vanskapning Skrevet 25. mai 2021 #1 Skrevet 25. mai 2021 Jeg har fram til nå spart ca 150k på Bsu. Det er 3 år til jeg blir 33. Jeg har lav inntekt og det kommer ikke til å bli noe bedre i nærmeste framtid. Per dags dato kan jeg få lån og kjøpe bolig for 1,6, men det er umulig å finne noe til den prisen som er et godt kjøp i nærheten av jobb. Jeg begynner å bli bekymret for om jeg aldri får kjøpt meg noe. Og hva gjør jeg med de oppsparte pengene da? Man må jo betale tilbake skattefradrag dersom man tar ut pengene, og det vil jo bli en ganske stor kostnad. Er det eventuelt mulig å kjøpe seg inn i huset til noen, og at de deretter kan betale meg ut?
funginger Skrevet 25. mai 2021 #2 Skrevet 25. mai 2021 vanskapning skrev (Akkurat nå): Jeg har fram til nå spart ca 150k på Bsu. Det er 3 år til jeg blir 33. Jeg har lav inntekt og det kommer ikke til å bli noe bedre i nærmeste framtid. Per dags dato kan jeg få lån og kjøpe bolig for 1,6, men det er umulig å finne noe til den prisen som er et godt kjøp i nærheten av jobb. Jeg begynner å bli bekymret for om jeg aldri får kjøpt meg noe. Og hva gjør jeg med de oppsparte pengene da? Man må jo betale tilbake skattefradrag dersom man tar ut pengene, og det vil jo bli en ganske stor kostnad. Er det eventuelt mulig å kjøpe seg inn i huset til noen, og at de deretter kan betale meg ut? Regner du med å være singel for alltid? Hvis du skal kjøpe sammen med noen kan jo 150k være nok hvis den andre har mer.
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #3 Skrevet 25. mai 2021 funginger skrev (24 minutter siden): Regner du med å være singel for alltid? Hvis du skal kjøpe sammen med noen kan jo 150k være nok hvis den andre har mer. Man kan ikke belage seg på andre, og mange ønsker ikke å ha en samboer. Boligpolitikken er kun for par eller single med god råd. Anonymkode: 4e6ea...4db 3
Sansa20 Skrevet 25. mai 2021 #4 Skrevet 25. mai 2021 vanskapning skrev (1 time siden): Jeg har fram til nå spart ca 150k på Bsu. Det er 3 år til jeg blir 33. Jeg har lav inntekt og det kommer ikke til å bli noe bedre i nærmeste framtid. Per dags dato kan jeg få lån og kjøpe bolig for 1,6, men det er umulig å finne noe til den prisen som er et godt kjøp i nærheten av jobb. Jeg begynner å bli bekymret for om jeg aldri får kjøpt meg noe. Og hva gjør jeg med de oppsparte pengene da? Man må jo betale tilbake skattefradrag dersom man tar ut pengene, og det vil jo bli en ganske stor kostnad. Er det eventuelt mulig å kjøpe seg inn i huset til noen, og at de deretter kan betale meg ut? Mulighet for deg å få litt hjelp av foreldre ? Stille opp som medlåntaker eller hjelpe på annet vis ?
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #5 Skrevet 25. mai 2021 Har du mulighet til å ta videreutdannelse på deltid ved siden av jobb og dermed få økt inntekt? Jeg får økt min inntekt betydelig nå pga at jeg har gjort dette, og det å kjøpe bolig blir mye enklere. Om ikke kan du kanskje få kausjonist og evt garantist hos familie? Anonymkode: 4a219...668
vanskapning Skrevet 26. mai 2021 Forfatter #6 Skrevet 26. mai 2021 funginger skrev (11 timer siden): Det kan jo selvsagt hende jeg finner meg en kjæreste en dag, men det er skummelt å kjøpe noe sammen og vite at jeg er økonomisk avhengig av den andre parten da. Har ingen mulighet for kausjonist eller etterutdanning. Mitt beste håp er å få lån fra husbanken, men det er usikkert om jeg kan få noe der også. Kjedelig om jeg har spart 150k der og må betale tilbake skattefradrag for å få dem tilbake, det blir jo ganske mange tusen. Men det ser ut til å være det eneste alternativet dersom jeg ikke får kjøpt noe.
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #7 Skrevet 26. mai 2021 vanskapning skrev (11 timer siden): Jeg har fram til nå spart ca 150k på Bsu. Det er 3 år til jeg blir 33. Jeg har lav inntekt og det kommer ikke til å bli noe bedre i nærmeste framtid. Per dags dato kan jeg få lån og kjøpe bolig for 1,6, men det er umulig å finne noe til den prisen som er et godt kjøp i nærheten av jobb. Jeg begynner å bli bekymret for om jeg aldri får kjøpt meg noe. Og hva gjør jeg med de oppsparte pengene da? Man må jo betale tilbake skattefradrag dersom man tar ut pengene, og det vil jo bli en ganske stor kostnad. Er det eventuelt mulig å kjøpe seg inn i huset til noen, og at de deretter kan betale meg ut? Det er jo ikke sånn at du som 33-åring skal resignere til å ha en dårlig betalt jobb resten av ditt yrkesaktive liv. Å jobbe for lite penger de neste 40-50 årene virker som en usedvanlig dårlig plan. Så legg en plan som involverer å få ordentlig betalt for timene av livet du ofrer på jobb. Ta etterutdanning - ta utdanning. Flytt. Bytt arbeidsgiver. Og uavhengig av om du tenker forme et romantisk samboerskap kan du ta for gitt, ts, at livet blir tøffere i din levetid. Å anta at du med "dårlig betalt" har råd til å leve alene veldig lenge er naivt. Du kan dermed anta at du blir tvunget til å sambo i en eller annen form lenge før du når pensjonsalder. Og da kan du jo like gjerne planlegge å kjøpe sammen med noen du ikke tenker ligge med. Anonymkode: 4e833...40e 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #8 Skrevet 26. mai 2021 vanskapning skrev (12 timer siden): Jeg har fram til nå spart ca 150k på Bsu. Det er 3 år til jeg blir 33. Jeg har lav inntekt og det kommer ikke til å bli noe bedre i nærmeste framtid. Per dags dato kan jeg få lån og kjøpe bolig for 1,6, men det er umulig å finne noe til den prisen som er et godt kjøp i nærheten av jobb. Jeg begynner å bli bekymret for om jeg aldri får kjøpt meg noe. Og hva gjør jeg med de oppsparte pengene da? Man må jo betale tilbake skattefradrag dersom man tar ut pengene, og det vil jo bli en ganske stor kostnad. Er det eventuelt mulig å kjøpe seg inn i huset til noen, og at de deretter kan betale meg ut? Er du nødt til å ha "et godt kjøp i nærheten av jobb" da? Det er usedvanlig mange av oss som må ta til takke med noe dårligere enn det. Mange pendler, og kjøper noe lite bare for å komme inn på boligmarkedet, det er få som forventer et knallkjøp rett ved jobb som første bolig. Anonymkode: 05654...d4f 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #9 Skrevet 26. mai 2021 Jeg måtte ta ut av BSU grunnet fattigdom og sykdom. Måtte betale tilbake fradrag av de pengene, men satt jo igjen med mer enn 0. Er ikke problem det Ordnet seg for meg senere da jeg endelig fikk riktig diagnose og riktig behandling og medisin. idag har jeg formue på flere millioner og eier hus og bil. Ting kan bli bedre, selv om man er i grøfta og tror man er dømt. Selsvagt blir det ikke bedre for alle. Anonymkode: 279be...fbf 3
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #10 Skrevet 26. mai 2021 Flytt. Søk tilsvarende jobber i mindre byer og kjøp deg hus eller leilighet der. I Oslo koster 40 kvm fire millioner. I Porsgrunn, Skien, Larvik, Risør, Tvedestrand, Arendal, etc. får du noe større og i bedre stand for 1,2. Anonymkode: c8e9e...b02 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #11 Skrevet 26. mai 2021 Hva jobber du med? Hvorfor tjener du så lite? Anonymkode: 467a1...1e7
vanskapning Skrevet 26. mai 2021 Forfatter #12 Skrevet 26. mai 2021 Jeg har en bachelor og har relativt grei lønn, men pga helseutfordringer jobber jeg bare 50% og får 50% arbeidsavklaringspenger. Mest sannsynlig går det mot 50% ufør. Jeg har ikke mulighet til feks lang pendlevei eller oppussingsprosjekt da all min energi går til å klare å jobbe 50%. Kan heller ikke flytte siden jeg har familie her som jeg er avhengig av til hjelp i hverdagen dessverre.. Kommer uansett til å vente flere år før jeg eventuelt tar ut pengene fra bsu. Det kan jo ordne seg med at helsa blir bedre og jeg kan jobbe mer feks. Var bare interessert i å høre om det fins noe andre fornuftige måter å bruke bsu på 😊
