AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #1 Del Skrevet 26. mai 2021 Jeg har hatt tomatplantene mine inne, så tok jeg de ut, hadde på et hvitt håndkle over, de så ut som de hadde det bra. Så tok jeg bort håndkleet, var vel rundt 25 grader ute i går, tipper kanskje 30++ inne i drivhuset. I dag ser jeg at de har dødd? Er det noe jeg kan gjøre for å redde de? Eller er all håp ute? Anonymkode: e64b1...335 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #2 Del Skrevet 26. mai 2021 Ingen som vet?? Anonymkode: e64b1...335 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sirah Skrevet 26. mai 2021 #3 Del Skrevet 26. mai 2021 Du tok de nok dessverre ut litt for brått regner jeg med. De er veldig sårbare enda når de er så små som det der og tåler skifte i temperatur dårlig. Hva var temperaturen i natt? Her jeg bor er det fremdeles ganske kjølig om natta. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #4 Del Skrevet 26. mai 2021 Sirah skrev (Akkurat nå): Du tok de nok dessverre ut litt for brått regner jeg med. De er veldig sårbare enda når de er så små som det der og tåler skifte i temperatur dårlig. Hva var temperaturen i natt? Her jeg bor er det fremdeles ganske kjølig om natta. Så, er all håp ute? Vil de bli friskere om jeg setter de inn? Anonymkode: e64b1...335 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #5 Del Skrevet 26. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Så, er all håp ute? Vil de bli friskere om jeg setter de inn? Anonymkode: e64b1...335 Jeg kjøpte såjord på Plantasjen og absolutt alt jeg har sådd i den jorda har dødd. Alt spirte fint, og når småplantene ble 2-3 cm så døde de. Har sådd samme typer frø hver vår, og det har alltid vært vellykket. Så jeg kan ikke skjønne annet enn at det må være dårlig jord. Jeg kan heller ikke skjønne at jeg har vært uheldig med flere pakker frø? Småplantene har stått i samme vinduskarm som årene før, passet på med vanning som årene før. Anonymkode: 22335...6c7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #6 Del Skrevet 26. mai 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg kjøpte såjord på Plantasjen og absolutt alt jeg har sådd i den jorda har dødd. Alt spirte fint, og når småplantene ble 2-3 cm så døde de. Har sådd samme typer frø hver vår, og det har alltid vært vellykket. Så jeg kan ikke skjønne annet enn at det må være dårlig jord. Jeg kan heller ikke skjønne at jeg har vært uheldig med flere pakker frø? Småplantene har stått i samme vinduskarm som årene før, passet på med vanning som årene før. Anonymkode: 22335...6c7 Det er jo ikke det jeg spør om, jeg spør om det er vits å se om de levner opp igjenn eller om jeg bare skal kaste de? Anonymkode: e64b1...335 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #7 Del Skrevet 26. mai 2021 De er solbrent. Små spirer tåler ikke noe. Siden de ikke er større hadde jeg bare kastet og sådd på nytt. Om det er håp eller ikke er umulig å si, men de er såpass skadet at nye friske planter vil komme like fort i gang. Alternativt kjøper du noen planter på et hagesenter i år og sår litt tidligere neste år. Så små som de er nå vil du nok uansett ikke rekke å få noe særlig avling før vinteren kommer, med mindre du har oppvarming i drivhuset. Anonymkode: 1866c...f47 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sirah Skrevet 26. mai 2021 #8 Del Skrevet 26. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Så, er all håp ute? Vil de bli friskere om jeg setter de inn? Anonymkode: e64b1...335 Du må nesten bare prøve og se Men jeg hadde nok personlig gitt opp disse. Jeg ville nok også heller kjøpt noen litt større planter i år og sådd tidligere neste år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #9 Del Skrevet 26. mai 2021 De tåler ikke bratt sol 🙈 Jeg har selv drepte nøyaktig slik alle mine tomater ifjor. De kom aldri tilbake etterpå. Anonymkode: 60629...dbb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøkensina Skrevet 26. mai 2021 #10 Del Skrevet 26. mai 2021 (endret) AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg kjøpte såjord på Plantasjen og absolutt alt jeg har sådd i den jorda har dødd. Alt spirte fint, og når småplantene ble 2-3 cm så døde de. Har sådd samme typer frø hver vår, og det har alltid vært vellykket. Så jeg kan ikke skjønne annet enn at det må være dårlig jord. Jeg kan heller ikke skjønne at jeg har vært uheldig med flere pakker frø? Småplantene har stått i samme vinduskarm som årene før, passet på med vanning som årene før. Anonymkode: 22335...6c7 Håper du klager på dette til Plantasjen. Det er mulig at jorden inneholder biproduktet vinasse som har blitt brukt til jordprodukter og økologisk gjødsel. I vår ble det så mye fokus på dette at flere typer flytende økologisk gjødsel basert på vinasse ble trukket fra markedet da folk har fått ødelagt vekstene sine i økende grad de siste årene. Vinasse er et biprodukt av sukkerproduskjon i europa og disse sukkerbetene har blitt sprøytet med ugressmidler som dreper nesten alt av andre typer planter. Stoffene (pyralider) brytes ekstremt sakte ned, de må være i kontakt med en rekke jordmikrober i minst et år for å brytes ned. Det samme problemet har hagefolk og økologiske gartnere i Storbritannia, men denne gangen med hestegjødsel. Høyet til hestene har blitt så mye sprøytet at disse stoffene forgifter gjødselen og jord som er blandet med den. Hønsegjødsel og andre typer kan også være forgiftet. Hageland er en av de som måtte trekke flytende gjødsel, også plantasjen som solgte Biobact fra Nelson. I følge Hageland så tester de nå de nye flytende gjødselen som de selger, men ikke de tørre. Men folk i Sverige har allerede rapportert om at tomater og andre planter dør av tørre gjødselprodukter fra Plantasjen så det er godt mulig at det er dette som feiler jorden din. Selv om det er lite gjødsel i såjord så kan den likevel inneholde vinasse tenker jeg for det har blitt puttet inn i alt mulig rart så lenge nå. Det eneste jordproduktet som hittil er testet for pyralider og er erklært trygg er et av jordproduktene til felleskjøpet. Resten burde også bli testet. Endret 26. mai 2021 av Frøkensina 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #11 Del Skrevet 26. mai 2021 Frøkensina skrev (1 time siden): Håper du klager på dette til Plantasjen. Det er mulig at jorden inneholder biproduktet vinasse som har blitt brukt til jordprodukter og økologisk gjødsel. I vår ble det så mye fokus på dette at flere typer flytende økologisk gjødsel basert på vinasse ble trukket fra markedet da folk har fått ødelagt vekstene sine i økende grad de siste årene. Vinasse er et biprodukt av sukkerproduskjon i europa og disse sukkerbetene har blitt sprøytet med ugressmidler som dreper nesten alt av andre typer planter. Stoffene (pyralider) brytes ekstremt sakte ned, de må være i kontakt med en rekke jordmikrober i minst et år for å brytes ned. Det samme problemet har hagefolk og økologiske gartnere i Storbritannia, men denne gangen med hestegjødsel. Høyet til hestene har blitt så mye sprøytet at disse stoffene forgifter gjødselen og jord som er blandet med den. Hønsegjødsel og andre typer kan også være forgiftet. Hageland er en av de som måtte trekke flytende gjødsel, også plantasjen som solgte Biobact fra Nelson. I følge Hageland så tester de nå de nye flytende gjødselen som de selger, men ikke de tørre. Men folk i Sverige har allerede rapportert om at tomater og andre planter dør av tørre gjødselprodukter fra Plantasjen så det er godt mulig at det er dette som feiler jorden din. Selv om det er lite gjødsel i såjord så kan den likevel inneholde vinasse tenker jeg for det har blitt puttet inn i alt mulig rart så lenge nå. Det eneste jordproduktet som hittil er testet for pyralider og er erklært trygg er et av jordproduktene til felleskjøpet. Resten burde også bli testet. Tusen hjertelig takk for at du skrev dette! Jeg skal absolutt ta det opp med Plantasjen snarest mulig. Anonymkode: 22335...6c7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøkensina Skrevet 26. mai 2021 #12 Del Skrevet 26. mai 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Tusen hjertelig takk for at du skrev dette! Jeg skal absolutt ta det opp med Plantasjen snarest mulig. Anonymkode: 22335...6c7 Bare hyggelig, fikk litt hakeslepp når jeg fant ut om dette så jeg håper flere forbrukere vil legge press på bransjen så vi slipper gift og elendige resultater med det vi gror 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #13 Del Skrevet 26. mai 2021 Oi.. Disse spirene er altfor små til å settes ut. Du kan jo ta de inn og se om de kommer seg, men jeg tviler... Anonymkode: 901e0...9fe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå