IamIam2017 Skrevet 25. mai 2021 #1 Skrevet 25. mai 2021 Hei! Etter å ha født for 2 år siden, har jeg blitt veldig vid nedentil. Ble strekt så pass mye,at jeg kvalifiserer for å operere meg nedentil for å gjøre ting litt «trangere». Altså en innstramning av vaginan. Arbeidsgiver skal straks få beskjed av meg at jeg skal sykemeldes i noen uker.Problemet er at dem vil jo spørre om hvorfor,selv om det ikke er lov. Kollegaene mine som også er mine venner,vil jo så klart spørre.Ønsker ikke å svare med «det har du ikke noe med».Det vil skape en litt ekkel situasjon. Ønsker å si ifra litt tidlig til arbeidsgiver, slik at arbeidsgiver får tid til å planlegge litt i forhold til fraværet mitt. Saken er jo: Jeg ønsker virkelig ikke å fortelle folk at jeg skal operere vaginaen min!! Det er så privat og så intimt!! Forslag til hva jeg kan si er grunnen til at jeg skal ha en operasjon??
Anzii Skrevet 25. mai 2021 #2 Skrevet 25. mai 2021 Ville bare sagt «Det er ikke store greine, en liten operasjon som krever litt tid til å heles». Da tror jeg folk skjønner selv at du ikke vil snakke om det. 3
IamIam2017 Skrevet 25. mai 2021 Forfatter #3 Skrevet 25. mai 2021 Anzii skrev (1 minutt siden): Ville bare sagt «Det er ikke store greine, en liten operasjon som krever litt tid til å heles». Da tror jeg folk skjønner selv at du ikke vil snakke om det. Oo!Den var bra!!Takk!!
Anzii Skrevet 25. mai 2021 #4 Skrevet 25. mai 2021 IamIam2017 skrev (1 minutt siden): Oo!Den var bra!!Takk!! Bare hyggelig! Lykke til, og god bedring i tiden etterpå❤️ 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #5 Skrevet 25. mai 2021 5 minutter siden, Anzii said: Ville bare sagt «Det er ikke store greine, en liten operasjon som krever litt tid til å heles». Da tror jeg folk skjønner selv at du ikke vil snakke om det. Jeg tror egentlig dette hadde gjort folk mer nysgjerrig 🙈 Jeg ville svart "Fødselskade" om noen absolutt spør. Anonymkode: 02b02...6e7 4
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #6 Skrevet 25. mai 2021 - Kneoperasjon, da er man gjerne borte noen uker. - Fjerne mandlene? (sykemeldt ca 1 uke) - Opererer for liten prolaps i ryggen med kikhullsoperasjon? (sykemeldt ca 1-2 uker) Anonymkode: c2d51...2f2
IamIam2017 Skrevet 25. mai 2021 Forfatter #7 Skrevet 25. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): - Kneoperasjon, da er man gjerne borte noen uker. - Fjerne mandlene? (sykemeldt ca 1 uke) - Opererer for liten prolaps i ryggen med kikhullsoperasjon? (sykemeldt ca 1-2 uker) Anonymkode: c2d51...2f2 Takk for gode forslag!! Jeg blir sykemeldt ca.4-6 uker ...har dem dagt.Vet ikke om dette stemmer helt
IamIam2017 Skrevet 25. mai 2021 Forfatter #8 Skrevet 25. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg tror egentlig dette hadde gjort folk mer nysgjerrig 🙈 Jeg ville svart "Fødselskade" om noen absolutt spør. Anonymkode: 02b02...6e7 Ja,kanskje det?? Fødselsskade tenkte jeg på..men det går jo egentlig på det samme.Å sy nedentil 🤭😳Er ikke mange andre skader man har ...Synes slike ting er så privat.
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #9 Skrevet 25. mai 2021 IamIam2017 skrev (17 minutter siden): Hei! Etter å ha født for 2 år siden, har jeg blitt veldig vid nedentil. Ble strekt så pass mye,at jeg kvalifiserer for å operere meg nedentil for å gjøre ting litt «trangere». Altså en innstramning av vaginan. Arbeidsgiver skal straks få beskjed av meg at jeg skal sykemeldes i noen uker.Problemet er at dem vil jo spørre om hvorfor,selv om det ikke er lov. Kollegaene mine som også er mine venner,vil jo så klart spørre.Ønsker ikke å svare med «det har du ikke noe med».Det vil skape en litt ekkel situasjon. Ønsker å si ifra litt tidlig til arbeidsgiver, slik at arbeidsgiver får tid til å planlegge litt i forhold til fraværet mitt. Saken er jo: Jeg ønsker virkelig ikke å fortelle folk at jeg skal operere vaginaen min!! Det er så privat og så intimt!! Forslag til hva jeg kan si er grunnen til at jeg skal ha en operasjon?? Hvis du sier at du skal få ordnet opp i en fødselsskade, så er vel ikke det så kleint? Jeg har selv en fødselsskade som jeg ønsker å få ordnet opp i med operasjon og jeg tror ikke jeg vil synes det er kleint overfor arbeidsgiver å fortelle det. Anonymkode: 551a5...af4 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #10 Skrevet 25. mai 2021 Hva med "jeg skal snurpe sammen dåsa"? Anonymkode: 5dd75...024
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #11 Skrevet 25. mai 2021 IamIam2017 skrev (4 minutter siden): Takk for gode forslag!! Jeg blir sykemeldt ca.4-6 uker ...har dem dagt.Vet ikke om dette stemmer helt Jeg jobber som spl. Gjorde fremre og bakre plastikk. Var sykmeldt 2 uker. Anonymkode: 94a44...3c2
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #12 Skrevet 25. mai 2021 IamIam2017 skrev (5 minutter siden): Takk for gode forslag!! Jeg blir sykemeldt ca.4-6 uker ...har dem dagt.Vet ikke om dette stemmer helt Hmm. Da ville jeg nok tenkt ryggoperasjon. Snakk med legen om hvilken type operasjon som "passer". De er sikkert vant til å lage dekkhistorier for folk som ikke vil fortelle om fødselsskader. Anonymkode: c2d51...2f2
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #13 Skrevet 25. mai 2021 10 minutter siden, IamIam2017 said: Ja,kanskje det?? Fødselsskade tenkte jeg på..men det går jo egentlig på det samme.Å sy nedentil 🤭😳Er ikke mange andre skader man har ...Synes slike ting er så privat. Jeg tror det er veldig dumt å lyve på seg rygg, mandel eller kne operasjon. Da får du plutselig kollegaer som har vært gjennom det og skal gi råd og tips og kommentere på alt mulig etterpå også blir det bare teit. Enten må du bare si at det er privat, eller si sannheten, det er bare tåpelig å lyve. Slå et slag for kvinnekamp og si som det er hvis noen tør å spørre, "jeg må opereres pga fødselskader". Det burde ikke være tabu at fødselen kan gi skader på kroppen. Du trenger ikke si et ord om verken "nedentil" "sying" "dåsa" "vagina" eller andre uinteressante detaljer. Da slipper du også mest sannsynlig spørsmål videre, for folk skjønner at det er privat. Anonymkode: 02b02...6e7 12
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #14 Skrevet 25. mai 2021 IamIam2017 skrev (13 minutter siden): Takk for gode forslag!! Jeg blir sykemeldt ca.4-6 uker ...har dem dagt.Vet ikke om dette stemmer helt Så lenge? Har operert mye, bl.a vagina, og aldri vært sykemeldt mer enn 1-2 uker. Ville også sagt fødselsskade, ikke begynt å lyge om kne og rygg, plutselig har en kollega operert ryggen og begynner å spørre om detaljer, og du har ikke peiling. Ærlighet (i liten dose) varer lengst. I verste fall kan du jo si det er bekkenet som må fikses på etter skade under fødsel, altså sjelettet. Litt mindre farlig det. Anonymkode: 6457a...a29 3
IamIam2017 Skrevet 25. mai 2021 Forfatter #15 Skrevet 25. mai 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hva med "jeg skal snurpe sammen dåsa"? Anonymkode: 5dd75...024 Flott bidrag
IamIam2017 Skrevet 25. mai 2021 Forfatter #16 Skrevet 25. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Så lenge? Har operert mye, bl.a vagina, og aldri vært sykemeldt mer enn 1-2 uker. Ville også sagt fødselsskade, ikke begynt å lyge om kne og rygg, plutselig har en kollega operert ryggen og begynner å spørre om detaljer, og du har ikke peiling. Ærlighet (i liten dose) varer lengst. I verste fall kan du jo si det er bekkenet som må fikses på etter skade under fødsel, altså sjelettet. Litt mindre farlig det. Anonymkode: 6457a...a29 Bra input!!!:) Ja,synes det var voldsomt lenge ja..Kanskje jeg misforsto 🤪
IamIam2017 Skrevet 25. mai 2021 Forfatter #17 Skrevet 25. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg tror det er veldig dumt å lyve på seg rygg, mandel eller kne operasjon. Da får du plutselig kollegaer som har vært gjennom det og skal gi råd og tips og kommentere på alt mulig etterpå også blir det bare teit. Enten må du bare si at det er privat, eller si sannheten, det er bare tåpelig å lyve. Slå et slag for kvinnekamp og si som det er hvis noen tør å spørre, "jeg må opereres pga fødselskader". Det burde ikke være tabu at fødselen kan gi skader på kroppen. Du trenger ikke si et ord om verken "nedentil" "sying" "dåsa" "vagina" eller andre uinteressante detaljer. Da slipper du også mest sannsynlig spørsmål videre, for folk skjønner at det er privat. Anonymkode: 02b02...6e7 Det er helt sant...Takk!
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #18 Skrevet 25. mai 2021 9 minutter siden, AnonymBruker said: Hmm. Da ville jeg nok tenkt ryggoperasjon. Snakk med legen om hvilken type operasjon som "passer". De er sikkert vant til å lage dekkhistorier for folk som ikke vil fortelle om fødselsskader. Anonymkode: c2d51...2f2 Det er trist og lite konstruktivt om det er tilfelle. Det blir ikke mer fokus på kvinnehelse og hvor belastende fødsel er for kvinner om leger skal drive å lage dekkhistorier og skjule det. Man trenger ikke å gå i detaljer, og DET er helt innafor å si ("jeg må operere mot fødselskade, vil ikke gå mer i detaljer"), men bare det å si at man har skade på kroppen etter fødselen bør ikke være tabu. Anonymkode: 02b02...6e7 4
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #19 Skrevet 25. mai 2021 Som flere over her har nevnt så tenkte jeg også at fødselsskade er et dekkende, men sammtidig ikke for beskrivende uttrykk. Og har du i tillegg en mannlig sjef kan du da være sikker på å ikke få et eneste spørsmål til 😅 Anonymkode: d0e86...bdf 5
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #20 Skrevet 26. mai 2021 I de fleste tilfeller sier jeg bare sannheten; at jeg fikk en skade da jeg fødte barn, og at nå skal den utbedres med operasjon. Så har du kategorien «gammeldagse, hårsåre menn», som trenger én eller annen omskriving. Jeg pleier da å si at jeg må få en understellsbehandling etter fødsel, og at jeg forhåpentligvis blir EU-godkjent etterpå. Høhø, og alle går derfra med lakken uskadd. Anonymkode: 66f9c...074 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå