AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #1 Skrevet 25. mai 2021 Jeg har en baby på 4 mnd som tidligere har vært en drøm å legge. Vi har bare lagt hun ned, så har hun plundret for seg selv i 10 min og sovnet. Men nå er det hyl skrik og sparking frem til hun sovner etter 30-45min. Det er helt forferdelig å se på, hun er stup trøtt, men virker som hun nekter å sovne. Hva kommer det av? Hun er blid og fornøyd uten om den siste delen av dagen. Vi har hatt samme rutine hele vegen, ingenting er endret på... Anonymkode: 9fae6...63a
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #2 Skrevet 25. mai 2021 For oss var det en fase som varte én ukes tid, deretter fikk vi sovebaby tilbake. Anonymkode: 01126...992 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #3 Skrevet 25. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): For oss var det en fase som varte én ukes tid, deretter fikk vi sovebaby tilbake. Anonymkode: 01126...992 Håper det er tilfellet her også, gjør så vondt i hjertet når dagen avsluttes med hylgråt, ingenting jeg gjør hjelper. Anonymkode: 9fae6...63a
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #4 Skrevet 25. mai 2021 Sånt går opp og ned de første årene Det trenger ikke bety så mye mer enn at det er mye som skjer i utviklingen og at ting oppleves litt ekstra vanskelig for jenta di. Bare gi god støtte og så går det nok over Anonymkode: 04f8e...6e0 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #5 Skrevet 25. mai 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Sånt går opp og ned de første årene Det trenger ikke bety så mye mer enn at det er mye som skjer i utviklingen og at ting oppleves litt ekstra vanskelig for jenta di. Bare gi god støtte og så går det nok over Anonymkode: 04f8e...6e0 Jeg sitter ved sengen hennes og holder henne i hånda eller hår hånda mi på henne frem til hun sovner. Håper hun opplever det som trygt. Ikke lett med disse små som ikke kan snakke! Anonymkode: 9fae6...63a 1
morning_sun Skrevet 25. mai 2021 #6 Skrevet 25. mai 2021 Hei! Anbefaler at du leser om «4 month sleep regression»: https://www.babysleepscience.com/single-post/2014/03/12/the-four-month-sleep-regression-what-is-it-and-what-can-be-done-about-it Baby Sleep Science har veldig mye annet bra stoff på bloggen sin også! Lykke til:) 2
Nysgjerrig1 Skrevet 25. mai 2021 #7 Skrevet 25. mai 2021 Four month sleep regression. Helt vanlig, noe nesten alle opplever. Babyen endrer søvnmønster til det voksne/permanente søvnmønsteret. Det vil blant annet si at de har søvnsykluser på 45 min om dagen og ca 2 timer om natten. Mange opplever dermed at de våkner etter disse tidspunktene. Du er råheldig som har hatt en baby som sovner så lett! Det skal du bare vite! 😄 Tipset er nok bare å fortsette som dere gjør. Gi babyen den støtten den trenger for å sovne. Men sørg for nok dagsøvn! Baby bør ikke være våken mer enn 60-90 min av gangen om dagen. Overtrøtthet er din verste fiende 🙈 Og huske på at dette er heelt normalt, og at vi ikke må ha for høye forventninger til babyer og søvn 😇 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #8 Skrevet 25. mai 2021 Nysgjerrig1 skrev (53 minutter siden): Four month sleep regression. Helt vanlig, noe nesten alle opplever. Babyen endrer søvnmønster til det voksne/permanente søvnmønsteret. Det vil blant annet si at de har søvnsykluser på 45 min om dagen og ca 2 timer om natten. Mange opplever dermed at de våkner etter disse tidspunktene. Du er råheldig som har hatt en baby som sovner så lett! Det skal du bare vite! 😄 Tipset er nok bare å fortsette som dere gjør. Gi babyen den støtten den trenger for å sovne. Men sørg for nok dagsøvn! Baby bør ikke være våken mer enn 60-90 min av gangen om dagen. Overtrøtthet er din verste fiende 🙈 Og huske på at dette er heelt normalt, og at vi ikke må ha for høye forventninger til babyer og søvn 😇 Jeg vet at vi har vært utrolig heldig med en skikkelig sovebaby. Fra hun var 4 uker la vi henne kl 20, og våknet bare én gang for natten. Så begynte hun å bli trøtt rundt 19 da hun var ca 10 uker, så da ble hun lagt da. Så vi har vært utrolig heldige! Og bare det at hun sovner av seg selv med litt plundring er artig også. HS var sjokkert over hvor sovebaby hun var. 😅 Hun er våken i 2-2,5t på dagtid, hun blir først overtrøtt når det nærmer seg 3 timer. Jeg har i ikke høye forventninger når det kommer til søvn, jeg blir bare litt trist når lille jenta mi skriker for full hals når hun blir lagt. Det er greit så fort hun har sovnet, da sover hun som "vanlig". Takk til deg og den over, jeg var ikke klar over 4 month greia, så det satt jeg veldig pris på. Anonymkode: 9fae6...63a 1
Nysgjerrig1 Skrevet 27. mai 2021 #9 Skrevet 27. mai 2021 AnonymBruker skrev (På 25.5.2021 den 21.40): Jeg vet at vi har vært utrolig heldig med en skikkelig sovebaby. Fra hun var 4 uker la vi henne kl 20, og våknet bare én gang for natten. Så begynte hun å bli trøtt rundt 19 da hun var ca 10 uker, så da ble hun lagt da. Så vi har vært utrolig heldige! Og bare det at hun sovner av seg selv med litt plundring er artig også. HS var sjokkert over hvor sovebaby hun var. 😅 Hun er våken i 2-2,5t på dagtid, hun blir først overtrøtt når det nærmer seg 3 timer. Jeg har i ikke høye forventninger når det kommer til søvn, jeg blir bare litt trist når lille jenta mi skriker for full hals når hun blir lagt. Det er greit så fort hun har sovnet, da sover hun som "vanlig". Takk til deg og den over, jeg var ikke klar over 4 month greia, så det satt jeg veldig pris på. Anonymkode: 9fae6...63a Bare hyggelig ☺️ Går det 3 timer mellom dupper og fra siste dupp til natta? Jeg synes kanskje det høres veldig lenge ut for ei på 4 mnd, og lurer kaaanskje på om det kan være overtrøtthet du opplever på kvelden likevel altså? 🤷🏼♀️ Vi hadde 1,5 time våkentid på den alderen, samme med resten av babyene i en gruppe jeg deltok i. Sjekk ut appen «baby naps» for å se hva som er anbefalt i forhold til alder og nattesøvn ☺️ Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #10 Skrevet 27. mai 2021 Nysgjerrig1 skrev (Akkurat nå): Bare hyggelig ☺️ Går det 3 timer mellom dupper og fra siste dupp til natta? Jeg synes kanskje det høres veldig lenge ut for ei på 4 mnd, og lurer kaaanskje på om det kan være overtrøtthet du opplever på kvelden likevel altså? 🤷🏼♀️ Vi hadde 1,5 time våkentid på den alderen, samme med resten av babyene i en gruppe jeg deltok i. Sjekk ut appen «baby naps» for å se hva som er anbefalt i forhold til alder og nattesøvn ☺️ Lykke til! Det går som regel 2-2,5t til legging, ja. Men hun er ikke trøtt før det heller, og slik har det vært i godt over en måned. Og disse problemene er ny oppstått. Hun har alltid hatt lange våken tider, er ikke som om vi holder henne våken, vi legger tilrette for at hun skal få sove når hun er trøtt. HS sier også hun har lange våken perioder, men hun er rett og slett ikke trøtt før da. Ved første tretthetstegn roer vi ned og legger tilrette for søvn. Ts Anonymkode: 9fae6...63a
Nysgjerrig1 Skrevet 27. mai 2021 #11 Skrevet 27. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det går som regel 2-2,5t til legging, ja. Men hun er ikke trøtt før det heller, og slik har det vært i godt over en måned. Og disse problemene er ny oppstått. Hun har alltid hatt lange våken tider, er ikke som om vi holder henne våken, vi legger tilrette for at hun skal få sove når hun er trøtt. HS sier også hun har lange våken perioder, men hun er rett og slett ikke trøtt før da. Ved første tretthetstegn roer vi ned og legger tilrette for søvn. Ts Anonymkode: 9fae6...63a Okei da høres det jo fint ut 😊 Da er det ikke godt å si noe om årsak. Hadde det vært refluks, ville hun jo reagert ved dupp også. Kan bare meddele at alt endrer seg hele tiden med babyer - så før dere vet ordet av det, har det løst seg av seg selv, og så er det noe annet man tenker på istedenfor 😅
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå