AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #1 Del Skrevet 26. mai 2021 Som tittelen spør om; hvordan syns du man skal tiltale f.eks (fast)legen, tannlegen og dyrlegen? Jeg lurer på om jeg er av den "gamle" skolen, serru 😂 Jeg sier f.eks Dr (etternavn) til fastlege og andre leger, omtaler tannlege ved etternavn og dyrlege veit jeg rett og slett ikke. Før jeg byttet til denne fastlegen, hadde jeg en lege som var i slutten av 60-åra, så mulig det henger igjen fra da. Jeg husker at jeg hadde med katten min for x antall år siden til veterinæren, og de måtte dessverre avlive henne (hun var 16 år og syk). Da veterinæren hadde satt den første sprøyten med medikamenter, så gikk han ut og jeg ble sittende igjen med pusen. Han sa at pusen kunne oppleve kvalme, noe han fikk rett i. Hun kastet opp og jeg fikk omtrent panikk fordi jeg trodde pus skulle kveles (siden hun lå på siden). Jeg gikk dermed ut i gangen og ropte fornavnet til veterinæren, og det føltes SÅ feil 😅 Han sa imidlertid ingenting på det. I og med at jeg er kronisk syk, har jeg legetime hos fastlegen omtrent én gang i måneden, men vi har også en del kontakt gjennom denne appen pasientsky for fornyelse av resepter. Han tiltaler meg ved fornavn, men jeg blir så usikker på om jeg kan tiltale han ved fornavn dersom det behøves, eller om jeg skal gå for Dr.xxxx. Jeg har hatt denne legen i 5 år nå og til tider har jeg hatt time 1 gang i uken (hvis jeg f.eks har startet med nye medisiner og de medisinene krever hyppige blodprøver). Så han kjenner meg med andre ord relativt godt. Jeg vet egentlig ikke helt hvorfor jeg lurer. Jeg tenker at det kanskje handler om respekt og at jeg ikke ønsker å fremstå "respektløs" eller hva jeg skal si 😛 Jeg omtaler legen som dr.xxxx til legesekretærene for eksempel. De gangene jeg imidlertid har vært innlagt på sykehus og enten møtt medisinere eller kirurger, har de presentert seg med fullt navn, men jeg (dersom jeg har måttet spørre en sykepleier elns), har jeg titulert legen/kirurgen med Dr fornavn og etternavn. Er det et tegn på respekt for vedkommende å omtale med tittel og etternavn? Er det dermed respektløst å henvende seg kun med fornavn? Er man dus? Nei, alt man skal lure på😂 Ta gjerne med andre yrkesgrupper hvor man kanskje tiltaler vedkommende med tittel og etternavn. Anonymkode: 5e16c...1a4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #2 Del Skrevet 26. mai 2021 Jeg har aldri kalt legen min ved navn eller noe som helst. Det er "Hei", og hen spør om problematikken. Jeg forteller problematikken. Men jeg omtaler legen (alle leger) etter hele navnet eller kun etternavn. Ingen titulering. Men kommer man innenfor psykiatrien så blir alle behandlere, unntatt overlegen her, kalt ved fornavn - og det er det de introduserer seg som også. Det er vel muligens for å bygge oppunder relasjon som er noe annerledes enn en fastleges. Anonymkode: aff94...a21 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #3 Del Skrevet 26. mai 2021 Hei, Hemoroidefikseren, jo. Har savnet deg, diarémannen, jeg har en vorte på Venstre rompeball kan du se på pls r den klør så fælt, jeg sliter også med gass i magen, og så lukter det såååå fææææælt. Kan jeg få noe deilige piller forresten??? Anonymkode: 41590...34d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #4 Del Skrevet 26. mai 2021 Har aldri trengt å bruke navnet. Men ville nok sagt fornavn og etternavn om jeg skulle etterlyse han via telefon. Anonymkode: 04880...b6c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #5 Del Skrevet 26. mai 2021 AnonymBruker skrev (På 26.5.2021 den 6.40): Hei, Hemoroidefikseren, jo. Har savnet deg, diarémannen, jeg har en vorte på Venstre rompeball kan du se på pls r den klør så fælt, jeg sliter også med gass i magen, og så lukter det såååå fææææælt. Kan jeg få noe deilige piller forresten??? Anonymkode: 41590...34d Ekspander ?? Anonymkode: 5e16c...1a4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #6 Del Skrevet 26. mai 2021 AnonymBruker skrev (På 26.5.2021 den 6.24): Som tittelen spør om; hvordan syns du man skal tiltale f.eks (fast)legen, tannlegen og dyrlegen? Jeg lurer på om jeg er av den "gamle" skolen, serru 😂 Jeg sier f.eks Dr (etternavn) til fastlege og andre leger, omtaler tannlege ved etternavn og dyrlege veit jeg rett og slett ikke. Før jeg byttet til denne fastlegen, hadde jeg en lege som var i slutten av 60-åra, så mulig det henger igjen fra da. J Anonymkode: 5e16c...1a4 Ekspander Det kommer an på hvordan de presenterer seg for meg. Hvis de presenterer seg med fornavn sier jeg "Dr *fornavn*, og hvis de presenterer seg med etternavn sier jeg "Dr *etternavn*. Anonymkode: 567eb...2e9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #7 Del Skrevet 26. mai 2021 AnonymBruker skrev (På 26.5.2021 den 6.34): Jeg har aldri kalt legen min ved navn eller noe som helst. Det er "Hei", og hen spør om problematikken. Jeg forteller problematikken. Men jeg omtaler legen (alle leger) etter hele navnet eller kun etternavn. Ingen titulering. Men kommer man innenfor psykiatrien så blir alle behandlere, unntatt overlegen her, kalt ved fornavn - og det er det de introduserer seg som også. Det er vel muligens for å bygge oppunder relasjon som er noe annerledes enn en fastleges. Anonymkode: aff94...a21 Ekspander Når du sier behandlere, mener du da de som er rundt i miljøet, eller f.eks psykologen/psykiateren? Hvis det er de som er rundt i miljøet, hadde jeg også syntes det ville vært rart å gå for etternavnet på vedkommende Miljøterapeuter tror jeg er ordet jeg er ute etter. De kan jo være alt fra ufaglært til hjelpepleier, vernepleier og sykepleier, så vidt jeg vet. Det har vel heller ikke vært noen "tradisjon" for å kalle f.eks sykepleiere med tittel og etternavn? Kanskje veldig langt tilbake i tid da sykepleiere enda ble kalt "søster" og at man derfor kanskje kunne si noe ala: "Søster etternavn", men det er jo mange år tilbake i tid. Anonymkode: 5e16c...1a4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #8 Del Skrevet 26. mai 2021 Jeg har aldri sagt navnet til noen av mine behandlere. De kommer inn på rommet (sykehus) og sier «hei mitt navn er dr. Navn». På legekontoret har jeg aldri sagt navnet til fastlegen. Men når jeg ringer for å bestille time bruker jeg etternavnet når de spør hvem jeg skal til. Anonymkode: 3cc43...b17 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Timeplan Skrevet 26. mai 2021 #9 Del Skrevet 26. mai 2021 Bruker aldri tittelen, det hadde føltes veldig kunstig for meg. Foreldrene mine brukte alltid bare etternavnet husker jeg, på både tannlege, lege og dyrlege, men jeg har aldri sett behovet for å egentlig omtale legen min ved navn verken til fastlegen direkte eller til andre, sier alltid bare "fastlegen". Dersom jeg ringer til kontoret for å spørre etter vedkommende bruker jeg fornavn og etternavn, men igjen, aldri tittel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #10 Del Skrevet 26. mai 2021 AnonymBruker skrev (På 26.5.2021 den 6.45): Det kommer an på hvordan de presenterer seg for meg. Hvis de presenterer seg med fornavn sier jeg "Dr *fornavn*, og hvis de presenterer seg med etternavn sier jeg "Dr *etternavn*. Anonymkode: 567eb...2e9 Ekspander Hva hvis de presenterer seg som Dr fornavn etternavn? Anonymkode: 5e16c...1a4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #11 Del Skrevet 26. mai 2021 Nå måtte jeg le litt, for dette har jeg tenkt på så mange ganger 😂😂 men aldri diskutert med noen. I praksis er det ikke noe problem, for jeg har aldri behov for å si navnet på legen min direkte til han. Ringer jeg kontoret bruker jeg hele navnet, eller om noen spør hvem som er min fastlege. Men det er jo heeeeeelt unaturlig om jeg en gang skulle befinne meg i en situasjon det jeg plutselig snakker direkte til han (eller slik at han hører)?? Bare fornavn: føles for familiært, som om vi er «venner» liksom. Føles feil, på tross av at jeg kaller sjefen min ved fornavn. Da er det ikke rart? Bare etternavn: Unaturlig stivt. Dr xxx: tja...kunne sagt det til andre kanskje men ikke direkte?? sukk..aner ikke jeg. Håper jeg aldri kommer i den situasjonen! 🙈 Anonymkode: 6a26d...074 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #12 Del Skrevet 26. mai 2021 AnonymBruker skrev (På 26.5.2021 den 6.48): Hva hvis de presenterer seg som Dr fornavn etternavn? Anonymkode: 5e16c...1a4 Ekspander Da sier jeg stort sett hele navnet, hvis det ikke er alt for langt. Anonymkode: 567eb...2e9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FrøkenMånestråle Skrevet 26. mai 2021 #13 Del Skrevet 26. mai 2021 Fastlegen kaller jeg for "Dr. Lene", begynte med det når guttungen var liten. 😄 Hadde det ikke vært for det så hadde jeg nok bare omtalt henne som "legen min". Tannlegen er jeg på fornavn med, der har jeg vært en del så det skulle jo bare mangle. Ellers så ville jeg nok brukt "Dr Etternavn". Men fastlegen og tannlegen treffer man jo som regel oftere enn leger man kanskje treffer på sykehus og slikt. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #14 Del Skrevet 26. mai 2021 AnonymBruker skrev (På 26.5.2021 den 6.56): Nå måtte jeg le litt, for dette har jeg tenkt på så mange ganger 😂😂 men aldri diskutert med noen. I praksis er det ikke noe problem, for jeg har aldri behov for å si navnet på legen min direkte til han. Ringer jeg kontoret bruker jeg hele navnet, eller om noen spør hvem som er min fastlege. Men det er jo heeeeeelt unaturlig om jeg en gang skulle befinne meg i en situasjon det jeg plutselig snakker direkte til han (eller slik at han hører)?? Bare fornavn: føles for familiært, som om vi er «venner» liksom. Føles feil, på tross av at jeg kaller sjefen min ved fornavn. Da er det ikke rart? Bare etternavn: Unaturlig stivt. Dr xxx: tja...kunne sagt det til andre kanskje men ikke direkte?? sukk..aner ikke jeg. Håper jeg aldri kommer i den situasjonen! 🙈 Anonymkode: 6a26d...074 Ekspander 😅 Godt vi er flere, si! Ja, nei, jeg har faktisk heller aldri hatt behov for å si navnet på legen direkte til han, og det ser ut som at det er gjengangeren i denne tråden her. Så det er kanskje ikke et problem i praksis når alt kommer til alt 😂 Enig i at kun fornavn virker for familiært og at kun etternavn er unaturlig stivt. Samtidig så føler jeg at vi er dus. Han kjenner meg jo såpass godt nå at vi har en løs og ledig tone på timene, hvor jeg også tør å slå av en spøk eller to dersom det faller seg naturlig. Hender han også gjør det. For meg har det blitt litt "viktig", typ at ikke alt bare er alvorlig og tungt. Ved å ha denne løse og ledige tonen, så hjelper også det meg med å være mer åpen. Anonymkode: 5e16c...1a4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #15 Del Skrevet 26. mai 2021 Aldri trengt å si navnet TIL legen, men bruker hele navnet når jeg snakker OM lege og tannlege. Sier fornavn på veterinær og dyrepleier, da de presenterer seg med «Veterinær/dyrepleier X». Anonymkode: b030d...332 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sola de Skrevet 26. mai 2021 #16 Del Skrevet 26. mai 2021 Varierer veldig. Dyrlegen kaller jeg bare for veterinæren eller veterinær og så hele navnet. Leger kaller jeg ofte for Dr og så etternavn. Noen leger kaller jeg bare ved fornavn, så er ikke noe fast greie. Tannlegen kaller jeg bare for tannlegen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #17 Del Skrevet 26. mai 2021 Jeg bruker fornavn, både om jeg har behov for å henvende meg til vedkommende, eller omtale den. Også på universitet der jeg først har studert og nå jobber, så bruker jeg fornavn på professorene, aldri tittel eller etternavn, slik jeg sier noen gjør. Ser bare veldig kunstig og smiskete ut, synes jeg. Anonymkode: 2abd7...d6f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Millimani Skrevet 26. mai 2021 #18 Del Skrevet 26. mai 2021 Tannlege og dyrlege omtaler jeg ved fornavn, fastlegen varierer litt 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #19 Del Skrevet 26. mai 2021 Eh, har aldri hatt behov for å bruke navnet til en lege under konsultasjon. Det går i "hei" og "du". Hvis jeg skal fortelle om legen til noen andre så bruker jeg fullt navn. Anonymkode: b3d4d...f1b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #20 Del Skrevet 26. mai 2021 AnonymBruker skrev (På 26.5.2021 den 6.48): Når du sier behandlere, mener du da de som er rundt i miljøet, eller f.eks psykologen/psykiateren? Hvis det er de som er rundt i miljøet, hadde jeg også syntes det ville vært rart å gå for etternavnet på vedkommende Miljøterapeuter tror jeg er ordet jeg er ute etter. De kan jo være alt fra ufaglært til hjelpepleier, vernepleier og sykepleier, så vidt jeg vet. Det har vel heller ikke vært noen "tradisjon" for å kalle f.eks sykepleiere med tittel og etternavn? Kanskje veldig langt tilbake i tid da sykepleiere enda ble kalt "søster" og at man derfor kanskje kunne si noe ala: "Søster etternavn", men det er jo mange år tilbake i tid. Anonymkode: 5e16c...1a4 Ekspander Nei, jeg tenker ikke på miljøterapeuter, men psykiatere og diverse innen psykisk helse. Gått på DPS i ti år, ser du 😅 så har møtt et flust av behandlere, psykiatere, spesialister, sykepleiere og diverse. Stort sett vet jeg ikke engang hva slags tittel de har, men det står ofte på døra. Anonymkode: aff94...a21 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå