Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva skal jeg gjøre? Jeg føler ikke jeg har blitt noe bedre (psykiske problemer), og jeg er ikke klar til å komme meg på arbeidslivet. Og nei, jeg sier ikke at jeg ikke er klar fordi jeg «nyter» å ikke gjøre noe som helst om dagene, eller fordi jeg er «lat». Jeg skulle aller helst vært ute i jobb, med rutiner, og fungert godt psykisk, men jeg har blitt dårlig. Utbrent og klarer ikke engang å ta vare på mine grunnleggende behov. (Jeg må påpeke alt dette siden det garantert kommer frekke mennesker og kommenterer situasjonen min)

Å skulle satse på å bli «frisk» på de resterende 4 månedene er å være totalt urealistisk. Må jeg begynne å søke AAP nå? Hvem snakker jeg med? Nav? Skal jeg ta dette opp med lege? Jeg har ikke mentalt kapasitet til å gå å bekymre meg om økonomien min. Regninger må betales og om jeg sitter flere måneder uten penger blir det for stor byrde for helsa mi. Jeg må tenke på slikt nå. Jeg vet at 4 måneder går fort, og må begynne å tenke litt langsiktig. Blir utrolig glad for hjelpsomme råd

Anonymkode: 758ac...410

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Snakk med legen din og den du går i terapi hos. 

Anonymkode: 96b10...15e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hva skal jeg gjøre? Jeg føler ikke jeg har blitt noe bedre (psykiske problemer), og jeg er ikke klar til å komme meg på arbeidslivet. Og nei, jeg sier ikke at jeg ikke er klar fordi jeg «nyter» å ikke gjøre noe som helst om dagene, eller fordi jeg er «lat». Jeg skulle aller helst vært ute i jobb, med rutiner, og fungert godt psykisk, men jeg har blitt dårlig. Utbrent og klarer ikke engang å ta vare på mine grunnleggende behov. (Jeg må påpeke alt dette siden det garantert kommer frekke mennesker og kommenterer situasjonen min)

Å skulle satse på å bli «frisk» på de resterende 4 månedene er å være totalt urealistisk. Må jeg begynne å søke AAP nå? Hvem snakker jeg med? Nav? Skal jeg ta dette opp med lege? Jeg har ikke mentalt kapasitet til å gå å bekymre meg om økonomien min. Regninger må betales og om jeg sitter flere måneder uten penger blir det for stor byrde for helsa mi. Jeg må tenke på slikt nå. Jeg vet at 4 måneder går fort, og må begynne å tenke litt langsiktig. Blir utrolig glad for hjelpsomme råd

Har du vært i dialog med din saksbehandler i NAV etter dialogmøte 2? 
Dersom det ikke er sannsynlig at du er tilbake i full jobb innen maksdatoen din ville jeg tatt kontakt med fastlege og saksbehandler i NAV nå og satt i gang prosessen for å søke AAP. Har arbeidsgiveren din også en egen pensjonsordning i f.eks. KLP bør du søke om uførepensjon fra de innen 3 mnd. før maksdato.

Har du en oppfølgingsplan som du og din leder har laget under sykefraværssamtaler, og har du avklart med de hva som skjer med stillingen din etter maksdato? Stillingsvernet ifbm. sykefravær opphører etter 12 mnd. så det kan være greit å sjekke opp i. 

Anonymkode: a0fde...ec3

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Men du har jo tydeligvis ikke blitt bedre av å trø hjemme, så det beste er vel å komme seg ut i jobb igjen? 

Anonymkode: 3fa1f...1fa

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Har du vært i dialog med din saksbehandler i NAV etter dialogmøte 2? 
Dersom det ikke er sannsynlig at du er tilbake i full jobb innen maksdatoen din ville jeg tatt kontakt med fastlege og saksbehandler i NAV nå og satt i gang prosessen for å søke AAP. Har arbeidsgiveren din også en egen pensjonsordning i f.eks. KLP bør du søke om uførepensjon fra de innen 3 mnd. før maksdato.

Har du en oppfølgingsplan som du og din leder har laget under sykefraværssamtaler, og har du avklart med de hva som skjer med stillingen din etter maksdato? Stillingsvernet ifbm. sykefravær opphører etter 12 mnd. så det kan være greit å sjekke opp i. 

Anonymkode: a0fde...ec3

Nav mente det ikke var noe vits, og kansellerte det. Mtp min situasjon.

Stillingen min er ikke noe som krever utdanning, sjefen har allerede funnet en ny person og vet jeg ikke kommer tilbake.

skal jeg ta opp aap med legen på neste time?

AnonymBruker
Skrevet

Hva tenker du selv skal til for at du kommer ut i arbeid igjen? Bytte jobb?

AAP bør du søke om når det er ca 8-12 uker igjen av sykepengeperioden din. I hvert fall ikke mindre. 

Du kan snakke med veilederen din på NAV allerede nå. 

Anonymkode: 252da...24f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du vil jo ikke bli frisk. Du har allerede bestemt deg for at du ikke kommer til å bli bedre de neste 4 månedene. 

Anonymkode: a391d...23c

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Prøv å start 20% på jobb og øk litt og litt slik at du er tilbake før det har gått 4 mnd. Du kan tenke nå at det blir for tøft, men å komme seg på jobb kan være medisin. 

Anonymkode: 5d73b...4ed

• Liker 6
Skrevet

Du søker AAP når det nærmer swg. Det er for tidlig å stresse med enda.

I mellomtiden har du god tid til å starte nye prosjekter som kanskje vil gjøre deg bedre. Alt er ikke forsøkt!

