Gå til innhold

Frivillig barnløs, hvordan reagerte foreldre?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

De fleste ombestemmer seg når de bikker 30 uansett, så er ikke noe å ta på alvor når 20-åringer sier de ikke vil ha barn.

Anonymkode: ae2c7...0b5

40+ og venter fortsatt her, altså. Første gang jeg tenkte at jeg ikke hadde noe ønske om å få barn var jeg tenåring, men fordi mange sier som deg tenkte jeg at det kan jo endre seg, så har bare sagt det høyt til partnere og nære venner. Passerte tredve, uten å kjenne på noen endring der. Sist gang jeg tok en runde med meg selv var da jeg ble singel i slutten av tredveåra, siden det da ville være "siste sjanse" med neste partner, og jeg hadde fortsatt like lite på barn, og for hvert år siden har jeg bare fått bekreftet at det var rett. Det eneste som endret seg etter førti var at folk endelig slutta å mase, før var det alltid den der ekle "men du kan jo fortsatt,..." nå sier folk fortsatt det, siden jeg tydeligvis ser litt yngre ut, men med en gang jeg påpeker alderen min og at jeg er singel, så stopper den samtalen. 

Har heller aldri hatt noen prat med foreldrene mine om det, så ingen reaksjon. De har bare gått ut fra at jeg ikke vil ha barn, siden jeg aldri har vært interessert i barn, og aldri har ytret noe ønske om det. De tok selv et valg om at de ønsket seg en familie, men har alltid uttrykt at det er et valg de tok, og ikke riktig for alle. Vi er to søsken, og det ser nå ut som at ingen av oss kommer til å få barn, yngste har fortsatt noen år igjen, men er lite sannsynlig. Foreldrene våre lever godt med det, og fnyser litt av folk som er overdrevent opptatt av å bli besteforeldre. Faktisk så har de fått mer mas fra sine venner om de ikke skal bli besteforeldre, enn jeg har fått fra mine om å bli forelder, og de har måttet sette folk på plass og fortelle dem at det ikke er deres avgjørelse og at de hverken har lyst eller anledning til å påvirke det. 

Anonymkode: bfe3d...6e4

• Liker 2
Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt,diskusjon med seg selv, avsporinger,samt svar til dette.

Chantielle mod.

AnonymBruker
Skrevet

De sa at det er 100% mitt valg og at de forstår valget godt med alle mulighetene man har med livet. De har imidlertid måttet forsvare valget mitt overfor andre familiemedlemmer, venner av dem osv som har begynt å snakke negativt om det. 

Anonymkode: 4269d...8ca

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Man bør nok også ta 20 åringer alvorlig når de sier de ikke vil ha barn, men man vil jo overhodet ikke bli overrasket om de får barn likevel i 20 årene. Nettopp fordi mange skifter meninga ila 30 årene, og det er ok. Det er ok om de ikke endrer mening også.

Anonymkode: 4a124...e08

Jeg er passert 40 og har mindre lyst enn da jeg var i 20-årene. Selv om noen endrer mening er det ikke noen grunn til å ikke ta det på alvor. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Gjelder ikke meg, men svigerforeldre. Ene sønnen og kona har valgt ikke å få barn, og svigerforeldrene mine tanker det dårlig. 

+ De legger all skyld på svigerdatteren og mener dette er hennes påfunn. 

+ Stiller ikke like mye opp for dem som de andre barna sine. Veldig tydelig forskjellsbehandling. 

+ Tilbringer aldri høytider hos de siden de vil være sammen med barnebarna. 

+ Har sagt at de ikke kommer til å arve noe. Denne håper jeg bare er en tom trusel. 

Jeg synes så utrolig synd på broren til mannen min, det er utrolig tungt for han at foreldrene reagerer slik. Jeg ser heller ikke hvorfor dette er en slik big deal for de siden de allerede har mange barnebarn. 

Anonymkode: b9817...dca

Skrevet

Første gang jeg sa det var jeg rett rundt ni år. Mamma svarte med at det var noe jeg måtte bestemme helt selv, og at om man ikke vil, så burde man hvertfall ikke få barn. Men at det selvfølgelig er lov å ombestemme seg. Vi har snakket om det nå og da oppigjennom oppveksten min, og uti tjueårene. Og som hun sier: barnebarn er hjertelig velkomne, men har aldri vært noe hun hverken forventer eller maser om.  Og definitivt ikke noen dårlig skjulte stikk om det heller. Hva faren min tenker aner jeg ikke, han er ikke i bildet. 
Jeg har aldri vært usikker på mitt valg, og av stort sett alle har jeg fått servert den sedvanlige «bare vent til du blir eldre/treffer riktig mann (osv) du kommer skifte mening» regla. Steriliserte meg når jeg ble 29, og har ikke angret et sekund. 

AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, skreppamedleppa said:

😜

Har tråden blitt kuppet aldeles av foreldrene her? 

Jeg er 37 og har aldri ønsket barn, hadde jeg blitt gravid i dag hadde jeg uten tvil tatt angrepille/abort fort som bare det. Jeg skal aldri i verden ha barn. Noe som er vanskelig å forstå med dette? 

Kjenner til flere kvinner som har skyntet seg til lege etter fylte 25 for å bli steril. 

Flott at dere er lykkelig med barn, men jeg er og har alltid vært skråsikker på at jeg ville blitt svært ulykkelig av å få barn. 

Nå er jo denne tråden uansett ikke myntet på dere med barn men stå gjerne på for å overbevise menesker om at de alltid vil ombestemme seg. Jeg synes bare det er absurd frekt all den tid 1) dette ikke er trådens tema 2) det overkjører alle som denne tråden er myntet på, nemlig vi barnfri som er sikker i vår sak og ikke ombestemmer oss. Men fri og bevares, kjør på om det gir dere lykke, men synes det er relativt frekt og "rævhål" oppførsel, bare fordi dere har ombestemt dere og poppet ut en unge.

Det sier noe når noen åpner tråden om frivillig barnløshet undet kategorie BARN og familie. Kanskje tråden skulle bli åpnet et annet sted, feks der hvor det diskuteres andre tema enn barn. Hvor forventer du foreldre skal diskutere enn i «barn og familie»? Selvsagt er det folk som ikke ønsker barn noen gan i hele sitt liv men det er nok en mindre andel. De aller fleste får barn i løpet av sitt liv.

Anonymkode: 50a52...d03

• Liker 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det sier noe når noen åpner tråden om frivillig barnløshet undet kategorie BARN og familie. Kanskje tråden skulle bli åpnet et annet sted, feks der hvor det diskuteres andre tema enn barn. Hvor forventer du foreldre skal diskutere enn i «barn og familie»? Selvsagt er det folk som ikke ønsker barn noen gan i hele sitt liv men det er nok en mindre andel. De aller fleste får barn i løpet av sitt liv.

😄

Det er vel nettopp barn tråden omhandler😜

Hvor ellers skal tråden ligger? Under klær og mote? Skjønnhet? Treningsforumet?

Nå har til og med mod vært innom tråden så da vil jeg absolutt anta at den hører hjemme nettopp under dette underforumet..

Og når overskriften på en tråd Så tydelig og meget innlysende ikke er til foreldre som skal drive med bitching omtrent og komme med fordomsfulle og litt spydige kommentarer slik din egen med "modenhet"  fordi ande ikke velger det samme som de så blir det for dumt og hinsides latterlig spør du meg. Lev godt med barna dine, men du bidrar jo absolutt ikke med noe konstruktivt eller nyttig til trådens tema i det hele tatt og kunne således spart deg turen innom tråden i utgangspunktet.

Endret av skreppamedleppa
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Min far sa aldri noe, og da jeg spurte min mor om hva hun syntes, sa hun at det å få barn er en privatsak.

Anonymkode: 29efe...e28

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, skreppamedleppa said:

😄

Det er vel nettopp barn tråden omhandler😜

Hvor ellers skal tråden ligger? Under klær og mote? Skjønnhet? Treningsforumet?

Nå har til og med mod vært innom tråden så da vil jeg absolutt anta at den hører hjemme nettopp under dette underforumet..

Og når overskriften på en tråd Så tydelig og meget innlysende ikke er til foreldre som skal drive med bitching omtrent og komme med fordomsfulle og litt spydige kommentarer slik din egen med "modenhet"  fordi ande ikke velger det samme som de så blir det for dumt og hinsides latterlig spør du meg. Lev godt med barna dine, men du bidrar jo absolutt ikke med noe konstruktivt eller nyttig til trådens tema i det hele tatt og kunne således spart deg turen innom tråden i utgangspunktet.

Da jeg var uten barn, var jeg aldri i slike forumer. Drev med andre ting, tenkte ikke på barn. Visste ikke at problematikken eksisterer. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da jeg var uten barn, var jeg aldri i slike forumer. Drev med andre ting, tenkte ikke på barn. Visste ikke at problematikken eksisterer. 

Ok, men du ser jo her i svarene som blir gitt at familie medlemmer faktisk kan ha store problemer med barnfrie valg, hvorfor mener du at dette ikke skal kunne diskuteres her inne på kg på lik linje som bæsjebleier eller amming eller hvilket som helst annet tema? Men jeg fyker ikke inn i en ammetråd og sprer rundt meg med urelevant informasjon for trådens tema..

Fatter liksom ikke hva folk med barn får ut av å springe inn i denne tråden å kverulere med de barnfrie sitt valg:klo:

Veldig underlig igrunn

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det heter barn og familie. Jeg har ikke barn, men likevel familie. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Moren min har det helt fint med det. Hun syns det er mere synd at jeg ikke har lyst på hund, for det har hun lyst på men ikke tid til.

Men hun blir irritert på andre som syns det er så synd på henne som ikke får "oppleve livets dessert" , og det har vært mye uffing og okking fra dem.  

Anonymkode: b0127...e48

Skrevet

Jeg skulle ABSOLUTT ikke ha barn frem til jeg var 30. Nå er jeg 36 år og har 2 stk.

• Liker 2
Skrevet
Rucula skrev (1 minutt siden):

Jeg skulle ABSOLUTT ikke ha barn frem til jeg var 30. Nå er jeg 36 år og har 2 stk.

Ok, men hva har det med trådens tema å gjøre:vetikke:

• Liker 4
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
skreppamedleppa skrev (3 minutter siden):

Ok, men hva har det med trådens tema å gjøre:vetikke:

Kan du slutte å hakke på folk som føler for å bidra i tråden på sin måte? Bare fordi vinklingen ikke passer ditt tema så trenger du ikke gå til personangrep, drive med avsporinger og egen debatt. Det gjelder både meg, D03 og den du siterte.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jo egentlig ingenting i denne tråden å gjøre siden jeg har barn 😄 

Men har en venninne som ikke ønsker barn og hun vil heller ikke si det rett ut til sin mor av en eller annen grunn. En av grunnene til at dette blir mitt (og andre kollegaers) problem er at mora, som jeg jobber med, hun prater nesten daglig om denne dattera som ikke har fått barn ennå og snart er håpet ute. Vi er i slutten av 30 årene... :P 

Jeg vet at hun ikke skal ha barn, alle rundt henne utenom familien vet hun ikke vil ha barn, jeg skjønner bare ikke hvorfor hun ikke forteller det til foreldrene, kan noen forklare meg det?? Alle andre har jo vist dette siden vi var tidlig i 20 årene, noen av oss før, hun har alltid sagt at hun ikke er "mammamateriale". Må jo være lettere å si det rett ut og slippe det maset? Har sagt det flere ganger for det blir jo alltid pinlig når moren treffer på oss andre ute med våre barn at hun gleder seg sånn til datter får barn...ja altså, datter kommer aldri til å få barn, det er fysisk umulig for hun har sterilisert seg og...men hun jatter med mor og familie. Og bare for å legge til så har denne kollegaen min barnebarn fra før så det er ikke slik at hun ikke for oppleve å bli bestemor heller. 

Anonymkode: aadc6...0b9

Skrevet

Så vidt jeg husker sa de ingenting. Jeg har alltid vært krystallklar på at jeg ikke ville ha barn så det kom ikke som noen overraskelse akkurat. De har dessuten alltid hevdet at livet mitt fikk jeg styre selv. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kan du slutte å hakke på folk som føler for å bidra i tråden på sin måte? Bare fordi vinklingen ikke passer ditt tema så trenger du ikke gå til personangrep, drive med avsporinger og egen debatt. Det gjelder både meg, D03 og den du siterte.

Jeg må da få lov å si at det ikke har noen ting med trådens tema å gjøre. Blir det samme som å komme inn i denne tråden og snakke om katter🤪 Hva har det med temaet å gjøre liksom, ingenting.. Å si at en har fått barn som 38 åring eller 55 åring eller at en ikke skal ta 20 åringer seriøst kan en jo opprette egne tråder for. Å si at jeg hakker på folk bare fordi jeg sier det innlysende blir litt for dumt. Kan en ikke komme med relevante erfaringer i det minste som ab rett ovenfor meg. Hun sier hun har barn men kommer likevel med eksempler på andre som ikke har barn som kan synes dette er vanskelig. Å smelle inn, "jeg skulle aldri ha barn men fikk en halv barnehage etter jeg ble 30", har framdeles ingenting med temaet å gjøre, og det er helt greit å påpeke.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Avsporing er jo de som sier de har barn som driver med. Vift pekefingeren din den veien isteden. 

Anonymkode: b0127...e48

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...