Gå til innhold

511 nye smittede siste døgn. For tidlig gjenåpning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Siste døgn var det 511 nye smittede. Det er oppblomstring av smitte flere steder i landet. Ett høyt og vedvarende smittetrykk øker faren for mutasjoner og at de kan spre seg også. Om noen uker er vesentlig flere i befolkningen vaksinert da Norge får mange Pfizer doser i juni. Hvorfor man ikke venter litt med gjenåpningen noen uker da syns jeg er ganske spesielt..

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel åpnet i tråd med hvordan situasjonen er i Oslo. Der har mange hatt korona og veldig mange er nå vaksinert. 

Sånn er det jo ikke i resten av landet, så når tiltakene nå letter så popper det opp masse smitte i de mindre byene som ikke har hatt mye korona og der nesten ingen er vekasinert.

• Liker 2
Skrevet

Vi begynner å nærme oss det stadiet at vi heller må se på antall innlagte og døde i stedet for smittetilfeller. Veldig mange eldre og de i risikosonen er nå vaksinerte, og de fleste av de som blir smittet nå blir ikke spesielt syke.

• Liker 19
Skrevet
Teatrica skrev (34 minutter siden):

Vi begynner å nærme oss det stadiet at vi heller må se på antall innlagte og døde i stedet for smittetilfeller. Veldig mange eldre og de i risikosonen er nå vaksinerte, og de fleste av de som blir smittet nå blir ikke spesielt syke.

Ja og det er jo det fhi og helsedirektoratet sier også. Nå tåler vi høyere smitte, nettopp pga av at mange er vaksinert 

• Liker 5
Skrevet

Er faktisk enig, man kunne ventet noen uker til for å la de angivelig store mengdene vaksiner ankommer for å få vaksinert litt fler. Man må selvfølgelig gjenåpne etter hvert, men det spiller liten rolle om man hadde ventet noen uker nå. Risikogruppene er i stor grad vaksinert, men det er jo fortsatt 2/3 som ikke er vaksinert, så vi kan få en ny bølge. Blir ikke akkurat overrasket hvis det kommer nye nedstengninger innen en måneds tid. 

• Liker 4
Skrevet
Capt. Obvious skrev (1 minutt siden):

Er faktisk enig, man kunne ventet noen uker til for å la de angivelig store mengdene vaksiner ankommer for å få vaksinert litt fler. Man må selvfølgelig gjenåpne etter hvert, men det spiller liten rolle om man hadde ventet noen uker nå. Risikogruppene er i stor grad vaksinert, men det er jo fortsatt 2/3 som ikke er vaksinert, så vi kan få en ny bølge. Blir ikke akkurat overrasket hvis det kommer nye nedstengninger innen en måneds tid. 

Men det er jo alltids noe å «vente» på. Det skyves jo på hele tiden, om man hadde venta noen uker til hadde man fått en annen grunn til å vente enda litt osv..

• Liker 4
Skrevet
rosemarin skrev (Akkurat nå):

Men det er jo alltids noe å «vente» på. Det skyves jo på hele tiden, om man hadde venta noen uker til hadde man fått en annen grunn til å vente enda litt osv..

Ja, og det forstår jeg veldig godt, er også lei av dette. Men poenget er at det blir tyngre å stenge ned igjen fremfor å vente litt til på at flere blir vaksinert. Forskjellen fra nå og før er jo at man har flere vaksiner, og selv jeg skal innrømme at det kan virke som Pfizer greier å levere en del. 

Tror vi er på vei til å gå på en nok en smell og at det blir nye restriksjoner, noe som kan ødelegge sommeren for mange. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
4 hours ago, Ukjent. said:

Denne artikkelen tar for seg hvorfor gjenåpning er forsvarlig ifølge fhi:

https://www.aftenposten.no/norge/i/Blg6yw/fhi-tilbakeviser-kritikken-mot-gjenaapning-dette-er-aarsakene

Det er viktig at man ikke glemmer hvilke enorme negative konsekvenser nedstengning har. 

Liksom det også er viktig å tenke på hvilke enorme konsekvenser en ny nedstengning etter to-tre ukers normalisering har.

Koronasituasjonen i Norge minner meg litt om folk som i normale tider er forkjølet og syke, men som på liv og død må på jobb og i tillegg til å klare å smitte resten av arbeidsplassen, går de der og hoster og snufser i uke etter uke i stedet for å holde seg hjemme og i løpet av noen få dager kvitte seg med sykdommen.

Men en fullstendig lockdown kunne man eliminert viruset innenlands i løpet av noen uker. Med dagens strategi er forholdene som de er idag - over ett år etter at viruset kom hit.

Og hva FHI mener, er for øvrig noe man bør ta med en stor klype salt, da de gang på gang har tatt feil siden pandemien startet.

38 minutter siden, Capt. Obvious said:

Ja, og det forstår jeg veldig godt, er også lei av dette. Men poenget er at det blir tyngre å stenge ned igjen fremfor å vente litt til på at flere blir vaksinert. Forskjellen fra nå og før er jo at man har flere vaksiner, og selv jeg skal innrømme at det kan virke som Pfizer greier å levere en del. 

Tror vi er på vei til å gå på en nok en smell og at det blir nye restriksjoner, noe som kan ødelegge sommeren for mange. 

Fullstendig enig i det siste du skrev.

Og a propos vaksinering, kjenner jeg selv folk i risikogruppen som ikke har fått vaksinen enda, så det er forskjell på teori og praksis, og i mine øyne virker det fullstendig meningsløst å ikke kunne vente litt til på gjenåpning - problemet er at det jo er valgår i år, og desperate politikere på stemmejakt har således en grunn til å ikke utsette gjenåpningen.

Så får man se hvor godt dette fungerer når man etter en tid må stenge ned igjen ...

Endret av - Brian
  • Liker 3
Skrevet
- Brian skrev (12 minutter siden):

Fullstendig enig i det siste du skrev.

Og a propos vaksinering, kjenner jeg selv folk i risikogruppen som ikke har fått vaksinen enda, så det er forskjell på teori og praksis, og i mine øyne virker det fullstendig meningsløst å ikke kunne vente litt til på gjenåpning - problemet er at det jo er valgår i år, og desperate politikere på stemmejakt har således en grunn til å ikke utsette gjenåpningen.

Så får man se hvor godt dette fungerer når man etter en tid må stenge ned igjen ...

Jepp, og vi får nok se hvordan det går. Jeg håper selvfølgelig at jeg tar feil, og jeg har et bittelite håp om det. Men basert på lang tid med dette, så er det vanskelig å se for seg, med mindre det kommer veldig mange vaksinedoser på kort tid som man også rekker å distribuere og sette i folks armer. 

Samtidig bør man nok tenke nytt dersom det viser seg at smitten eksploderer igjen. Skal man virkelig la samfunnet gå i dass fremover? Tror det er mange som ikke tar innover seg hvilke kostnader man får i kjølvannet av korona. Tapte arbeidsplasser og mindre velferdstjenester blir nok normen de neste ti årene hvert fall. 

Skrevet
Capt. Obvious skrev (10 minutter siden):

Jepp, og vi får nok se hvordan det går. Jeg håper selvfølgelig at jeg tar feil, og jeg har et bittelite håp om det. Men basert på lang tid med dette, så er det vanskelig å se for seg, med mindre det kommer veldig mange vaksinedoser på kort tid som man også rekker å distribuere og sette i folks armer. 

Samtidig bør man nok tenke nytt dersom det viser seg at smitten eksploderer igjen. Skal man virkelig la samfunnet gå i dass fremover? Tror det er mange som ikke tar innover seg hvilke kostnader man får i kjølvannet av korona. Tapte arbeidsplasser og mindre velferdstjenester blir nok normen de neste ti årene hvert fall. 

Men det er jo det som skjer nå, de åpner fordi vi har økende vaksinedekning og det er et mindre problem med evt smitteøkning igjen

• Liker 1
Skrevet
rosemarin skrev (13 minutter siden):

Men det er jo det som skjer nå, de åpner fordi vi har økende vaksinedekning og det er et mindre problem med evt smitteøkning igjen

Ja, men jeg tror som sagt at det er lite lurt å gjøre det nå. Senere i høst bør/må man jo etter hvert åpne igjen, men da er også langt flere vaksinert. 

• Liker 1
Skrevet
moho skrev (På 26.5.2021 den 0.35):

Det er vel åpnet i tråd med hvordan situasjonen er i Oslo. Der har mange hatt korona og veldig mange er nå vaksinert. 

Sånn er det jo ikke i resten av landet, så når tiltakene nå letter så popper det opp masse smitte i de mindre byene som ikke har hatt mye korona og der nesten ingen er vekasinert.

Hva som åpnes i Oslo og hva som åpnes i resten av landet, følger ikke nødvendigvis hverandre. 

For Oslo som helhet, er det ikke noen høyere % av befolkningen som er vaksinert (og sannsynligvis heller ikke immun) enn det det er andre steder i landet. 
I noen utvalgte bydeler i Oslo, med vedvarende høyest smittetrykk og flest innlagte på sykehus, har det blitt vaksinert en større andel enn andre steder. Resten av Oslo har kommet ca akkurat like langt som resten av landet. 

Ja, det ble endelig åpnet en del i Oslo, etter nesten 200 dager med heftig nedstengning spesielt for serveringsbransjen. Men dette er fordi smittetrykket i Oslo har falt mye med de strenge tiltakene som har vært, og det ville vært urimelig å fortsette med så strenge tiltak. 
I tillegg er det ikke lenger så stor risiko for å smitte risikogrupper og de med størst fare for alvorlig forløp. For disse er vaksinert. (Både i Oslo og i resten av landet.) Altså tåler vi egentlig litt høyere smittetrykk nå enn før.

Fra et Oslo-perspektiv, virker det som om all smitte andre steder i landet som plutselig popper opp, er fordi avstandsregler og regler om å ikke møtes, ikke følges i særlig stor grad på steder som over tid har hatt liten eller ingen smitte. Den er i stor grad blant de yngre, som ikke er vaksinert noen steder i Norge, og kommer ut av kontroll fordi de har hatt mange nærkontakter over tid. 

%-vis er det like høy andel vaksinerte i befolkningen på disse stedene med plutselige smittetilfeller som i Oslo. Det er heldigvis derfor det er såpass få døde, sykehusinnlagte og folk med alvorlig forløp i disse plutselige smittetilfellene. 

Her har det vært ropt i lange tider om at grunnen til at det er så mye smitte i Oslo og på Østlandet, er at folk ikke klarer å overholde reglene. Mens når det kommer smitte på småsteder rundt om i landet, så har det selvfølgelig ingenting med om folk har overholdt reglene eller ikke å gjøre... (For der er de jo superflinke til å overholde alle regler og anbefalinger.) 

Nå er det vel mye av effekten av russefeiringer og 17. mai feiring som synes på smittestatistikken landet rundt. 

I Oslo var reglene ganske strenge på 17. mai, i tillegg til at det var regn, så de aller fleste holdt seg inne. Og Russefeiringen i Oslo har vært ekstremt begrenset. 
Dermed har smitten fortsatt å synke i Oslo, og gjort det mulig å åpne i Oslo. 

Å velge rett etter 17. mai for å åpne opp i resten av landet, kan være mer risikabelt. Her burde nok flere fulgt Bergen, og sett an litt til før de åpnet opp mer. 

• Liker 2
Skrevet

Oslo må stenges ned igjen. Smitten er ute av kontroll der nå. Folk holder ikke avstand, og overholder ikke reglene. Denne gangen bør man også stenge matbutikker, apotek og vinmonopol, siden mye av smitten spres på slike butikker. Steng også kollektivtransporten o.l. 

• Liker 1
Skrevet
Psilocybe skrev (1 time siden):

Oslo må stenges ned igjen. Smitten er ute av kontroll der nå. Folk holder ikke avstand, og overholder ikke reglene. Denne gangen bør man også stenge matbutikker, apotek og vinmonopol, siden mye av smitten spres på slike butikker. Steng også kollektivtransporten o.l. 

Atte hæ? Smitten i Oslo er synkende. Det er i resten av landet smitten øker. 

• Liker 5
Skrevet
Psilocybe skrev (1 time siden):

Oslo åpnet vel igår? Disse tallene er jo ikke Oslo sin feil uansett, de har veldig få nye

Gjest Villfisker
Skrevet
Teatrica skrev (På 26.5.2021 den 8.36):

De fleste ble vel aldri spesielt syke heller?  Noen gikk dessverre bort, men det var da et mindretall? 🤔

Skrevet
Villfisker skrev (1 time siden):

De fleste ble vel aldri spesielt syke heller?  Noen gikk dessverre bort, men det var da et mindretall? 🤔

Nei, men for mange.

Gjest Villfisker
Skrevet
Teatrica skrev (10 minutter siden):

Nei, men for mange.

Selvfølgelig. Skulle ikke vært noen.

Skrevet (endret)
Psilocybe skrev (8 timer siden):

Hvorfor ikke bare slenge på portforbud også. Når man først er i gang med å ironisere.

Endret av Hatsumomo
  • Liker 1
  • Opprett ny...