Gå til innhold

Fikk ikke muntlig info om forkjøpsrett?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøpte en leilighet for noen dager siden. Da budet ble akseptert spurte jeg "da er leiligheten min da?" Megler svarte "ja, det er den! Gratulerer så mye!! Overtagelse blir *** og kontraktsmøte foregår på mail. 

Idag fikk jeg melding om at ingen har brukt forkjøpsretten så nå er leiligheten min. 

Jeg ble ganske satt ut egentlig, han har ikke formidlet dette muntlig i det heletatt og han burde jo svart "ja, den er din så fremt forkjøpsretten ikke blir bruk. Der tar ca 5 dager" 

Jeg har gått igjennom prospektet og så at jeg har oversett akkurat den lille setningen om forkjøpsrett... men alt annet har jeg fått med meg... 🤷‍♀️ jeg er ung og uviten på boligkjøp. Fikk ingen til å hjelpe meg med å gå igjennom det heller, så måtte bare stole på meg selv... 🤯 

Er ikke han pliktig å informere om dette muntlig ? Føler meg som en idiot nå, har jo delt nyheten til alle også var den egentlig ikke helt min enda 🙄 (nå er den det da takk og lov, men allikevel?!?!) 

Det er vel ikke helt riktig kundebehandling spør du meg? 

Anonymkode: 6f29a...cb8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dessverre er det slik, at du overser så vesentlig info er på deg. Megler har ingen oversikt om Noen melder forkjøpsrett , da dette går via BRL.

Anonymkode: 23be3...43f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge det står i prospektet så er det ditt ansvar, men det mest ryddige av megler hadde vært å legge inn det forbeholdet da du spurte. Men nå ordna det seg, kjekt å lære nye ting når det går bra 😄

Anonymkode: 7f77a...f2a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dårlig kundebehandling ja, men ikke noe noen du kan ta han på. Vet om noen hvor megler glemte å melde fra om salget så kjøperen måtte vente flere uker på svar om forkjøpsrett. Gikk mange andre boliger ham ikke fikk bydd på før ham tapte på forkjøpsretten :(

Anonymkode: 920a6...b4c

AnonymBruker
Skrevet

Alle borettsleiligheter har mulighet på forkjøpsrett. Dette er nok sitt ansvar. Det er informert om i prospektet. Det er ikke så ofte at noen benytter seg av retten, men det kan skje.

Anonymkode: 18f1f...95a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg kjøpte en leilighet for noen dager siden. Da budet ble akseptert spurte jeg "da er leiligheten min da?" Megler svarte "ja, det er den! Gratulerer så mye!! Overtagelse blir *** og kontraktsmøte foregår på mail. 

Idag fikk jeg melding om at ingen har brukt forkjøpsretten så nå er leiligheten min. 

Jeg ble ganske satt ut egentlig, han har ikke formidlet dette muntlig i det heletatt og han burde jo svart "ja, den er din så fremt forkjøpsretten ikke blir bruk. Der tar ca 5 dager" 

Jeg har gått igjennom prospektet og så at jeg har oversett akkurat den lille setningen om forkjøpsrett... men alt annet har jeg fått med meg... 🤷‍♀️ jeg er ung og uviten på boligkjøp. Fikk ingen til å hjelpe meg med å gå igjennom det heller, så måtte bare stole på meg selv... 🤯 

Er ikke han pliktig å informere om dette muntlig ? Føler meg som en idiot nå, har jo delt nyheten til alle også var den egentlig ikke helt min enda 🙄 (nå er den det da takk og lov, men allikevel?!?!) 

Det er vel ikke helt riktig kundebehandling spør du meg? 

Dette er ditt eget ansvar å sjekke, så det burde ikke komme som en overraskelse. Men overraskende at megler ikke nevnte dato for avklaring av forkjøpsrett før hun nevnte kontraktsignering. 

Anonymkode: 60440...cf9

• Liker 1
Skrevet

Ditt ansvar å sjekke og lese - men det hadde vært god kundeservice å opplyse om det så megler var sikker på at du hadde fått det med deg. 

Men uansett - du har jo fått leiligheten, så dette kan da umulig være noe problem?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Alle borettsleiligheter har mulighet på forkjøpsrett. Dette er nok sitt ansvar. Det er informert om i prospektet. Det er ikke så ofte at noen benytter seg av retten, men det kan skje.

Anonymkode: 18f1f...95a

Det er ikke alle borettslag som har forkjøpsrett. Men de aller fleste har vel det. Så om det er borettslag bør man egentlig anta at det er en ordning med forkjøpsrett. 

Anonymkode: f715f...9f4

AnonymBruker
Skrevet
Teatrica skrev (På 26.5.2021 den 20.46):

Ditt ansvar å sjekke og lese - men det hadde vært god kundeservice å opplyse om det så megler var sikker på at du hadde fått det med deg. 

Men uansett - du har jo fått leiligheten, så dette kan da umulig være noe problem?

Nei det er jo bra at det gikk bra. Bare fikk litt slag i magen når jeg fikk den meldingen og tenkte hva hvis det ikke hadde gått bra. Det hadde vært umåtelig flaut. Og jeg føler meg også ganske dum. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.5.2021 den 20.25):

Dette er ditt eget ansvar å sjekke, så det burde ikke komme som en overraskelse. Men overraskende at megler ikke nevnte dato for avklaring av forkjøpsrett før hun nevnte kontraktsignering. 

Anonymkode: 60440...cf9

Det kommer jo som en overraskelse når jeg ikke visste det.  Jeg trodde jeg hadde gått nøye gjennom alt. 

Ja, megler sa jo at leiligheten var min og informerte om kontraktsmøte men ikke om avklaring om forkjøpsrett, og da kommer det jo enda mer som en sjokk. Hadde vært greit om jeg fant ut av det rett etter bud, men ikke etter at jeg omtrent har meldt flytting... ble litt uggen av der der...  

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det kommer jo som en overraskelse når jeg ikke visste det.  Jeg trodde jeg hadde gått nøye gjennom alt. 

Ja, megler sa jo at leiligheten var min og informerte om kontraktsmøte men ikke om avklaring om forkjøpsrett, og da kommer det jo enda mer som en sjokk. Hadde vært greit om jeg fant ut av det rett etter bud, men ikke etter at jeg omtrent har meldt flytting... ble litt uggen av der der...  

Hvor mange ganger leste du all infoen da? For det er jo åpenbart at du har gått glipp av minst en vesentlig og viktig ting her! Du bør få noen til å lese gjennom kontrakten for deg før du signerer...

Anonymkode: 58293...070

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei det er jo bra at det gikk bra. Bare fikk litt slag i magen når jeg fikk den meldingen og tenkte hva hvis det ikke hadde gått bra. Det hadde vært umåtelig flaut. Og jeg føler meg også ganske dum. 

Det skjedde med meg. Ja, det var flaut, og ja, jeg følte meg sykt dum. Leiligheten hadde ligget ute i ukesvis uten et eneste bud. Jeg visste at det var forkjøpsrett i dette borettslaget, men trodde ærlig talt ikke at den fortsatt gjaldt når boligen ikke hadde fått interesse fra noen på 2 måneder. Megleren ringte og sa "gratulerer med bolig", og ikke 20 minutter etter en gang ringte han og sa at den var tatt på forkjøp. Det sto ikke i annonse, eller i prospekt, at noen som helst hadde forhåndsmeldt forkjøp. Det bruker å stå det her i byn. Følte meg som verdens største tosk. Jeg forhandlet pris med selger i flere dager før noen andre rappa mitt veldig gode kjøp... Føler at jeg ga bort flere hundre tusen til en fremmed som egentlig ikke brydde seg. 

Anonymkode: c3a94...bf7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Hvor mange ganger leste du all infoen da? For det er jo åpenbart at du har gått glipp av minst en vesentlig og viktig ting her! Du bør få noen til å lese gjennom kontrakten for deg før du signerer...

Anonymkode: 58293...070

Pleier man å telle hvor mange ganger man leser den? Jeg har som sagt ingen til å hjelpe meg med det så den er allerede signert. Det går sikkert fint.. var et familie medlem (egentlig det eneste jeg har) som sa at han skulle se på det for meg, men det skjedde aldri.. og jeg orker ikke å mase mere, så jeg måtte bare satse. Jeg spurte bank rådgiveren min om hjelp til å se over, men det var ikke hennes jobb sa hun. Og vennene mine er like blanke på sånt som meg. Sånn er det for folk som ikke er så heldige og har et mangfold av mennesker rundt seg. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Det skjedde med meg. Ja, det var flaut, og ja, jeg følte meg sykt dum. Leiligheten hadde ligget ute i ukesvis uten et eneste bud. Jeg visste at det var forkjøpsrett i dette borettslaget, men trodde ærlig talt ikke at den fortsatt gjaldt når boligen ikke hadde fått interesse fra noen på 2 måneder. Megleren ringte og sa "gratulerer med bolig", og ikke 20 minutter etter en gang ringte han og sa at den var tatt på forkjøp. Det sto ikke i annonse, eller i prospekt, at noen som helst hadde forhåndsmeldt forkjøp. Det bruker å stå det her i byn. Følte meg som verdens største tosk. Jeg forhandlet pris med selger i flere dager før noen andre rappa mitt veldig gode kjøp... Føler at jeg ga bort flere hundre tusen til en fremmed som egentlig ikke brydde seg. 

Anonymkode: c3a94...bf7

Det var kjipt.. men det var 20 min etter så du hadde vel ikke rukket å fortelle "verden" om nyheten enda ? 

Jeg gikk jo i 5 dager og trodde at leiligheten var min, før jeg fikk melding om at  er den det, siden ingen tok den på forkjøp. Ble litt svimmel da, men hadde dødd om jeg hadde fått motsatt melding.... nesten en uke etter. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...