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #13 Skrevet 26. mai 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Flytt. Søk tilsvarende jobber i mindre byer og kjøp deg hus eller leilighet der. I Oslo koster 40 kvm fire millioner. I Porsgrunn, Skien, Larvik, Risør, Tvedestrand, Arendal, etc. får du noe større og i bedre stand for 1,2. Anonymkode: c8e9e...b02 Det er vel en sterk forenkling. Den prisen er for leiligheter i Oslo sentrum, kanskje Majorstuen, altså midt i smørøyet. Det finnes mange steder i Oslo der du får en nesten dobbelt så stor leilighet for nesten halve prisen av hva du påstår. Her jeg bor, på Oslo øst, koster f eks 67-70 kvm ca 3 millioner. Det er betydelig større enn den 40 kvadrateren du snakker om på de mest opphausede stedene i Oslo sentrum, som grunerløkka eller majorstua. Anonymkode: a0ec7...38a
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #14 Skrevet 26. mai 2021 vanskapning skrev (21 timer siden): Jeg har fram til nå spart ca 150k på Bsu. Det er 3 år til jeg blir 33. Jeg har lav inntekt og det kommer ikke til å bli noe bedre i nærmeste framtid. Per dags dato kan jeg få lån og kjøpe bolig for 1,6, men det er umulig å finne noe til den prisen som er et godt kjøp i nærheten av jobb. Jeg begynner å bli bekymret for om jeg aldri får kjøpt meg noe. Og hva gjør jeg med de oppsparte pengene da? Man må jo betale tilbake skattefradrag dersom man tar ut pengene, og det vil jo bli en ganske stor kostnad. Er det eventuelt mulig å kjøpe seg inn i huset til noen, og at de deretter kan betale meg ut? Da må du senke kravene til bolig. Du kan med andre ord se langt etter "nært jobb". Legg inn søk på finn hvor du setter pris til max 1,6 og i hvilken by/ kommune du ønsker å kjøpe. Så ser du hva som kommer opp. Det er det du har råd til. Det viktigste er ikke å få den perfekte boligen på førstegangskjøp. Det er det svært sjelden man får. Finn noe som er i grei avstand til jobb og i ok stand. Se etter borettslagsleiligheter med lave felleskostnader. En småsliten leilighet kan fort få en ansiktsløftning med litt maling. Jo fortere du kommer deg inn på markedet, jo fortere betaler du til deg selv. Hva så om det blir 25 kvadrat, 40 min fra jobb? Verdien vil stige, og du vil kunne spare mer egenkapital. Når du har betalt huslån og fellesutgifter ser du hva du kan spare i mnd. Du setter det beløpet på ASK og kjøper fond. Eller betaler ned mer på boliglånet hvis du vil det. Alle må begynne et sted. Det er ikke sentral toppleilighet med havutsikt, garasje og 2 bad. En småsliten ett-roms i en forstad er et steg på veien. Anonymkode: 7b69c...703 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #15 Skrevet 26. mai 2021 Hvilken by bor du i?? Anonymkode: 73f67...44c
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #16 Skrevet 26. mai 2021 vanskapning skrev (6 timer siden): Jeg har ikke mulighet til feks lang pendlevei eller oppussingsprosjekt da all min energi går til å klare å jobbe 50%. Kan heller ikke flytte siden jeg har familie her som jeg er avhengig av til hjelp i hverdagen dessverre.. Kommer uansett til å vente flere år før jeg eventuelt tar ut pengene fra bsu. Det kan jo ordne seg med at helsa blir bedre og jeg kan jobbe mer feks. Var bare interessert i å høre om det fins noe andre fornuftige måter å bruke bsu på 😊 Hvordan er jobbmulighetene i området? Er helsen, arbeidserfaringen din og bacheloren din slik at du kan søke andre type jobber enn den du har? Søke jobber i nærheten av familien? Når du har fått jobb der kan du se etter leilighet som er i nærheten av både jobb og familie. Ikke ta ut BSU neinei. Helsen din kan bli bedre eller du plutselig finner en bolig til prisen. Hadde ikke råd til leilighet før jeg var 35år. Og plutselig dukket samboeren min opp. 2 år før hadde jeg gitt opp både kjærligheten og leilighet. Det løsner!! Anonymkode: 73f67...44c 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #17 Skrevet 26. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvordan er jobbmulighetene i området? Er helsen, arbeidserfaringen din og bacheloren din slik at du kan søke andre type jobber enn den du har? Søke jobber i nærheten av familien? Når du har fått jobb der kan du se etter leilighet som er i nærheten av både jobb og familie. Ikke ta ut BSU neinei. Helsen din kan bli bedre eller du plutselig finner en bolig til prisen. Hadde ikke råd til leilighet før jeg var 35år. Og plutselig dukket samboeren min opp. 2 år før hadde jeg gitt opp både kjærligheten og leilighet. Det løsner!! Anonymkode: 73f67...44c Ikke for alle. Jeg er 40 og møtte aldri noen, så bor hjemme mens jeg sparer penger. Tjener lite da jeg er assistent på sykehjem, og kommer ikke til å studere da jeg ikke klarer det. Anonymkode: 4e6ea...4db
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå