Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Håper noen kan hjelpe meg litt nå....

Jeg har en FANTASTISK kjæreste som jeg har vært sammen med med i nesten 5 mnd nå. Vi har det utrolig fint sammen,men det er en sak som ødelegger litt. Kjæresten min(som er 6 år eldre enn meg) har venner(de fleste i nærmeste omgangskrets) som er i et tvilsomt miljø-dvs en del er inn/ut av fengsel for små/mellomstore lovbrudd, en del av dem holder på meg salg og bruk av nakotika osv... Jeg og kjæresten min har snakket om hans fortid,og han sier han har gjort en del "småting" som han ikke er stolt av og angrer veldig på det.(biltyveri,narkotikasalg osv). Jeg vet han angrer veldig-han har blant annet gjort opp for seg til et par folk han har stjelkt fra. I dag har han en god utdannelse som eindomsmegler. Hans fortid plager meg egentlig ikke så veldig fordi jeg vet han angrer veldig på det han gjorde og at han ikke holder på med slikt lenger.

Problemet er vennene hans! Han har en del kamerater på jobben og en eller annen fetter her og der,ellers er alle de andre(de han henger aller mest sammen med) i et tvilsomt miljø. De virker forsåvidt veldig allrighte og kule,men jeg vet jo at endel av dem fortsatt driver med en del ulovlige ting-og det legger kjæresten min heller ikke skjul på! Vi bor i en nokså liten bygd hvor de aller fleste kjenner alle og det er ikke så mange "å velge mellom"....han er liksom kommet i den gjengen som alle vet er "de som driver med det og det..."-det går en del snakk på bygda. De fleste her(jeg er fra nærmeste by) vet at han drev med en del av disse tingene for 5-10 år siden selv, og jeg vil jo ikke at de skal tro at han fortsatt holder på slik.

I det siste har jeg følt at dette har palget meg mer og mer. Særlig etter en episode som skjedde i sommer da politiet stormet huset til den ene kameraten hans og de fant mengder med hasj og kokain. jeg synes det var en sikkerlig skummel opplevelse at noe sånt skjedde med en jeg kjenner!! Der som overrasket meg mest var at kjæresten min sa at han støtter kameraten uansett hva han gjorde!!Selv om han synes det var galt....

Jeg har sagt det til han at jeg egentlig ikke liker disse vennen,men han sier at det er de eneste vennene han har og at han ikke er så naiv at han lar seg påvirke til å være med på noe-og det har han klart sagt ifra om! Allikevel sier han at det er trist at jeg ikke kommer så godt overrens med hans venner!

Jeg er egentlig ikke så redd for at han vil gjøre noe selv,men jeg er redd han vil bli "uskyldig"innblandet. Både fordi han kommer til å støtte hver og en nesten uansett hva de gjør og også fordi jeg er redd de kanskje kommer til å utnytte han på en eller annen måte-uten at han selv skjønner det...Jeg har jo hørt om narkomane(nå er ikke disse det da,men..) eller kriminelle som blir så desperate at de tyr til alle slags hjelpemidler-om det for eks kan være å gjemme narko hos kjæresten min??! Jeg er redd for at sånne ting kan skje....

dessuten er jeg liksom litt redd for hvordan framtiden kommer til å bli-nå har jo ikke jeg mye anelse om hvor lenge vi kommer tol å være sammen da. Men om vi får barn og slikt og lever et "noramlt" liv,så har liksom han bare de vennene i den gjengen-kanskje noen få andre.

Uff,det er så mye å tenke på at jeg blir helt utslitt! Jeg vet ikke om jeg har sagt klart nok ifra til han;tror han det ikke plager meg så mye som det gjør. Det er ikke det at han ikke hører på meg eller noe sånt,for det gjør han-og han er så snill og god på alle andre områder. Har jeg egentlig rett til å si at han må finne seg nye venner hvis vi skal ha en framtid sammen??

Håper noen forstår litt av hva jeg prøver og fortelle og at noen har lyst til å skrive til meg!

Videoannonse
Annonse
Gjest gurimalla
Skrevet

Jeg er utrolig lite lysten på å ha halvkriminelle/helkriminelle som en del av min vennekrets. Jeg kan fint godta at folk har gjort noe galt tidligere og nå tatt seg sammen. I mine øyne aksepterer kjæresten din at vennene er kriminelle og aksepterer det de gjør, aldri i livet.

Jeg vet at man ikke bør sette ultimatum for kjærester, men det hadde vært: Kriminelle venner eller meg!

Skrevet

Jeg lurer bare på hvordan hans karriere lar seg forene med hans venner?

Skrevet
Jeg er utrolig lite lysten på å ha halvkriminelle/helkriminelle som en del av min vennekrets. Jeg kan fint godta at folk har gjort noe galt tidligere og nå tatt seg sammen. I mine øyne aksepterer kjæresten din at vennene er kriminelle og aksepterer det de gjør, aldri i livet.

Jeg vet at man ikke bør sette ultimatum for kjærester, men det hadde vært: Kriminelle venner eller meg!

Kunne ikke vært mer enig. Miljøet er ofte det som gjør at de dras tilbake.

Skrevet

Er biltyveri, narkotikasalg småting???? Ja, ja, lykke til!

Skrevet

kjæresten din er tydeligvis en målbevisst og sterk person som har overlevd og overkommet en del problemer. et prakt-eksemplar på selv-tenkende menneske! han klarer seg, så du trenger ikke å være bekymra for ham.

at han er totalt loijal over sine venner burde du heller se på som en bra egenskap, siden den kan komme deg til gode senere ;)

sånt som du farer frem nå, så kommer du til å miste ham. garantert!

Gjest Bellatrix
Skrevet

Jeg hade heller ikke likt at mannen hadde kriminelle venner.

Gjest Varg-Menja
Skrevet
Jeg lurer bare på hvordan hans karriere lar seg forene med hans venner?

Hvorfor skulle det være ett problem? Hvilke venner en har har da lite med jobben å gjøre uansett...

Til hovedinnlegget: Det ville ikke plaget meg i det hele tatt. Og jeg synes ikke du har noen rett til å be han om å kutte ut vennene sine. Tenk deg om han hadde bedt deg om det samme? Ingen mennesker er bare kriminelle, de har helt sikkert mange andre sider, som gjør at han ønsker å beholde dem som venner.

Og du må stole på at han er sterk nok til å ikke la seg lede. Og å være redd for at han skal bli innblandet er en unødig frykt. Du sier at han er veldig lojal mot dem, og dette går nesten alltid begge veier. De fleste kriminelle miljøer har en streng moralsk kodeks på at ingen skal blandes inn i noe de har noe med. Jeg synes heller at du burde være stolt av at han står for vennene sine, og ikke prøver å feie dem under teppet.

Når det gjelder fremtida vil ting forandre seg til dere evt skal etablere dere og få barn uansett. Flertallet av vennene hans kommer ikke til å være kriminelle resten av livet de heller. Etterhvert vil de også ønske å etablere seg, og da vil de sannsynligvis fortsatt være vennene hans, iom at de fortsatt har en del til felles. De vennene hans som ikke kan kombineres med familieliv vil sannsynligvis bli mindre viktige, dersom han prioriterer annerledes enn dem.

Prøv heller å bli kjent med disse folka, siden du sier at de virker ok. Du trenger ikke å bli bestevenner med dem, men det er en fordel å iallfall være på talefot med kjærestens venner. Så bør du også prøve å snakke med han om det, fortell han akkurat hva du er redd for, og hør hva han sier til det. Hvis du bare uttrykker generell skepsis til dem skjønner han neppe hva du egentlig bekymrer deg over, gutter trenger å få konkrete beskjeder. Hvis dette skulle vise seg å være ett veldig stort problem synes jeg heller du bør revurdere forholdet, ingen har rett til å velge kjærestens venner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...