Gå til innhold

Male furutrapp, trenger fargetips

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Pusser opp et "furuhus". 

Har endt opp med fargen bomull på veggene, grå laminat nede. Oppe skal tregulvet males. 

Trappen er en lukket furutrapp med vanlig gelender med spiler. En tjukkere midtstolpe der trappen svinger. 

Helt hvit trapp? Altså bomull? Blir vel møkkete før man setter fra seg støvsugeren? Og gelender? 

Har sett litt på ulike gråfarger og dempet sort. Aner ikke hva som kan bli ok. Er det noen som har tips? 

Vurderer sånne halvmånetepper i trappa for å gjøre det mindre glatt. De jeg har sett på er ganske mørke grå eventuelt. 

Anonymkode: c2fc3...86a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Forøvrig er loftstue i rom innenfoe trapperommet oppe malt i deco blue. Det er dør inn dit, men gulvfargen må passe både til trappa, bomull og deco blue... 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Pusser opp et "furuhus". 

Har endt opp med fargen bomull på veggene, grå laminat nede. Oppe skal tregulvet males. 

Trappen er en lukket furutrapp med vanlig gelender med spiler. En tjukkere midtstolpe der trappen svinger. 

Helt hvit trapp? Altså bomull? Blir vel møkkete før man setter fra seg støvsugeren? Og gelender? 

Har sett litt på ulike gråfarger og dempet sort. Aner ikke hva som kan bli ok. Er det noen som har tips? 

Vurderer sånne halvmånetepper i trappa for å gjøre det mindre glatt. De jeg har sett på er ganske mørke grå eventuelt. 

https://lady.inspirasjonsblogg.jotun.no/deco-blue-en-bla-favoritt/

Her er mange gode fargeforslag til hva som passer til deco blue. Det er en ganske enkel farge å jobbe med, og passer både til komplementære blåfarger, nøytrale beige/greier nyanser, grønn m.m. Det kommer helt an på hva du som bor der liker og hvilken stemning du ønsker å skape i rommet. Dempet sort er en nøytral svartfarge og passer teknisk sett. Jeg syns at  den kan bli en litt hard kontrast mot bomull, men igjen - smak og behag.

Bomull er nå bomull, og den passer til mangt, dog kan du være litt obs på at kalde farger fremhever det gule i bomull. En vil jo nødig at veggene skal se «ferdig innrøykt» ut.

Det er vanskelig å gi fargevalg uten å ha sett rommene, syns jeg, men jeg hadde gjerne latt trappa og gulvet oppe i gangen gå i samme farge. I mitt hode blir det mer harmonisk enn stykkevis og delt ved å ha en farge på trappa og en på gulvet oppe.

Det finnes forresten gulmaling i matt utførelse. Den er ikke i nærheten av å være så glatt som klassisk halvblank gulvmaling, og er ypperlig å bruke i trapper. Den kan selvfølgelig også brukes på vanlig gulv. Eksempel på en slik maling: Trestjerner gulvmaling matt. Du finner den mellom annet på Jernia.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har også en furutrapp vi må gjøre noe med. Vi er veldig i tvil, men vi lurer på å slipe selve stega for å få vekk gammel lakk og bruksmerker, også male mellom steg og sider. Men usikker på farge. Vi skal også male veggen i selve trappen og i gangen oppe. Lurer også på om vi skal gå for halvmåner. Alt i alt, usikker! Men noe må gjøres. 

Bilder fra google - 

(Vår trapp ligner på "før"-bildet på det første  her). 

image.png.802ffded1b8b0d3754265bf6a94e237f.png

image.thumb.png.0f90f39e28d576bcce74dcb219ec71b3.png

image.png.e8ff8f7801f3062b7d42dd0e1267c143.png

Hadde vært fint med mørke detaljer og lyse vegger kanskje...

image.png.b08ce3549b1bd4babc5ce04ed255f4a3.png

Eller om vi skal male trinna også?

image.png.4a2f0ceb5d0fd7380f49fc0f58ce1a0e.png

image.thumb.png.1640e17097d35dd5bbc5332e3fd1138e.png

image.png.abfb04ae867d10763fcf22596a7d6fea.png

Anonymkode: 66535...a46

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...