Gå til innhold

Noen som jobber som flyktningskonsulent eller lignende?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei ☺️

Jeg har nå bestemt meg for å bytte beite. Jeg er utdannet økonom og jobbet en del år som regnskapsfører. Men trives ikke og ønsker å ha en jobb med mer menneskelig kontakt og mer mening. Jeg har snust litt på jobber innen migrasjon. Jeg har blant annet en tøff bakgrunn som jeg har bearbeidet og kommer meg videre fra, som jeg tenker vil være til fordel? 

Er det noen som vil dele sin erfaring som flyktningskonsulent eller lignende type arbeid?

Er det sånn at det er umulig å få jobb med mindre man har en relevant utdanning? 

Anonymkode: 6e1d1...8e5

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber i en bolig for mindreårige asylsøkere. Flyktningekonsulenter jobber noe annerledes. Fellestrekket er at vi hjelper flyktninger å integreres og følger dem over en periode. Trives veldig godt selv om det er hektiske dager av og til. Ca 80% er fagutdannet. De andre 20%  har personlige egenskaper som veier opp. Noen har en bakgrunn der de kan relatere seg til det ungdommen gjennomgår.

Her er det krav om at 80% av staben skal være fagutdannet. Mange ansatte var oppgitt da det ble innført. De som ikke er fagutdannet har gjort en vel så god jobb som oss med mer spesialisert utdanning. Mine beste kolleger har vært de som ikke har vært fagutdannet. 

Du bør være god på relasjonsbygging og det å sette deg inn i andres perspektiv. Og stå støtt i deg selv.

Har du har vokst opp på institusjon kan det absolutt være fordelaktig! Eller om du har opplevd krig eller flukt. Det å ha vært igjennom en tøff oppvekst gir en bredere forståelse for de du skal hjelpe. Det går også andre veien. Ansatte med en tøff bakgrunn oppnår raskere tillit i slike relasjoner. En barne-og-ungdomsarbeider som kommer fra en priviligert bakgrunn må jobbe ekstra for å bonde. Det er min erfaring. 

Anonymkode: ad5f1...51c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg jobber i en bolig for mindreårige asylsøkere. Flyktningekonsulenter jobber noe annerledes. Fellestrekket er at vi hjelper flyktninger å integreres og følger dem over en periode. Trives veldig godt selv om det er hektiske dager av og til. Ca 80% er fagutdannet. De andre 20%  har personlige egenskaper som veier opp. Noen har en bakgrunn der de kan relatere seg til det ungdommen gjennomgår.

Her er det krav om at 80% av staben skal være fagutdannet. Mange ansatte var oppgitt da det ble innført. De som ikke er fagutdannet har gjort en vel så god jobb som oss med mer spesialisert utdanning. Mine beste kolleger har vært de som ikke har vært fagutdannet. 

Du bør være god på relasjonsbygging og det å sette deg inn i andres perspektiv. Og stå støtt i deg selv.

Har du har vokst opp på institusjon kan det absolutt være fordelaktig! Eller om du har opplevd krig eller flukt. Det å ha vært igjennom en tøff oppvekst gir en bredere forståelse for de du skal hjelpe. Det går også andre veien. Ansatte med en tøff bakgrunn oppnår raskere tillit i slike relasjoner. En barne-og-ungdomsarbeider som kommer fra en priviligert bakgrunn må jobbe ekstra for å bonde. Det er min erfaring. 

Anonymkode: ad5f1...51c

Tusen takk for at du deler 🙏 Det setter jeg stor pris på. 

Jeg har nok litt igjen å jobbe med meg selv for å kunne gjøre en god jobb, men vil tro jeg absolutt vil klare det med tiden. Jeg ønsker å bruke min livserfaring til noe positivt som kan hjelpe andre. Selvfølgelig ikke snakke om meg selv, men forståelse, lytte, motivere og hjelpe. 

Anonymkode: 6e1d1...8e5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...