jordbær86 Skrevet 25. mai 2021 #1 Skrevet 25. mai 2021 Noen sier det er straffbart mens andre sier det er lov? Noen som vet? Noen som bruker å ha lavt forskuddstrekk?
Riju Skrevet 25. mai 2021 #2 Skrevet 25. mai 2021 Selvfølgelig er det lov, ellers ville jo alle som får baksmell ha vært kriminelle. Jeg prøver å ligge omtrent på forventet nivå, men kjenner flere som betaler mindre skatt enn hva de må. Får lite igjen for å oppbevare penger hos skatteetaten før det er nødvendig om man har god kontroll på økonomien.
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 25. mai 2021 #3 Skrevet 25. mai 2021 Om du ser i skattebetalingsloven, kap. 4, vil du se at du har plikt til å gi korrekte opplysninger for fastsetting av skattetrekket. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-67#KAPITTEL_2-1
jordbær86 Skrevet 25. mai 2021 Forfatter #4 Skrevet 25. mai 2021 Men så vidt jeg husker sa ei på skatteetaten at jeg kunne gjøre dette?
jordbær86 Skrevet 25. mai 2021 Forfatter #5 Skrevet 25. mai 2021 Hvemsomhelst skrev (17 minutter siden): Om du ser i skattebetalingsloven, kap. 4, vil du se at du har plikt til å gi korrekte opplysninger for fastsetting av skattetrekket. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-67#KAPITTEL_2-1 Riju skrev (19 minutter siden): Selvfølgelig er det lov, ellers ville jo alle som får baksmell ha vært kriminelle. Jeg prøver å ligge omtrent på forventet nivå, men kjenner flere som betaler mindre skatt enn hva de må. Får lite igjen for å oppbevare penger hos skatteetaten før det er nødvendig om man har god kontroll på økonomien. jordbær86 skrev (5 minutter siden): Men så vidt jeg husker sa ei på skatteetaten at jeg kunne gjøre dette? Hmmmm. Men fikk beskjed på skatteetaten at jeg kunne gjøre det.
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 25. mai 2021 #6 Skrevet 25. mai 2021 jordbær86 skrev (1 minutt siden): Hmmmm. Men fikk beskjed på skatteetaten at jeg kunne gjøre det. Hmm... jeg har jobbet med slikt noen år. Tidligere fikk vi beskjed fra kemneren om folk hadde gjentakende store restskatter og betalingsproblemer. Snakker ikke om småsummer altså. Da gikk vi inn og studerte tallene nærmere og endret trekket. De senere år er det jo mye større kontrollmuligheter og mulighet for å legge inn varsler i systemene, slik at obs, pass på, sjekk nærmere hvis enkelte krever lavere trekk. Men altså, pluss,minus noen tusen kan skje og fører ikke til slike reaksjoner. Jeg velger selv som mange andre å oppgi litt for mye inntekt og for lite fradrag for å ha litt å gå på. Restskatt er triste greier for de fleste.
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #7 Skrevet 25. mai 2021 Hvemsomhelst skrev (22 minutter siden): Hmm... jeg har jobbet med slikt noen år. Tidligere fikk vi beskjed fra kemneren om folk hadde gjentakende store restskatter og betalingsproblemer. Snakker ikke om småsummer altså. Da gikk vi inn og studerte tallene nærmere og endret trekket. De senere år er det jo mye større kontrollmuligheter og mulighet for å legge inn varsler i systemene, slik at obs, pass på, sjekk nærmere hvis enkelte krever lavere trekk. Men altså, pluss,minus noen tusen kan skje og fører ikke til slike reaksjoner. Jeg velger selv som mange andre å oppgi litt for mye inntekt og for lite fradrag for å ha litt å gå på. Restskatt er triste greier for de fleste. Hva slags summer var det snakk om? Anonymkode: 27c8c...df0
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 25. mai 2021 #8 Skrevet 25. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva slags summer var det snakk om? Anonymkode: 27c8c...df0 Det er ikke et bestemt tall. Det vurderes ut fra situasjon.. og hva de driver med. Store tall hender ofte hos usikre forretninger. Noe mindre tall ofte hos mer alminnelige folk, vanskelig å forklare. Det er mye som kontrolleres i forhold til bransjer og gjentagende forhold. Hver enkelt situasjon er spesiell. om du selv kommer i en situasjon der du endrer på opplysningene til skattekortet ditt, og likevel ikke får satt ned trekket, så ta kontakt med skattekontoret og spør om forklaring.
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #9 Skrevet 25. mai 2021 Hvemsomhelst skrev (20 minutter siden): Det er ikke et bestemt tall. Det vurderes ut fra situasjon.. og hva de driver med. Store tall hender ofte hos usikre forretninger. Noe mindre tall ofte hos mer alminnelige folk, vanskelig å forklare. Det er mye som kontrolleres i forhold til bransjer og gjentagende forhold. Hver enkelt situasjon er spesiell. om du selv kommer i en situasjon der du endrer på opplysningene til skattekortet ditt, og likevel ikke får satt ned trekket, så ta kontakt med skattekontoret og spør om forklaring. Skjønner. Jeg gjør det ut dette året og så får jeg betale full skatt igjen neste år igjen. Får vel sannsynligvis bare restskatt på det jeg skylder? Anonymkode: 27c8c...df0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå