Gå til innhold

Hva er fordelene med å eie istedenfor å leie?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Bortsett fra at man betaler ned til seg selv og at man står fritt til å velge hvordan man vil ha det

Eneste andre fordel jeg kan komme på er at det blir billigere når man blir eldre?

Anonymkode: 22b7a...885

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tryggheten i å vite at en ikke kan bli kastet ut når som helst.

Anonymkode: 82912...9a6

• Liker 36
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ha kjæledyr, gjøre hva du vil med oppussing og varige endringer, trygghet ved å vite at du ikke må flytte. Bestemmer det meste selv, trenger ikke spørre noen andre om det er greit.

Verdiøkning, mulighet til å leie ut rom eller deler av tomt/bolig for å tjene litt på det. 

Anonymkode: ce24a...afd

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du kan ha kjæledyr, gjøre hva du vil med oppussing og varige endringer, trygghet ved å vite at du ikke må flytte. Bestemmer det meste selv, trenger ikke spørre noen andre om det er greit.

Verdiøkning, mulighet til å leie ut rom eller deler av tomt/bolig for å tjene litt på det. 

Denne tryggheten har man ikke. Du kan få «nabo fra helvete» og blir nødt til å flytte. 

Anonymkode: e1c35...50b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Det er ikke sikkert man får lov til alt dette hvis man eier leilighet (sameie/borettslag).

Anonymkode: 3d045...da7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det er ikke sikkert man får lov til alt dette hvis man eier leilighet (sameie/borettslag).

Da må man finne ut hva man ønsker før man kjøper. 

36 minutter siden, AnonymBruker said:

Denne tryggheten har man ikke. Du kan få «nabo fra helvete» og blir nødt til å flytte. 

Anonymkode: e1c35...50b

Skal man være negativ kan man si det samme om leieforhold også, eller at man blir sagt opp, konflikt med utleier, skader/mangler som ikke blir rettet osv.

Man kjøper jo ikke leilighet i blokk om man ikke orker naboer, eller enebolig om man ikke gidder vedlikeholdet.

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

For meg som er enslig mor, har det vært en stor trygghet å eie min egen bolig. Da får vi bo her så lenge vi ønsker. Barna slipper å flytte hele tiden.

Har andre venninner som er enslige mødre og leier, og de flytter jo jevnlig, og må plutselig flytte ut av skolekretsen til barna, da de ikke finner noe å leie. 

Anonymkode: dcfee...0be

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Alt

Anonymkode: 18711...032

• Liker 5
Skrevet

Skattefradrag på rentene. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Leie, så kaster man jo penger ut av vindu.  Betaler mye, sitter igjen med ingenting?

Leie i voksen alder er jo tegn på dårlig økonomi(styring).

Anonymkode: f5781...a7d

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Leie, så kaster man jo penger ut av vindu.  Betaler mye, sitter igjen med ingenting?

Leie i voksen alder er jo tegn på dårlig økonomi(styring).

Anonymkode: f5781...a7d

Så enkelt er det ikke nei.

Er man enslig og har en lønning og bor i by er det nesten mulig å komme inn på boligmarkedet .

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Bortsett fra at man betaler ned til seg selv og at man står fritt til å velge hvordan man vil ha det

Eneste andre fordel jeg kan komme på er at det blir billigere når man blir eldre?

Anonymkode: 22b7a...885

Fordelene er flere og er helt sentrale.

Som du har nevnt:

1) Billigere når man blir eldre. Ergo, så strekker minste(pensjonen) lenger.

2) Du har formue. Formue som man selv velger å bruke på privat hjemmepleier om det trengs eller hvem vet hva slags privat behandling man vil måtte trenge om 25 - 30 år. Man vet rett og slett ikke. Det man vet er at det er en helvetes kamp om å få alltid nok timer fra kommunen i forhold til behovet man selv har. 

Dermed så har formue - i form av bolig - en direkte sammenheng med selve livet ditt. Det er mange som ikke tenker på det. Om man får en sjelden sykdom og skattekutt-gjengen som digger de rike mener utifra kalkulatoren deres at du ikke får "bra nok effekt" av å bli tilbydt behandling, så er man egentlig dømt til døden.

Da er det veldig greit å ha iallfall 3 - 4 millioner kroner i formue, (slik en god del har i form av nedbetalt leilighet eller bolig), så kan man velge selv å bruke alt til siste krone for å prøve å redde sitt eget liv, på egen regning.

3) Fordelen av å få igjen på skatten - rentefradrag. 

4) Fordelen av å være med på verdisstigningen. Dette er noe mange glemmer. De prøver å sette opp et regnstykke om prøver av og til å bevise ovenfor andre at det å leie kan "lønne seg". NEI - i 99,5% av tilfellene lønner det seg ikke å leie - med noen få unntak, som er ganske sære unntak. 

Fordi, tenk nå at du har 2.000 kr høyere renteutgifter på en bolig du har kjøpt sammenlignet med tilsvarende bolig som du kan leie for 2.000 kr mindre. Da vil folk si: "Jaaa, du må jo LEIE - den er jo billigere, liksom"! EH, NEI.

Se hva som har skjedd de siste 10 - 15 årene. Hva er 10 år? Jo, 120 måneder. Hva er 15 år? Jo, 180 måneder. 

Så kommer de som er tilhengere av leie å påpeke at du "tjente" 120 x 2.000 kr = 240.000 kr på å LEIE, enn å eie. Eller la oss til og med smøre på mer og si: 180 x 2.000 kr = 360.000 kr "spart" på å "LEIE". 

NEI, du har IKKE spart 240.000 - 360.000 kr på å leie, fordi i løpet av de siste 10 - 15 årene ville en tjent lett bortimot 3.000.000 kroner på å bare sitte på en bolig som man betaler selv ned. Så gevinsten har vært massiv.

Verdistigningen (det å sitte på boligen over lengre tid) er selve poenget. Ikke nedbetalingen per måned av lønn eller pensjon. 

Det er bare tull å prøve å spare hver måned i dag (Av lønna). Verden løper "fra deg", og alt du sparer blir bare spist opp av prisøkning. 

Staten bør ta større ansvar for å tilby flere folk bolig, fordi det er fortsatt minst 20% av befolkningen som ikke har det, og det er tragisk at disse som er i en sårbar posisjon faktisk fortsetter å subsidiere de som er millionærer fra før av. 

Hvis staten "sender ut" en pensjonist eller en student eller en syk-ufør person på det private leiemarkedet, så betyr det at staten egentlig subsidierer de rike på det private eiendomsmarkedet fordi disse personene uten bolig må ha et sted å bo. Det burde ikke være slik at de private nyter godt av denne subsidieringen.

Anonymkode: 86b6c...08d

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner ei som skal pensjoneres nå. Hun betaler 10 000 i leie i mnd. Foreldrene mine har betalt ned all boligjeld og betaler kun på strøm og vedlikehold på boligen. I tilegg til grunnene nevnt over, så synes jeg det er en trygghet og gå inn i pensjonsalderen uten så høye boutgifter. 

Anonymkode: d212d...cc7

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
Tvist skrev (26 minutter siden):

Skattefradrag på rentene. 

Dette.

Jeg har akkurat samme bruttolønn som før, men får 2000 mer utbetalt i måneden etter at jeg kjøpte bolig. Og jeg betaler ikke mer i renter og avdrag og felleskostnader enn jeg gjorde for å leie, altså!

Anonymkode: b5df0...860

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg kjenner ei som skal pensjoneres nå. Hun betaler 10 000 i leie i mnd. Foreldrene mine har betalt ned all boligjeld og betaler kun på strøm og vedlikehold på boligen. I tilegg til grunnene nevnt over, så synes jeg det er en trygghet og gå inn i pensjonsalderen uten så høye boutgifter. 

Anonymkode: d212d...cc7

En bekjent har leid i Oslo hele livet. De har betalt latterlig lav leie og tenkt at dette tjener de gode penger på. Men det ikke har tenkt på er at arvingene en dag vil ta over og kreve mer i leie eller flytte ut. De har ikke spart en drit og har to år igjen av arbeidslivet før de pensjonerer seg. 

De har ikke lenger råd til å bo i Oslo. Da de var i 30-årene, arvet den ene 2 millioner kroner og kunne da kjøpt en leilighet eller to i Oslo uten å ta opp lån. 

Helt sykt hva de kunne hatt av verdier idag. 

Anonymkode: fb237...954

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Den eneste store fordelen jeg kan komme på, er at hvis bygningen blir bombet i tilfelle krig og det er ingen som dekker skadene, mister man bare det man har av gjenstander, ikke selve leiligheten.

Det samme gjelder hvis leiligheten eller huset blir beslaglagt av myndighetene; for jødene som klarte å flykte fra Tyskland mens de enda kunne i 1930-årene ville det ha vært en fordel å leie da eiendommens verdi var lik null som følge av nye lover.

En annen fordel kan være å rett og slett ikke eie så mye i øyeblikket man dør; kan ikke tenke meg at det må være særlig hyggelig å være svært rik, og være vitne til at arvingene står som gribber rundt dødsleiet og med dollartegn i øynene gleder seg til man trekker sitt siste sukk.

Anonymkode: 5e95a...496

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jo, det kan man.

AnonymBruker
Skrevet

Å eie bolig er en investering. Å leie er bare en utgift.

Det meste baseres på god økonomisk innsikt, men likevel også en del flaks og uflaks. Det er feks mange viktige ting en må tenke over dersom man kjøper sammen med noen og da er det viktig med en god samboerkontrakt dersom man ikke er gift.  Man kan feks være uheldig ved at man kjøper når prisene på boligene er skyhøye. Og så blir man tvungen til å selge ved samlivsbrudd når prisene har fallt kraftig. Da sitter man kanskje samtidig med en større gjeld enn det man får solgt boligen igjen for. Som igjen kan føre til at man ikke har nok kapital til å kjøpe ny bolig, samtidig som man har gjeld. Sånne ting. Denne risikoen slipper man ved å leie.

Men alt i alt er det bedre å eie enn å leie .

Selv har jeg hatt flaks. Kjøpte når markedet var svært lavt i 2004. Og så stupte markedet til værs bare 2 år senere og har steget siden. Solgte med for 3 mill i gevinst og ble dermed gjeldsfri + en million til overs da jeg flyttet inn i ny bolig med mannen min da jeg var 32 år gammel. Dermed sitter jeg igjen med ganske mye til overs hver måned etter at faste utgifter i måneden er betalt. Og disse pengene sparer jeg i fond med langsiktig horisont. Har til nå en gevinst på 800 tusen som jeg har tjent uten å gjøre noen ting. Ingenting av disse pengene hadde jeg hatt dersom jeg hadde bestemt meg for å leie fremfor å eie selv om jeg fikk lån i 2005. Tanken slo meg derimot fordi jeg fikk større utgifter ved å kjøpe leilighet enn å leie de første årene. Men i dag er jeg altså veldig glad for at jeg tok dette smarte valget og ikke lot meg friste av de lavere utgiftene på leiemarkedet den gang.

Anonymkode: 18883...7d9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Som minstepensjonist må du fremdeles betale strøm, snømåking, fellesutgifter, eienendoms- og forumueskatt, feie- og vannavgift. etc Min 3000,- pr mnd uansett.

Anonymkode: 08405...dfd

AnonymBruker
Skrevet
malifika skrev (5 timer siden):

Jo, det kan man.

Vis meg den leiligheten i sameie/borettslag der du leie ut deler av tomten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...