Gå til innhold

Går fra samboer og vil ha en annen. Hvordan forholde meg til hun andre mens bruddet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Leser her at mange mener at dersom man er gift el samboer og forelsker seg i en som du gjerne ønsker ha et forhold til, så skal man holde avstand til den andre mens man avslutter ekteskapet/samboerskapet...

Hva mener dere egentlig?

Saken er den at jeg forelsket meg, var aldri fysisk utro men psykisk og hun andre vil ha meg og dele livet med meg. Forholdet mitt er dødt. Nå har jeg enda en grunn til å få avsluttet det. Men kan jeg pleie forholdet til hun andre imens eller må hun settes "på vent" nå? Blir litt mye for meg kjenner jeg.... Men hva er moralsk riktig syns dere? 

PS. Før dere vifter med utro-fingeren så vit at min frue var utro for 8 år siden. Fysisk. Jeg kjempet meg gjennom det og vi holdt ut. Men nå går det ikke mer. 

Anonymkode: b6035...4d7

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis dere allerede har bestemt dere for å gå fra hverandre, synes jeg du bare kan kjøre på med hun nye. I din situasjon. Hadde det vært en annen situasjon hadde jeg sikkert ment noe annet. 

Men vær ærlig med alle parter hele veien. Og vær ekstremt forsiktig hvis dere har barn. 

Anonymkode: e554d...a69

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du bør fullføre bruddet før du innleder forhold med hun andre. Ikke med tanke på din nærværende, men din kommende (?). 

Anonymkode: 33325...5ab

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du bør fullføre bruddet før du innleder forhold med hun andre. Ikke med tanke på din nærværende, men din kommende (?). 

Anonymkode: 33325...5ab

Er slik jeg tenker selv og har forstått er det "folk flest" mener er mest ryddig. Men hvorfor er dette med tanke på hun andre?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Er slik jeg tenker selv og har forstått er det "folk flest" mener er mest ryddig. Men hvorfor er dette med tanke på hun andre?

Så hun ikke får stempelet homewrecker av alle rundt?🤔

Anonymkode: 7a6d1...fe6

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Og hvis du avslutter ASAP, føler den nye at du faktisk vil ha henne og mener alvor.  Så hun ikke blir gående og håpe at du kanskje gjør det slutt en gang i fremtiden... 

Anonymkode: 47032...22b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Tja.

Jeg hadde nok pleiet det nye forholdet, men med åpne kort ovenfor den nye selvsagt og prosessen med skilsmisse/flytting osv.

Men hadde ikke gått med på en offentlig greie før det var gått en stund - av hensyn til alle parter egentlig.

Ingen har lyst på stempelet «den som ødela ekteskap og splittet familie», barna kan godt få litt stabilitet før man forteller om en ny kjæreste (og evt samboerskap får vente lengre). Og det er fordel for samarbeidsklima i bruddet at man har det ryddig på hva dette handler om.

Om det blir for mye for deg må du være ærlig på det. 

Anonymkode: 6ca86...108

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

I hvertfall ikke la den nye henge i uvitenhet.  Hun tåler å holde litt avstand, hvis hun er trygg på hvor du er i prosessen.  Å få unnagjort bruddet ditt på en ryddig måte, må være første pri, men som sagt hold kommunikasjon i gang.  

Anonymkode: 4730f...2ef

• Liker 2
Gjest supernova_87
Skrevet

Du skriver at du har enda en grunn til å få avsluttet det: ergo har du ikke avsluttet det. 

Synes det er umoralsk ja å pleie et nytt forhold uten å avslutte det du er i. Klart skilsmisse og flytting tar tid, men å forklare kona di at det er over kan du gjøre NÅ. Har du ikke intensjoner om det så er du stygg både mot kona og den nye. 

