Cmoen Skrevet 25. mai 2021 #1 Skrevet 25. mai 2021 Hei Bare lurer på om noen har opplevd lignende. Sønnen min på 1.5 år har hatt en virusinfeksjon, hovne mandler, sår hals, feber og etter hvert hovent rødt tannkjøtt, blemmer I munnen, spiser ikke. Etter å ha søkt litt på nett trodde jeg det var første gangs herpesutbrudd men legen mente man kunne få blemmer i munn av andre virusinfeksjoner også. Men, nå har han vært syk siden 17.mai og siden han har hatt så vondt i munnen har tannpussen vært ekstremt vanskelig og etter blemmene kom så blør han når jeg pusser tenner. vært på legevakt 2 ganger men selvfølgelig glemt å nevne akkurat det med tannpuss i stresset... burde jeg droppe tannpuss akkurat nå og la tannkjøttet hvile eller pusse selvom han har vondt og blør😥?
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #2 Skrevet 25. mai 2021 Er det munnskold/after? Fryktelig vondt og varer ofte i 14 dager. Jeg kan ofte få det i forbindelse med forkjølelse. Det er vondt å pusse tenner, men for meg hjelper det å holde munnen ren. Å skylle med klorheksidin kan hjelpe litt, men ikke så lett for et lite barn å bruke. Anonymkode: 00b22...5cb 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #3 Skrevet 25. mai 2021 Cmoen skrev (16 minutter siden): Hei Bare lurer på om noen har opplevd lignende. Sønnen min på 1.5 år har hatt en virusinfeksjon, hovne mandler, sår hals, feber og etter hvert hovent rødt tannkjøtt, blemmer I munnen, spiser ikke. Etter å ha søkt litt på nett trodde jeg det var første gangs herpesutbrudd men legen mente man kunne få blemmer i munn av andre virusinfeksjoner også. Men, nå har han vært syk siden 17.mai og siden han har hatt så vondt i munnen har tannpussen vært ekstremt vanskelig og etter blemmene kom så blør han når jeg pusser tenner. vært på legevakt 2 ganger men selvfølgelig glemt å nevne akkurat det med tannpuss i stresset... burde jeg droppe tannpuss akkurat nå og la tannkjøttet hvile eller pusse selvom han har vondt og blør😥? Siden han er 1,5år så må han jo være litt mer forsiktig med hva han skyller munnen med. For oss voksne så er corsodyl munnens klorheksidin. Problemet er jo at de skal ikke svelge corsodyl og en på 1,5år ja.. da kan det skje veldig lett. Anonymkode: 47c47...028 1
Cmoen Skrevet 25. mai 2021 Forfatter #4 Skrevet 25. mai 2021 Takk for svar. Jeg vet faktisk ikke men det ligner på den typen blemmer. Prøvde å se litt nøye i munnen hans og han har noen sånne blemmer "rundt" tanna hvis du skjønner, så ikke rart det gjør vondt når jeg pusser... 😔
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #5 Skrevet 25. mai 2021 Høres ut som primær herpetisk gingivostomatitt, i og med at tannkjøttet er affisert. Herpangina gir også slike blemmer, men er oftest lokalisert i gane og svelg. Du kan gjerne la være å pusse når det blør og er veldig smertefullt, men det er lurt å vaske over med bomull eller tupfer med klorhexidin (Corsodyl) for å minske sekundærinfeksjon med bakterier i sårene. Be om en time på den lokale offentlige tannklinikken, orale slimhinnelidelser er innenfor tannlegenes kompetanseområde. Anonymkode: 6e29b...f1d 3
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #6 Skrevet 25. mai 2021 Tennene må pusses, hvis ikke danner det seg fort ekstra bakterier - og det trenger han virkelig ikke. Tenker du får være ekstremt skånsom i tannpussen, og pusse godt «oppå» tanna. Røttene hadde jeg nok latt litt være, og gitt fluortablett etter puss. Anonymkode: 85f18...9d8
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #7 Skrevet 25. mai 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Høres ut som primær herpetisk gingivostomatitt, i og med at tannkjøttet er affisert. Herpangina gir også slike blemmer, men er oftest lokalisert i gane og svelg. Du kan gjerne la være å pusse når det blør og er veldig smertefullt, men det er lurt å vaske over med bomull eller tupfer med klorhexidin (Corsodyl) for å minske sekundærinfeksjon med bakterier i sårene. Be om en time på den lokale offentlige tannklinikken, orale slimhinnelidelser er innenfor tannlegenes kompetanseområde. Anonymkode: 6e29b...f1d Enig med denne, ungen får gratis tannlege på skoletannlegen der du bor, så bare ring og si at du har behov for time nå. De får automatisk rundt 3-4års alderen men man kan bestille før. Anonymkode: 47c47...028
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #9 Skrevet 25. mai 2021 Høres ut som munn, fot og håndsykdom Anonymkode: e3da4...df1 1
Sensi Skrevet 25. mai 2021 #10 Skrevet 25. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Enig med denne, ungen får gratis tannlege på skoletannlegen der du bor, så bare ring og si at du har behov for time nå. De får automatisk rundt 3-4års alderen men man kan bestille før. Anonymkode: 47c47...028 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Høres ut som primær herpetisk gingivostomatitt, i og med at tannkjøttet er affisert. Herpangina gir også slike blemmer, men er oftest lokalisert i gane og svelg. Du kan gjerne la være å pusse når det blør og er veldig smertefullt, men det er lurt å vaske over med bomull eller tupfer med klorhexidin (Corsodyl) for å minske sekundærinfeksjon med bakterier i sårene. Be om en time på den lokale offentlige tannklinikken, orale slimhinnelidelser er innenfor tannlegenes kompetanseområde. Anonymkode: 6e29b...f1d Høres veldig fornuftig ut dette svaret. Ring distriktstannlegen eller om økonomi tåler det, vanlig tannlege om ikke distriktstannlegen kan ta dere raskt inn. Kan man bruke corsodyl på så små?
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #11 Skrevet 25. mai 2021 Det finnes en rød munnskyll med jordbær smak på butikken, kanskje han kan kun ta den noen dager. Anonymkode: d4541...57d
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #12 Skrevet 25. mai 2021 Sensi skrev (4 minutter siden): Høres veldig fornuftig ut dette svaret. Ring distriktstannlegen eller om økonomi tåler det, vanlig tannlege om ikke distriktstannlegen kan ta dere raskt inn. Kan man bruke corsodyl på så små? Ville ikke tatt sjansen da han kan svelge det. Anonymkode: d4541...57d
Cmoen Skrevet 25. mai 2021 Forfatter #13 Skrevet 25. mai 2021 Tusen takk for alle svar! Ok, kan prøve å kontakte tannlege, men jeg skjønner ikke åssen en tannlege skal få gjort noen verdens ting for han lar meg såvidt nærme meg munnen hans, så jeg har såvidt klart å se inn i munnen hans selv. Så jeg tror det ville vært nærmest umulig å gjøre en undersøkelse i munnen hans av en ukjent 😩
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #14 Skrevet 25. mai 2021 Sensi skrev (3 minutter siden): Høres veldig fornuftig ut dette svaret. Ring distriktstannlegen eller om økonomi tåler det, vanlig tannlege om ikke distriktstannlegen kan ta dere raskt inn. Kan man bruke corsodyl på så små? Ja, hvis man bruker en fuktet bomullsdotter eller tupfer. Det står også anbefalt i legemiddelhåndboken: https://www.legemiddelhandboka.no/T11.4.10.1/Primær_herpetisk_gingivostomatitt Anonymkode: 6e29b...f1d 1
Cmoen Skrevet 25. mai 2021 Forfatter #15 Skrevet 25. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det finnes en rød munnskyll med jordbær smak på butikken, kanskje han kan kun ta den noen dager. Anonymkode: d4541...57d Han kommer garantert til å svelge det så det tør jeg ikke😔 samme med corsodyl
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #16 Skrevet 25. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ville ikke tatt sjansen da han kan svelge det. Anonymkode: d4541...57d Det er ikke snakk om å helle store mengder i munnen, men vask med en lett fuktet bomull/tupfer. Anonymkode: 6e29b...f1d
Cmoen Skrevet 25. mai 2021 Forfatter #17 Skrevet 25. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er ikke snakk om å helle store mengder i munnen, men vask med en lett fuktet bomull/tupfer. Anonymkode: 6e29b...f1d Det har jeg faktisk ikke tenkt på, men det skal jeg prøve!
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #18 Skrevet 25. mai 2021 Jeg vasker med corsodyl på en qtips. Bare smører på. Det funker godt på mine barn. Jeg (og mine barn) får forresten slike svært lett om vi bruker for sterk tannkrem. Kan bare zendium. Anonymkode: 086ca...a8a
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #19 Skrevet 25. mai 2021 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Er det munnskold/after? Fryktelig vondt og varer ofte i 14 dager. Jeg kan ofte få det i forbindelse med forkjølelse. Det er vondt å pusse tenner, men for meg hjelper det å holde munnen ren. Å skylle med klorheksidin kan hjelpe litt, men ikke så lett for et lite barn å bruke. Anonymkode: 00b22...5cb Kan man bruke klorheksidin i munnen? Er ikke det beregnet på huden og ikke på slimhinner? Anonymkode: eb9d6...a99
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #20 Skrevet 25. mai 2021 Jeg har hatt blemmer og betennelse i munnen en del ganger og ja det er helt forferdelig og vil helst ikke pusse tennene, men det hjelper. Det kommer til å bli verre/ta lengre tid om du ikke pusser. Enig med de som sier du kan gni cordosyl på. Jeg har gjort det noen ganger bare med qtips på området om jeg ikke orker den smaken i hele munnen, vet ikke om det er jeg som innbiller meg det men føler at det lindrer. Anonymkode: cf932...d81
Anbefalte innlegg