AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #1 Skrevet 25. mai 2021 Jeg ønsker råd for hva som er best å foreta seg og hvordan en slik feide kan håndteres. Mine foreldre overtok i 1986 min mors barndomshjem. Hennes 6 søsken ble kjøpt ut. Dokumentasjon fins. Bakgrunnen for at de overtok var at min bestemor, som på den tiden bodde i huset, ikke kunne betjene bokostnader selv pga dårlig økonomi. Det var en forutsetning for at hun kunne få fortsette å bo der og hun ble på den måten sikret bosted resten av sitt liv. Det er leit for en eldre dame å flytte og rive seg opp fra der man har bodd i 50 år. For to år siden startet bråket. To av mine onkler og en tante (som jeg oppfatter som en enkel sjel, uten egne meninger og som bare jatter med dem etter at de har hjernevasket henne) hevder at de ikke ble betalt ut 'nok' for eiendommen da foreldrene mine kjøpte dem ut. De øvrige søsknene mener det ble gjort riktig. Nå er det full isfront. De snakker ikke sammen og det kommer stadig 'stikk', via en bror som er enige med alle. Han er enig med siste taler og ikke til å stole på. Denne broren lekker ut hva som snakkes om. Begge veier 🤷♀️ så vi er på barnehagestadiet altså. Onklene mine tok advokat som så på saken. Han ville ikke gå videre med det da han mente det var en 'ikke-sak'. Så da skulle man tro det ble fred? Langt derifra. Foreldrene mine har fått lange brev med masse 'drit' og oppgulp. Beskyldninger om å være kriminelle. At de har lurt sine egne søsken. Svindlet dem rett og slett 😪 Telefinoppringninger med stygge beskyldninger og sverting ut mot andre mennesker. Foreldrene mine har alltid vært forsiktige med pengene og arbeidet hardt. I tillegg har de en hytte av høy verdi. De har derfor opparbeidet seg høy formue og har mye penger i banken i tillegg til div eiendom. Onklene mine har skuslet bort mye penger (mye alkohol og dyre skilsmisser), samt dyr livsstil med dyre ferier og dyre vaner. Nå er de jo alle pensjonister og foreldrene mine lever godt mens de har lite å rutte med. Tanken har slått meg at det må være misunnelse som ligger bak. Hva er smart å gjøre for å løse dette best mulig? Jeg blir opprørt på mine foreldres vegne. De fortjener ikke dette! Hvordan få slutt på det? Kan man politianmelde for trakassering av privatliv? Alle innspill er verdifulle og settes pris på. Anonymkode: 0cf2c...bc6
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #2 Skrevet 25. mai 2021 Dette var skikkelig trist lesning. Jeg tenker jo at så lenge de skrev under avtalen den gangen, så har advokaten helt rett, det er en ikke-sak. Ingen tvang dem til å inngå en avtale. I tillegg vil jo et hus hvor en person har bruksrett i uoverskuelig framtid ha mindre verdi enn andre hus. Jeg ville rett og slett blokkert dem på telefonen og levd livet videre. Og kastet alle brev med mindre det kom fra advokat. At det tydeligvis har klikket for dem har ikke foreldrene dine noe ansvar for. Tror ikke anmeldelser gjør mye her, og om de blokkeres eller anmeldes betyr ikke så mye, forholdet mellom dem er ødelagt uansett. Det er kjempevanskelig, men det beste er vel å prøve og ignorere det og gå videre. Håper du får noen gode svar her. Anonymkode: 301f2...d05 3
Outlander Skrevet 25. mai 2021 #3 Skrevet 25. mai 2021 Siden det er isfront allerede, ville jeg ha selv fått en advokat å sende brev til disse drittslektninger for å slutte med trakassering ellers blir de politianmeldt. 3
Gjest theTitanic Skrevet 25. mai 2021 #4 Skrevet 25. mai 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg ønsker råd for hva som er best å foreta seg og hvordan en slik feide kan håndteres. Mine foreldre overtok i 1986 min mors barndomshjem. Hennes 6 søsken ble kjøpt ut. Dokumentasjon fins. Bakgrunnen for at de overtok var at min bestemor, som på den tiden bodde i huset, ikke kunne betjene bokostnader selv pga dårlig økonomi. Det var en forutsetning for at hun kunne få fortsette å bo der og hun ble på den måten sikret bosted resten av sitt liv. Det er leit for en eldre dame å flytte og rive seg opp fra der man har bodd i 50 år. For to år siden startet bråket. To av mine onkler og en tante (som jeg oppfatter som en enkel sjel, uten egne meninger og som bare jatter med dem etter at de har hjernevasket henne) hevder at de ikke ble betalt ut 'nok' for eiendommen da foreldrene mine kjøpte dem ut. De øvrige søsknene mener det ble gjort riktig. Nå er det full isfront. De snakker ikke sammen og det kommer stadig 'stikk', via en bror som er enige med alle. Han er enig med siste taler og ikke til å stole på. Denne broren lekker ut hva som snakkes om. Begge veier 🤷♀️ så vi er på barnehagestadiet altså. Onklene mine tok advokat som så på saken. Han ville ikke gå videre med det da han mente det var en 'ikke-sak'. Så da skulle man tro det ble fred? Langt derifra. Foreldrene mine har fått lange brev med masse 'drit' og oppgulp. Beskyldninger om å være kriminelle. At de har lurt sine egne søsken. Svindlet dem rett og slett 😪 Telefinoppringninger med stygge beskyldninger og sverting ut mot andre mennesker. Foreldrene mine har alltid vært forsiktige med pengene og arbeidet hardt. I tillegg har de en hytte av høy verdi. De har derfor opparbeidet seg høy formue og har mye penger i banken i tillegg til div eiendom. Onklene mine har skuslet bort mye penger (mye alkohol og dyre skilsmisser), samt dyr livsstil med dyre ferier og dyre vaner. Nå er de jo alle pensjonister og foreldrene mine lever godt mens de har lite å rutte med. Tanken har slått meg at det må være misunnelse som ligger bak. Hva er smart å gjøre for å løse dette best mulig? Jeg blir opprørt på mine foreldres vegne. De fortjener ikke dette! Hvordan få slutt på det? Kan man politianmelde for trakassering av privatliv? Alle innspill er verdifulle og settes pris på. Anonymkode: 0cf2c...bc6 Å komme med misunnelse over 30 år etterpå er så urimelig som det kan få blitt, men har hørt verre historier desverre. Arv får frem det verste i folk. Og den dødes største ønske ville vel vært godt samhold i familien.
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #5 Skrevet 25. mai 2021 Jeg foreslår at dine foreldre kontakter advokat, viser dokumentasjon, forklarer situasjonen. Ber advokat forfatte et formelt brev som forklarer hva som gjelder, at dine foreldre har en meget god sak, og noe om at de er velkommen til å ta saken i rettssystemet. Sender brevet til alle søsken. Så håper man at det vil legge saken død. Huset ble solgt i 1986 med pris anno 1986. Da kan man ikke kommei 2021 og kreve mer penger pga prisstigning. Handelen ble fullført for 35 år siden. Det finnes ingen åpning for å reforhandle. Anonymkode: 9d2e1...9c5 5
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #6 Skrevet 25. mai 2021 Ts her. Tusen hjertelig takk for svar. Ja det er en meget trist sak. Min bestemor hadde vært skamfull dersom hun hadde levd. Hun var en raus dame som delte av det lille hun hadde. Jeg tenker at det forslaget med å kontakte advokat for å sende formelt brev absolutt er aktuelt. Det var et smart innspill som jeg skal videreformidle dem. Hele familien kunne møtes tidligere. Jeg har søskenbarn jeg lekte mye med som barn. Husker sammenkomster i bestemorhuset med alle samlet da jeg var liten. Kjempetrist at tonen er iskald nå. Anonymkode: 0cf2c...bc6
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #7 Skrevet 25. mai 2021 Kondolerer TS. Jeg vet hvordan det er. Min snille farmor og farfar døde på 90 tallet, og det siste de ville, var at barna skulle starte å krangle om arv, noe de selvsagt begynte med i tiden etter.. Det var trist å se hvordan enkelte forandret seg, og hvor villige de var til å ødelegge gode forhold med hverandre. Anonymkode: f36f3...296 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå