Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du? Typ hvor gammel mener du man bør være, hvor lenge bør man ha vært sammen, hvor i livet bør man stå, hva bør man ha på plass.

Anonymkode: bed80...bac

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo superindividuelt. 

Men jeg følte jo at vi hadde ganske riktig timing. Vi ble sammen i slutten av tjueårene etter å ha kjent hverandre en stund, vi hadde begge fast jobb, ferdig med alt av studier, hadde kjøpt leilighet sammen, stabil økonomi, bil og vært sammen i 3-4 år da vi fikk første barn. Rett over 30år begge to. Vi har mange venner som har fått barn på samme tid så det føltes riktig ut. 

Anonymkode: 25a57...3cf

AnonymBruker
Skrevet

Det er aldri et perfekt tidspunkt å få barn, men jeg tenker at hvis du er rusfri, har kapasitet, tid og er ok økonomisk stilt, så kan du får barn når du vil om du er 18 eller 50 🤷‍♀️ 

Anonymkode: 02cc4...dcc

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Første barnet, 22-24 år er perfekt alder. Hvorfor? Fordi hvis du skal ha flere, er det først

og fremst viktig å kunne ha overskudd til flere. Du vet ikke hvordan helsa utvikler seg. Jeg fikk første som 27-åring og i etterid syns jeg det var i seneste laget.

Anonymkode: 8e132...f22

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er VELDIG individuelt. Jeg har vært i litt diverse forhold tidligere og ALDRI hatt noe særlig lyst på barn. Egentlig aldri snakket noe om det i tidligere forhold heller og hatt det helt supert med friheten uten barn. 

Så møtte jeg en fyr for litt over 1 år siden, jeg er 32 år nå. Og plutselig fikk jeg skikkelig lyst på barn MED HAN. Vi skulle egentlig vente til høsten, men sluttet på pillen (ble anbefalt det av lege siden jeg har gått på prevensjon i 17 år så var lurt mtp å komme i syklus igjen osv) og vi var litt sløve med annen prevensjon så ble gravid i januar. Nå gleder vi oss masse til babyen kommer.

Ingenting av dette er sånn jeg så for meg at ting skulle vært i en "perfekt" verden, men for oss føles dette helt riktig. Så igjen, dette er VELDIG individuelt.

Anonymkode: a335a...e9c

• Liker 2
Skrevet

Ja, definitivt veldig individuelt. Mannen min og jeg ble sammen som tenåringer, men ventet 11 år med å få barn. Da fikk vi masse tid sammen, bare oss to, først. Vi fikk tid til å skaffe oss en stabil økonomi, bli veldig godt kjent med hverandre, finne ut hvor vi ville slå oss ned sammen. Jeg syns det var perfekt for oss å vente så lenge med å få barn. Ingen av oss var særlig klare før vi valgte det, og vi var begge usikre på hvordan dette ville påvirke forholdet vårt, men den dag i dag er vi gravid med nr. 2, og angrer ikke et sekund. Jeg er sikker på at om vi hadde valgt å få barn tidligere, så hadde det gått bra det også, men vi var rett og slett på et veldig stabilt sted i livet begge to, så det føltes veldig riktig og bra.  Vi fikk da barn når vi var (meg) 27 og (han) 30.

Jeg tror dog det er en fordel å ha vært sammen en stund før man får barn, om man har "tid" til det. Jeg følte meg hvertfall veldig trygg på å skulle få barn med mannen min, da vi hadde vært gjennom mange prøvelser FØR vi fikk barn, og at ikke det å bli foreldre skulle bli vår første og største prøvelse.

AnonymBruker
Skrevet

Når du har et godt nettverk rundt deg, alt annet er irrelevant

Anonymkode: 77b60...e19

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når man har funnet noen med samme verdier og vært sammen en liten stund.
Grei økonomi og leilighet/hus med plass til barn som man helst eier.

og JOBB.

Anonymkode: 6ce36...311

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk førstr barn som 20-åring og barn nr 2 det året jeg ble 29.

Det er to helt forskjellige verdener. Jeg har en helt annen trygghet og ro og stabilitet nå.

Uansett så synes jeg de fleste barn og foreldre fortjener at det er trygge, økonomiske rammer og gode forhold foreldre i mellom. Hvis man eier leilighet, har en jobb og et forhold med den andre forelderen som er stabilt, rolig og fornuftig selv ved brudd så er det viktigst. 

Likevel, jeg vil ikke anbefalt det før fylte 25. Det er så mye gøy man kan finne på og så mye man kan oppleve, så så få barn etter fylte 25 er definitivt å få i både pose og sekk 😊

Anonymkode: 68104...946

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det skulle stå eie bolig, ikke leilighet*

AnonymBruker
Skrevet

Vi var «tidlige», jeg var 22. Men vi hadde alt på stell: fast jobb, bolig, bil og vært sammen i 3 år. I ettertid kjenner jeg at jeg kanskje skulle ha ventet litt, for savner å kunne ha reist mer. Men igjen; vi er ikke gamle når barna blir store, så det kan vi ta igjen 😅 

Anonymkode: fa865...922

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Når du har økonomi og overskudd mentalt, og har et sunt og godt forhold med en stabil mann. 

Begge må ha lyst på barn OG den livsstilendringen det innebærer. 

For det blir et helt annet liv etterpå. Mange tenker bare på baby eller på at det skal bli gøy å lære dem fotball, men livet som forelder er ekstremt mye mer enn det. 

Anonymkode: 57ffa...1c1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Det skulle stå eie bolig, ikke leilighet*

Mener du å eie bolig er et kriterie for å ha barn...?

Skrevet

Det er litt individuelt, men det som er viktigst for meg ville jeg rangert slik:

1. Stabilt forhold over lengre tid

2. Fast og brukbar inntekt

3. Ferdig med utdanning

4. Være mellom 27 og 35 år.

5. Ha bil og sertifikat

6. Eie egen bolig 

7. Være gift

AnonymBruker
Skrevet
Pikaboo skrev (1 time siden):

Det er litt individuelt, men det som er viktigst for meg ville jeg rangert slik:

3. Ferdig med utdanning

5. Ha bil og sertifikat

6. Eie egen bolig 

7. Være gift

5. Bil er ikke nødvendig i større byer. 6. Eie egen bolig er ikke nødvendig eller oppnåelig i større byer. 7. Være gift er ikke nødvendig med nye samboerloven mtp. arv for barna. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Pikaboo skrev (1 time siden):

3. Ferdig med utdanning

5. Ha bil og sertifikat

6. Eie egen bolig 

7. Være gift

LITT individuelt? 😂

Absolutt ingen av dine punkter var viktige for meg, og ingen av dem var oppfylt da jeg ble gravid første gang. Men gjett hva? Det var planlagt og det gikk helt supert. Resultatet er i dag en velutdannet, omgjengelig og veldig trivelig kar på snart 30.

Anonymkode: 8d6f1...c11

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det viktigste: at dere er i et stabilt forhold og har lyst på barn, og har forutsetninger til å gi dette barnet et stabilt hjem. Helt uenig i at dette trenger å bety at man har fast jobb, eier bolig, bil, osv. Kjenner flere som fikk barn som studenter, det var selvfølgelig ikke så romslig økonomisk men de fikk familievennlig studentbolig og studentbarnehage, og hadde en fleksibel hverdag mens ungen var liten. 

Selv skulle jeg gjerne fått første tidligere, men var på det tidspunktet stipendiat i utlandet uten rett på foreldrepermisjon (og i et land der barnehage ville kostet like mye som årslønnen min), så det var ikke praktisk mulig om jeg ville fullføre graden. Men når jeg tilslutt ble gravid hadde jeg fast jobb, mannen min var arbeidssøkende, og vi leide leilighet -- men vi hadde uansett økonomien til å ta vare på et barn, og hadde flyttet tilbake til Skandinavia der det er gode permisjonsordninger osv. Innen ungen var født hadde mannen funnet seg jobb og vi hadde kjøpt leilighet, og jeg er glad vi ikke ventet lengre. 

Anonymkode: 07c8c...9e5

• Liker 1
Skrevet

Når du har jobbet deg gjennom egne traumer.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hva mener du? Typ hvor gammel mener du man bør være, hvor lenge bør man ha vært sammen, hvor i livet bør man stå, hva bør man ha på plass.

Anonymkode: bed80...bac

Du får barn når du har funnet den du vil ha barn med og når du er klar til å sette noen andre foran deg selv hele tiden.

Anonymkode: 03d6f...e38

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

5. Bil er ikke nødvendig i større byer. 6. Eie egen bolig er ikke nødvendig eller oppnåelig i større byer. 7. Være gift er ikke nødvendig med nye samboerloven mtp. arv for barna. 

skrev (7 timer siden): 

3. Ferdig med utdanning

5. Ha bil og sertifikat

6. Eie egen bolig 

7. Være gift

Les om igjen. Jeg skrev aldri at dette var ting alle var enige i at skulle være på plass, men derimot hva som var viktig for MEG. De øverste var de viktigste 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...