Skrevet (endret)

Wow. Du ber om hjelp og kaller folk tjukk! FU. 
AB hadde jo et poeng! Fire måneder med Friskliv eller fire med Netflix feks vil gjøre en forskjell. Men du får finne ute av det selv.

AAP gir fryktelig lite penger.

Endret av Rotemor
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Du har jo allerede bestemt deg for at det ikke kommer til å gå, så da vet jeg ikke om jeg gidder å komme med noen råd. Er målet å bli bra? Eller et målet å få mest mulig penger av staten? 
Her har du folk som helt ufrivillig har vært permitert i månedsvis og har mistet jobben. Så kommer du, TS med din «jeg gidder ikke holdning» og det er ganske provoserende.

Anonymkode: 1a120...32c

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Søk om AAP, NAV innhenter så ny legeerklæring fra lege. Så kan du fint ta en prat med legen også så du vet han støtter deg. Søk nå, NAV brukte 3 mnd på å behandle min søknad selv om de skulle brule 10 uker. Ta også kontakt med NAV når du har søkt for å høre om de trenger mer,  alltid greit å dobbeltsjekke alt som har med NAV å gjøre.

Anonymkode: bb130...6cb

AnonymBruker
Skrevet

Ikke bry deg om ufølsomme kommentarer her. Jeg var i samme situasjon som deg ikke klar for jobb etter endt sykemelding. Fikk AAP og nå 7 mnd senere har jeg funnet tilbake til energi og styrke, og gleder meg til å komme i jobb, 50% i første omgang. Er så takknemlig for at jeg har fått mulighet til å bli frisk. Du vet selv når du er klar, og både du og samfunnet er bedre tjent med at du tar den tiden du trenger.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hva jobber du med? 

Er det selve yrket som gjør deg dårlig? Er det miljøet på arbeidsplassen?

Hva er det med jobben din som gjør at du ikke mestrer å gå tilbake til det?

Anonymkode: 9e6ec...d83

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ikke bry deg om ufølsomme kommentarer her. Jeg var i samme situasjon som deg ikke klar for jobb etter endt sykemelding. Fikk AAP og nå 7 mnd senere har jeg funnet tilbake til energi og styrke, og gleder meg til å komme i jobb, 50% i første omgang. Er så takknemlig for at jeg har fått mulighet til å bli frisk. Du vet selv når du er klar, og både du og samfunnet er bedre tjent med at du tar den tiden du trenger.

Tusen takk. Du aner ikke hvor mye slike kommentarer hjelper på. Blir dårligere og enda sintere med folk som ikke forstår og presser en til å gjøre ting som de ikke vet at noen kan bli dårlig av. 

Det som bekymrer meg mest er at jeg ikke får kontroll og styre selv, at jeg plutselig får vite at psykologen eller nav har laget en plan for å få meg ut i jobb med en gang. Hva sa du til din lege eller psykolog slik at du ble tatt på alvor og ikke minst forstått? Jeg sliter veldig med å formulere meg..

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg blir jo dårlig av det? Vil du jeg skal ende opp med å ta selvmord fordi presset blir for stort? Skjerp deg

Du trenger ikke å forsvare deg til andre, og føle at du må fortelle alle hvor fælt du har det. Bare tenk på deg selv og ta vare på deg selv. Nær jeg var syk følte jeg meg mistenkeliggjort av andre og følte at jeg hel tiden måtte forsvare hvorfor jeg ikke hadde det bra og ikke kunne jobbe. NAV  lege, familie, bekjent. Innså at jeg derfor fikk veldig fokus på sykdomm i stedenfor å bli frisk. Så råder deg å være litt bevisst på det. Du trenger ikke forsvare deg.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva jobber du med? 

Er det selve yrket som gjør deg dårlig? Er det miljøet på arbeidsplassen?

Hva er det med jobben din som gjør at du ikke mestrer å gå tilbake til det?

Det er stressende, det er overbelastende, og ingenting funker. Jeg har prøvd å ha en jobb der jeg ikke har noe kontakt med andre mennesker enn de jeg jobber med (maks 4 stk), og jobb hvor kundeservice er hovedfokus. Begge er like belastende og jeg blir dårlig. Mye sykefravær.

nå har jeg møtt veggen etter noen år med mye tungt. 

AnonymBruker
Skrevet

Du trenger ikke å forsvare deg til andre, og føle at du må fortelle alle hvor fælt du har det. Bare tenk på deg selv og ta vare på deg selv. Nær jeg var syk følte jeg meg mistenkeliggjort av andre og følte at jeg hel tiden måtte forsvare hvorfor jeg ikke hadde det bra og ikke kunne jobbe. NAV  lege, familie, bekjent. Innså at jeg derfor fikk veldig fokus på sykdomm i stedenfor å bli frisk. Så råder deg å være litt bevisst på det. Du trenger ikke forsvare deg.

Tusen takk. Jeg skal ta til meg dette. Skal jeg fortelle psykologen om dette, eller bare holde det til meg selv?

AnonymBruker
Skrevet

Det er stressende, det er overbelastende, og ingenting funker. Jeg har prøvd å ha en jobb der jeg ikke har noe kontakt med andre mennesker enn de jeg jobber med (maks 4 stk), og jobb hvor kundeservice er hovedfokus. Begge er like belastende og jeg blir dårlig. Mye sykefravær.

nå har jeg møtt veggen etter noen år med mye tungt. 

Det var leit å høre, håper det ordner seg.

AnonymBruker
Skrevet

Ved psykiske vansker er den beste behandlinga aktivitet og nærhet til andre mennesker. Gradert sykemelding og god tilrettelegging ved hjelp av Nav. De bistår deg i jobbsøking. Lykke til!✌️

Anonymkode: 11100...52a

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...