Gå til innhold

Dere med barn innenfor autismespekteret

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Merket dere noe tidlig? Merket dere det selv, eller var det andre rundt dere som ville utrede? 

Anonymkode: eb9aa...bea

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ingen merket at jeg hadde Asperger før jeg var 50 år!

Anonymkode: 92535...034

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg mistenkte det da han var ca 1 år. Fastlege og helsesøster sa at det ikke var noe å bekymre seg for. Min kusine som er spesialpedagog og har jobbet med autister sa at han var helt normal. Da han begynte i barnehagen (1,5 år) ønsket de at vi skulle sjekke hørselen hans. Den var fin. Ble henvist til PPT rett før ham var 2 år. Like før 3 års dagen fikk han diagnosen barneautisme. Kom på ingen måte som noen overraskelse for meg. 

Anonymkode: 11a6e...a74

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Merket det fra tre års alder. Men det gikk fint i barnehagen. Problemene viste seg virkelig fra første skoledag. (Jente, Aspergers).

Jeg ba om utredning, skolen mente jeg var hysterisk. 

Anonymkode: 74b30...d02

AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg mistenkte det da han var ca 1 år. Fastlege og helsesøster sa at det ikke var noe å bekymre seg for. Min kusine som er spesialpedagog og har jobbet med autister sa at han var helt normal. Da han begynte i barnehagen (1,5 år) ønsket de at vi skulle sjekke hørselen hans. Den var fin. Ble henvist til PPT rett før ham var 2 år. Like før 3 års dagen fikk han diagnosen barneautisme. Kom på ingen måte som noen overraskelse for meg. 

Hva var det som gjorde at du mistenkte det så tidlig?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde mine mistanker en god stund, og skrev faktisk mine bekymringer her på forumet hvorpå jeg fikk tips om å få barnet vårt utredet så tidlig som mulig, noe som jeg er takknemlig for at vi gjorde da barnet har tatt igjen de andre barna takket være tidlig og god hjelp. Autismesymptomene er fortsatt der men man må virkelig se etter med ett trent øye for å merke at barnet vårt er annerledes.

Anonymkode: 32b8a...ee8

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Hva var det som gjorde at du mistenkte det så tidlig?

Hmm. Det var veldig diffust. Mest en følelse egentlig. Litt avvikende øyekontakt. Viste ikke interesse for hunder eller andre dyr. Lydene hans var "annerledes" enn andre barns lyder. Klappet ikke, vinket ikke, hermet liksom ikke etter noe. Kom aldri noe språk. Sånne ting. 

Men det aller første var denne litt diffuse følelsen jeg hadde og litt avvikende blikkontakt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg hadde mine mistanker en god stund, og skrev faktisk mine bekymringer her på forumet hvorpå jeg fikk tips om å få barnet vårt utredet så tidlig som mulig, noe som jeg er takknemlig for at vi gjorde da barnet har tatt igjen de andre barna takket være tidlig og god hjelp. Autismesymptomene er fortsatt der men man må virkelig se etter med ett trent øye for å merke at barnet vårt er annerledes.

Det var veldig bra at du fikk en tidlig utredning. Hvor gammel var barnet, og hva var det som gjorde deg bekymret?

AnonymBruker
Skrevet

Barn nr 1 fikk adhd i skolealder. Asperger litt senere.

Barn nr 2 og 3 kjente vi fort igjen symptomene og fikk tidlig utredning.

Anonymkode: 41308...75a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det var veldig bra at du fikk en tidlig utredning. Hvor gammel var barnet, og hva var det som gjorde deg bekymret?

En del stimming, milepæler som kom senere enn hos andre barn, språk som uteble og at barnet ikke var så veldig interessert i andre barn.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi begynte ikke å tenke over det før han var nærmere 4 år. Var vel ikke vi som la merke til det heller, var vel heller jeg som blåste ut frustrasjonen min til noen på jobb som stilte spørsmål til det. Gikk da til HS, som valgte selv å observere han litt, fikk noen med kompetanse til og observere han en del i barnehagen så startet ballen og rulle. Nå når vi tenker over det så har tegnene vært der egentlig helt siden han var 6-7 mndr.. 

Anonymkode: fdb97...691

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Vi begynte ikke å tenke over det før han var nærmere 4 år. Var vel ikke vi som la merke til det heller, var vel heller jeg som blåste ut frustrasjonen min til noen på jobb som stilte spørsmål til det. Gikk da til HS, som valgte selv å observere han litt, fikk noen med kompetanse til og observere han en del i barnehagen så startet ballen og rulle. Nå når vi tenker over det så har tegnene vært der egentlig helt siden han var 6-7 mndr.. 

Kan du si noe om hvilke tegn? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Kan du si noe om hvilke tegn? 

Helt fra han var liten baby ble han fort overstimulert. Etter f.eks babysang og babysvømming ble han veldig urolig, gråt i flere timer. Enkelte plagg kunne han ikke ha på seg, bare gråt etterhvert som han ble større var det veldig stor motstand. Veldig selektiv i matveien, kronisk forstoppet. (Hører ofte med autisme). Reagerte ekstremt på høye lyder, vind og regn. Vannvittig sinne, og veldig rigid på sine ting. Han hadde gjerne oppheng på enkelte ting. Satt ofte i ett hjørne og holdt på med klær, i flere timer. Etterhvert som han ble større så er jo han enda mer rigid på ting, sliter sosialt, forstår ikke sosiale koder, veldig engstelig, veldig redd nye ting, veldig redd nye plasser.. Kan fint ta han med på butikken, men da må han vite hva vi skal ha, og vi må holde oss til dem tingene.. Videre må han ha fullstendig oversikt over dagen, tåler ikke uforutsette ting, sliter veldig med å lande, har begynt å gå mer og mer inn i sin egen "boble". Han stimmer mye, han lager konstant lyder, mye nynning på sanger.  Skal sies at han har adhd og tourettes også.

AnonymBruker
Skrevet

Har alltid vært veldig rigid i handlingsmønsteret sitt, og hatt et veldig lite toleransevindu. STORT behov for forberedelser, og mange "meltdowns" fra hun var liten(2-3 år). Et annerledes reaksjonsmønster på flere ting enn det jeg anså som "normalt". Så lenge på henne som bare temperamentsfull og sta, men forstod fra ca 8 års alder at det kanskje var et eller annet som var som det skulle være, men verken skole eller barnet selv mente det var behov for utredning. Den startet først tre år senere, da det begynte å oppstå større problemer i forhold til sosialt samspill, og store frustrasjoner over ting som skjedde på skolen. Utredningen konkluderte relativt raskt med at hun var på autismespekteret, og under utredningen fikk jeg en aha-opplevelse i forhold til andre symptomer som hun hadde maskert veldig godt, slik som stimming(fysisk), lite øyekontakt, og manglende rollelek, språklige utfordringer mm.

Jeg så at jeg hadde drevet med ubevisst tilrettelegging i flere år allerede, og nå som vi har et enda tydeligere fokus på det hjemme har vi fått en helt annen hverdag. Vi forstår hverandre rett og slett bedre, og det er veldig lite konflikter i forhold til tidligere. På en måte er hun mer autistisk i trekkene sine nå enn noensinne, men det er nok fordi hun nå har et mer bevisst forhold til de teknikkene hun selv bruker for å håndtere hverdagen. Hun får rett og slett lov til å være seg selv helt og fullt, og ikke bare forsøke å passe inn sammen med oss nevrotypiske.

Anonymkode: 4e230...3f4

AnonymBruker
Skrevet

Hva betyr «Stimming»? 

Anonymkode: 1d335...292

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jente, merket at det var noe ved 4 års alderen. Men skjønte ikke at det var noe sånt før skolestart. Hun er nå 9 år. Fikk diagnosen for 1 mnd siden. Vært til utredning i 1 år. Fikk adhd diagnose i 1.klasse først, så kom asperger diagnosen. 

Anonymkode: f1f6c...840

AnonymBruker
Skrevet

Vårt barn utredes nå, for Asperger, hun er 11 år.  Det er først nå i puberteten at ting har blitt for vanskelige for oss å takle, spesielt de voldsomme sinneanfallene ut av det blå. Og det at hun ikke forstår det sosiale spillet med jevnaldrende og trekker seg unna, er alene. Når vi ble gjort oppmerksomme på andre Asperger-symptomer av fagpersoner, ser vi jo at det er et mønster, og at det har vært der alltid, men i stedet for løse særegenheter ved datteren vår er alle tegnene del av diagnosen. Som vi regner med kommer. Hun er nok høytfungerende, det er grunnen til at vi oppdaget dette så sent. Men puberteten og hormonene forsterker sinnet/meltdowns, og de sosiale kodene blir mer avanserte, så da ble det mer tydelig enn før.

Anonymkode: af456...b7d

AnonymBruker
Skrevet

Barnet mitt er i grenseland, så usikkert om hen vil få diagnose eller ikke. Merket at barnet var krevende ved 1 års alder, men det er jo uspesifikt, altså mange ettåringer er krevende. I småbarnsalderen på siden av andre barn, ikke interessert i andre, fungerte ikke så godt sosialt. Økende rigid med alderen. Spesielle interesser. 
Som en over skriver, vi er nok gode på tilrettelagging og hen på å skjule det

Anonymkode: 396a1...94d

AnonymBruker
Skrevet

Merket det da han var 8 mnd. 

Veldig opptatt av teksturer, spinne ting rundt, lite interesse for andre barn. 

Jeg startet å jobbe med han allerede da. Leste meg opp om autisme. Var faktisk opptatt av å nettopp trene på brudd av rutiner, utsette han for utfordrende situasjoner, men med positiv forsterking og på hans premisser. 

Meltdowns kom i bhg, mye pga frustrasjon og at bhg ikke kjente han som jeg gjorde. 

Jeg luftet mistanken min en gang han startet i bhg så ppt ble raskt involvert da bhg var enig om autisme mistanken. 

Han fikk da ekstra oppfølging av ppt som også raskt mistenkte autisme. Innen han var 3 var han utredet hos Habiliteringstjenesten og fikk barneautisme diagnosen. 

Vi har jobbet iherdig med språk, kommunikasjon, å mestre vanskelige situasjoner og følelser. 

Nå starter han på skolen til høsten. Han gikk fra nonverbal da han var 3 til å nå kunne gjøre seg forstått om hva han vil. Han har egentlig aldri Meltdowns. Bare vanlig trass og frustrasjon som andre barn. Men han roer seg faktisk ned raskere enn "normale" barn på hans alder, mye fordi vi har jobbet masse med å regulere følelser. 

Han ligger bak jevnaldrende på mye så han vil få spesial oppfølging og tilrettelagt undervisning, men han er en utrolig glad og rolig gutt. Men han er ekstremt smart og flink på interesseområdene sine. Han kan alfabet på norsk og engelsk, kan stave på begge språk, og snakker forstår begge språk. Han kan talk, pluss, minus(alt dette har han kunnet siden 3 års alderen) Han tar nå initiativ til å leke med andre barn(trekkes mest mot eldre barn). 

Hva fremtiden vil bringe vet vi ikke, men jeg ser at han utvikler seg fremover og i riktig retning for hver dag. Han er glad, lykkelig og bekymringsløs som små barn skal være. 

Det er utrolig fint å se at alt arbeidet vi har gjort fra babystadiet har brakt han så langt❣️

Anonymkode: 9b570...35e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mistenkte autismespekter fra rundt 1,5 år. Var veldig rigid med ting og alt måtte ha et spesielt mønster. Ble utredet og fikk diagnosen adhd da han var 4. Aspergerdiagnosen ble stilt da han var 9.

Mistenkte adhd på nummer to. han ble henvist ppt da han var 3, først ferdig utredet da han var 14! Har adhd, sosial angst og skrivemotoriske lærevansker

Anonymkode: 9284b...e7a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...