også kun en av to som er senior i jobben og hvis jeg slutter så blir det krise. Da vil teamet kollapse. Jeg får ikke overtidsbetaling for dette. Jeg føler dette er urettferdig og tror absolutt jeg har krav på mer? Også en stilling som reflekterer mine oppgaver?  

jeg har lite erfaring med slikt så jeg håper noen her kan fortelle om jeg har noen krav :)

Anonymkode: 96c15...67e

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner meg så alt for mye igjen fra det du skriver i en tidligere jobb, så du har absolutt grunn til å fremme noen krav ut fra ansvaret og arbeidsmengden du beskriver. 

Her må du faktisk bare stå på krava. Nei, det kommer ikke til å bli populært at du gjør det, men ut fra det du skriver virker det som om du blir unyttet. 3-4 timer ekstra hver dag, helgejobbing, ekstra timer som aldri blir kompensert, men bare forsvinner hert år. Har vært der selv, og den dyrebare lærepengen er at man må være tøff i den type forhandlinger. Enten så skal du ha en kontrakt/stilling og tilhørende lønn som reflekterer dine ansvarsområder og ekstra arbeidstimer, eller så bør du søke andre jobber. I praksis kan det virke som om du er særlig uavhengig med tanke på arbeidsmengde, ansvar for opplæring osv. og da skal man ha formalisert det. Hvis du ikke sier noe, så er det jo fint for arbeidsgiver å slippe å betale deg noe. Når det ikke finnes noe insentiv til at din tid koster penger, så vil du typisk også få flere arbeidsoppgaver etter hvert. Det koster jo ikke arbeidsgiver en tøddel, så da lesser h*n det like gjerne over på deg. 

Viktig at du også passer på deg selv. Det å jobbe veldig lange dager går fint en god stund, men har en stor kostnad over tid, og den er det du som tar når arbeidsgiver ikke en gang betaler deg for det. Det går utover relasjoner (man har jo ikke tid til å gjøre noe annet enn å jobbe) og det går utover helsa. Du merker det kanskje ikke nå, kanskje du ikke vil merke noe før om mange år. Men før eller siden merker de fleste at det blir tungt, og man blir lei av å ikke ha tid til noe annet. Det kan også føre til helseproblemer som depresjoner, utbrenthet osv. og/eller fysiske belastningsskader som følge av for lite skjermtid og lite fysisk fostring. 

Ta det alvorlig før det er for sent, det er ingen andre enn deg selv som bryr deg om deg. Ta det fra en som nesten gikk på en smell, mye av samme grunner, i forrige jobb. 

Anonymkode: cd8d5...528

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Se deg om etter ny jobb. Får du et tilbud på bordet kan du forhandle på det, både lønn, tittel osv. Men jeg reagerer mest på arbeidstidene dine. Bare det hadde fått meg til å søke ny jobb. Du blir virkelig utnyttet. 

Anonymkode: caabd...0a9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Snakke med advokat? 

Anonymkode: 38f6e...48c

AnonymBruker
Skrevet

Som de andre sier, absolutt få det formalisert, og få en arbeidskontrakt og stillingsbeskrivelse som faktisk reflekterer de oppgavene du gjør og det ansvaret du har. 

Anonymkode: 117c1...cad

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Be om en lønnssamtale og legg fakta på bordet. 

Anonymkode: 381e5...ec8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Snakke med advokat? 

Anonymkode: 38f6e...48c

Først bør hun snakke med lederen sin. Advokat er ikke første skritt! 

Anonymkode: b9161...45a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...