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge du er ærlig kan du gjøre hva du vil, tenker jeg. Du kan informere samboeren din om at du fra nåværende tidspunkt anser det selv som singel og ledig på markedet, og du kan informere hun nye du har på gang om at du er i en prosess som krever en del logistikk og oppmerksomhet.

Anonymkode: d3239...4ba

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Synes du og den nye bør holde en lav profil det neste halve året før det blir offentlig at dere er i et forhold. 

Dersom du ikke er verken separert eller skilt eller har sagt noe til kona di så fikser du det asap. Frem til det bør du holde deg unna den andre fysisk. Vær åpen med den nye om at du skal avslutte med kona di og at du vil gjøre dette ryddigest mulig for alle parter og at dere derfor må ligge lavt en stund.

Vær forberedt på at kona kan bli både sjalu og sint dersom hun finner ut at du har en ny på vent. Og det kan gjøre at samarbeidet mellom dere som foreldre blir vanskelig. Det beste er dersom kona ikke tror at dere ble sammen før etter separasjonen.

Overlapping skaper som regel bare drama og sårede følelser med seg. Og den nye vil lett bli sett på som den som ødela familien av alle rundt dere. Det bør hun få slippe.

Anonymkode: 99394...965

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Først av alt. Avslutt med nåværende partner. Vedkommende fortjener også det når du føler det slik. Respekter partneren ved å være ærlig. Hvis du velger å satse på hun nye så hadde jeg fortalt partner dette, men jeg ville vært diskre i offentligheten i ca et halv år som noen nevner overfor. Spesielt om dere har barn.

Om du er sikker på at du vil ha hun nye må du selvsagt pleie dette med jevnlig kontakt og kjærlighet. Fortelle henne hva du planlegger slik at hun er trygg på kjærligheten din til henne. Blir hun usikker så kan hun trekke seg tilbake. Vis henne og fortell at hun er elsket. 

Anonymkode: 75774...67a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nà tar det 30 sekunder å avslutte med samboer da....

"Det er slutt"

Anonymkode: 1d6db...d19

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det viktigste er at du starter brudd-prosessen med nåværende og ikke vingler i valget, fordi det vil plage både deg selv og disse kvinnene.

Du bør gi oppmerksomhet til den nye, ellers vil hun trolig bli usikker og trekke seg unna, men du bør ikke ta ting videre før du har flyttet fra nåværende. Av respekt for nåværende bør du vise diskresjon. De aller fleste syns det er fullstendig ufyselig med personer som har nye etter få måneder og ikke greier å være alene et sekund.

Anonymkode: d6789...be9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Det viktigste er at du starter brudd-prosessen med nåværende og ikke vingler i valget, fordi det vil plage både deg selv og disse kvinnene.

Du bør gi oppmerksomhet til den nye, ellers vil hun trolig bli usikker og trekke seg unna, men du bør ikke ta ting videre før du har flyttet fra nåværende. Av respekt for nåværende bør du vise diskresjon. De aller fleste syns det er fullstendig ufyselig med personer som har nye etter få måneder og ikke greier å være alene et sekund.

Anonymkode: d6789...be9

Dette.

Støtter det at du kan og bør holde kommukasjonen åpen med hun nye, men uten å gå videre fysisk før du har flyttet ut i det minste. Samt holde lav profil offentlig for å skåne alle parter (ekskona, eventuelle barn, samt ny kjæreste som vil bli stemplet som homewrecker).

Det er i tillegg en stor fordel for din nye kjæreste om hun kan se at du gjør det slutt raskt og ryddig, men med omsorg, og at du bruker litt tid på å sortere følelsene rundt det. Det er ingen god følelse å starte et forhold med en mann som ikke har prossessert følelsene etter et brudd, den fella har jeg gått i en gang og det var vondt å stå i. En time eller to hos en samtaleterapaut kan hjelpe masse, både for din egen del samt for å vite din nye kjæreste at du vil gjøre alt for å sørge for at dere kan starte på så blanke ark som mulig.

Anonymkode: 81818...b52

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...