Gå til innhold

Kunne du tenkt deg å være sammen en som er syk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei jenter. Hadde dere kunne tenkt dere å innlede et forhold til en mann som har en alvorlig sykdom? Eller hadde dere stoppet det før dere ble for involvert?

Videoannonse
Annonse
Gjest Bellatrix
Skrevet

Kommer vel an på hva du mener med alvolig sykdom. Om han ville hatt noen måneder igjen og leve tror jeg jeg hadde prøvd å vært en venn, men om han hadde en kronisk sykdom som påvirket livet hans hadde det vært en del av han.

Skrevet

det blir for meg litt samme svar som på spørsmål om partner med rullestol....

det kommer helt an på hva slags sykdom, hvor pleietrengende han er, hvordan han selv takler sykdommen og hvordan vi sammen ville taklet sykdommen.

hadde vært mer forsiktig med å starte ett forhold med en kronisk syk som var sterkt pleietrengende eller snart kom til å bli det, men hadde prøvd å bli i ett forhold der partneren uventet ble syk, selv om også det hadde kommet an på hvordan vi taklet det, graden av pleiebehov og alt slikt.

Skrevet

Jeg tenkte mere på noen som var kronisk syk, og som kanskje måtte komme til å trenge hjelp senere i livet.

Gjest *Snart medlem*
Skrevet

Det kommer som sagt an på hva man mener med kronisk sykdom, og om tilstanden ville forverres, og hvorvidt vedkommende var alvorlig påvirket når man traff ham/henne.

Selv har jeg vært samboer med en diabetiker, og han vet at han sannsynligvis kommer til å bli både blind og impotent hvis han blir eldre enn 50 år. Samtidig fikk han jo føling så og si hver dag i større eller mindre skala.

I dette tilfellet gikk jeg inn i forholdet på samme måte som jeg ville gått inn i alle andre forhold, nemlig at man kan ikke tenke på hva som kan skje en gang i fremtiden. Uansett hvor frisk en person er har alle en sjanse for å få en alvorlig tilstand en gang som vil prege deres hverdag.

Men når sant skal sies ville jeg vært veldig i tvil om å gå inn i et forhold til en som allerede var både blind og impotent og kunne risikere å dø av føling hver eneste dag.

Skrevet

Det kommer helt ann på. Jeg hadde nok ikke gått inn i et forhold hvor jeg var bevisst på at sykdommen var svært alvorlig og at han kom til å forverre seg utover i livet, kanskje med døden til følge. Jeg hadde ikke klart å leve i konstant frykt over å miste den jeg er mest glad i i livet.

Skrevet

tja... kjæresten min sliter med depresjoner, angst, tvangstanker til tider.. han er jo syk, men jeg elsker han allikevel. Og dette visste jeg om før vi ble sammen.

Gjest Brunetten_
Skrevet

Kommer ann på sykdommen. Skulle han dø om noen mnd hadde jeg nok ikke innått et forhold med han for å si det sånn.

Men, om det er en kronisk sykdom som forværrer seg jo lengre det går, vel. Ja, blir man forelsket da blir man forelsket. Tror nok ikke det hadde stoppet meg da.

Skrevet

Tror egentlig ikke jeg ville det.

Om mannen min skulle bli syk, blir det noe annet.

Skrevet

Det kommer helt an på, umulig å svare på generelt grunnlag.

Jeg hadde nok ikke inngått et forhold til en som senere ville bli hjelpetrengende, eller led av en sykdom han kom til å dø av.

Skrevet

Jeg syns slike spørsmål er litt skumle, fordi de lett får skumle etterfølgere i form av svar. Det er sikkert ikke gøy å være, være seg 'syk' som her, eller rullestolbruker, x-narkoman eller hva det måtte være og lese mange av svarene som gis. Jeg håper de det gjelder ikke legger for mye i det, for det kunne de sikkert gjøre og det ville være dumt. Da kunne man kansje få inntrykket av at 'ingen' ville være med de, noe som selvsagt ikke er tilfelle.

Skrevet
Jeg syns slike spørsmål er litt skumle, fordi de lett får skumle etterfølgere i form av svar. Det er sikkert ikke gøy å være, være seg 'syk' som her, eller rullestolbruker, x-narkoman eller hva det måtte være og lese mange av svarene som gis. Jeg håper de det gjelder ikke legger for mye i det, for det kunne de sikkert gjøre og det ville være dumt. Da kunne man kansje få inntrykket av at 'ingen' ville være med de, noe som selvsagt ikke er tilfelle.

:Nikke:

Skrevet

Ja, du har nok rett i det Kafka. Det kommer nok veldig an på situasjonen. :)

Skrevet

Det er så mange nyanseringer når det gjelder "syk" så det blir vanskelig å svare....

Selv har jeg gifta meg med en som har en kronisk sykdom men det er ikke snakk om at han skal dø. Virker som at de fleste her inne tenker sykdom = død og sånn er det jo ikke nødvendigvis.

Min kjære mann lider av en øyesykdom som mest sannsynlig vil gjøre han blind. Men hvor fort dette vil utvikle seg og hvor lenge han får beholde synet er det faktisk ingen som vet. Dette er selvfølgelig alvorlig men har man først blitt glad i noen så var ikke dette noe grunn for meg å ikke bli sammen med han. Når det gjelder utfordringer vi vil få må vi bare takle det når den tid kommer. Tenker ikke så mye på det til daglig :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...