Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvis partner slår dama si og har forårsaket faretruende situasjoner for barn involvert, blir kvinnen trodd uten bevis?Jeg er rådvill i forhold til en bekjent som har betrodd meg skremmende informasjon. Han driver og filmer henne når hun er opprørt. Sier han skal ta barnet fra henne med å vise alle hvor gal hun blir. Har satt regler på hva hun ikke kan si, for da slår han. Det gjaldt visst først en ting, så ble det flere .Og sier han skal halshugge henne hvis hun tar barnet fra han.

Problemet er at hun kan ikke bevise dette. Han driver klassisk manipulering og sier hun er gal, og hun spør nå om hun virkelig er gal. Kommet litt under huden på henne, ikke bra. Hun er etter min mening en veldig alminnelig person med ting på stell. Han har tidligere voldshistorikk og rettsrunder med en eks, hvor han mistet samvær med barnet. Men det hadde hun visstnok vitner og bevis.

Hun forteller at småkrangler blir voldsepisoder.Jeg opplever mannen som farlig, ustabil. Har ikke rådet noe per nå. Tenker at her må man gå de riktige stegene. Hvis hun går til disse voldsmottakene, blir hun trodd? Eller havner hun i en forferdelig tvist hvor det blir ord mot ord?Hun sliter med å flytte ut pga hun er redd for å etterlate barn til han 50%, da hans atferd jo tydelig beviser at han ikke er helt god.

hva bør jeg råde henne til å gjøre? Noen tips? 

Anonymkode: a277f...490

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Først må du be hun om å få seg advokatforsikring, help forsikring. Koster ikke så mye. Må vente noen mnd før man Jan bruke det, karantene tid. 6 mnd tror jeg. Men da får hun ihvertfall dekket advokatforsikring i tvistesaker. 

Også er det vanskelig å bevise. Det vil komme sakkyndig i bildet som skal undersøke. Snakker hun med psykolog? Fastlegen? Da er det isåfall dokumentert. Hvis hun ikke har det, be hun begynne gå til samtaler for å få hjelp og å få dokumentert det hun forteller. De innhenter opplysninger og jo mer som er dokumentert hos helsepersonell jo bedre. 

Anonymkode: d44ce...a18

AnonymBruker
Skrevet

Er det slik at du har mulighet å treffe henne? Ta henne med på et eller annet? Ha planene klar (hun trenger ikke vite, mulig hun kan trekke seg da). Finn nærmeste senter for kvinner/voldsutsatte. Ta med et par skift for henne og toalettsaker. Om de tror på henne eller ikke spiller ingen rolle. De gjør det de kan for å hjelpe. Barnevernet blir nok kontaktet ASAP, og barna hentes kanskje ut samme dag. Det kan jo være traumatisk, men samtidig, hva er alternativet? Hun klarer neppe å komme seg vekk uten hjelp. Ofte får jo barna bo sammen med mor på slike sentre. 

Han har jo sannsynligvis filmet henne etter krangler hvor han har vært voldelig? Så hun er redd, fra seg og gråter hysterisk? Om de ikke er slettet så ligger jo det som bevis på mobilen hans. Og er ikke sikkert politiet tror det er hun som er gal, men forstår tegningen. 

Et annet alternativ er å kjøpe et kamera til henne slik hun kan ta bilder av skader. Det må jo gjemmes godt da, hvis ikke klikker det sikkert for han. Kanskje en lydopptaker også? 

Du kan jo også kontakte barnevernet. Men jeg vet ikke hvordan de blir varslet. Om de kun får et brev, så vil jo det være til fare for henne om han leser og de er sammen da. 

Ta vare på meldinger fra henne (om noe kan brukes som bevis) og ta lydopptak når dere snakkes på telefon. Du trenger jo ikke å si du lagrer det. Dere kan jo også bli enig om en setning/emoji som betyr "jeg trenger hjelp asap". Må jo være kamuflert. Men f.eks om dere sender meldinger og hun sender smiley med sterneøyne = "hjelp". Da kan jo du kontakte politiet. Dropp alt som kan misforstås som hjerter osv, slike menn er syke. 

Du kan ringe 116 006 - nummer for voldsutsatte. Da får du nok råd. 

Anonymkode: c9714...8a5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Først må du be hun om å få seg advokatforsikring, help forsikring. Koster ikke så mye. Må vente noen mnd før man Jan bruke det, karantene tid. 6 mnd tror jeg. Men da får hun ihvertfall dekket advokatforsikring i tvistesaker. 

Også er det vanskelig å bevise. Det vil komme sakkyndig i bildet som skal undersøke. Snakker hun med psykolog? Fastlegen? Da er det isåfall dokumentert. Hvis hun ikke har det, be hun begynne gå til samtaler for å få hjelp og å få dokumentert det hun forteller. De innhenter opplysninger og jo mer som er dokumentert hos helsepersonell jo bedre. 

Anonymkode: d44ce...a18

Nei hun er helt isolert i denne sorgen. Jeg er eneste hun har betrodd det til, for hun sier at alle andre hun har tillit til vil umiddelbart oppsøke hennes mann og forverre situasjonen med å skulle ta han. Jeg er nok mer sindig, og tenker at her må man gå riktig frem.. Hun går til helsestasjon med barnet, har vært på nippen til å fortelle om det der sier hun, men trekker seg alltid. Men nå var det visst en situasjon hvor barnet ble involvert i dramaet, og nå har hun bestemt seg for å komme seg ut. Og det er bra. 

Dette er veldig gode tips. Er dette jeg ser for meg, en veldig kalkulert og nøye planlagt vei ut av det hvor hun har overtaket. Skal videreformidle disse rådene. Men er redd hun ikke klarer det, hun begynner bli ordentlig syk av dette. Det med advokatforsikring var et utrolig godt tips, det hadde jeg aldri kommet på. 

Tusen takk!.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er det slik at du har mulighet å treffe henne? Ta henne med på et eller annet? Ha planene klar (hun trenger ikke vite, mulig hun kan trekke seg da). Finn nærmeste senter for kvinner/voldsutsatte. Ta med et par skift for henne og toalettsaker. Om de tror på henne eller ikke spiller ingen rolle. De gjør det de kan for å hjelpe. Barnevernet blir nok kontaktet ASAP, og barna hentes kanskje ut samme dag. Det kan jo være traumatisk, men samtidig, hva er alternativet? Hun klarer neppe å komme seg vekk uten hjelp. Ofte får jo barna bo sammen med mor på slike sentre. 

Han har jo sannsynligvis filmet henne etter krangler hvor han har vært voldelig? Så hun er redd, fra seg og gråter hysterisk? Om de ikke er slettet så ligger jo det som bevis på mobilen hans. Og er ikke sikkert politiet tror det er hun som er gal, men forstår tegningen. 

Et annet alternativ er å kjøpe et kamera til henne slik hun kan ta bilder av skader. Det må jo gjemmes godt da, hvis ikke klikker det sikkert for han. Kanskje en lydopptaker også? 

Du kan jo også kontakte barnevernet. Men jeg vet ikke hvordan de blir varslet. Om de kun får et brev, så vil jo det være til fare for henne om han leser og de er sammen da. 

Ta vare på meldinger fra henne (om noe kan brukes som bevis) og ta lydopptak når dere snakkes på telefon. Du trenger jo ikke å si du lagrer det. Dere kan jo også bli enig om en setning/emoji som betyr "jeg trenger hjelp asap". Må jo være kamuflert. Men f.eks om dere sender meldinger og hun sender smiley med sterneøyne = "hjelp". Da kan jo du kontakte politiet. Dropp alt som kan misforstås som hjerter osv, slike menn er syke. 

Du kan ringe 116 006 - nummer for voldsutsatte. Da får du nok råd. 

Takk for gode tips. Hun har visst en tekstmelding samtale hvor han innrømmer å ha slått henne pga noe hun sa. Vet ikke hva det kan ha av betydning. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei hun er helt isolert i denne sorgen. Jeg er eneste hun har betrodd det til, for hun sier at alle andre hun har tillit til vil umiddelbart oppsøke hennes mann og forverre situasjonen med å skulle ta han. Jeg er nok mer sindig, og tenker at her må man gå riktig frem.. Hun går til helsestasjon med barnet, har vært på nippen til å fortelle om det der sier hun, men trekker seg alltid. Men nå var det visst en situasjon hvor barnet ble involvert i dramaet, og nå har hun bestemt seg for å komme seg ut. Og det er bra. 

Dette er veldig gode tips. Er dette jeg ser for meg, en veldig kalkulert og nøye planlagt vei ut av det hvor hun har overtaket. Skal videreformidle disse rådene. Men er redd hun ikke klarer det, hun begynner bli ordentlig syk av dette. Det med advokatforsikring var et utrolig godt tips, det hadde jeg aldri kommet på. 

Tusen takk!.

Du kan jo høre med henne hvilke forsikringer hun har, om hun har forsikringer via jobben, fagforening osv. Noen har jo allerede noe som dekker. Be henne skrive logg. Dato og hva som har skjedd. Kan jo evt. skrive til deg også lagrer du mens hun sletter. 

Svarer på det du skrev over også. Be henne ta screenshot og send til deg. Han kan slette alt på mobilen hennes om han vil/truer. 

Har du kontakt med barna / kan bygge tillit med de i nærmeste fremtid? F.eks at du og venninnen finner på noe med barna, du kan passe de osv. Da kan jo du evt passe de den dagen hun finner ut at hun skal dra for godt. Da slipper barna involveres og barnevernet kan møte hos deg uten at far har mulighet for å manipulere barna også. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du kan jo høre med henne hvilke forsikringer hun har, om hun har forsikringer via jobben, fagforening osv. Noen har jo allerede noe som dekker. Be henne skrive logg. Dato og hva som har skjedd. Kan jo evt. skrive til deg også lagrer du mens hun sletter. 

Svarer på det du skrev over også. Be henne ta screenshot og send til deg. Han kan slette alt på mobilen hennes om han vil/truer. 

Har du kontakt med barna / kan bygge tillit med de i nærmeste fremtid? F.eks at du og venninnen finner på noe med barna, du kan passe de osv. Da kan jo du evt passe de den dagen hun finner ut at hun skal dra for godt. Da slipper barna involveres og barnevernet kan møte hos deg uten at far har mulighet for å manipulere barna også. 

Mye å tenke på her. Det er nok lurt å forsøke å isolere barnet ja når det endelige skrittet skal taes.

Jeg er i utgangspunktet i mot å ta fra barn en av foreldrene. Men tenker du også at dette er en mann som ikke bør ha samvær med barnet? Han hadde visst angrepet henne mens hun holdt babyen i armene. 

AnonymBruker
Skrevet

Som regel blir man ikke trodd nei. Og om man blir trodd så sier de bare at det var kvinnen sin skyld, hva sa hun? Hva gjorde hun? Hun skulle forlatt han. 

Anonymkode: 9f84f...0f7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Be henne ta kontakt med krisesenteret (og for all del, med en annen sin telefon) . Der vil de også ha muligheten til å bo, både hun og barnet. Å prøve å provosere noe frem vil bare kunne gjøre vondt verre hvis han får mistanke. 

Jeg måtte pakke alle tingene mine og flytte når han var på jobb. Informere alle rundt meg om å ikke svare han eller fortelle hvor jeg var. For så fort de får mistanke kan det eskalere... Og tenk hvor ille ting er nå. 

Desverre fant han ut hvor jeg var. Knuste ruta mi, og jeg fant en blodig mann i stua som satt å gråt og angret seg. Vi ble sammen igjen (etter mye manipulasjon) og kort tid etterpå ble jeg nesten drept av han, jeg kom meg ut for å kjøre vekk, men da hadde han tatt hull på alle dekkene mine. Heldigvis fikk jeg hjelp av noen andre i nærheten. Da ble det hemmelig nr, hemmelig adresse, jeg dro på politistasjonen for å ta nytt passbilde fult av blåmerker i både ansiktet og kroppen. Turte ikke å anmelde det, men dette var for sikkerhetsskyld. 

Jeg var på krisesenteret i ettertid pga andre ting og ekstremt god erfaring med det. 

Så klart vil de på krisesenteret tro henne. De er godt opplært til å lese personer og situasjoner. Også til å hjelpe både med det praktiske og psykiske. 

Dette må tas tak i fort ❤️

Anonymkode: ddf30...935

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Mye å tenke på her. Det er nok lurt å forsøke å isolere barnet ja når det endelige skrittet skal taes.

Jeg er i utgangspunktet i mot å ta fra barn en av foreldrene. Men tenker du også at dette er en mann som ikke bør ha samvær med barnet? Han hadde visst angrepet henne mens hun holdt babyen i armene. 

Ja. Hvis han har angrepet henne mens hun holdt babyen i armene, så har jo volden gått utover barnet også selv om det ikke var barnet han tenkte å utføre vold mot. Dvs. at han har dårlig beslutningsevne. Klarer ikke skille mellom når mor er alene og når mor er med baby og burde skånes (altså hun burde jo skånes hele tiden, men du forstår poenget). 

Egentlig ville jeg sendt bekymringsmelding til BV med en gang. Fortalt akkurat hva du har hørt, spesielt det med ast hun holdt babyen. Si du er livredd for at han faktisk kan være i stand til å skade/drepe henne og at du er bekymret for om han er i stand til å ta vare på barna selv om hun stikker (å stikke kan bety at hun reiser på senter for voldsutsatte mens han er med barna alene - dumt om det hindrer henne i å dra fordi hun er redd for barnas ve og vel). 

AnonymBruker
Skrevet

DU er et viktig vitne i saken. Kopier innlegget her, omformuler det og bruk det for alt det er verdt i en fremtidig rettsak. Venninnen din på sin side har gjort det første viktige steget i saken. Informert sine nærmeste om situasjonen sin FØR det ender i noe mer alvorlig. Da vet man hvem man skal fokusere på om noe skjer. Men det er nå forebyggingen må skje. Men det. Det bør planlegges nøye med plan a, b og c. Og familievernkontoret bør kobles inn så snart som mulig mtp barna. De stiller til disposisjon helt gratis og familier med vold, rus og psykiatri inni bilde blir høyest prioritert.

Anonymkode: d24ae...11f

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel ikke akkurat formildende at han har gjort det mot en partner før og blitt fradømt samvær. Så at eksen ble trodd hjelper kanskje til at hun også blir trodd?

Anonymkode: 179a2...0c1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kontakt nærmeste krisesenter for råd. De er dyktige og erfarne, og vet hvordan hun bør gå frem. Så bra at hun har en god venn i deg!

Anonymkode: 3712d...17c

• Liker 1
Skrevet

Jeg har selv flyttet fra et voldelig forhold, og hadde en grundig plan på forhånd, slik du skriver. Imidlertid synes jeg hennes situasjon høres såpass alvorlig og akutt ut, at jeg tenker det haster å komme seg ut fort. Da tenker jeg at 6 mnd for å vente på en advokatforsikring er for lenge. 

Vurderer hun å anmelde volden, har hun krav på flere timer med gratis bistandsadvokat, uansett inntekt. Tjener hun lite, kan hun få gratis advokat også utenom. 

Jeg tenker at det første steget må være at hun blir klar i hodet til å gjennomføre dette. Da trenger hun en heiagjeng, noen som vil sørge for at hun ikke drar tilbake til han igjen. Jeg hadde ingen, så jeg brukte profesjonelle. Min anbefaling blir dermed familievernkontoret. Mange tør ikke bruke krisesenteret, og mange steder er det vanskelig nå pga korona. 

Hun bør også finne ut hvilke ting hun absolutt trenger (pass, verdipapirer, papirer på ungene, bank-id, bankkort) og hvilke ting som er viktigs for henne, og så få dem ut på forhånd. En mulighet er å leie et lager eller ha det hos noen (deg?) 

Alt som kan dokumenteres bør dokumenteres, men det viktigste nå er å komme seg vekk. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja. Jeg hadde ikke så mye fysiske bevis jeg heller, annet enn noen sms. Den verste volden og truslene skjedde da ingen så. 

Jeg ble trodd av politi og krisesenter, men anmeldelsen ble henlagt. For meg hjalp det at politiet ringte ham og sa at de var obs på ham. Da roet han seg kraftig ned. 

Mange år siden nå, jeg klarer jeg bra nå, og ungene har ikke samvær. Det dabbet av, han var ikke så interessert da alt kom til alt. 

Anonymkode: 3f4a0...92e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...